Layout uden div
Fra : David Trasbo

Dato : 18-02-06 11:15

Vil du have layout med tre kolloner uden brug af <div>?

Prøv at kigge lidt på denne testside:
http://webdesignwiki.frac.dk/test/test.html

Jeg kunne også godt tænke mig at høre jeres kommentarer til layoutet.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-02-06 11:54

David Trasbo wrote:
> Vil du have layout med tre kolloner uden brug af <div>?
>
> Prøv at kigge lidt på denne testside:
> http://webdesignwiki.frac.dk/test/test.html
>
> Jeg kunne også godt tænke mig at høre jeres kommentarer til layoutet.

Det er da udmærket, så langt det rækker.
Og det er jo ikke særlig langt, for eksempel hvis du
vil have noget andet end en liste i den ene eller
begge kolonner.

Man skal ikke overgøre sin brug af div-markøren,
men man skal efter min mening nok bruge den til
det, vi har fået den til, nemlig "page DIVision".

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : David Trasbo

Dato : 18-02-06 12:48

Jørgen Farum Jensen skrev:

[Snip: Første indlæg]

Svar:

> Det er da udmærket, så langt det rækker.
> Og det er jo ikke særlig langt, for eksempel hvis du
> vil have noget andet end en liste i den ene eller
> begge kolonner.

Jeg har lavet siden med den hensigt at have nogle menupunkter i venstre side
og en række funktioner i højre. I højre kunne der f.eks. også være nyheder.

> Man skal ikke overgøre sin brug af div-markøren,
> men man skal efter min mening nok bruge den til
> det, vi har fået den til, nemlig "page DIVision".

Hvis <div> kan undgås, er det det bedste. F.eks. er menuens kode i eksemplet
langt at foretrække i forhold til dette:

Listepunkt 1<br/>
Listepunkt 2<br/>
Listepunkt3<br/>

Fra : Denn!s H

Dato : 18-02-06 13:59

"David Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis <div> kan undgås, er det det bedste. F.eks. er menuens kode i
> eksemplet langt at foretrække i forhold til dette:

For hvem er "det det bedste" ?

--

vh
Denn!s H

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-02-06 16:42

David Trasbo wrote:
> [...]
>

> Hvis <div> kan undgås, er det det bedste. F.eks. er menuens kode i eksemplet
> langt at foretrække i forhold til dette:

Fuldstændig enig - og jeg kunne da heller aldrig
finde på at lave sådan en menu. I givet fald
ville den se sådan ud:

<ul id="menu">
<li>Listepunkt 1</li>
<li>Listepunkt 2</li>
<li>Listepunkt3<br/>
</ul>

Min pointe er blot, at hvis du vil have et ny element
foruden netop de ul'er, du bruger, i enten højre eller
venstre spalte, er du på spanden, medmindre du omslutter
disse kolonner med en div.

Ellers er jeg da enig i, at det er mest elegant,
hvis man kan layoute sider kun med brug af html
strukturlementer.

Som Lars Raaby påpeger er Jasons Page et
meget godt eksempel på dette.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Thomas JP

Dato : 18-02-06 16:44

On Sat, 18 Feb 2006 12:47:32 +0100, "David Trasbo" <datra@mail.dk>
wrote:

>Hvis <div> kan undgås, er det det bedste. F.eks. er menuens kode i eksemplet
>langt at foretrække i forhold til dette:

> [...]

Hvorfor??

--
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-06 11:59

David Trasbo skrev:

> Vil du have layout med tre kolloner uden brug af <div>?

Næ. Hvad skulle jeg med det?

> Jeg kunne også godt tænke mig at høre jeres kommentarer til layoutet.

Det kan være en god idé for at få forståelse af CSS' muligheder
at lave forskellige unyttige eksperimenter, og dertil er siden
fin nok, men jeg kan ikke se at der skulle være nogen grund til
at slå krøller på sig selv for at undgå <div>.

Det er gjort ved i stedet at knytte designegenskaberne til <ul>.
Waw!

Jeg kunne gøre det samme ved at bruge <p> i stedet for <div>.

Begge dele begrænser ens muligheder.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 18-02-06 12:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Næ. Hvad skulle jeg med det?

Ignoreret.

> [...]
> fin nok, men jeg kan ikke se at der skulle være nogen grund til
> at slå krøller på sig selv for at undgå <div>.

Jeg har skam ikke slået nogle krøller. Jeg synes det var nemmere at lave
layoutet uden <div> end med.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-06 15:10

David Trasbo skrev:

> Jeg har skam ikke slået nogle krøller. Jeg synes det var nemmere at lave
> layoutet uden <div> end med.

Fint nok, men nu henledte du vores opmærksomhed på den metode du
havde brugt. Den er jo sådan set ligegyldig hvis blot den giver
det ønskede resultat og validerer.

Hvis du vil fremhæve den som en bedre designmetode, kommer det
til at betyde at vi andre skal slå krøller på os selv hvis vi
skal følge den.

Hvorfor betragter du div'er som et problem/uønskværdige?

--
Bertel

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-02-06 12:33

David Trasbo skrev:
> Vil du have layout med tre kolloner uden brug af <div>?
>
> Prøv at kigge lidt på denne testside:
> http://webdesignwiki.frac.dk/test/test.html
>
> Jeg kunne også godt tænke mig at høre jeres kommentarer til layoutet.

Er ikke så flot som den link jeg sendte i denne uge.

http://www.jasonspage.net/blog/nodiv/

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : David Trasbo

Dato : 18-02-06 12:52

Lars Raaby skrev:

> Er ikke så flot som den link jeg sendte i denne uge.
>
> http://www.jasonspage.net/blog/nodiv/

Designmæssigt: Ja, for mit eksempel indeholder ikke nogle bestemmelser af
farver, fonte o.l. Men ovenstående har kun to kolloner.

Fra : Frank Olieu

Dato : 18-02-06 19:11

_Lars Raaby_ skrev | wrote | écrivit (18-02-2006 12:32):

> Er ikke så flot som den link jeg sendte i denne uge.
>
> http://www.jasonspage.net/blog/nodiv/

I sku' måske kigge på den endelige version...

http://jasonspage.net/

Samt denne her (en anden Jason?), som jeg har bragt i denne NG for et par
måneder siden (Alzheimer? ):

http://www.jasoncartwright.com/blog/entry/2005/10/why_a_divless_page
http://www.jasoncartwright.com/blog/entry/2005/11/divless_rethinking

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 18-02-06 20:58

Frank Olieu wrote:

> [...]
>
> http://jasonspage.net/
>
> Samt denne her (en anden Jason?), som jeg har bragt i denne NG for et

Takker det er altid dejligt, at modtage beriget uran, når man fifler med at
bygge en lille atombombe på sin hjemmeside

Nu føler jeg mig ikke helt så meget som Palle alene i verden

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer