Et er et søkort at forstå ....
Fra : BB

Dato : 14-06-01 11:11

Hejsa

Jeg står overfor et mindre problem. Jeg har en bunke koordinater (minutter, sekunder) som
repræsentere et start-punkt, mellem-punkter (waypoints om man vil) og et slut-punkt hvor
resultatet (afstanden fra start til slut) skal komme ud i kilometer (dette har nemlig
intet med søfolk at gøre). Det ser umiddebart ikke ud som om at man hos KMS har nogen
formel for denne omregning, men så tænkte jeg på om der mon var nogen der her ved noget om
den slags ..... eller som kan guide mig videre.

På forhånd tak
Bjarne

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 14-06-01 11:58

Hvis du rejste rent nord syd ville det være en smal sag at omregne grader,
min, sek til sømil og videre til km. Da der er en fast omregningsfaktor.
Det kan vel også lade sig gøre ret simpelt hvis du rejser rent øst vest, man
skal bare finde omregningsfaktoren for den pågældende breddegrad.

Men når du rejser på skrå bliver det sværere. Selvfølgelig kan du antage at
jorden er flad inden for det stykke og kan så bruge "almindelig"
flade-trigonometri, men jorden er jo faktisk rund og så bliver det ret
kompliceret.

Mit bedste råd er at måle det ud på et kort. Evt et elektronisk. I de
levende Danmarkskort og søkort kan man indtegne en rute/linieforløb og få
længden af den.

mvh

Erik Breum Petersen

BB <bjarnebak@icqmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ga2if$fdl$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 14-06-01 13:56

Hej

1 sømil = 1852 meter

1 waypoint består af grader, minutter og sekunder

hvis du ikke gider/kan sætte waypoint og opmåle afstanden mellem to
waypoint, så er det nemmeste nok at indtaste alle waypoint i en
navigator, og lave en rute så kan de fleste navigatore fortælle dig
afstanden mellem to waypoint som regel både i sømil og kilometer

Hilsen bjarne

Fra : BB

Dato : 15-06-01 07:27

Hej Bjarne K

Jeg vil starte med at takke for dit svar på mit indslag. Bag mit spøgsmål ligger følgende:
En hoben svæveflyver-folk vil prøve at lave et mindre program hvor de kan taste deres
start-, vende- og slut-punkter ind, og så få distacen ud i Km i den anden ende! Sådan en
slags log program for alle i klubbe. Lidt off-topic vil du måske sige, men måden de regner
og måler mil på er jo de samme som hos vi sejlere. Så deraf min interesse i at hjælpe dem.

Hilsen Bjarne B

Fra : jens skov

Dato : 15-06-01 13:00

jeg har engang downloadet et program der hed noget i stil med gps-log eller
gpsglide, jeg har ikke prøvet det men en hurtig gennemlæsning af readmefilen
tyder det på at nogen har gjort arbejdet for dig. jeg kunne ikke se noget
link men fandt denne mailadresse:
birecki@hpl.hp.com
må i finde noget fed termik
med venlig hilsen Jens Skov
"gliderpilots do it silently"

BB <bjarnebak@icqmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gc9r0$jg9$2@news.inet.tele.dk...

Fra : Flemming

Dato : 15-06-01 13:39

Ved hjælp af sharewareprogrammet Oziexplorer kan du nemt få afstanden mellem
to positioner.
Programmet hentes på adressen www.oziexplorer.com
Opret de to waypoints ved at taste Alt+W og add
Gå ind i routeeditoren ved at taste Alt+R og vælg de to waipoints
Gå herefter ind i Distance between waypoints ved at taste Alt+D

MvH
Flemming

Fra : HENNING RASMUSSEN

Dato : 15-06-01 21:22

> [...]
her ved noget om
> den slags ..... eller som kan guide mig videre.

Hej.

Hvis alt andet glipper, så kan du finde formlerne på denne side:

http://www.best.com/~williams/avform.html

God fornøjelse
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)