Jeg kan ikke fange min server
Fra : hanne og svend erik ~

Dato : 19-02-06 14:55

Hej
Jeg har sat en server op.
Serveren er konfigureret til IP. 192.168.1.210, den går fint på nettet og
den lytter på port 80.
Routeren er begrænset til 192.168.1.1-200
Port 80 er åbnet for 192.168.1.210 (NAT-Virtual Server)

Jeg kan fint fange serveren fra en anden PC på lokalnettet på adressen
192.168.1.210, og her virker alt som det skal; men hvis jeg går på min
externe faste IP adresse, så får jeg bare "Siden kan ikke vises". Der er
altså ikke hul igennem routeren til serveren. Hvad kan der være galt. Jeg er
rimelig nybegynder.

Mvh. Tor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-06 15:46

hanne og svend erik brockhoff skrev:

> [...]

> externe faste IP adresse, så får jeg bare "Siden kan ikke vises". Der er
> altså ikke hul igennem routeren til serveren. Hvad kan der være galt.

Der er ikke noget galt. Det er sådan set routerens primære opgave
at virke på den måde. Den forbinder to net, internettet og dit
LAN. LAN-sdresserne er valgt inden for et af de segmenter der
ikke kan routes på internettet, og sådan skal det også være.
Derfor kan man ikke åbne LAN-sider udefra.

Hvis du vil tilgå routeren udefra, skal du benytte dens
offentlige IP-nummer. Hvis du ikke kender det, kan du slå det op
her:

   http://myip.dk/

Der ser du nemlig det nummer den bliver tildelt når du går på
nettet.

--
Bertel

Fra : Robert Piil

Dato : 19-02-06 17:42

On Sun, 19 Feb 2006 15:46:16 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis du vil tilgå routeren udefra, skal du benytte dens
>offentlige IP-nummer. Hvis du ikke kender det, kan du slå det op
>her:

Det er vel det han (skriver han) gør.

Hvilken router? Skal den evt. bootes før opsætningen fungerer?
--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Tor

Dato : 19-02-06 17:55

Hej Robert
Jeg prøver at boote routeren, og ser om det virker.
Kommunikationen sker via NAT, kan man alternativt bruge DMZ eller er det
noget helt andet?
Mvh. Tor

Fra : Robert Piil

Dato : 19-02-06 18:50

On Sun, 19 Feb 2006 17:54:30 +0100, "Tor" <tav@FJERNDETTEconsipio.dk>
wrote:

>Jeg prøver at boote routeren, og ser om det virker.
>Kommunikationen sker via NAT, kan man alternativt bruge DMZ eller er det
>noget helt andet?

Det er nemmere at følge tråden, hvis du skirver under det du svarer
på.

Fortæl os hvilken router du bruger. Det kunne jo være at der var en af
os, der havde den samme, og kunne fortælle nøjagtig hvad der skal til.

Hvis du har sat NAT korrekt op, så routeren forwarder trafik til port
80 på webserveren, så burde det være tilstrækkeligt.

At sætte webserveren op som DMZ burde også virke, men hvis det kun er
port 80 der skal nåes udefra, er det vel bedst kun at åbne for den.
--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 19-02-06 22:54

> Kommunikationen sker via NAT, kan man alternativt bruge DMZ eller er det
> noget helt andet?

Med DMZ lukker du op for alt, og kan nok ikke anbefales, da det vist kan
sammenlignes med at tage på ferie uden at lukke fordøren.

Fra : Tor

Dato : 19-02-06 20:42

Det er en ST-Lab. Den funker ellers upåklageligt.
De laver vist kun denne ene.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 16:30

"hanne og svend erik brockhoff" <brockhoff@mail.dk> wrote:

> [...]
>altså ikke hul igennem routeren til serveren. Hvad kan der være galt. Jeg er

Ok, du har opsat en web-server. Du kan 'se' den på dit lokalnet, men
ikke på WAN adressen...

Der kan være flere årsager til problemet:

Din router understøtter ikke loop-back - dvs du kan ikke bruge
WAN-adressen indefra lokalnettet. Prøv om web-serveren kan 'ses' af
andre computere ude på internettet.

WEB-serveren er konfigureret så den kun kan ses fra lokalnettet, men
ikke fra eksterne ip-adresser. Check web-serverens log-filer.

<mlr>

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 19-02-06 22:51

> [...]
> den lytter på port 80.
> Routeren er begrænset til 192.168.1.1-200
> Port 80 er åbnet for 192.168.1.210 (NAT-Virtual Server)

Hvis routeren er begrænset til 1-200, kan det vel ikke nytte du vil bruge
210, så har du jo valgt ete ip nummer som den ikke vil gendkende, prøv i
stedet med 110.

Og du har vel givet din server den faste IP adresse ?.

Hygsom
Leo

Fra : Calle.

Dato : 20-02-06 00:52

www.mamegames.dk wrote:
> Hvis routeren er begrænset til 1-200, kan det vel ikke nytte du vil
> bruge 210, så har du jo valgt ete ip nummer som den ikke vil
> gendkende, prøv i stedet med 110.

det er jo lige netop det han kan. Det har han sikkert gjort for at lægge
serveren uden for routerens DHCP område, hvilket er ganske efter bogen, da
han jo manuelt har tildelt serveren en IP, for at være sikker på at den har
den samme hele tiden.
--
**** Calle ****

Fra : Calle.

Dato : 20-02-06 00:49

hanne og svend erik brockhoff wrote:
> [...]
> externe faste IP adresse, så får jeg bare "Siden kan ikke vises".
> Der er altså ikke hul igennem routeren til serveren. Hvad kan der
din router spærrer for loop back

--
**** Calle ****

Fra : Tor

Dato : 20-02-06 22:49

Betyder det at jeg skal anskaffe mig en anden router eller kan det
indstilles et eller andet sted.
Mvh. Tor

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 21-02-06 15:06

> Betyder det at jeg skal anskaffe mig en anden router eller kan det
> indstilles et eller andet sted.
> Mvh. Tor

Det betyder du ikke kan smutte ud på nettet og tilbage igen, mens dem som
kun skal fra nettet og ind på din server godt kan.

Så du behøver ikke en anden router, for hvad er fordelen ved at du skal ud
på nettet først for at tilgå din server.

Behøver du noget hjælp til at teste kan du sende en mail direkte til mig på
leo@leo.lir.dk , så vil jeg gerne hjælpe i det omfang det er nødvendig.

Hygsom
Leo