Kat i lejlighed?
Fra : Gitte Plougmann

Dato : 17-02-06 18:05

Hej, jeg vil bare gerne høre nogen holdninger til at have kat i
lejlighed. Jeg skal flytte i en lejlighed på 2.sal og tænkte at så ville
jeg ikke finde mig en kat (som jeg tidligere havde overvejet). Men jeg
har hørt flere sige, at hvis katten er vant til at være indenfor og
nærmest aldrig har prøvet andet, er det ikke noget problem. Hvad synes I
om det? Er det ikke synd for en kat at være lukket inde hele dagen og
ikke kunne løbe frit omkring, som vel er mere "rigtig" kattenatur?

Med venlig hilsen
Gitte Plougmann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 17-02-06 18:35

> [...]
> om det? Er det ikke synd for en kat at være lukket inde hele dagen og
> ikke kunne løbe frit omkring, som vel er mere

Selvfølgelig er det kattens "natur" at løbe frit omkring, og den vil nok
altid selv foretrække den mulighed, hvis den kunne vælge. Men det ville
hunden også, for det er skam lige så meget dens "natur". Det tænker vi
bare ikke over.

Så skal vi også lige vende en omgang: Hvad er det for en natur, katten
så kan færdes i? Der er minimalt, hvad der er af natur her i Danmark. De
fleste bor op til befærdede veje, og på marker og i skove er det også
også farligt for at kat at færdes. Tænker her på bl.a. høstmaskiner,
sprøjtemidler og skydelystne jægere.

Du skal ikke have betænkeligheder ved at have kat i lejlighed. Lad så
vidt muligt være med at begrænse dens muligheder for at boltre sig og
anskaf dig et gulv-til-loft klatrestativ. Det skåner møblerne meget, og
det er kattens natur at søge højder

Og så vil jeg som det vigtigste inderligt anbefale dig at anskaffe to
jævnaldrende katte på én gang (måske kuldsøskende); både for kattenes,
men også for din egen skyld. Intet menneske kan erstatte en anden kats
selskab, uanset hvor meget man tager sig af den. Du deler ikke kattens
opmærksomhed med den anden kat, men får selv dobbelt op. Du får 50 gange
så mange sjove oplevelser, og sidst, men ikke mindst, så kan du gå
hjemmefra med god samvittighed.
(Der skal en kat til at slikke en kat bag øret).

Held og lykke - også med flytningen!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi B.

Dato : 17-02-06 20:04

Hej Gitte.

Jeg ville slet ikke være betænkelig ved at have kat i lejlighed. De første
år vi boede her havde kattene ikke mulighed for at komme ud og det gik helt
fint.
Men som Hanne sige, søg for at lav legemuligheder for katten ved et
kradsetræ og en masse legetøj og har du mulighed for det så er 2 katte sagen
frem for kun en.
Held og lykke med flytningen og håber du finde 1-2 katte.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-02-06 20:31

"Gitte Plougmann" <plougmann_gitteKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43f6024840b23@nerdgirl.dk...

> [...]
> om det? Er det ikke synd for en kat at være lukket inde hele dagen og
> ikke kunne løbe frit omkring, som vel er mere "rigtig" kattenatur?

Jeg har haft indekatte i mangfoldige år, og jeg synes ikke, det er spor
synd. For det første ville alternativet være en kat, der blev kørt over (jeg
nåede at miste et par katte på den måde, inden jeg definitivt gik over til
indekatte) - og for det andet kan jeg jo se, at de ture, udekatten har for
at tjekke territoriet, dem har min kat også indendørs. Døgnet ligger i
nogenlunde faste rammer: der skal soves bestemte steder og glos efter
musvitter på bestemte tider osv osv. Og hendes mennesker skal bare være de
rigtige steder på de rigtige tidspunkter, alt andet er roderi på hendes
territorium
Men jeg er meget opmærksom på, at hun ikke smutter ud af døren eller et
glemt vindue eller noget. For jeg er overbevidst om, at hun er så selvsikker
en mokke, at hun tror, hun kan standse trafikken, og det virker bare ikke
midt i København.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Leyna

Dato : 18-02-06 09:44

On Fri, 17 Feb 2006 18:05:12 +0100, Gitte Plougmann
<plougmann_gitteKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
>om det? Er det ikke synd for en kat at være lukket inde hele dagen og
>ikke kunne løbe frit omkring, som vel er mere "rigtig" kattenatur?

Jeg har selv inde-ude katte, og lige for tiden (faktisk i små 3 uger)
har mine katte været indekatte, da vi lige er flyttet. Der har da
været lidt interesse fra deres side for at komme ud, men for 2 dage
siden fik vi kattelemmen op, så de selv frit kunne gå ud, og ikke en
af dem har forsøgt sig endnu.

Så mine har altså prøvet at løbe helt frit, men indtil videre har de
selv valgt at blive hjeme som indekatte. Det er der ikke noget problem
i.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-06 10:49

> [...]
> om det? Er det ikke synd for en kat at være lukket inde hele dagen og
> ikke kunne løbe frit omkring, som vel er mere "rigtig" kattenatur?

Kære Gitte

For 1½ måned siden overtog jeg en kat som ved sin tidligere ejer var vant
til at gå ind og som det passede ham.

Hos mig blev han holdt som indekat de første 5 uger, så han kunne vænne
sig
til at komme ud. Ogd et virkede som om det var okay for ham. Han begyndte
først for alvor at vise interesse for at komme ud da han opdagede
naboernes
katte i "hans" (min) have.

Nu, efgter de 5 uger er han begyndt at komme ud. Men ikke hver dag. Og de
dage han ikke kommer ud er der ikke noget, kun når der viser sig en kat i
haven.

Så jeg tror ikke du skal bekymre dig så meget, slet ikke hvis du får en
kat
som aldrig har været ude.. For den kender jo ikke andet, og kan fint
trives
med det..

MEn som nogen siger, kan det være en god idé at få to katte, når det skal
være rent indekat du skal have... Som menneske er der trods alt nogle
behov
du ikke kan opfylde hos katten... Som en anden har skrevet til dig "der
skal
en kat til at slikke en kat bag øret"

Held og lykke med det

Louise og Buster

Fra : Sidsel

Dato : 20-02-06 10:47

Gitte Plougmann wrote:
<snip>

Jeg ville ingen problemer have med at have indekatte, og vi har 3 af
slagsen, inkl. en halvvoksen Maine Coon han som nyder sit liv på 3. sal.

Som andre skrev, få et gulv-til-loft kradsetræ, det skåner sofaen og
kattene er bare glade for det generelt.

Sørg for rare liggepladser ved vinduerne og ja, så er du ikke helt galt
på den, lige nu har jeg 2 der sidder og kigger ud over Vejgaards tage og
hygger sig gevaldigt med at "fortælle" mig om de forbaskede fugle de
ikke kan fange.

Så held og lykke med flytningen, og så overvej at finde et par katte hos
Kattens Værn, det er en god start :)

- Sidsel