Fugleinfluenza
Fra : LH

Dato : 27-02-06 07:02

I må bære over med mig at jeg skriver om høns i en kattegruppe, men jeg
kunne ikke lige se der var en for fjerkræ. Desuden har jeg hørt at katte er
et af de dyr der kan blive smittet med fugleinfluenza uden at blive syg...
Men jeg havde lidt havehøns som gik frit og kun lige var inde i et lille
bitte skur om natten i sikkerhed for rævens skyld.
Det er/var selvfølgelig "bare" høns, men for mig var det totalt hygge at se
og høre dem i haven. Indbegrebet af hygge på landet. Nød at sidde i haven og
betragte dem. Jeg havde fået lov til at flytte dem til en gård i en længe,
da jeg ikke selv havde plads til at lave hønsegård. De har/havde deres
totale frihed og havde aldrig prøvet at være indespærret. Ræven tog også en
af og til, det var ærgerligt, men det havde jeg lige som affundet mig med at
det var prisen for friheden.
Men snakker så med dyrlægen i fredags, der anbefaler jeg afliver hønsene,
fordi han siger fugleinfluenzaen er kommet for at blive i lang lang tid. Og
at en evt karantæne vil strække sig over måske år. Så syntes jeg det var
synd de skulle gå inde i så lang tid plus det besvær det giver at jeg skal
køre et stykke hver dag for at fodre. Så valget blev truffet i lørdags og de
blev pakket i en kasse og fragtet til dyrlægen, Ja, han måtte aflive dem,
for jeg kan ikke selv, sådan er det bare. De fejlede ikke en pind, så jeg
havde det bare så skidt. Men hvad er andres holdninger til det med den
fugleinfluenza? Havde i gjort det samme? Havde jeg boet så jeg havde haft
mulighed for at bygge en stor hønsegård havde jeg gjort det, men så skulle
den overdækkes og det er jo en formue. Ved godt at rigtig mange andre
hønseholdere har valgt samme vej som mig, men det er jo ingen trøst,
tværtimod syntes jeg det er skide synd at alt det fjerkræ må lade livet hvis
det nu viser sig det slet ikke er nødvendigt. Jeg har det bare så skidt og
savner mine høns i haven og har så dårlig samvittighed over jeg traf det
valg. Jeg skal sige jeg har et specielt forhold til fugle/fjerkræ generelt,
så for mig er det ikke bare en man har og hugger hovedet af og putter i
gryden. Jeg havde dem for hyggen og æggenes skyld, men mest det første. Hvad
er andres holdning til alt dette? Er det hysteri der er blæst op, eller hvad
mener i?

Med venlig hilsen
LH

Fra : Jytte B

Dato : 27-02-06 07:26

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> æggenes skyld, men mest det første. Hvad er andres holdning til alt dette?
> Er det hysteri der er blæst op, eller hvad mener i?

Der er et godt undlæg på dk.fritid.dyr "fugleinfluenza-sikring af hønsegård"
skrevet af Maria Frederiksen. Det kan jeg helt tilslutte mig. Forbudet mod
fritgående høns er helt ude af proportioner.

Jeg forstår godt, du er ked af det.

Hilsen
Jytte

Fra : Leyna

Dato : 27-02-06 11:51

On Mon, 27 Feb 2006 07:02:24 +0100, "LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote:

> [...]
>et af de dyr der kan blive smittet med fugleinfluenza uden at blive syg...

Nok et lidt OT-indlæg, men da jeg har både katte OG høns, så vil jeg
da gerne bidrge med hvad vi har gjort.

Vores høns har altid været i hønsegård og desuden haft et pænt stort
indendørsområde. Og ja - sådan en hønsegård koster, men det gør det jo
at have dyr!

Nu er vi flyttet for en måneds tid siden, og nu er hønsene i et
midtidigt indelukke i en stor stald. De ser ikke ud til at savne
udelivet, men vi påtænker da stadig at holde dem inde et godt stykke
tid endnu.

Jeg slagter heller ikke høns, for det kan jeg bare ikke få mig selv
til, men der ER blevet slagtet og spist en del af dem. Og når du nu
siger at dine høns er for hyggens skyld, og ikke til at spise, så tænk
på de kyllinger du rent faktisk sætter tænderne i! Hvordan tror du at
de har haft det? De allerfleste lever under kummerlige i småbitte
bure, hvor de dårligt kan vende sig. Så hellere sætte tænderne i en
der har haft det godt hele sit liv!

Og en kommentar mere... alle dyr skal behandles med respekt. Nu er det
så hønsene (og andet fjerkræ) der er i en risikogruppe, og når det er
sådan må man tage sine forholdsregler. Du siger det er dyrt at bygge
en hønsegård, og det er det også, men hvis ikke du vil investere i
dien dyrs sundhed og tryghed, så mener jeg da helt klart, at det er
det rigtige valg du har truffet.
Jeg forstår godt at det kan være en stor udskrivning, og det hele er
ikke så hårdt ment som det lyder, for du har jo taget en beslutning,
og umiddelbart er det da bedre at give dyrene fred end at de måske
skal blive syge og endnu værre, føre smitten videre. Dekoration i
haven kan du få på mange andre måde. Kan godt se hyggen i fritgående
høns, men dyr ER altså ikke udstillingsgenstande. De koster både tid
og penge, og nogle gange flere penge end man havde forestillet sig.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : LH

Dato : 27-02-06 12:45

Jeg tror du har misforstået mig eller jeg har udtrykt mig forkert. Jeg har
hunde, katte, høns (havde), geder og havde gerne endnu flere dyr, hvis tid
og plads var der til det. Jeg forsømmer ALDRIG et dyr p.g.a det koster, for
det ved jeg det gør. Er dyret sygt kommer det til dyrlæge uden at tænke på
hvad det nu koster. Sådan er det. Men når det så er sagt, så går jeg meget
op i dyrevelfærd og køber aldrig kød (er så godt som vegetar ikke helt, men
kødet købes så fra dyr jeg ved der har haft det godt). Derfor nyder jeg også
at se en flok høns gå rundt og ikke at de går i en hønsegård. Det er bare
ikke mig. Skal det endelig være - som nu i en nødsituation, så skal de have
meget plads og jeg bor så så det har jeg ikke. Skulle jeg have givet mine en
hønsegård her hvor jeg bor nu, så ville de få en lille bitte en og det
syntes jeg var dyrplageri når de var vandt til den totale frihed. Det kan gå
de er inde en dag hvis det f.eks er meget dårligt vejr, men i længere tid
ville de stresse, når de aldrig har prøvet andet end det frie liv. Jeg fik
så tilbudt at flytte dem i en stor længe på en tom gård. Det ville betyde at
de skulle gå inde i en megalænge med betongulv og jeg kunne så bare køre ned
med vand og mad. Ingen ved jo hvor længe det ville vare. Havde høns og jeg
glæde af det? Men jeg havde faktisk taget den beslutning i fredags da loven
blev en realitet. Men komme så tilfældigt hos dyrlægen i anden anledning
samme dag, og jeg spørger ham om hvor længe vi MÅSKE skal regne med de skal
holdes inde under tag. Og han siger at det vil vare flere år eller i hvert
fald lang lang tid. Derfor valgte jeg at sige farvel til de høns jeg har
nu - eller havde, fordi jeg syntes simpelthen det var synd. Havde jeg så
selv haft mulighed for at bygge en stor hønsegård her hvor jeg bor havde jeg
nok prøvet det, men det havde jeg så ikke. Bor i en lille landsby og har
også naboer at skal tænke på.
Men jeg har så i dag talt med Fødevareregionen og de siger de minimum skal
holdes inde til forårstrækket er overstået, men ingen kender fremtiden så
der kunne jo ske noget så tiden bliver endnu længere.
Men jeg savner mine høns og tænker allerede nu på at finde nogen der er
VANDT til at gå inde, så vil jeg nemlig have den mulighed at lave en lille
hønsegård. Det skal bare være høns der aldrig har prøvet andet. Jeg har lidt
samme indstilling med høns som med katte. Katte kan sagtens være indekatte,
de skal bare ikke have prøvet det frie liv først - det samme mener jeg med
høns. Så skal man i hvert fald kunne give den rigtig meget plads.

LH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-06 14:01

www.fjerkrae.dk
http://forum.fjerkrae.dk

> [...]
> Men jeg havde lidt havehøns som gik frit og kun lige var inde i et lille
> bitte skur om natten i sikkerhed for rævens skyld.

Vel egentligt for hønsenes skyld

> [...]
> havde det bare så skidt. Men hvad er andres holdninger til det med den
> fugleinfluenza? Havde i gjort det samme?

Vi har selv 10 høns, 8 høner og 2 haner. De går inde nu, men de
bliver et hoved kortere så snart der er fugleinfluenza H5N1 i den
første tambesætning her i DK .
Primært pga. vores 2 små børn på 3½ år og 7 mdr.

> [...]
> er andres holdning til alt dette? Er det hysteri der er blæst op, eller hvad

Min holdning er lidt blandet, lidt af det er hysteri, men meget af det
er reelt nok.
H5N1 kommer til DK, uden tvivl. Når nu trækfuglene kommer i stort tal
så vil det ske. Den store risiko er at nogle mennesker bliver smittet
med H5N1 samtidig med en alm. human influenza, så kan H5N1 lære at
smitte fra menneske til menneske og så har vi balladen.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : LH

Dato : 27-02-06 14:18

Nu skal det siges at jeg nok bor i et større risikoområde i DK end " mange
andre" da jeg bor på en ø tæt på hvor influenzaen blev fundet i Tyskland, så
måske havde jeg en lidt mere øget risiko for at få det i bestanden, da der
hver evig eneste dag trækker store flokke gæs lige henover og mange andre
fugle. Så havde jeg ikke valgt aflivning nu, havde det måske bare være at
trække pinen ud.

LH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-06 14:24

LH wrote:
> [...]
> fugle. Så havde jeg ikke valgt aflivning nu, havde det måske bare være at

Det tror jeg desværre også.

--

Christian
Som bor lige nord for Randers,