åhh nejj!!
Fra : taina

Dato : 24-02-06 23:04

Hejsa

Jeg kom kørende i dag, da en kat sprang ud foran bilen. Det var heldigvis i
by, så det gik ikke så hurtigt, så jeg var helt nede omkring stop, da kat og
bil mødtes - eller ikke mødtes? Der var ikke noget bump, men nu er katte jo
heller ikke så store og ret bløde.

I et øjeblik kunne jeg ikke se katten - den var foran eller nedenunder
bilen, og så kom den spurtende ud, op ad en bakke og væk. Den så ikke halt
ud, og den løb i et tempo, som jeg umiddelbart vurderede til at være normalt
max-katte-tempo.

Min vurdering var ud fra alt dette, at jeg ikke havde ramt den, og jeg kørte
derfor videre. Men resten af dagen har jeg gået og spekuleret på den kat, og
jeg håber, at I måske kan hjælpe med at svare på nogle af de spørgsmål, jeg
tumler med.

Kan et slag gøre, at chok og adrenalin overtager i en grad, så katten er i
stand til at løbe "normalt" og stærkt, selv om den er skadet?

Skulle jeg have kastet mig ud i en eftersøgning?

Hvad ville I have gjort?

mvh. tina

Fra : Brizz

Dato : 26-02-06 17:30

taina skrev:
> Skulle jeg have kastet mig ud i en eftersøgning?

Nej for du havde nok ikke fundet den alligevel.

> Hvad ville I have gjort?

Tænkt over det. Sikkert også fået en klump i halsen også ellers ik
noget. Du har højst sansynligt ikke ramt den. Hvis du har er det meget
blødt så ingen skade er sket.
Du kan ikke gøre andet end du har gjort nu.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Hans Aa Henriksen

Dato : 26-02-06 20:58

svar:
ut og se efter katten.
si fra til nærmeste beboere.
har selv mistet 2 katte på assensvej, faaborg.
har selv oplevet at der kom en bilist for at spørge om det var min kat han
havde ramt , +ansvar , helt fint.
men nu er det heldigvis længe siden.
overvejer en form for inhegning, en form for løbegård!
missehilsen hans

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-04-06 00:46

[snip]
> Kan et slag gøre, at chok og adrenalin overtager i en grad, så katten er i
> stand til at løbe "normalt" og stærkt, selv om den er skadet?

Ja.

> Skulle jeg have kastet mig ud i en eftersøgning?

Tjae, det kommer nok an på situationen. Hvis du så den løbe 300 meter væk,
så nej. Hvis den bare sprang nogle få meter så ja.

> Hvad ville I have gjort?

Haft det skidt, ligesom du har det nu. Gået rundt til de 3-4 nærmeste huse,
ringet på og forklaret og spurgt om de er, eller kender, ejeren. Lægge en
seddel, hvis ingen var hjemme. På den måde giver du ejeren chancen for at
vide lidt om hvad der er sket, hvis katten ikke kommer hjem i aften. Ejeren
kan gå ud og lede efter en skadet kat. Eller få vished hvis den aldrig
kommer hjem. Og føle at billisten ikke bare var skideligeglad. Og du kan få
fred i sjælen, hvis een af dem du taler med kan ringe til dig i morgen og
sige at katten er kommet hjem med eller uden skrammer.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Og til almindelig oplysning husk:

Dyrenes- beskyttelse i Danmark og Falck har indgået et landsdækkende
samarbejde om at hjælpe herreløse, vilde og tilskadekomne dyr. I fremtiden
vil Falck sørge for at transportere trafikskadede og andre dyr i nød til
nærmeste dyrlæge - dyrehospital.
Ordningen bygger på, at den person, som opdager et tilskadekommet dyr UDEN
UDGIFT kan ringe til Falck på 70 10 20 30, og fortælle, hvad der er sket.
Herefter sørger Falck for transporten.

Ordningen er kommet på finansloven og der er bevilget kr.3 mill., som
administreres af Foreningen til Dyrenes-beskyttelse i Danmark.