baggrundsbillede med css
Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-06 20:02

Når der angives, at man i css skriver
url(baggrundsbillede.jpg) no-repeat; hvad menes der så med url helt
præcist. Er der en, der vil skære det ud i pap for mig?
Altså skrive et eksempel på url og skal der parantes omkring filnavnet?
Jeg har forsøgt på flere måder, men uden held. Og jeg *har* læst på html.dk
og her i NG'en.

Jeg skal kun lægge et bestemt baggrundsbillede på forsiden og kunne måske
nøjes med, at lægge det ind som baggrundsbillede i html-documentet, men kan
jeg så forhindre, at det gentages?

Siden er ikke uploadet endnu, så jeg kan desværre ikke sende et link. Jeg
har skrevet sådan i css:
body {
background-color:#ebebeb;
background-image: jpg("brev44_00007_03.jpg");
background-repeat: no-repeat;
font-size:0.9em;
font-family: Arial, Verdana, sans-serif;
color:#101b73;
}
V.h. Sanne

Fra : Tidemann

Dato : 19-02-06 20:35

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> background-repeat: no-repeat;
> font-size:0.9em;
> font-family: Arial, Verdana, sans-serif;

Sådan her:

body {
background-color:#ebebeb;
background-image: url(brev44_00007_03.jpg);
background-repeat: repeat;
background-position: right top;

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Tidemann

Dato : 19-02-06 20:37

"Tidemann"

> [...]
> background-position: right top;
> font-size:0.9em;
> font-family: Arial, Verdana, sans-serif;

det skal selvfølgelig være background-repeat: no-repeat;

Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-06 20:50

"Tidemann" skrev
> det skal selvfølgelig være background-repeat: no-repeat;
> Marianne
> design af: - www.ragdollys-cat-link.dk - www.dhejne.dk
> www.formdinfremtid.dk - www.royalmontana.dk

Tak for et hurtigt svar. Nu har jeg afprøvet det, men det virker stadig
ikke. Kan det tænkes, at det kolliderer med øvrige koder i min css:
[...]
#indhold {
position:absolute;
top:100px;
left:160px;
}
#menu {
padding-top:10px;
padding-left:10px;
padding-right:10px;
width:135px;
}
#boks {
width:700px; background:#d7d7d7; padding:10px;
}

Jeg undrer mig lidt over background-position: right top;
-skal det ikke være left top?

V.h. Sanne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-02-06 21:12

On Sun, 19 Feb 2006 20:49:53 +0100, "Sanne Bloch"
<sanne.bloch@email.dk> wrote:

>"Tidemann" skrev

>Tak for et hurtigt svar. Nu har jeg afprøvet det, men det virker stadig
>ikke. Kan det tænkes, at det kolliderer med øvrige koder i min css:

Næppe.
Men ligger din css-fil og din jpg-fil i samme mappe?
Ellers skal stien rettes i forhold til den mappe, den ligger i.

Det er en hyppig fejl, at tro, at url'en er i forhold til html-filen,
men det er i forhold til CSS-filen.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ove Lie

Dato : 19-02-06 22:04

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i melding

> [...]

uten at jeg har fulgt med, men windows godtar srore/små bokstaver omm en
annen.

Kan det tenkes at windoows har lagret brev44_00007_03.JPG 8noe den bruker)
mens ditt webhotel som kjører linux leter etter brev44_00007_03.jpg ?

-Ove

Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-06 22:14

"Ove Lie" skrev inews:80khv1p205aqb901q9hv0lksvbi4lpi2vn@4ax.com...
> [...]
> Kan det tenkes at windoows har lagret brev44_00007_03.JPG 8noe den bruker)
> mens ditt webhotel som kjører linux leter etter brev44_00007_03.jpg ?

Tak for svaret. Indtil nu er det kun lokalt, jeg ikke kan få
baggrundsbilledet på. V.h. Sanne

Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-06 22:12

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers skal stien rettes i forhold til den mappe, den ligger i.
>
> Det er en hyppig fejl, at tro, at url'en er i forhold til html-filen,

Hov, jeg kom til at svare direkte til dig Jørn, det var en fejl.

Hvordan angiver jeg stien når jeg ikke skal skrive url? jpg-filen ligger i
en mappe jpg og css-filen i en mappe css.
Forstår nok ikke helt dit svar. Har afprøvet både Tidemanns og Bertels
anvisninger. Jeg får ikke noget baggrundsbillede overhovedet.

V.h. Sanne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-06 22:34

Den 19-02-06 22.11 skrev Sanne Bloch følgende:

> Hvordan angiver jeg stien når jeg ikke skal skrive url? jpg-filen ligger i
> en mappe jpg og css-filen i en mappe css.

Der er din fejl (se også Jørn Andersens indlæg)! Hvis du har siden
liggende i én mappe med billeder i undermappen "billeder" og css-filen i
undermappen "css", så skal adressen til jpg-filen være som følger:
background-image: url(../billeder/brev44_00007_03.jpg);

"../" flytter fokus fra css-mappen til html-mappen, mens "billeder/"
flytter fokus til billedmappen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-06 23:29

"Kim Ludvigsen" skrev
> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

*Tak* - så lykkedes det. Tak til alle for go' og detaljeret hjælp. V.h.
Sanne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-06 20:33

Sanne Bloch skrev:

> Når der angives, at man i css skriver url(baggrundsbillede.jpg)
> no-repeat; hvad menes der så med url helt præcist.

"URL" er en helt generel betegnelse for en adresse til en
ressource et eller andet sted i verden.
Hvis man udelader sti, kikkes der efter en fil i samme mappe.
Hvis man udelader servernavn, kikkes der på den lokale harddisk.
Men hvis man specificerer server, sti og filnavn, kan man tilgå
en vilkårlig fil i hele verden (hvis den er offentligt tilgængelig).

Jeg plejer at kalde det "(net)adresse" i stedet for.

>Er der en, der vil skære det ud i pap for mig?

Her er en linje fra en HTML-fil (CSS-delen) som jeg er ved at
lave. Billedet ligger på min harddisk i samme mappe som
HTML-filen.

   background: #ffe url(blh-data-baggrund.jpg) no-repeat fixed;

Hvis den lå i en undermappe der hed "billeder", skulle det være:

   background: #ffe url(billeder/blh-data-baggrund.jpg) no-repeat fixed;

Hvis den lå på mit domæne, lundhansen.dk i en mappe der hed "billeder", skulle det være:

   background: #ffe url(http://lundhansen.dk/billeder/blh-data-baggrund.jpg) no-repeat fixed;

> Altså skrive et eksempel på url og skal der parantes omkring filnavnet?

Ja.

> Jeg skal kun lægge et bestemt baggrundsbillede på forsiden og
> kunne måske nøjes med, at lægge det ind som baggrundsbillede i
> html-documentet, men kan jeg så forhindre, at det gentages?

Jo, med "no repeat".

> background-image: jpg("brev44_00007_03.jpg");

Det skal være:

background-image: url(brev44_00007_03.jpg);

CSS'en kan i øvrigt kortes lidt ned:

body {
   background: #ebebeb url(brev44_00007_03.jpg) no-repeat;
   font-size: 0.9em;
   font-family: Arial, Verdana, sans-serif;
   color: #101b73;
}

Jeg bruger Topstyle Lite til CSS. Det er et ret godt program,
specielt fordi det hjælper en med at se hvilke muligheder der
er. Lirte-versionen er gratis:

   http://www.bradsoft.com/index.asp

--
Bertel