W3C og Farvede Scrollbars
Fra : Peter Nielsen

Dato : 19-02-06 19:04

Hej alle sammen...

ka ligeså godt være ærlig fra starten af og sige at det der W3C sjov... det
er jeg ikke så meget inde i

Men er først for nylig begyndt at finde ud af at det er en go ide at alle
brugere kan se de hjemmesider man laver... men kan ikke finde ud af alt det
med Doctype... Hvilken en man skal vælge, hvornår og hvorfor?

Sidder lige nu og laver lidt på den her side:
www.runforcover.dk/ny og kan ikke helt finde ud af hvilken doctype jeg skal
til det...
Der gik rigtig lang tid før jeg fandt ud af at det var Doctype der var
grunden til at jeg ikke kunne få farvekoderne til at virke på mine
scrollbars... så har brugt det meste af dagen med at ændre en masse ting...
hehe... molboarbejde

Håber der er nogle der kan hjælpe en grøn knægt

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-06 20:21

Peter Nielsen skrev:

> ka ligeså godt være ærlig fra starten af og sige at det der W3C
> sjov... det er jeg ikke så meget inde i

Det kan du komme.

> [...]
> ide at alle brugere kan se de hjemmesider man laver... men kan
> ikke finde ud af alt det med Doctype... Hvilken en man skal

Vælg denne her - skrevet præcis som her:

   <!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>

og validér din kode til den er fejlfri.

   http://validator.w3.org/
   http://htmlhelp.com/tools/validator/

>hvornår

Altid - lige til du selv finder ud af hvorfor det ikke er det du skal bruge.

>hvorfor?

Fordi det er en doctype der får browserne til at opføre sig rimeligt ens.

> [...]
> virke på mine scrollbars... så har brugt det meste af dagen
> med at ændre en masse ting... hehe... molboarbejde

Jeg vil råde dig til ikke at style folks rullebjælker. Mere
generelt: Hold dig fra folks værktøjer.

Tænk hvis man kunne stille om på folks tastaturlayout!

PS. I min browser har jeg slået det fra så alle dine koder til
rullebjælkerne hjælper slet ikke.

--
Bertel

Fra : Peter Nielsen

Dato : 19-02-06 23:11

> Vælg denne her - skrevet præcis som her:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN'
> [...]

Er jeg igang med at eksperimentere med nu, men nu skriver den så at jeg ikke
må bruge target længere... jeg kan godt løse den med at bare be iframe hente
url fra ASP Querystring i stedet, men hvad når target="_BLANK" ... det må
man simpelthen ikke bruge når det er Strict... er det så specielt sjovt?

eller skal man bruge javascript og så er alle glade igen eller hvordan?

Peter

Fra : Peter Nielsen

Dato : 19-02-06 23:12

Og jeg må da egentlig heller ikke bruge iframes overhovedet... Så er det vel
egentlig ikke den doctype jeg rigtig skal bruge... er det?

Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-02-06 23:34

Peter Nielsen skrev:

>Og jeg må da egentlig heller ikke bruge iframes overhovedet... Så er det vel
>egentlig ikke den doctype jeg rigtig skal bruge... er det?

Hvorfor vil du gerne bruge target?

Lad det være op til brugeren selv at bestemme om en side skal
være i et nyt vindue eller ej.

Og hvad bruger du iframe til?
Hvis det er for at undgå at skulle skrive noget indhold igen på
flere sider, så brug noget serverside til at inkludere indhold
med i stedet for.

Vil du endelig bruge de to ting, så skal du transitional istedet
for strict i din doctype.

Men, som det fremgår, det mest anbefalessesværdige er at undlade
at bruge det.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 20-02-06 00:20

Jeg forstår godt hvad i siger men.

altså den SKAL poppe op i et nyt vindue da folk er inde på vores side, og
når man så trykker på shop så forventer man at man bare hopper rundt på
vores side, men det skal være en popup ting.

Har droppet farvekoderne i bjælkerne indtil min designer (ham jeg laver der
for) siger andet... kan se hva i mener..

og iframe er rent og skært fordi at vi vil have en side hvor fx nyhedssiden
ikke gør siden længere, men hvor man kan scrolle inde i midten.. og fordi at
vi gerne skulle have en mp3 flash player ting kørende på forsiden, og den
vil jo automatisk starte forfra hvis man opdaterede hele siden konstant.

Men jeg siger tak... Jeg er hoppet fra strict igen... men synes jeg kan få
det hele til at virke nu

Jeg siger tak

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 10:54

"Peter Nielsen" <pedn@pedn.dk> skrev i en meddelelse

> altså den SKAL poppe op i et nyt vindue da folk er inde på vores side, og
> når man så trykker på shop så forventer man at man bare hopper rundt på
> vores side, men det skal være en popup ting.

Hvorfor dog det? Du risikerer bare siden bliver fanget i en popup-blokker. I
gamle dage brugte man ofte target til at åbne sider i nye vinduer, men i dag
anbefaler man at lade brugeren bestemme hvor en side skal åbne. Så med
mindre brugeren gør noget aktivt åbner i siden i samme vindue. Og som du har
opdaget er target ikke en del af strict-standarderne.

> Har droppet farvekoderne i bjælkerne indtil min designer (ham jeg laver
> der
> for) siger andet... kan se hva i mener..

Her er et link du kan henvise til hvis du får problemer med at overbevise
ham:
http://html-faq.dk/2023.asp

> og iframe er rent og skært fordi at vi vil have en side hvor fx
> nyhedssiden
> ikke gør siden længere, men hvor man kan scrolle inde i midten.

Det er efter min mening ikke skide smart, for siden vises kun optimalt i den
opløsning siden er designet til. I alle andre vil brugeren opleve
unødvendige scrollbars, som han ville have kunnet undgå, hvis der ikke var
brugt en iframe. Plus du vil kunne slippe for alle de andre udlempter ved
frames og iframes. Læs mere om dem her:
http://csnet.dk/html/boerundgaas/frames.asp

.. og fordi at
> vi gerne skulle have en mp3 flash player ting kørende på forsiden, og den
> vil jo automatisk starte forfra hvis man opdaterede hele siden konstant.

Det forstår jeg som du vil lægge baggrundsmusik på siden? Jeg kan kun på det
kraftigste opfordre dig til at undlade dette, for der er ikke noget en
bruger hader mere.
Læs mere om effekter du bør undgå her:
http://csnet.dk/html/boerundgaas/effekter.asp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-02-06 21:01

Peter Nielsen skrev:

> [...]
>grunden til at jeg ikke kunne få farvekoderne til at virke på mine
>scrollbars... så har brugt det meste af dagen med at ændre en masse ting...

Hvis du vil sætte farvede scrollbar på en side, der bruger en
fuld doctype, så skal det sættes på html og ikke body.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-02-06 19:51

Peter Nielsen wrote:
> Hej alle sammen...
>
> ka ligeså godt være ærlig fra starten af og sige at det der W3C
> sjov... det er jeg ikke så meget inde i

Det er jeg bange for, at du bliver nødt til at blive, for at overleve her

> [...]
> alle brugere kan se de hjemmesider man laver... men kan ikke finde ud
> af alt det med Doctype... Hvilken en man skal vælge, hvornår og

Jeg siger strict, men jeg er en nørd.

> [...]
> grunden til at jeg ikke kunne få farvekoderne til at virke på mine
> scrollbars... så har brugt det meste af dagen med at ændre en masse

Molboarbejde er en meget passende betegnelse. Det kan ikke både være gyldigt
og have farvede scrollbars, kan du høre alam klokken?

> Håber der er nogle der kan hjælpe en grøn knægt

Med alt mulig andet end farvede scrollbars, ja.

Hvis du tror, at jeg er grov så vent til de garvede hoveder kommer på banen.
Husk at dukke dig på vejen ud.

Og i mens jeg alligevel deler øretæver ud så kan dine tekster ikke skalere i
IE ;-(

Farvede scrollbars, du må da være masochist

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer