Skalering af billede + bonusspørgsmål!
Fra : Jacob Ask

Dato : 17-02-06 04:37

Hej

Jeg er igang med at lave en hjemmeside (ja hvorfor skulle jeg ellers
skrive her...). Jeg har prøvet at betræbe mig på at siden skal kunne
skaleres, så den kan ses af alle (eller næsten). Nu kommer så mine problem:

1)
Hvordan får jeg skaleret billeder så jeg er sikker på at de ikke blive
vredet. Hvis jeg sætter størrelsen til 80% af bredden, hvodan får jeg så
skaleret højden billedet ikke blive presset sammen i "smallere" vinduer?

2)
For at gøre det nemmere at opdatere siden benytter jeg SSI til at
indsætte meget af min tekst (som jævnligt skal ændres af ikke
hjemmeside-kyndige), kan det ikke lade sig gøre at få den tekst lagt ind
i 2 spalter uden først at skulle splitte den op og ligge den i hver sin

Mvh
Jacob Ask

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 10:18

Jacob Ask skrev:

> [...]
> vredet. Hvis jeg sætter størrelsen til 80% af bredden, hvodan får jeg så
> skaleret højden billedet ikke blive presset sammen i "smallere" vinduer?

Der er noget du har misforstået (eller også har jeg). At du i
selve koden skalerer billederne, hjælper ikke brugeren med at
skalere. Browserne kan enten skalere et billede eller også kan de
ikke.

Du skal altså blot sørge for at billedet har en passende
størrelse og at den angivne højde og bredde svarer til dets
rigtige størrelse.

> [...]
> hjemmeside-kyndige), kan det ikke lade sig gøre at få den tekst lagt ind
> i 2 spalter uden først at skulle splitte den op og ligge den i hver sin

Nej. Det er indtil vuidere ikke en mulighed i HTML. Det er en
funktion som savnes, men om den kommer, ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-02-06 14:52

On Fri, 17 Feb 2006 10:17:46 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Jacob Ask skrev:
<snip>

>Nej. Det er indtil vuidere ikke en mulighed i HTML. Det er en
>funktion som savnes, men om den kommer, ved jeg ikke.

Det ser ud til, at den kommer i CSS3.
Så er det næste spørgsmål selvfølgelig, hvornår de vigtigste browsere
begynder at understøtte det ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-02-06 15:23

Jørn Andersen skrev:

> Det ser ud til, at den kommer i CSS3.
> Så er det næste spørgsmål selvfølgelig, hvornår de vigtigste
> browsere begynder at understøtte det ...

Firefox har fra version 1.5 understøttelse af css-kolonner - dog
ikke alle de foreslåede kolonneegenskaber.

Se mere på <http://www.quirksmode.org/css/multicolumn.html> og
<http://developer.mozilla.org/en/docs/CSS3_Columns> - eller se det
anvendt i praksis på <http://weblogs.mozillazine.org/roc/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Ask

Dato : 17-02-06 15:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Du skal altså blot sørge for at billedet har en passende
> størrelse og at den angivne højde og bredde svarer til dets

Maaske har jeg faaet forklaret mig lidt skaevt. I nogle af mine <div>
(som alle har stoerelser i angivet i %) har jeg nogle billeder. jeg vil
gerne have disse billeder i f.eks 80% af bredden af den paagaeldende
folk arbejder i et mindre (eller stoerre) vindue end det optimale?

I mangel paa et dansk ord vil jeg have "locked aspect ratio"

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-02-06 16:18

Jacob Ask wrote:

> [...]
> gerne have disse billeder i f.eks 80% af bredden af den paagaeldende
> folk arbejder i et mindre (eller stoerre) vindue end det optimale?

Du undlader at sætte width og height for billedet i html-koden.
I stedet sætter du en bredde for billedet på for eksempel 80%:

img#pix1 {width:80%; border:none;}

De 80 procent er 80 % af det overordnede elements bredde.
Dette element /skal/ have en eksplicit bredde. Det er også
muligt du af hensyn til IE skal give det en position:relative;

Se i øvrigt:

http://www.webdesign101.dk/showcase/bill/index.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-02-06 00:52

Jacob Ask wrote:

> [...]
> paagaeldende <div>, men hvordan saetter jeg height saa billedet ikke
> vrides hvis folk arbejder i et mindre (eller stoerre) vindue end det

Det er generelt en skidt ide at lade en browser resize et billede. Det er
browsere ikke så gode til. Sæt den ønskede billedstørrelse i et
grafikprogram, så opnår du en meget højere billedkvalitet.

Og lad så billedet beholde samme størrelse, uanse hvilken størrelse
browservindue billedet bliver vist i. Lad kun teksten smyge sig om billedet
på den plads, der nu en gang er til rådighed i det aktuelle vindue.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jacob Ask

Dato : 18-02-06 03:25

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> browservindue billedet bliver vist i. Lad kun teksten smyge sig om billedet
> på den plads, der nu en gang er til rådighed i det aktuelle vindue.

Jeg er helt med på denne betragtning, de steder hvor det er aktuelt er i
et setup med to kolonner og en form for dagbogs-tekst. Her er
billederne bare med til at give en ide om hvad det er der snakkes om. De
steder hvor jeg sætter billeder ind for at vise dem frem kunne jeg
aldrig drømme om at lade dem skalere. Dette kræver så bare at resten er
sat op til at "smy" sig.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jacob Ask

Dato : 17-02-06 16:31

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> Dette element /skal/ have en eksplicit bredde. Det er også
> muligt du af hensyn til IE skal give det en position:relative;

Takker, det var lige det jeg skulle bruge.

Mvh
Jacob Ask