Enkelt PC sluger netværksforbindelsen. Er ~
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-06 15:09

Hej

Jeg har en 2 Gb opkobling som deles mellem flere PCere gennem en NetGear
WGR614v3 Router. Der opstår problemer når den ene af dem henter
(selvfølgeligt lovlige) filer via Emule eller Azureus. Så er der nemlig NUL
hul igennem for de andre computere. Dette sker selv om der kun hentes nogle
få KB/s med programmerne og/eller der er sat max. download på til f.eks.
30KB/s.
Mit bud er at al den overhead-trafik (administration) som genereres af
programmerne suger transportkapaciteten i netværket.

Er det en router med Quality of Service funktionalitet jeg skal lede efter
for at sikre at én maskine ikke kan få forbindelsen i knæ, eller skal der
noget andet til?

Det skal lige siges at jeg også har prøvet at koble en switch direkte på DSL
opkoblingen som så gik ud til hhv. "filsuger" PC'en og routeren. De andre
maskiner står så bag routeren. Dette gjorde jeg for at se om det var
Routerens hard-/software der ikke kunne klare presset, men det gav dog samme
problem: der er ikke hul ud for andre maskiner!

Det ser ud til at hjælpe lidt på problemet hvis det er en kraftigere PC der
håndterer netværkstrafikken. Har processorkraften betydning for f.eks.
Emules eller Azureus' effektivitet i anvendelsen af netværkets kapacitet?

Hvis løsningen ER en QoS Router, er der så nogen der har idé om NetGears
ProSafe FVS124G router er god?

Venlig hilsen - Jakob

www.dotnetteacher.dk
www.jake.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-02-06 18:23

> Mit bud er at al den overhead-trafik (administration) som genereres af
> programmerne suger transportkapaciteten i netværket.

Nej det skyldes en af 2 ting.

1. Enten ANTALLET af forbindelser i emule. Din router er dum, den
fordeler resourser ligeligt på baggrund af forbindelser. Når emulse så har
99 forbindelser og din webbrowser har 1, så bliver emule først serviceret 99
gange og så får din browser et billede. Så får emule 99 klumper mere, din
browser får et billede mere. Og det behøver ikke at dreje sig om båndbredde
forbruget som du har opdaget.

2. Eller den udadgående båndbredde bliver brugt og så falder den inadgående
til et minimum.

Løsning:

Styrer du selv emule maskinen skruer du bare ned på antallet af samtidige
forbindelser og hvor meget hver enkelt kan hente godt ned.

Styrer du ikke selv emule klienten, så er mundtlige face2face aftaler den
bedste løsning. Hjælper det ikke kan man sætte en router med Quality Of
Service (QOS) op og styre det ad den vej.

Thomas

Fra : Michael

Dato : 19-02-06 15:40

Thomas S. Iversen skrev :

> [...]
> bedste løsning. Hjælper det ikke kan man sætte en router med Quality Of
> Service (QOS) op og styre det ad den vej.

Det er noget jeg også er generet af i det netværk jeg bruger.

Men jeg har ikke en hulen fis ide om hvad en emule er Kan du forklare
det for mig?
Vi har en Linksys Router og almindelige billige swiches (3x8) og enkelte
brugere tager hele båndbredden.

Hvad skal jeg/vi gøre for at få en ligelig fordeling mellem dem der
requester service fra Internettet ?

Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-02-06 15:53

Michael wrote:
> Men jeg har ikke en hulen fis ide om hvad en emule er Kan du
> forklare det for mig?

Hvis du ikke ved, hvad Emule er - så har du ikke det problem

Det er i øvrigt en fildelingstjeneste på internettet - der er flere f.x.
Emule, Edonkey, DC og flere andre.....

> Vi har en Linksys Router og almindelige billige swiches (3x8) og
> enkelte brugere tager hele båndbredden.

Hvis nogle bruger disse tjenester - så få dem til at lade være, da de
stjæler båndbredden fra de andre.

Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-02-06 20:10

Michael <no@no.no> skrev 2006-02-19:

> Men jeg har ikke en hulen fis ide om hvad en emule er Kan du forklare
> det for mig?

Fildeling over nettet. Som regel ulovlige film og programmer.

> Vi har en Linksys Router og almindelige billige swiches (3x8) og enkelte
> brugere tager hele båndbredden.

Du deler i den andelsforening, right?

Jeg kunne godt hjælpe med problemet, men det ville koste dig :-/
Først skal du finde ud af hvem der bruger båndbredden. Til det vil en
managed switch med gode statistik egenskaber være godt.

Dernæst skal problemet løses. Jeg tror normalt på at man kan løse problemer
face2face, men lader det sig ikke gøre skal du have en traficshaper ind i
systemet.

Har du ikke adgang til en god ven, kollega, eller lign der ved noget om
netværk? Som kan hjælpe dig fysisk hvor du nu er

Thomas