Hvorfor skal man validere en side?
Fra : Monty \(7000\)

Dato : 17-02-06 20:44

Jeg ved godt dette spørgsmål virker lidt mærkeligt men grunden er at jeg
selv er blevet gjort opmærksom på at nogle af mine sider ikke validerede.

Da jeg kører med Firefox har jeg mulighed for at installere et lille plugin
som ligger nede i højre bund og som fortæller om den side jeg er inde på
validere og det er der faktisk rigtig mange som ikke gør men alligevel vises
de uden problemer.

Hvorfor?

For mit vedkommende drejede det sig om at jeg brugte en editor som jeg havde
købt for nogle år siden og som jeg er vant til at bruge men da jeg ikke er
hoppet på opgradingeringsvognen var det blevet for "gammelt".

Dette er ingen kritik af at man skal validere sin side men jeg har lidt
svært ved at forstå hvorfor det er så vigtigt, når browseren læser dem ind
unden probelmer og at omk. 80% af de sider jeg er inde på ikke validere.

Monty

Fra : jopa

Dato : 17-02-06 20:59

Monty (7000) skriblede bla:

> [...]
> lidt svært ved at forstå hvorfor det er så vigtigt, når browseren
> læser dem ind unden probelmer og at omk. 80% af de sider jeg er inde
Problemer med sider der ikke funker i gængse browsere kan være manglende
validerring.
Men ellers giver jeg dig ret, når vi snakker private sider der ses fint i
ovennævnte.

Validering er vel mest til for nørder
For sider produceret af webdesignere betragter jeg det som en glad smiley at
siden/erne validerer.
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-06 22:34

jopa formulated the question :
> For sider produceret af webdesignere betragter jeg det som en glad smiley at
> siden/erne validerer.

Jeg tror det bliver et konkurenceparameter i fremtiden - jo flere
forskellige browsere der bliver desto vigtigere bliver det at koden er
korrekt i og med browserproducenterne sandsynligvis vil blive tvunget
til at holde sig til specifikationerne - hvis de vil noget på markedet.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 23:24

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> korrekt i og med browserproducenterne sandsynligvis vil blive tvunget til
> at holde sig til specifikationerne - hvis de vil noget på markedet.

Ja det kan vi jo kun håbe på Tror desværre det har lange udsigter

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-06 23:37

CS has brought this to us :
> Tror desværre det har lange udsigter

Tjaa, det ved jeg nu ikke rigtig. I en periode vil vi nok se to
grupperinger - dem der skider på validering og dem der laver rigtig god
og solid valid kode. Jeg er ikke i tvivl om hvem der vil vinde på langt
sigt - men det kan godt blive en hård kamp.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 23:47

> [...]
> solid valid kode. Jeg er ikke i tvivl om hvem der vil vinde på langt
> sigt - men det kan godt blive en hård kamp.

Dem ser vi jo allerede nu Men du har da ret i valid kode vil blive
vigtigere og vigtigere

Men min kommentar var nu mere henvendt til følgende uddrag af det du skrev:

> "browserproducenterne sandsynligvis vil blive tvunget til at holde sig til
> specifikationerne."

Ja det er MS jeg tænker på her. Tror der går længe inden de får ryddet op i
specifikationer, og dermed retter sig efter W3C-standarderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-06 01:06

CS explained on 17-02-2006 :
> Tror der går længe inden de får ryddet op i specifikationer, og dermed retter
> sig efter W3C-standarderne

Men de er på vej - det er da et skridt på vejen :)

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-02-06 23:43

Monty (7000) skrev:

> Dette er ingen kritik af at man skal validere sin side men jeg
> har lidt sv¿rt ved at forstå hvorfor det er så vigtigt, når
> browseren l¿ser dem ind unden probelmer og at omk. 80% af de
> sider jeg er inde på ikke validere.

Det er fint at du stiller sp¸rgsmålet, for det skader bestemt ikke
at blive tvunget til at forsvare og forklare sine synspunkter.

Som almindelig webbruger kan (og b¸r) man v¿re fuldst¿ndig ligeglad
med om en side validerer eller ej. Det der er vigtigt er om den
virker - og det finder man som regel hurtigt ud af.

Som webdesigner kan man også let afg¸re om siden virker for en selv
- men det er til geng¿ld ikke n¿r så let at sikre sig at den også
virker for alle andre. En kode der virker fint på min computer / i
min browser / på min sk¿rm, ser måske helt forkert ud for brugere
med andre pr¿ferencer.

Fordelen ved at validere sin kode som webdesigner er at man sikrer
sig at alle browsere har mulighed for at l¿se koden efter de samme
regler - nemlig de regler der er nedskrevet i form af html- og css-
standarder (m.m.). Når en browser st¸der på kode med fejl, vil den
typisk fors¸ge at rette fejlen så siden alligevel kan vises - men
problemet er her at man ikke kan vide om browser X tolker en given
fejl på samme måde som browser Y - af den simple grund at
fejlhåndteringen ikke er beskrevet detaljeret i nogen standard.

Man slipper ikke for at teste sin side i forskellige browsere, for
valid kode er ingen garanti for en side der virker i alle browsere
- det er blot en garanti for at browserne har et f¿lles
udgangspunkt.

Her i gruppen bliver folk tit bedt om at validere deres sider f¸r
de for alvor får hj¿lp. Det er der flere grunde til.
Dels er der nogle fejl der helt forsvinder så snart siden bliver
valideret. Dels er det lettere at lede efter en fejl hvis man ikke
skal spekulere på hvordan browseren håndterer en eller flere
formelle kodefejl på siden. Så er det også en måde at få flere til
at kontrollere deres websider på. Og endelig er det også et
sp¸rgsmål om samspil mellem sp¸rger og svarere - man v¿lger helt
selv hvilke sp¸rgsmål (og hvilke sp¸rgere) man vil kommentere.

Hvis en person sp¸rger om hj¿lp til en side med klart ulovligt
indhold (fx piratkopier af software eller musik), har jeg fx ikke
lyst til at hj¿lpe. Det samme er tilf¿ldet hvis sp¸rgeren n¿gter at
f¸lge g¿ngs netikette eller bare optr¿der nedladende over for andre
personer i gruppen. Og i websammenh¿ng kan konsekvent modvilje mod
at validere også v¿re en årsag til at jeg ikke gider at hj¿lpe.
Nyhedsgrupper er baseret på frivillighed - man betaler ikke for at
sp¸rge, men man får heller ingen penge for at svare.
Hvis en person gerne vil have mine råd til et konkret problem, men
n¿gter at f¸lge mine råd vedr. en generel metode (validering), har
jeg ingen problemer i at ignorere den påg¿ldende person i et stykke
tid.

Artiklen "Why we wonÿt help you" er en anden formulering af hvorfor
nogle (deriblandt undertegnede) beder om validering f¸r de vil
hj¿lpe:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

--
Jens Gyldenk¿rne Clausen
n¸dvendigt for at forstå dit svar i sammenh¿ngen. Se hvorfor og

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-02-06 23:57

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
>at blive tvunget til at forsvare og forklare sine synspunkter.
>
>Som almindelig webbruger kan (og b¸r) man v¿re fuldst¿ndig ligeglad

Er der ikke gået ged i din newsreaders tegnsætning?

så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-02-06 23:14

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Er der ikke gået ged i din newsreaders tegnsætning?

Jo, det kan man roligt sige. Jeg aner ikke hvordan det ekstra 3-tal
kom ind i linjen overfor, men så vidt jeg kan se, var det en enlig
svale.

Jeg holder lidt ekstra øje med tegnsættet nu - forhåbentlig virker
det som det skal.
--
Jens Gyldenkærne Clausen