MerCruiser V6 185HK fra '84. Godt eller sk~
Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-02-06 10:56

Da vores egen gamle halvforkølede 55HK motor (årgang '78) sprang i
luften sidste efterår har vi været på jagt efter en ny, og i den
forbindelse faldt vi over en helt ny båd.
http://www.ccmarine.dk/indhold/boatDB/presentation.asp?picId=1019165&entityGuid=9497&siteGuid=121#

Den er så udstyret med en Mercruiser V6 185HK motor fra '84 med 614
motortimer.

Er der nogen der har kendskab til spdan en motor?
Jeg synes umiddelbart det lyder som et dyrt bekendtskab både rent
benzinmæssigt. Men også da 185HK vel trods alt må generere et vist slid
på en motor hen over 22 år.
Eller er det rent overtro og sådan en motor er i virkeligheden en
klippestabil arbejdshest der nemt tager 22 år mere hvis den bare får sin
olie og almindelige vedligehold?

Ingen af os har nogle særlige evner indenfor mekaniker/motorreperation
så det skal jo helst ikke være noget med at stille ventiler, skifte
stempler eller andre sjove udfordringer jo.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-02-06 20:03

> Er der nogen der har kendskab til sådan en motor?
Ja, det er samme motor der ligger i Chevrolet Astro(van)

> Jeg synes umiddelbart det lyder som et dyrt bekendtskab både rent
> benzinmæssigt. Men også da 185HK vel trods alt må generere et vist slid på
> en motor hen over 22 år.

Det kan godt hænge sammen, især hvis den er ferskvandskølet og har fået
udskiftet udstødningsmanifolderne og det har den med sikkerhed, med mindre
den kørt trailer fast.

> Eller er det rent overtro og sådan en motor er i virkeligheden en
> klippestabil arbejdshest der nemt tager 22 år mere hvis den bare får sin
> olie og almindelige vedligehold?

Det ville jeg nok ikke regne med... Min erfaring siger at den kun holder ca
1500-2000 timer hvis den ikke er ferskvandskølet, indsug og topstykker
holder ikke i længden.
Det de amerikanske benzin motorer typisk dør på er, at
udstødingsmanifolderne gennemtærer og der så kommer vand i cylinderne.

> Ingen af os har nogle særlige evner indenfor mekaniker/motorreperation så
> det skal jo helst ikke være noget med at stille ventiler, skifte stempler
> eller andre sjove udfordringer jo.

Der skal ikke stilles ventiler, de er med hydrauliske løftere. Hvis den
klapper så skal der skiftes løftere og evt. knast & oliepumpe.

Mvh
Leon

Fra : Henning

Dato : 17-02-06 20:38

On Fri, 17 Feb 2006 10:56:14 +0100, Robert Eriksen
<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

> [...]
>luften sidste efterår har vi været på jagt efter en ny, og i den
>forbindelse faldt vi over en helt ny båd.

Kender ikke til båden, men blev belært nogle ting (ud over det
faglige da jeg tog speedbådscertifikat. Underviseren gik meget op i
at vi skulle holde os fra TRE ting når vi købte båd. Den ene var CCCM
i Holbæk, den anden var Bayliner både og den sidste var Mercruiser
motorer. Så hvis man købte en Bayliner med Mercruiser hos CCCM kunne
det kun gå galt Nu er der kun to af disse ting der går i opfyldelse
for dig, så måske går det godt
Det korte af det lange - din båd svarer til at købe en BMW 320 der har
kørt 300.000 km. Den har formodentilg fået nogle gevaldige tæsk af
unge fyre, som kun kender to positioner på gashåndtaget.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 18-02-06 17:01

Henning wrote:

> [...]
> kørt 300.000 km. Den har formodentilg fået nogle gevaldige tæsk af
> unge fyre, som kun kender to positioner på gashåndtaget.

Tak for begge svar :)
Resten af båden levede desværre slet ikke op til forventningerne, så vi
fortsætter nok jagten på en ny motor til vores nuværende Shetland 570.

Men var der nogen begrundelse for at holde sig fra CC Marine?
Umiddelbart virkede de da reelle nok (jaja, det var jo sælgere;)

Fra : Henning

Dato : 18-02-06 17:14

>Men var der nogen begrundelse for at holde sig fra CC Marine?
>Umiddelbart virkede de da reelle nok (jaja, det var jo sælgere;)

Ikke andet end at den nye båd, de skulle levere, var ombygget forkert.
Udskæringen i hækken til påhængsmotoren var lavet for stort og forsøgt
lappet igen.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-02-06 10:08

Henning <nomail@all.invalid> den 18. februar 2006 kl. 17:13 +0100 skrev:

>Ikke andet end at den nye båd, de skulle levere, var ombygget forkert.
>Udskæringen i hækken til påhængsmotoren var lavet for stort og forsøgt
>lappet igen.

Er det muligt at få detaljer om sagen - gerne pr. mail? Jeg kender nogen,
der overvejer at foretage en større handel med firmaet.

Hilsen Sverre.