Firefox: Bloker billeder fra denne side
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 27-02-06 16:09

Fra flg. om Firefox 1.5.0.1:

http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-brug.html

citerer jeg flg:

"Du kan heldigvis nemt få billederne tilbage. Højreklik på den tomme
plads for et af billederne, og vælg atter Bloker billeder fra denne
side. Du skal genindlæse siden, før billederne vises."

Jeg har blokeret billeder fra en side, man kan ikke få dem tilbage ved
at følge den nævnte metode. Hvad gør jeg så?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-06 16:47

Lisbet Laursen skrev:

> "Du kan heldigvis nemt få billederne tilbage. Højreklik på den
> tomme plads for et af billederne, og vælg atter Bloker
> billeder fra denne side. Du skal genindlæse siden, før
> billederne vises."

Det virker fint her (afprøvet direkte på Kims side).

Blokér:
1: Højreklik på et billede
2: Vælg "Bloker billeder fra denne side"
3: Genindlæs siden (Ctrl-R)

Fjern blokering:
1: Højreklik på et af de steder billederne har været
2: Vælg igen "Bloker billeder fra denne side" (der vises et flueben
til venstre for menupunktet)
3: Genindlæs siden (Ctrl-R)

> Jeg har blokeret billeder fra en side, man kan ikke få dem
> tilbage ved at følge den nævnte metode. Hvad gør jeg så?

Problemet er måske at du ikke klikker der hvor billedet er fjernet.
Hvis man ikke lige kan se hvor billedet er, kan man prøve følgende:

1: Vælg alt på siden (Ctrl-A)
2: Fjernede billeder fremstår nu som blålige firkanter - højreklik
på en af dem og følg fremgangsmåden ovenfor.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-06 16:57

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Problemet er måske at du ikke klikker der hvor billedet er
> fjernet.

Lille tilføjelse. Hvis man er irriteret over reklamer o.l. på
websider, kan man lave en langt mere effektiv blokering ved hjælp
af udvidelsen AdBlock: <http://adblock.mozdev.org/>.

Her kan man udover simple billeder og blokere flash- og script-
baserede reklamer, og man kan specificere hvilke adresser der skal
blokeres med wildcard (fx http://www.godtsite.dk/reklamer/* eller
*/ads/* (for at blokere alle adresser hvor der indgår mappenavnet
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 28-02-06 15:57

> Det virker fint her (afprøvet direkte på Kims side).

Ja, det har du ret i.

Mit problem er åbenbart et andet - prøv at se på
http://www.laeringshuset.dk/tidy.html -
det handler ganske vist om disse irriterende reklamebilleder - men hvad
kan jeg gøre for at se dem?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 28-02-06 16:39

"Lisbet Laursen" <lisbet_overvad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.laeringshuset.dk/tidy.html -
> det handler ganske vist om disse irriterende reklamebilleder - men hvad
> kan jeg gøre for at se dem?

funktioner> indstillinger> indhold> indlæs billeder >undtagelser >fjern
side
/ad

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 28-02-06 17:47

"Awul Dasfilshabeda" <Steelaygot@Maowenbach.rxh> skrev i en meddelelse

> funktioner> indstillinger> indhold> indlæs billeder >undtagelser

Tak for det!

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-06 11:08

Lisbet Laursen skrev:

> Ja, det har du ret i.
>
> Mit problem er åbenbart et andet - prøv at se på
> http://www.laeringshuset.dk/tidy.html -

O.k. - jeg kan godt se problemet. Grunden til at man ikke kan vælge
de fjernede billeder fra ovenstående side med musen, er at
billederne er angivet uden størrelse (width/height i html-koden).
Det betyder at de forsvinder helt når man vælger bloker.
På Kims side har billederne derimod angivet højde og bredde, og
derfor forsvinder de ikke helt fra siden - de beholder deres
størrelse, men selve billedet bliver til en tom boks i sidens
baggrundsfarve.

Awul har vist hvordan man fjerner en blokering via indstillingerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-03-06 15:27

"Jens Gyldenkærne Clausen"

> ... Grunden til at man ikke kan vælge
> de fjernede billeder fra ovenstående side med musen, er at
> billederne er angivet uden størrelse (width/height i html-koden).

Nå sådan, så er jeg med så langt. Det er måske en god ide altid at
angive billedstørrelse så?

> Awul har vist hvordan man fjerner en blokering via indstillingerne.

Ja, og det fungerer fint nu. Bortset fra to billeder (e-boghandel og
Sterling), som hverken vises
i FF eller IE på min egen pc, men derimod kan ses på andre computere (FF
og Safari).

Se http://www.laeringshuset.dk/da_salg.html

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-06 15:48

Lisbet Laursen skrev:

> Nå sådan, så er jeg med så langt. Det er måske en god ide
> altid at angive billedstørrelse så?

Det er en god ide at angive billedstørrelser i html-koden, men det
er af andre årsager (det giver bl.a. browseren mulighed for
hurtigere at formatere siden).

I forhold til blokering af billeder kan det selvfølgelig også være
smart at gøre det let at fjerne blokeringen, men det er kun
relevant for meget få brugere. I første omgang er der ikke ret
mange der kender til muligheden for at blokere, og blandt dem vil
det kun være få der får brug for at fortryde en blokering.

> Ja, og det fungerer fint nu. Bortset fra to billeder
> (e-boghandel og Sterling), som hverken vises
> i FF eller IE på min egen pc, men derimod kan ses på andre
> computere (FF og Safari).

Det kan være et andet program der blokerer disse billeder - fx et
"Internet Security"-program. Billederne kommer fra siden
tradedoubler.com, der er blandt de mest kendte reklameudbydere på
nettet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-03-06 16:41

> [...]
> "Internet Security"-program. Billederne kommer fra siden
> tradedoubler.com, der er blandt de mest kendte reklameudbydere på

Jo, men tre andre billeder fra samme sted vises fint?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-03-06 11:16

Lisbet Laursen skrev:

> Jo, men tre andre billeder fra samme sted vises fint?

Mystisk. Jeg har ikke nogen god forklaring på det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 03-03-06 20:47

> Mystisk. Jeg har ikke nogen god forklaring på det.

Må jeg spørge om der er andre, der kan/ikke kan se billeder (reklame)
fra e-boghandel og Sterling på websiden
http://www.laeringshuset.dk/da_salg.html ? Og i så fald: hvorfor/hvorfor
ikke?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-03-06 20:53

Lisbet Laursen skrev:

>hvorfor ikke?

Kan ikke se dem, fordi at adblock er sat til at blokere for tradedoubler.com

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 03-03-06 21:48

> Kan ikke se dem, fordi at adblock er sat til at blokere for
> tradedoubler.com

Jo, det kunne være et godt svar, hvis ikke det var sådan, at IE også
blokerer for dem - jeg mener ikke, at jeg har blokeret???

hverken i den ene eller den anden internetbrowser.

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 20-03-06 14:25

> Kan du have blokeret for den i hostfilen ?
> Læs evt.
> http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.software.browser/tree/browse_frm/thread/de8956e06e9d8cd1/81caa5203f26b779?rnum=1&hl=en&q=blokere+author%3AIvan+author%3AV.+author%3AKlattrup&_done=%2Fgroup%2Fdk.edb.internet.software.browser%2Fbrowse_frm%2Fthread%2Fde8956e06e9d8cd1%2Fb5f82beeaa523e0e%3Flnk%3Dst%26q%3Dblokere+author%3AIvan+author%3AV.+author%3AKlattrup%26rnum%3D3%26hl%3Den%26#doc_1ffe22d80b6fa7bd
> om hostfilen

Hej igen

Jeg havde planer om at undersøge ovenstående, men manglede tid.

Nu har jeg fundet ud af, at jeg faktisk havde blokeret for reklamer via
Norton Internet Security. Men det besvarer jo ikke spørgsmålet om,
hvorfor nogle reklamer blev blokeret og andre ikke. Men pyt, - det er
vist kun et mysterium for rigtige 'nørder'

Venlig hilsen
Lisbet Laursen