Hoftedysplasi...
Fra : Rene Hansen

Dato : 22-02-06 16:21

Hej gruppe.
Jeg har før fortalt lidt om vores prægtige hund Fenris, som er en
Schæfer/Rottweilerblanding, og nu har jeg desværre dårligt nyt...
For et par måneder siden havde kæresten ham med til dyrlæge fordi han
var begyndt at halte af og til, og den gang blev dommen at det nok var
vokseværk bl.a. fordi vi havde fodret ham lidt for godt.
Han er nu 6½ måned gammel, og humper stadig, så i fredags smuttede vi
til dyrlægen og fik ham røntgenfotograferet.
Dommen var desværre hoftedysplasi på begge hofter, og ikke nok med
det: Det var jo nødt til at være karakteren E, den værste...
En verden er næsten sunket i grus.
Vi har nu i samråd med dyrlægen besluttet at lade ham leve indtil
smerterne begynder at vise sig for alvor, og så må vi jo håbe at vi
vil være i stand til at se det i tide, og ikke bare slå det hen fordi
han er "Åh, så nuser..."
Så lige nu er han på Glucosamin, og vi skal så finde måder at opbygge
hans muskler så de kan støtte leddene så godt som muligt.

Og hvorfor skriver jeg nu alt det her?

Jo, selvfølgelig måtte jeg jo lige have en skulder at græde ud ved,
men samtidig vil jeg også spørge Jer om råd, for nu skal vi jo til at
være verdensnmestre i Dysplasi...
Har I kloge og prægtige mennesker et par rigtig gode råd til hvad vi
bør læse og studere så vi kan kloges på dette frygtelige emne, så vil
vi blive rigtig glade for at høre fra jer.
En stor hilsen til alle her fra Mette, René og selvfølgelig også fra
"patienten" Fenris

Fra : LH

Dato : 22-02-06 16:29

Min søsters hund havde altså glæde af Vitalanimin syntes jeg det hed. Den
fik også konstateret HD i svær grad som ikke engang en et årig hund. I dag
er den over 10 år gammel. Svømning i et opvarmet hundebassin ville være godt
for musklerne.

LH

Fra : jopa

Dato : 22-02-06 17:41

Rene Hansen skriblede bla:
> [...]
> Dommen var desværre hoftedysplasi på begge hofter, og ikke nok med
> det: Det var jo nødt til at være karakteren E, den værste...

Det er forståeligt at i er kede af det, men har i tænkt den tanke at sige
farvel til den ?
Husk på at den kun er en lille hvalp og skal leve med det resten af dens
dage uden at kunne leve fuldt ud grundet stærke smerter.

Tænk ikke så meget på jer selv men på hunden.
Får den optimale hundeoplevelser og bliver den begrænset i øvrigt ?

Jeg ved det er svært men jeg selv ville vælge at aflive den.
Det er måske ikke det svar i allerhelst vil høre men det er så blot min
mening.

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : driver

Dato : 22-02-06 19:55

> [...]
>
> Jeg ved det er svært men jeg selv ville vælge at aflive den.
> Det er måske ikke det svar i allerhelst vil høre men det er så blot min

John har ret - tænk mere på hunden end på jer selv.
mvh
driver

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-02-06 18:17

Rene Hansen <spamjunkie@not.me> writes:

> Har I kloge og prægtige mennesker et par rigtig gode råd til hvad vi
> bør læse og studere så vi kan kloges på dette frygtelige emne, så vil
> vi blive rigtig glade for at høre fra jer.

Stakkels jer og Fenris.

Varmtvandstræning, enten bare i bassin eller på løbebånd skulle være
alletiders til HD.

Glucosamin er også godt, men hvis det er som til mennesker, så er det
ikke alle det virker på.

I kan også give lidt smertestillende som forebyggelse.

Og endelig har jeg hørt godt om massage, så hunden slapper af. Det
hjælper i hvert fald på min gigt. :)

Ellers er mit råd bare at nyde tiden I har tilbage med ham og som du
selv siger, sørg for at tiden ikke bliver forlænget for jeres skyld.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Mikael

Dato : 22-02-06 20:55

Hej, vi har et vennepar med en rottweiler, som meget hurtigt fik at vide at
han slet ingen hofteskål havde... Han havde meget svært ved at rejse sig
hurtigt og gå på deres trappe.
De fik fat i et naturmiddel, som jeg lige har glemt hvad hedder, men jeg
skal nok lige finde ud af det, men det virker bare! Nu rejser han sig som
andre hunde, går troeligt med på toilet oppe ovenpå, og venter på en og
følger så en ned igen. Det er noget som går ind og danner brusk der hvor
hofteskålen mangler, og dyrlægen var forbløffet over at det vrikede så godt,
da de kom ned til en kontrol. Han havde anbefalet dem at få ham aflivet med
det samme, men de valgte altså at prøve det middel, og nu lyder dommen på at
han nok skal blive ihvertfald 7 år, før det måske kommer til at generer ham
igen. Ulempen er så at han har fundet ud af at han kan springe op, og han er
ved at være en stor karl...
Men jeg skal lige spørge om hvad det hedder næste gang jeg snakker med
dem... Hvis der ikke er andre herinde som kender det?
MVH Winnie

Fra : LH

Dato : 23-02-06 06:22

Er det ikke VitalAnimin? Det var det min søsters hund fik gennem dyrlægen.
Den var også dømt til kun at blive højst et år, og som sagt den lever
endnu - over 10 år gammel og har ikke haft nævneværdige problemer.
LH

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-02-06 23:56

> [...]
> Han er nu 6½ måned gammel, og humper stadig, så i fredags smuttede vi
> til dyrlægen og fik ham røntgenfotograferet.

Nu var FenrisUlven jo et Grumme Grumme bæst, og ikke sådan at slå ud.
Hunden er jo kun 6½ måned, og det er bestemt ikke usædvanligt, at de halter
noget rundt i den alder, og da slet ikke, når der er Schæfer i ham.
Nu skriver du " Halter ", altså hvordan halter han... Man afliver jo ikke en
hund, som har HD kategori E, fordi den har ondt i en ankel eller et knæ...
Så slå koldt vand i blodet, og vær sikker på, hvad du i givet fald, afliver
ham for... Nu har jeg kun haft en, med HD, og han haltede bestemt ikke, men
var meget meget ked af, overhovedet at bruge benet, endsige støtte på det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rene Hansen

Dato : 23-02-06 11:36

Benny Mortensen <ingen@brugbar.dk> skrev:

> [...]
>sikker på, hvad du i givet fald, afliver
>ham for... Nu har jeg kun haft en,
>med HD, og han haltede bestemt ikke, men

Hej Benny
Ja, se det med at han halter, det giver sig udslag i at han
sommetider trækker lidt på bagbenene, og hoften lissom hopper
lidt for meget op og ned, hvis du forstår.
Det er ikke altid vi ser det, og når vi er ude at gå tur med
ham, er han som regel ikke til at stoppe når først snoren kommer
af, så jeg vil vove den påstand at lige i øjeblikket lider han
ikke af store smerter.
Når dette er sagt, skal jeg da lige fortælle at vi er helt med
på at han ikke (som datteren) siger "AV" og kommer hen til os
for at få medlidenhed.
Røntgenbilledet viste meget klart at hans hofteskåle er hårdt
angrebne, så der er desværre ingen tvivl om hvad det er, men
foreløbig ser det ud til at vi kan få noget tid sammen med ham
før det bliver for slemt.Min største frygt lige nu er at vi til
sin tid ikke kan se det i tide, og at han derfor kommer til at
lide unødvendigt.
Derfor er dyrlægen selvfølgelig koblet på, og netop derfor har
jeg spurgt til råds her på siden.

MVH
René og Fenris (og også lidt fra Mette...)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-02-06 12:26

> [...]
> jeg spurgt til råds her på siden.
>
> MVH
> René og Fenris (og også lidt fra Mette...)

Bare rolig, det skal du nok opdage. Hunden vil altid prøve på at være nær
jer, og derfor ligger den jo tit i vejen, og man bliver nødt til at bede den
om at flytte sig. Når man så får det der " Kan du virkeligt nænne det "
blik... hver gang. Så er det ved at være tiden. Lige nu, sker der jo en
masse, med sådan en lille hvalp, så det er ikke usædvanligt, at det gør lidt
ondt hist og her. Schæferen er vel ikke fuldt udviklet, før den er ca 18
mdr gammel, ikke at jeg tror på, at den får nogle bedre hofter, men når
først den værste legesyge er overstået, og den falder lidt mere til ro, så
er det jo slet ikke sikkert, at det vil plage den nævneværdigt. Man har jo
før hørt, om hunde, som slet ikke har opdaget, at de rent faktisk, ikke
burde kunne gå, så som en anden sagde, lad være med at fortælle ham det, men
skån ham for de værste strabadser... Og lad ham så få den tid, som han nu
kan klare. Kan i ikke give ham et langt liv, så giv ham et godt liv i
stedet.
Hvem ved, det bliver måske slet ikke så kort endda.

M.V.H.....Benny..

Fra : qfha

Dato : 23-02-06 08:04

Det er en frygteligt, at få at vide at ens øjesten ikke er i orden.
Så jeg føler meget med jer. Det er rigtigt, at en så dålig hofte
kan medføre, at hunden får så mange smerter at den må aflives, men
der er altså også mange hunde der lever i stor uvenhed om de har en
dårlig hofte, og har ingen eller meget få gener af det. Så lad
først og fremmest vær med at fortælle den det (forstå mig ret). Men
tag hensyn til hundens svaghed. Ikke lange gåture, ingen trapper og
den må ikke stå på bagbenene. Fint med glukosamin, men det skal
være i en dosis som svarer til en voksen, og ikke kun hvad der f. eks
er puttet i vitalanimin og lignende kosttilskud. Hvis der overhovedet
er hofter i ham kan I også gøre brug af guldkugler i ledene, det
fungerer også ekstremt godt i mange HD hunde, men se nu tiden an, tag
hensyn til det og prøv at komme videre. Det kan jo være det går
nogenlunde. Det behøver ikke at være en dødsdom, som nogen lægger
op til.

Men næste gang I skal have en hund, så køb en med stambog, ikke at
du dermed er helt sikker på, at du ikke får problemer, men du har en
større mulighed for at sikre dig, at det hunden kommer af er sundt og
dermed en større sandsynlighed for, at den hvalp du får er sund. Det
at en sådan hvalp måske er dyrere at anskaffe sparer du oftest til
dyrlæger mv senere.

Jeg krydser fingre for jer.

qfha

Fra : Rene Hansen

Dato : 23-02-06 11:48

qfha <bt_s2002@yahoo.dk> skrev:
> [...]
>voksen, og ikke kun hvad der f. eks
>er puttet i vitalanimin og
>lignende kosttilskud. Hvis der overhovedet

Hmm... Her skulle jeg vel have klippet det overflødige bort jvf
god citatteknik, men når der nu ikke er noget overflødigt,
sååå...

Som jeg skriver i et svar lidt længere oppe i tråden, så ser det
i øjeblikket ikke ud tuil at Fenris lider af de helt store
smerter, men det kommer jo desværre nok på et tidspunkt.
Det med glucosmain, jeg har gjort det lidt omvendt i forhold til
hvad "man" gjorde for et par år siden; dengang købte folk
glucosamin hos dyrlægen "fordi de havde en hest eller hund som
vejede omtrent det samme som dem selv," og åd så selv pillerne.
Det var jo før de blev tilladt for mennesker.
Jeg er sømand, og kæresten har slidgigt, så jeg købte et
ordentligt læs piller ovre i det amerikanske, og af forskellige
årsager stoppede hun med pillerne for et års tid siden, så jeg
spurgte dyrlægen om det var i orden at bruge restlageret på
hunden.Og da jeg havde oplyst om indhold og styrke, fik jeg at
vide at det var helt fint, og jeg fik at vide hvordan de skulle
doseres.
Den med guldkuren vil vi tale med dyrlægen om på et tidspunkt,
for nu er der efterhånden mange som har foreslået det.

Men ihvertfald til Jer allesammen som kommer med gode råd og
opmuntring: Tak skal I F..... ha' det kommer på et tørt sted,
kan jeg godt love Jer for!

Mette, René og ham Fenris-ulven

Fra : LH

Dato : 23-02-06 12:24

En stambog er absolut ingen garanti for at undgå HD. Ved jeg af meget
personlig erfaring!

LH

Fra : qfha

Dato : 23-02-06 17:48

>En stambog er absolut ingen garanti for at undgå HD. Ved jeg af meget
>personlig erfaring!

Nej, der er ingen sikkerhed for noget med levende væsner, desværre.
Men man har mulighed for at gøre sit hjemmearbejde og dermed for en
større sandsynlighed for, at det går godt. Men der findes ingen
garantier.

mvh
qfha

Fra : qfha

Dato : 24-02-06 07:49

>så jeg købte et
>ordentligt læs piller ovre i det amerikanske

Det er da udmærket. Selv købte jeg pillerne til mennesker pr.
postordre i Tyskland før det var muligt at købe herhjemme, til min
gamle gigtplagede hund. Han fik menneskedocering og de virkede
fænomonalt. Fra slet ingenting at ville blev han som ung igen.
Men som du siger, husk på guldakkupunkturen den virker også helt
mirakuløst på mange hunde (og mennesker).

Se nu tiden an, det kan være det slet ikke går så galt.

mvh
qfha

Fra : Tidemann

Dato : 24-02-06 09:16

Til Mette, René og Fenris
Jeg faldt over et forum, hvor der var en der fortalte at hun havde
svømmetrænet sin hund, der er en "opskrift" lidt nede i tråden:
Se her: < http://www.hundene.dk/forum/messages/9/14340.html?1137356253 >

"qfha" skrev

> Men som du siger, husk på guldakkupunkturen den virker også helt
> mirakuløst på mange hunde (og mennesker).

Hmm, ja det kommer måske an på hvem man snakker med.
Jeg snakkede netop med min dyrlæge i går, ang. guldakkupunktur til Bella og
som hun sagde:

Det virker rigtig godt på nogle "få" hunde! Andre hunde virker det slet ikke
på, eller også forværrer det ligefrem situationen!
Og der er ikke nogen statistik der fortæller, om det virker bedst ved grad E
eller bedst ved grad C.
Pris 5100 kr.

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : qfha

Dato : 24-02-06 10:03

>Hmm, ja det kommer måske an på hvem man snakker med.
>Jeg snakkede netop med min dyrlæge i går, ang. guldakkupunktur til Bella og

Du har fuldkommen ret i det kan komme an på, hvem man taler med. Jeg
har talt med flere, hvis hunde har fået lagt guld i med stor succes.
Om hunden har C eller E hofte er i den situation fuldkommen
ligegyldigt, idet der ikke, tro det eller ej, ingen sammenhæng er
mellem den vurderede grad af HD og hundens gener. En akkupunktur
helbreder ikke, men mindsker hundens (menneskers) gener.

Min fornemmelse er, at din dyrlæge ikke udfører denne form for
akkupunktur. Prøv at tage en af de dyrlæger, som har det som speciale
og hør nærmere der. Det kan være en rigtig god løsning, hvis din
hund har HD.

mbh
qfha

Fra : Tidemann

Dato : 24-02-06 10:42

"qfha" skrev

[...]

Jo hun udfører guldakkupunktur. Men måske siger hun det for ikke at give mig
falske forhåbninger?

Fra : RJ

Dato : 24-02-06 14:46

Jeg ville bestemt ikke aflive min hund pga. noget som en ordentligt dyrlæge
med dagens operations teknik og medicin formodentligt kun kan øge hundis
livskvalitet.

Derudover er seraquin bedre end andre glucosamin produkter - fås i Sverige
eller i England.

Jeg ville kontakte Claus Slot, Skovshoved dyreklinik og bedre om hans mening
på jeres hunds hofter.

Min blev "dødsdømt" pga. dårlige knæ for 6 år siden, Claus gav hende nye og
hun er i dag som snart 11 årig stadigt fuld af spilopper og livskvalitet.

/Rikke

Fra : Tidemann

Dato : 25-02-06 03:01

"RJ" skrev
> [...]
> hun er i dag som snart 11 årig stadigt fuld af spilopper og livskvalitet.

Dyrlæger opererer vist altid knæ, men meget sjældent hofter og det koster
30-40.000 kr.
Og det har jeg bare ikke råd til!

Fra : RJ

Dato : 25-02-06 11:29

Skovshoved ligger nord for kbh.

Tlf. nr. kan ses på nettet. Det koster normalt ikke noget at ringe til en
dyrlæge og hører deres mening, og er der nogen som vil kunne hjælpe din hund
ja så er det Claus for han operere faktisk ret mange hofter og hjælper
generelt mange hunde i din situation, og jeg har aldrig hørt om en pris i
det leje du fortalte.

Jeg gider ikke sidde her og afskrive en indholdsdeklartion. Jeg prøvede blot
at oplyse om at der findes alternativer til aflivning!!!

Du ku jo gøre noget aktivt og selv finde ud af det, f.eks skrive til
firmaet? ringe til et dyreapotek i Sverige?

Ejeren må vel så tage stilling til hvad vedkommende vælger - men ikke at
gøre noget og at lade hunden leve med smerter finder jeg uacceptabelt.

Så må man finde pengene eller aflive sin bedste ven.

Men en sygeforsikring på sin hund er en god hjælp, dog ikke sikkert den
dækker hofter/knæ

Jeg kender ikke din dyrlæge, men jeg kender flere forskellige og der er kun
EN som jeg betror mine dyr til når det gælder led.

Ikke fordi de andre ikke er kompetente men fordi han er den bedste..

Hvad DU vælger må være DIT valg, jeg valgte blot at dele min viden med
gruppen - det sker ikke igen ..

Fra : Tidemann

Dato : 25-02-06 12:13

"RJ" skrev
> [...]
> ja så er det Claus for han operere faktisk ret mange hofter og hjælper
> generelt mange hunde i din situation, og jeg har aldrig hørt om en pris i

OK. Det er min dyrlæge der har oplyst prisen.

> Jeg gider ikke sidde her og afskrive en indholdsdeklartion. Jeg prøvede blot
> at oplyse om at der findes alternativer til aflivning!!!

OK, undskyld jeg spurgte.

> Du ku jo gøre noget aktivt og selv finde ud af det, f.eks skrive til
> firmaet? ringe til et dyreapotek i Sverige?

Det har jeg gjort i mellemtiden:
http://www.sbtfun.com/Dani_Seraquin.html
http://www.vetuk.co.uk/index.php?currency=GBP&main_page=index&cPath=4_18

> Ejeren må vel så tage stilling til hvad vedkommende vælger - men ikke at
> gøre noget og at lade hunden leve med smerter finder jeg uacceptabelt.

Det er der vel heller ingen der gør!!

> Så må man finde pengene eller aflive sin bedste ven.
>
> Men en sygeforsikring på sin hund er en god hjælp, dog ikke sikkert den
> dækker hofter/knæ

Ja, det havde hjulpet hvis jeg havde tegnet den forinden. Det har jeg desværre
ikke.
Det er jo så min fejl....................

> Jeg kender ikke din dyrlæge, men jeg kender flere forskellige og der er kun
> EN som jeg betror mine dyr til når det gælder led.
>
> Ikke fordi de andre ikke er kompetente men fordi han er den bedste..

OK, tak for oplysningen

> Hvad DU vælger må være DIT valg, jeg valgte blot at dele min viden med
> gruppen - det sker ikke igen ..

Nå, det er vist mig der skal blande mig uden om!!
Men jeg troede da, at det var en åben tråd hvor andre også kunne spørge eller
komme med råd.
Men jeg skal skynsomt trække mig tilbage og oprette mine egne indlæg, hvis jeg
har noget at spørge eller fortælle om!!

Fra : RJ

Dato : 25-02-06 20:39

Ja det er en åben debat

Men når tonen der spørger indtil en oplysning som jeg kun har givet af
venlighed er fuld af *!!!!!!* så virker det ikke på mig særligt venligt og
kan der ikke holdes en ordentlig tone så gider jeg ikke debatere.

Men når din dyrlæge ikke har hørt om Seraquin har han formodentligt ej
heller særlig stor erfaring med komplicerede hofteleds operationer - har han
fortalt dig om den nye A-celle behandlings mulighed ?

Hvis det var min hund der stod og skulle gennemgå en omfattende og dyr
operation så ville jeg, hvis jeg ikke havde pengene

1. tage et lån - om det så skulle være i pengeautomaten.dk

2. forhører mig om hvem der havde gode erfaringer med komplicerede
operationer der var veludført og gav dyret livskvalitet.

3. Så ville jeg konsultere den eller de dyrlæger der dukkede frem - uanset
hvor i landet det måtte være.

De fleste dyrlæger vil altid tilbyde at foretage en operation, frem for at
henvise til en som har langt større erfaring inden for det felt end dem
selv. Dem benytter jeg mig helst ikke af.

Dyrlæger som henviser til andre, er folk som jeg har respekt for og aldrig
vil tøve med at konsultere fordi det viser at de følger med på deres felt og
kender deres egen formåden og kun er interesseret i dyrets bedste - uden
tanke for deres egen pengepung.

Iøvrigt kan jeg da lige fortælle, at jeg bestilte Seraquin i England onsdag
eller torsdag - og det kom med posten idag, de har såmen ikke engang hævet
pengene endnu

Fra : Tidemann

Dato : 26-02-06 12:48

"RJ" skrev
> Ja det er en åben debat
>
> Men når tonen der spørger indtil en oplysning som jeg kun har givet af
> venlighed er fuld af *!!!!!!* så virker det ikke på mig særligt venligt og

Fuld af *!!!!!!* hvad/hvor ??
Jeg synes at mine spørgsmål er fyldt med *??????* men måske har jeg tabt
pointen et sted!

> Men når din dyrlæge ikke har hørt om Seraquin har han formodentligt ej
> heller særlig stor erfaring med komplicerede hofteleds operationer - har han
> fortalt dig om den nye A-celle behandlings mulighed ?

Bella fik taget røntgen d. 13/2 så det er rimeligt nyt endnu!
Jeg spurgte til hvad der kunne gøres og fik foreslået forskellige operationer,
så som at skære en muskel over, to andre ting som jeg ikke husker, nye hofter
og guldakkupunktur. Men han sagde at der "kun" var et sted, de opererede
ihvertfald nye hofter.
Jeg hørte måske ikke ordentligt efter, for jeg var nok lidt i chok oven på
røngtenbillederne.

Han har _ikke_ fortalt om Seraquin og ej heller om den "A-celle behandling",
så det kender han nok ikke.
Han anbefalede dette foder, "Mobility Support Special" som jeg så har købt.
Han mente ikke at der var grund til at gi´ hende andet, (han siger at de ikke
kan optage mere glucosamin en det der er i foderet) før vi havde set om det
virker. Men jeg har så yderligere købt dette Mobility Boost, efter at ha´
spurgt herinde efter gode råd.

Den A-celle behandling, er det noget du kan/vil fortælle noget om??

> [...]
> kender deres egen formåden og kun er interesseret i dyrets bedste - uden

Min dyrlæge er nok ikke kompetent hvad angår operation, men han ville henvise
til en anden der opererer, for han gør det ikke selv! Men jeg fik den
opfattelse at de _meget_ sjældent opererer hofter på store hunde, men om det
så er pga. prisen ved jeg ikke, jeg spurgte ikke!

Vi er desværre også to herhjemme, der skal være enige ang. prisen.

> Iøvrigt kan jeg da lige fortælle, at jeg bestilte Seraquin i England onsdag
> eller torsdag - og det kom med posten idag, de har såmen ikke engang hævet
> pengene endnu

Jeg har ikke visakort, så jeg ville ikke kunne bestille noget alligevel. Der
er åbenbart også forskel på prisen!!

Fra : Jørgensen

Dato : 26-02-06 16:01

> [...]

> så er pga. prisen ved jeg ikke, jeg spurgte ikke!
>
> Vi er desværre også to herhjemme, der skal være enige ang. prisen.

I 1991 fik vores Rottweiler en ny hofte ! Han blev opereret på Greve Dyre
hospital, af Flemming Mørkholdt, en meget kompetent dyrelæge !!
Det kostede dengang 13000, alt incl. og var givet rigtig godt ud. Vi havde
heller ikke lige pengene, men solgte vores bil ! Det er selvfølgelig et
større indgreb. Vores hund blev fuldstændig som ny, kunne springe og være
som alle andre raske hunde.
Så det kan lade sig gøre at operere store racer.
mvh. M.Jørgensen

Fra : RJ

Dato : 26-02-06 16:18

Nu er det sådan at ikke alt i et foder bliver optaget, max. er så vidt jeg
husker 80%, dvs. hvis dette er udgangspunktet - så får din hund så dækket
max. 80% af sit behov. Men det er kun Glukosamin i den sammensætningen som
Seraquin har som rent faktisk hjælper til med at genopbygge brusken rundt om
ledene og ikke kun smertelindre.

Hvis du gerne vil prøve det og ikke har et visa kort kan du måske låne dig
frem? Der hvor jeg købte mit var jeg nødt til at oprette mig som paypal
kunde for de tager slet ikke visa kort. Og ja der er ret stor prisforskel.

Sidste år fik jeg 4 pakker seraquin i Sverige for 1200 kr. u/fragt. I år har
jeg fået 6 pakker fra England for 1500 kr. inc. fragt.

Hvis din hundi virkeligt har sådanne dårlige hofter som din dyrlæge siger så
burde den slet ikke kunne gå overhovedet.. og jeg fatter ikke hvorfor han
kun har foreslået et andet foder.

A- celle behandling er ikke almen kendt endnu i DK, men hvis jeg var dig så
ville jeg helt seriøs tage en hundi en tur med til kbh og aflægge et besøg
hos Claus Slot. Det vil max. koste dig rejsen + en konsultation. Han kan ved
at mærke på din hund vurdere om han kan hjælpe den og i så fald hvordan.
Derefter kan du beslutte nærmere. Skal han have et røntgen billede så er det
nok ikke den dag, men du kan jo tage de billeder med som allerede er blevet
taget?

I Dansk kennel klub regi er det kun udvalgt dyrlæger som må bedømme en hunds
hofteleds billeder fordi det er meget svært at vurdere den slags og kræver
en særlig viden.

Knud Steensborg som bor i Jylland er en af dem som er godkendt af
Kennelklubben, - men hvis jeg var dig ja så var der kun en som jeg ville
opsøge og det ville jeg gøre så snart som muligt.

Jeg kan intet gøre for at overbevise dig om, at det er det eneste rigtige
for din hund, så det må du selv afgøre - men jeg kan garanter dig for at jeg
ikke er den eneste som bruger omtalte dyrlæge til alt hvad der hedder
operationer.

hvis jeg skal gå mere i detaljer kan du skrive til mig privat for det vil
ikke høre hjemme i en nyhedsgruppe

Fra : Tidemann

Dato : 01-03-06 11:36

"RJ" skrev
> Nu er det sådan at ikke alt i et foder bliver optaget, max. er så vidt jeg
> husker 80%, dvs. hvis dette er udgangspunktet - så får din hund så dækket
> max. 80% af sit behov.

Nu har jeg talt med Skovshoved dyreklinik!
Det foder "Mobility support special" dækker Bella lige så godt ind som
Seraquin.
Og ved det at jeg giver hende Mobility Boost også, er hun dækket ekstra ind, i
forhold til optagelsen.

> Men det er kun Glukosamin i den sammensætningen som
> Seraquin har som rent faktisk hjælper til med at genopbygge brusken rundt om

Atroflex eller care, Seraquin og Boost hjælper alle med til genopbygningen, så
det er ikke _kun_ Seraquin´s sammensætning der
hjælper.

> Hvis din hundi virkeligt har sådanne dårlige hofter som din dyrlæge siger så
> burde den slet ikke kunne gå overhovedet.. og jeg fatter ikke hvorfor han
> kun har foreslået et andet foder.

Nu er det jo sådan, at ikke alle hunde ved at de har dårlige hofter
Og som en anden skrev, man skal bare lade være med at fortælle dem det!!

De siger, at tit ser man hunde med gode billeder der halter _meget_ og hunde
med dårlige som Bella´s der ikke reagerer på det. Noget med et klinisk billede
som jeg ikke lige fik fat i.

Grunden til at Belle må ha´ Metacam er fordi de har strukket hendes ben ud,
så der er kommet en irritation i leddet. Det skulle bedre sig snart!

> A- celle behandling er ikke almen kendt endnu i DK

Nej det er vist kun Claus der udfører den, på forsøgsbasis!
De mennesker, hvis hunde får behandlingen skal skrive dagbog, for at de kan
følge udviklingen.

Der er også en anden behandling, Cartrophen indsprøjtninger, som kan bruges
til behandling af ledbetændelse (ikke infektiøs) hos hund. Hæmmer betændelse
og nedbrydning af brusk, beskytter brusk ved at fremme brusk- og
ledvæskeproduktion, samt øge blodforsyningen til led. Det vil jeg tale med min
dyrlæge om, hvis det bliver aktuelt.

> [...]
> ikke er den eneste som bruger omtalte dyrlæge til alt hvad der hedder

Jeg skulle slå koldt vand i blodet, vente og se om foderet har en effekt.
Hun er jo ikke udvokset, så der kommer mere muskelmasse på hende lidt tid
endnu. Især ville svømmetræning være godt for hende (det vidste jeg), så hun
får mere muskelmasse omkring lårbasserne.

Så vi må en tur i svømmehallen

Tak for din hjælp og vejledning iøvrigt

Fra : RJ

Dato : 01-03-06 22:55

> Nu har jeg talt med Skovshoved dyreklinik!

Forrygende god idé

> [...]
> Seraquin.
> Og ved det at jeg giver hende Mobility Boost også, er hun dækket ekstra

Det er jo glimrende, vær glad for det - men denne trykhed har du så nu hvor
du har fået en snak med en anden fagmand end din egen dyrlæge, dejligt ikk'?

> Atroflex eller care, Seraquin og Boost hjælper alle med til
> genopbygningen, så
> det er ikke _kun_ Seraquin´s sammensætning der
> hjælper.

Nej, men Seraquin er speciel - som jeg også har skrevet tidligere så er der
forskel på areoflex tyggetabletter og flydende. Og da min ikke vil have det
flydende stads ja så er hun nødsaget til at få Seraquin, som hun i øvrigt
spiser med velbehag.

> [...]
> hunde
> med dårlige som Bella´s der ikke reagerer på det. Noget med et klinisk

Ja nogen har meget ondt, og næsten ingen forandringer og andre har meget
store forandringer og næsten ikke ondt - sådan er det også med gigtplagede
mennesker. Men man ved endnu ikke hvorfor, måske noget med smerte tolerance?

> Grunden til at Belle må ha´ Metacam er fordi de har strukket hendes ben
> ud,
> så der er kommet en irritation i leddet. Det skulle bedre sig snart!

Lyder godt -

> Nej det er vist kun Claus der udfører den, på forsøgsbasis!
> De mennesker, hvis hunde får behandlingen skal skrive dagbog, for at de
> kan
> følge udviklingen.

- Er vel også rimmeligt nok? Og er stadigt et langt mindre indgreb end
operation.

> [...]
> og nedbrydning af brusk, beskytter brusk ved at fremme brusk- og
> ledvæskeproduktion, samt øge blodforsyningen til led. Det vil jeg tale med

Ja den behandling skal gives hver 6. dag ialt 4 gange, start fredag, ugen
efter er det torsdag osv. Kender det godt - glimrende behandling men er ikke
nok til alle. Min tusse har fået det over to gange, får hun det værer så
skriver jeg gerne dagbog - men håber absolut at hun vil have det godt
resten af sit forhåbentligt lange liv og ikke får brug for andet end sin
daglige seraquin.

> [...]
> hun
> får mere muskelmasse omkring lårbasserne.

Fint

Igen - godt du fik ringet til Skovshoved - nu din egen dyrlæge ikke kunne
fortælle dig alle disse ting. Og ender det med en operation til Bella -
jamen så smut en tur til kbh og få hende vuderet af en expert, en 2.
vudering skader bestemt ikke, se blot hvor meget bedre du har det nu

> Tak for din hjælp og vejledning iøvrigt

Ingen årsag - der er ganske mange ukvalificere dyrlæger - og jeg har blot
været så heldig af have en expert til min Tussegøje.

Som i øvrigt har masser af livskvalitet trods 2 knæoperationer og nu
slidgift i det ene knæ. Så længe hun ikke har smerter, ja så har hun et godt
liv selv om hun ikke går lange ture - hendes livskvalitet ligger nemlig ikke
i at rende fra herodes til pilatus, men i nærvær, udfordninger,
opmærksomhed.

Og derfor får hun Seraquin og al anden behandling som måtte blive nødvendig
for at hun forsat har et godt liv til glæde for sig selv og hendes familie

/Rikke

Fra : qfha

Dato : 24-02-06 14:56

Hvad er seraquin for noget?
mvh
qfha

Fra : RJ

Dato : 24-02-06 18:21

Seraquin er et kosttilskud til hunde med dårlige led, det er blot ikke kun
smertelindrende men også brusk opbyggende.

Det må gerne indføres i DK, ja det fremstilles faktisk i DK - men må af
uransagelige årsager ikke sælges her.
Det er tyggetabletter som smager så godt, at min meget kostbevidste tusse
glædeligt spiser en hver morgen.

linket til et sted i England hvor det kan købes kommer her:

http://www.naturalpetcare.co.uk/petshop/product_info.php?cPath=23_70&products_id=255

inc. forsendelse koster seraquin 4. kr. om dagen til en hund på max. 10 kg
... men min hund er hver en kr. værd

Det er min dyrlæge som har anbefalet mig det, før fik hun artoflex
tabletterne - men efter de en overgang var af markedet blev indholdet ændret
og de er ikke fyldt med lige så meget godt som Seraquin, men afhænger jo
også af hvad ens hund har brug for.

Flydende atroflex kan tussen ikke lide og jeg vil ikke dagligt tvinge hende
til at indtage noget hun afskyer når jeg kan få noget som hun med største
fryd hapser i sig. At Seraquin så skal hentes hjem fra et dyreapotek i
Sverige eller bestilles i England er jeg ret ligeglad med

Men har man en hund med led problemer så vil jeg altid foreslå at man taler
med Claus Slot - han er specialist på det område.

/Rikke

Fra : Tidemann

Dato : 24-02-06 20:10

"RJ" <softlips_sugarbay@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men har man en hund med led problemer så vil jeg altid foreslå at man taler
> med Claus Slot - han er specialist på det område.

Min dyrlæge anbefaler Mobility Support fra Royal Canin, da det indeholder den
mængde af glucosamin, Omega-3 fedtsyrer og lign. der skal til pr. kg hund. Se
her:
http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=7071&lang=da

Ud over dette giver jeg hende Mobility Boost, da jeg har studeret indholdet i
Arthrocare+, VitalAnimin og Mobility Boost, og fandt at Boost var bedst!

Boost:
Højt indhold af Chondroitin i form af haj brusk
Det høje indhold af MSM sikrer at Chondroitinen optages og udnyttes af din
hund
Indeholder også naturkosttilskuddene devils claw som har en smertelindrende
effekt samt ingefær som gigtpatienter i en del år har haft gode erfaringer
med.

Nøgletal:
Chondroitin sulfat 20%
MSM 16,80%
Glucosamin 4%
Devils claw 1%
Ingefærs udtræk 1%

Se evt http://www.olivers.dk/vare.asp?subkat=DOG&kat=ACCESSORIES
eller www.olivers.dk under shop, Dog accessories, OLIVER'S MOBILITY BOOST.

Giver det ikke det samme i længden monstro??

Fra : RJ

Dato : 24-02-06 21:15

som jeg skrev - det afhænger nok af hvad ens hund har brug for og min har
brug for Seraquin

Det var såmen kun ment som en oplysning til ejeren af den plagede hvalp, at
der altså er alternativer til aflivning

... Ikke alle dyrlæger er lige kompetente og en ordentlig dyrlæge vil også
anbefale en kollega hvis han/hun ikke selv har den fornødne ekspertise.. men
vil han/hun nok ikke hvis han/hun ikke er ordentlig.

... just my two cents...

Fra : Tidemann

Dato : 25-02-06 02:54

"RJ" skrev
> [...]
> brug for Seraquin
> Derudover er seraquin bedre end andre glucosamin produkter - fås i Sverige

Men hvorfor er det bedre??
Kan du ikke oplyse indholdet af de forskellige ting i produktet, det fremgår
ikke af deres side?

Det er pisse frustrerende at gå her og vente på at behandlingen/midlerne
virker!
Det kunne jo også være at min lab. på 9 md. kunne ha´ gavn af Seraquin.
Jeg spurgte sådan set bare, fordi jeg jo også gerne vil gi´ min hund det
bedste!!
Og jeg vidste ikke at det der Seraquin fandtes, så jeg har har jo købt det jeg
vurderede var bedst.

> [...]
> der altså er alternativer til aflivning
>

> Jeg ville kontakte Claus Slot, Skovshoved dyreklinik og bedre om hans mening

Hmm, jeg bor i Viborg og aner ikke hvor Skovshoved ligger
men jeg føler nu også at min dyrlæge er kompetent, og jeg får vel ikke at vide
at Bella´s hofter er grad EE, hvis de ikke er.

Fra : qfha

Dato : 26-02-06 07:44

>men jeg føler nu også at min dyrlæge er kompetent, og jeg får vel ikke at vide
>at Bella´s hofter er grad EE, hvis de ikke er.

Nu er det jo ikke din dyrlæge som laver den grad vurdering.

mvh
qfha

Fra : Susanna Mørck Thuese~

Dato : 27-02-06 15:51

Æv for jer og jeres hund.
Har selv en hund der har D hofter. jeg vil sige jeg var noget
slået ud og klar til aflive ham da jeg fik det at vide. Men man
skal jo huske at hunden ikke ved det. Det handler om at holde
den igang og ikke overbelaste den, selvfølgelig ingen spring og
agility. Jeg kan anbefale et tilskud der hedder Artrocare plus,
et pulver der drysses på maden. Det skal virke opbyggende på væv
m.m.
Derudover giver jeg min hund flydende aloe vera på hans mad, jeg
bruger det selv til ømme led derfor får han det også.
Så har vi en nødflaske med Metacam men jeg mener ikke at der er
nogen der skal køre på smertestillende men rart at have i
baghånden. Også skal vi med dyr jo altid være klar til at tage
beslutningen om at sige farvel til vores dyr, især med sådan en
diagnose, for det bliver jo desværre ikke bedre med tiden.

Mange tanker herfra og held og lykke.

Fra : Clas Lau

Dato : 27-02-06 21:51

Nu kan I jo ikke betegne hunden som HD ramt før den er færdig udvokset.
F.eks. skal de fleste hunderacer være over et år gamle før en HD
fotografering "tæller"....

Slå koldt vand i blodet lidt endnu. Det kan være at I har været uheldige,
men måske er det ikke så slemt som det ser ud.

Jeg vælger selv kun hunde med stærke hoftelinier - og så kan man jo være for
eller mod racehunde, men går man efter fornuftigt sundt opdræt vil der være
rigtig langt mellem de HD plagede hunde.

Held og lykke med det.

-Clas-

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 12-03-06 19:16

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> wrote in message
> [...]
>
> Slå koldt vand i blodet lidt endnu. Det kan være at I har været uheldige,
> men måske er det ikke så slemt som det ser ud.

Enig, enig!!! Forstår ikke helt, at dyrlægerne overhovedet vælger at HD
fotografere hunde, der er så unge.... selvfølgelig kan det give et fingerpeg
om, at noget KAN gå galt, men hundens knoglebygning er ikke færdig på dette
tidspunkt.... til gengæld kan overdrevet fodring og motion i denne periode
være skæbnesvanger.... så slå koldt vand i blodet, giv Fenris gutten masser
af gode oplevelser, lidt mindre foder og meget, meget små gåture - dvs. kør
ud i skoven, lad ham tusle lidt rund i 10 - 15 minutter uden snor
(hundeskoven selvfølgelig ) og kør hjem igen - ingen regulær motion! Og
få ham så fotograferet igen, når han er 1,5 år.....

-Trine