NAS erfaringer efterlyses
Fra : Henrik

Dato : 22-02-06 21:53

Hej
Jeg overvejer at invistere i en NAS løsning. Jeg er lidt lun på Allnet
All6250, da den har integreret printserver, webserver med understøttelse for
HTML m.m. Jeg er dog i tvivl om den også understøtter Java.

Er her nogen der har erfaringer med denne NAS, eller hvad kan I eventuelt
anbefale.

Mvh Henrik

Fjern "oh" i mailadressen.

Fra : Svend

Dato : 22-02-06 22:45

Henrik wrote:

> Er her nogen der har erfaringer med denne NAS, eller hvad kan I eventuelt
> anbefale.

Hvad med en synology ?

--
Svend

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 23-02-06 00:54

"Henrik" <ohvirknu@yahoo.dk> wrote in

> Er her nogen der har erfaringer med denne NAS, eller hvad kan I eventuelt
> anbefale.

Jeg har en Synology DS-101 (den gamle model - fra før de kom til at hedde J
og G).

Den er simpel at sætte op og kan det de skriver den kan.

Softwaren er baseret på linux der kører med Busybox. Der ligger en Apache
http server samt PHP 4 og det spiller fint - og man kan lægge sine egne PHP
sider ind på den.

Hvis man er en pilfinger så kan jeg oplyse at Apache processen kører som
root og at man derfor ved at lægge de rette php filer (f.eks. PHPTerm) ind
i web kataloget på ens hd kan få root adgang og for alvor lege med
indmaden.

Nå, men FTP og Samba (med CIFS og AFS - Windows og Apple support) virker
glimrende, printerdeling har jeg ikke prøvet da min printer allerede har
netværksinterface. Max overførselshastigheden som jeg har observeret ligger
på 7MB/sec med et gennemsnit på ca. 5MB/sec. Det er glimrende til mit
formål.

Ud over at man kan bygge en HD ind i selve Synology-kassen så kan der også
tilsluttes 2 USB mass-storage enheder så har man et par USB HD's kan de
også komme på nettet via Synology NAS'en.

Den eneste ulempe jeg kan komme på er at HD'en kører med et "hjemmelavet"
ReiserFS filsystem. Man kan altså ikke bare lige montere harddisken i en
almindelig PC og så mounte harddisken i Linux hvis selve boksen går i
stykker.
Firmwaren til Synology boksen er dog GPL så kildekoden kan findes og der er
så vidt jeg har kunnet læse mig til også folk der har lavet opskrifter på
hvorledes man får understøttelse for Synologys ReiserFS filsystem på en
almindelig Linux-maskine.

Jeg vil i hvert fald gerne give en stemme til Synology. :)

PS: Linksys har en NAS der hedder NSLU-2 - den bruger samme CPU og
arkitektur som Synology. Der er lavet rigtig mange "smarte" sager til NSLU-
2'en og de skulle efter sigende også kunne køre på Synology-boksene. Men
det kan man jo altid prøve at lege med. Mit mål er at få en imap/pop3 samt
en subversion server lagt ind i boksen så jeg helt kan undvære min gamle
server som efter Synologyen kom ind ikke rigtig laver andet end at serve
imap og lege subversion repository for mine udviklingsprojekter :).

/flemming
--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : Henrik

Dato : 23-02-06 22:38

"Flemming Joensson (8520)" <flemming@joensson.invalid> wrote in message
> "Henrik" <ohvirknu@yahoo.dk> wrote in

> Jeg har en Synology DS-101 (den gamle model - fra før de kom til at hedde
> og G).
>
> Den er simpel at sætte op og kan det de skriver den kan.

Ja, jeg har læst test på hardware-test.dk på DS101
(http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3192), DS101j
(http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=4792)
og DS101g+ (http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=4377). Her får
de også ros, mest DS101g+. DS101j har lidt ekstra features, men er noget
langsommere end DS101g+. Sidstnævnte har SATA interface, hvilket jeg dog
ikke ser som en fordel endnu (hastigheden kan alligevel ikke udnyttes, så
det er kun et spørgsmål om pris per GB.)

> [...]
> ReiserFS filsystem. Man kan altså ikke bare lige montere harddisken i en
> almindelig PC og så mounte harddisken i Linux hvis selve boksen går i

Her kører Allnet All6250 Ext3 - en klar fordel.

En anden ulempe ved DS101j og 101g+ er at de skulle støje en del. Det er jo
ikke til at holde ud at høre på Jeg har i øvrigt læst at man kan
opgradere firmwaren på DS101 og få samme funktionalitet som DS101j, men med
mere RAM og meget mindre støj. Det skulle jeg måske overveje! Jeg skal være
ærlig og sige at jeg ikke ved hvor meget All6250 støjer...
DS101'erne er også lidt dyre i forhold til All6250, og jeg er ikke sikker på
at man får specielt meget ekstra for pengene? Jeg synes ikke det virker som
om der er den store forskel. Læs evt. mere om All6250 her:
http://www.netzwerk-lan.com/produkt/410/a29043dcc6f482b55b854af211aebc34/ALL
6250_NAS_Server_mit_Gigabit_LAN.html

> [...]
> server som efter Synologyen kom ind ikke rigtig laver andet end at serve
> imap og lege subversion repository for mine udviklingsprojekter :).

Nu kender jeg heller ikke denne NAS, men den får tæv på hastigheden af
http://reviews.cnet.com/Linksys_NSLU2_Network_Storage_Link/4505-3382_7-30733
762-2.html?tag=nav
og så skal man have en ekstern HD ved siden af ..... Nej, det bliver for
bøvlet til mig, tror jeg.

Fra : Henrik

Dato : 23-02-06 22:44

Ups, det med priser holder vist ikke alligevel.

Fra : Svend

Dato : 23-02-06 23:01

Henrik wrote:
> Ups, det med priser holder vist ikke alligevel.

apropos penge, husk lige at 101g bruger meget lidt strøm i standby
drift. den tager kun et par sekunder om at vågne.

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 23-02-06 22:41

Henrik wrote:

> En anden ulempe ved DS101j og 101g+ er at de skulle støje en del. Det
> er jo ikke til at holde ud at høre på

DS101j er blæserløs, ganske som forgængeren DS101, og sammen med f.eks. en
Samsung Spinpoint HDD er den ganske lydløs.

Hans

Fra : Henrik

Dato : 24-02-06 23:07

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> DS101j er blæserløs, ganske som forgængeren DS101, og sammen med f.eks. en
> Samsung Spinpoint HDD er den ganske lydløs.
>
> Hans

Det har du ret i - en vigtig detalje jeg havde overset

En lille pinligt spørgsmål. Jeg ved at 101 serien kan køre webserver med
understøttelse for HTML og 101g+ også for php3. Mit spørgsmål er, om
101j'eren også understøtter java? Det er hvad jeg har brug for på en
webserver.

Mvh Henrik

Fra : Svend

Dato : 25-02-06 12:47

Henrik wrote:
> [...]
> understøttelse for HTML og 101g+ også for php3. Mit spørgsmål er, om
> 101j'eren også understøtter java? Det er hvad jeg har brug for på en

Hvilken slags java understøttelse har du brug for ? applets, jsp, servlets ?

Det er ikke den kraftigeste maskine, du kan ikke forvente at den kan
køre en tomcat server.

Men jeg er ikke i tvivl om at jo større cpu jo større er chancen for at
du får dine ønsker opfyldt (men at køre tomcat på den er nok at overdrive)

--
Svend

Fra : Henrik

Dato : 25-02-06 22:30

> Hvilken slags java understøttelse har du brug for ? applets, jsp, servlets
?

Såmænd blot lidt javascripts i HTML koden.

> Det er ikke den kraftigeste maskine, du kan ikke forvente at den kan
> køre en tomcat server.

Aner ikke hvad tomcat er, så det har jeg nok ikke brug for

Fra : Svend

Dato : 25-02-06 22:33

Henrik wrote:
> ?
>
> Såmænd blot lidt javascripts i HTML koden.

Jamen det er jo bare html der bliver afviklet af din browser, det skal
den ikke understøtte, det skal din browser.

> Aner ikke hvad tomcat er, så det har jeg nok ikke brug for

Nej det lyder ikke sådan :)

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 23-02-06 22:59

Henrik wrote:

> [...]
> ikke ser som en fordel endnu (hastigheden kan alligevel ikke udnyttes, så
> det er kun et spørgsmål om pris per GB.)

Du skal kigge på cpu og ram ! ikke harddisk interfacet.

Jeg har g'eren, og det er det fedeste indkøb jeg har gjort længe.

Jeg har lige enblet telnet på den og sat ssh op så jeg kan tilgå den udefra.

--
Svend

Fra : Henrik

Dato : 24-02-06 23:02

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har g'eren, og det er det fedeste indkøb jeg har gjort længe.
>
> Jeg har lige enblet telnet på den og sat ssh op så jeg kan tilgå den

Når jeg nævner harddisk interfacet er det ikke i relation til hastighed. Her
er det primært CPU og RAM
der betyder noget. Næ, min pointe var at harddiske med PATA interface
generelt er lidt billigere end harddiske
med SATA interface, men efter ene hurtig søgning på edbpriser kan jeg godt
se at det er en lidt forældet
opfattelse. Harddisk interfacet er altså ligegyldigt i sammenhæng med DS101
serien.

Hvordan er 101g+ m.h.t. støj. Jeg har læst at Synology tilbyder en mindre
støjende blæser i ombytning !?

Mvh Henrik

Fra : Svend

Dato : 24-02-06 23:04

Henrik wrote:
> [...]
> serien.
>
> Hvordan er 101g+ m.h.t. støj. Jeg har læst at Synology tilbyder en mindre

Øhh, jeg har ikke hørt den tænde blæseren endnu, så det kan jeg ikke
udtale mig om. Men jeg kan da høre når den slukker disken.

--
Svend

Fra : Ole Lund Jensen

Dato : 09-03-06 11:42

Svend wrote:

> [...]
>
> Jeg har g'eren, og det er det fedeste indkøb jeg har gjort længe.
>
> Jeg har lige enblet telnet på den og sat ssh op så jeg kan tilgå den

Jej har også en g'er og kunne goft lode at vide hvordan du enabler
telnet og ssh.

mvh. Ole Lund Jensen

Fra : Henrik

Dato : 28-02-06 20:06

> [...]
> "Henrik" <ohvirknu@yahoo.dk> wrote in

> Jeg har en Synology DS-101 (den gamle model - fra før de kom til at hedde

´
Flemming, ved du om det er rigtigt at hvis man opgraderer til nyeste
firmware på DS101, så får man samme nye features som på DS101j'eren? Altså
Webstation (HTML), Photostation, Disk cache samt automatisk AC power
gendannelse. Især webstation og AC gendannelse synes jeg er meget
interessant.

/Henrik

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-02-06 20:49

Henrik wrote:

> [...]
> Webstation (HTML), Photostation, Disk cache samt automatisk AC power
> gendannelse. Især webstation og AC gendannelse synes jeg er meget

Automatisk start ved power: Desværre nej.

På 101g løstes problemet med en firmware, men ikke 101. Hverken i
praksis eller ifølge specifikationerne ;-(

Der skal man stadig bruge tommelfingerreglen (tryk på startknappen med
fingeren)

mvh

Krabsen

Fra : Henrik