Hvorfor skal man validere en side?
Fra : Monty \(7000\)

Dato : 17-02-06 20:43

Jeg ved godt dette spørgsmål virker lidt mærkeligt men grunden er at jeg
selv er blevet gjort opmærksom på at nogle af mine sider ikke validerede.

Da jeg kører med Firefox har jeg mulighed for at installere et lille plugin
som ligger nede i højre bund og som fortæller om den side jeg er inde på
validere og det er der faktisk rigtig mange som ikke gør men alligevel vises
de uden problemer.

Hvorfor?

For mit vedkommende drejede det sig om at jeg brugte en editor som jeg havde
købt for nogle år siden og som jeg er vant til at bruge men da jeg ikke er
hoppet på opgradingeringsvognen var det blevet for "gammelt".

Dette er ingen kritik af at man skal validere sin side men jeg har lidt
svært ved at forstå hvorfor det er så vigtigt, når browseren læser dem ind
unden probelmer og at omk. 80% af de sider jeg er inde på ikke validere.

Monty

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 21:02

Monty (7000) skrev:

> Jeg ved godt dette spørgsmål virker lidt mærkeligt men grunden
> er at jeg selv er blevet gjort opmærksom på at nogle af mine
> sider ikke validerede.

Det er i grunden lidt bagvendt at du spørger om hvorfor man skal
skrive HTML-koderne rigtigt.

Grunden til at der er mange der ikke gør det, er at de ikke
kikker på siden i andet end deres egen browser, og hvis det ser
tilforladeligt ud, tror de at siderne også virker i andre
browsere, eller også er de ligeglade.

Den holdning var endnu mere udbredt da HTML var et nyt fænomen.
Det blev ikke bedre af at visse browserfabrikanter valgte at lave
deres browser fejltolerant så den prøvede at gætte sig til hvad
folk havde ment, og ikke strengt fortolkede det de faktisk havde
skrevet.

Hvis man validerer sine sider (og naturligvis retter de fundne
fejl), så øger man chancen for at siden fortolkes ens i
forskellige browsere. Og husk at der bliver flere og flere
forskellige browsere - ikke færre. Jeg har f.eks. én til min
mobil der fungerer anderledes end min pc-browser (og de er endda
fra samme firma)..

> [...]
> den side jeg er inde på validere og det er der faktisk rigtig
> mange som ikke gør men alligevel vises de uden problemer.

Fordi man kan angive en DOC-type som betyder at nogle browsere
opfører sig som de gamle og prøver at tolere et hav af fejl.

> [...]
> som jeg havde købt for nogle år siden og som jeg er vant til
> at bruge men da jeg ikke er hoppet på opgradingeringsvognen

Min primære editor gengiver blot de taster jeg trykker på. Det
princip stammer helt tilbage fra opfindelsen af den moderne
computer.

> [...]
> har lidt svært ved at forstå hvorfor det er så vigtigt, når
> browseren læser dem ind unden probelmer og at omk. 80% af de

Hvis du er tilfreds med at din side ser godt ud i din egen
browser, kan du være ligeglad med om den validerer. Tilsvarende
hvis du er tilfreds med at den ser godt ud i andres browser hvis
de bruger den samme som dig (med samme opløsning og cirka samme
skærm), men hvis du vil sikre dig at flest muligt kan se siden
som du vil have den til at se ud, så validerer du den *samt*
tjekker den i (mindst) de tre store browsere, Opera, Firefox og
Internet Explorer.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 18-02-06 09:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> forskellige browsere - ikke færre. Jeg har f.eks. én til min
> mobil der fungerer anderledes end min pc-browser (og de er endda

Opera og Opera Mini, ikke også?

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-06 11:50

David Trasbo skrev:

> Opera og Opera Mini, ikke også?

Præcis.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 23:23

"Monty (7000)" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> unden probelmer og at omk. 80% af de sider jeg er inde på ikke validere.

Du har da ret i mange sider ikke validerer, men der er også stor risiko for
at siden ikke vil vises ens i enhver browser. Når en side ikke validerer er
der fejl i kildekoden, og browseren må så selv finde ud af hvordan den
fejlende kode skal tolkes. Det er i denne forbindelse problemet opstår, da
de forskellige browserer ikke "retter" en fejl på samme måde. I værste fald
kan det gøre en side total ubrugelig i andre browsere end den designeren har
siddet med mens han har fremstillet siden..

Det var den korte version

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/