dårlig routing?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-02-06 21:18

Hej

Hvis man oplever at TCP er langsomt, men UDP hurtig, er det så ofte fordi
routerne osv er belastet eller hvad sker der fx her;

http://gratishost.dk/uploads/routing.PNG

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-02-06 21:34

On Fri, 24 Feb 2006 21:18:18 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Hvis man oplever at TCP er langsomt, men UDP hurtig, er det så ofte fordi
>routerne osv er belastet eller hvad sker der fx her;

TCP skal have kvitteringspakker retur, det skal UDP ikke.

>http://gratishost.dk/uploads/routing.PNG

Hvis det er dit upload, der er problemet:
Formentlig at du downloader så meget samtidig med at du uploader, at
der er "for lidt plads" til retur-kvitteringspakkerne for uploaden.
Prøv at teste din upload, mens du ikke downloader.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-02-06 21:39

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> [...]
> der er "for lidt plads" til retur-kvitteringspakkerne for uploaden.
> Prøv at teste din upload, mens du ikke downloader.

Tror jeg vist ikke, hører kun netradio samtidigt og det gør vist ikke det
store

Jeg tænkte nu mere på at de routere der er i traffikvejen, her hos fx Level3
har så travlt med at levere Tcp pakker, mens det ikke er noget problem med
UDP?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-02-06 09:53

On Fri, 24 Feb 2006 21:39:22 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

> har så travlt med at levere Tcp pakker, mens det ikke er noget problem med

Nej. Normalt ser routeren slet ikke på Lag 4, kun Lag 3 (IP).

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-02-06 13:19

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Nej. Normalt ser routeren slet ikke på Lag 4, kun Lag 3 (IP).

Hvad kan evt så være årsagen til at så høj UDP hastighed, men så lav TCP
hastighed?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-02-06 13:23

Bjarke Hansen wrote:
> Hvad kan evt så være årsagen til at så høj UDP hastighed, men så lav TCP
> hastighed?

Duplex mismatch. Hvis den ene ende kører full duplex og den
anden ikke gør, kan TCP returpakkerne give en masse fejl/
kollisioner. Det kan gøre en forskel imellem UDP og TCP.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-02-06 15:18

On Sat, 25 Feb 2006 13:18:53 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Hvad kan evt så være årsagen til at så høj UDP hastighed, men så lav
> TCP hastighed?

Der er forskellige scenarier -- relateret til at hastigheden er god i
den ene retning, men ikke i den anden -- men der er ikke noget, man
kan konkludere udfra en tptest.

En forklaring kunne være, at trafikken i den ene retning kører en god
vej (det du kan måle med UDP), mens returvejen er en anden, dårligere,
som vil påvirke TCP. (Din traceroute viser kun den ene vej).

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-02-06 21:43

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvis man oplever at TCP er langsomt, men UDP hurtig, er det så ofte fordi
> routerne osv er belastet eller hvad sker der fx her;
>
> http://gratishost.dk/uploads/routing.PNG

Her var der sku en der endelig gik igennem, men sku meget forskel på TCP(TDC
) og UDP
http://gratishost.dk/uploads/dataphone.PNG

Fra : Svend

Dato : 24-02-06 23:06

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Her var der sku en der endelig gik igennem, men sku meget forskel på TCP(TDC

Ja men så du de 4,9 %

--
Svend

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 13:51

Bjarke Hansen wrote:

> Hej
>
> Hvis man oplever at TCP er langsomt, men UDP hurtig, er det så ofte fordi
> routerne osv er belastet eller hvad sker der fx her;
>
> http://gratishost.dk/uploads/routing.PNG

Jeg spekulerer på om de 93Mb/s den sender nu også når frem til
modtageren. Det er ret uinteressant at kunne sende så mange UDP
pakker hvis kun en brøkdel når frem til modtageren.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-02-06 16:28

"Kasper Dupont"
<27486965732012920072@expires.11.apr.2006.kasperd.net.invalid> wrote in
message news:44044736.D7F1903B@expires.11.apr.2006.kasperd.net.invalid...

> Jeg spekulerer på om de 93Mb/s den sender nu også når frem til
> modtageren. Det er ret uinteressant at kunne sende så mange UDP
> pakker hvis kun en brøkdel når frem til modtageren.

De 93Mbit er jo dem der når frem til modtageren, der sendes jo med 150Mbit
under den test, og så svarer serveren tilbage at det er modtaget med 93Mbit