Q: TDC router og cybercity ADSL
Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 16-02-06 22:22

Har længe haft ADSL forbindelse hos cybercity, og gør dt gennem en Cisco 677
router og 2 switches...

Nu har jeg så gennem kommunen fået en medarbejder PC og entrådløs router fra
netgear (, og så har jeg lånt et almindeligt ADSL modem (Zyxel prestige 600
series).

Når jeg tilslutter disse, skal jeg på TDC manér konfigurere routeren, og det
går gelt et stykke inde i processen...

Under router konfigurationen finder systemmet en Internet forbindelse, lige
efter bogen, men når den så vil teste forbindelsen går det galt...

Jeg skal herefter resette routeren for at få kontakt med den igen...

Er Cybercitys ADSL forbindelse inkompatibel med det nye udstyr ???

Skal jeg kontakte Cybercity eller TDC hotline ???

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 17-02-06 10:20

Morten Bo Jensen skrev:
> Har længe haft ADSL forbindelse hos cybercity, og gør dt gennem en Cisco 677
> router og 2 switches...

2 Switches alligevel ?

> Nu har jeg så gennem kommunen fået en medarbejder PC og entrådløs router fra
> netgear (, og så har jeg lånt et almindeligt ADSL modem (Zyxel prestige 600
> series).

Og hvad skal du bruge det der ADSL Modem til ? det er jo indbygget i din
router fra Cybercity.

> Når jeg tilslutter disse, skal jeg på TDC manér konfigurere routeren, og det
> går gelt et stykke inde i processen...

Hvorfor det? du kører med cybercity!

> [...]
>
> Jeg skal herefter resette routeren for at få kontakt med den igen...
>
> Er Cybercitys ADSL forbindelse inkompatibel med det nye udstyr ???

Ja, nok hvis du sætter et TDC Modem på, det giver vel sig selv ?

> Skal jeg kontakte Cybercity eller TDC hotline ???

Nej, og.. nej :)

Hvis du forventer svar på denne, må du udtrykker dig en lille smule
mere, for mig lyder det som om at du vil koble en router, og et tdc
modem på dine 2 switches som er koblet til din cybercity router. Og det
syntes jeg ikke rigtig giver nogen mening. :)

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 13:28

> 2 Switches alligevel ?

Det fordi det er et stort hus

> Og hvad skal du bruge det der ADSL Modem til ? det er jo indbygget i din
> router fra Cybercity.

Ja, men det var for at slippe for at ha to routere... Er det ikke mere
besværligt at konfigurere ??? Forventer at jeg kan slippe for at sætte mig
ind i alt for meget netværks og router terminologi ved at nøjes med én
router, og så var det vel oplagt at forsøge sig med den nyeste og smarteste
jeg har... Netgear routeren har indbygget switch og trådløst accesspoint
(men mangler dog modemet), så dén vil jeg mene var den smarteste, fremfor
min cisco dims, der kun er router og modem !!

> Hvorfor det? du kører med cybercity!

Forholder mig blot til den vejledning der fulgte med netgear routeren, og
denne vejledning kommer fra TDC (snakker om TDC password, med mere) - Det
burde dog ikke være et problem når min opkopling har DHCP

> Ja, nok hvis du sætter et TDC Modem på, det giver vel sig selv ?

modemet er vist oprindeligt et Telia modem, men det er vel ligegyldigt er
det ikke ??? Det skal vel blot modulere signalerne, og sende det til router
og switch !!

> [...]
> for mig lyder det som om at du vil koble en router, og et tdc modem på
> dine 2 switches som er koblet til din cybercity router. Og det syntes jeg

Jeg regner slet ikke med at ville benytte min gamle cisco router mere...

Fra : Hans

Dato : 17-02-06 10:48

Morten Bo Jensen wrote:
> [...]
>
> Nu har jeg så gennem kommunen fået en medarbejder PC og entrådløs
> router fra netgear (, og så har jeg lånt et almindeligt ADSL modem

Hvorfor bliver du ikke bare ved med at bruge din Cisco 677 og sætte Netgear
routeren bagved, hvis det handler om at få trådløst lan?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 13:30

> Hvorfor bliver du ikke bare ved med at bruge din Cisco 677 og sætte
> Netgear
> routeren bagved, hvis det handler om at få trådløst lan?

Det var også det første jeg prøvede, og her forventede jeg at jeg skulle
sende lan kablet fra min cisco router ind i netgear internet stikket, men
måske jeg skulle ha forsøgt at benytte den nye router som ren switch... Men
hvad sker der så med dens router funktioner... De kan vel ikke eksistere
sideløbene med cisco routeren uden at det giver problemmer ???

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-02-06 14:40

On Fri, 17 Feb 2006 13:29:45 +0100, "Morten Bo Jensen"
<giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> wrote:

> [...]
>hvad sker der så med dens router funktioner... De kan vel ikke eksistere
>sideløbene med cisco routeren uden at det giver problemmer ???

Jo, det burde der ikke være noget i vejen med. Routeren er så bare en
"blindtarm", der ender ud i intet.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 17-02-06 15:04

> Jo, det burde der ikke være noget i vejen med. Routeren er så bare en
> "blindtarm", der ender ud i intet.

Ok.. Hvis jeg vælger at bruge den trådløs netgear router/switch, forstiller
jeg mig at jeg blot går ind og lader den erstatte min switch... Den har dog
ingen uplink port, men bruger man så ikke bare et krydset kabel i stedet for
???

Altså jeg benytter et almindeligt LAN kabel mellem min eksisterende
cybercity router/modem hen til en af den nye routers LAN porte...

Skal jeg så bruge krydset kabel ???

Fra : Morten Christensen

Dato : 17-02-06 15:47

Jørn Andersen skrev dette den 17-02-2006 14:39:

> Jo, det burde der ikke være noget i vejen med. Routeren er så bare en
> "blindtarm", der ender ud i intet.

Husk de problemer, der kommer, hvis der er 2 dhcp-servere i netværket.
Hvis Netgear'ens dhcp-server stadig kører og bruger "blindtarmen" som
standardgateway, så bliver der problemer.

--
Morten Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 16:16

Nu er jeg kommet et stykke videre efter at ha´ talt med både TDC og
cybercity...

Bruger nu netgear routerens internet port som uplink, og kan så gennem LAN
stikkene få forbindelse ud. Det er således lykkedes at komme igennem
standard proceduren, men nu vil jeg så gerne konfigurere routeren, og gerne
fortælle den at den ikke skal være DHCP server - Men når jeg forsøgger at
logge ind på den, bliver jeg afkrævet et password - Regnede så med at det
var paswordet til min internet udbyder, men det er det tilsyneladende ikke
???

Hvordan kommer jeg SÅ ind i routeren, når den selv opfinder passwaod ???

Hvis jeg resseter den kan jeg starte forfra, men det ser ikke ud til at jeg
kan komme til dens interne interface før jeg har konfigureret internet
forbindelsen... Øv - Sådan noget lort

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 16:38

Nå, så lykkedes det alligevel at komme ind i den router config... Skulle
bare ha læst bedre på skærmen efter standard konfig´en, hvor der stod at jeg
skulle bruge admin som login og "et password"

Nu må vi så se om jeg kan overskue de mange options i den menu jeg nu
præsenteres for... Sikke en masse... et ser dog ud til at den allerede er
sat op til at køre med IP adresse som den får fra internet udbyderen, men
jeg vil jo gerne ha at den slet ikke blander sig i IP adresse tildeling
overhovedet... Hmm

Ja, og min kabel føring er heller optimal endnu, da jeg fra den PC der nu
har adgang til routeren, ikke kan se resten af netværket... Det må være
noget med uplink og krydsede kabler, ikke sandt ???

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 17-02-06 16:55

Hmm... Tror nu egentlig ikke det gør så meget... Har i hvet fald opnået det
jeg ville... At få den til at virke som trådløst access point for den
bærbare PC. At denne så ikke kan se resten af netværket når den går på
nettet via det trådløse netkort gør ikke noget, da den tit har et kabel til
rådighed til den slags... Og så slipperjeg også for en masse sikkerhedsbøvl
vil jeg tro...

Undskyld og tak for jeres hjælp

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-02-06 12:17

Morten Bo Jensen skrev den 17-02-2006 16:38:
> [...]
> præsenteres for... Sikke en masse... et ser dog ud til at den allerede er
> sat op til at køre med IP adresse som den får fra internet udbyderen,

Det er på den enlige wan-port og ikke på de 4 lan-porte.

> men
> jeg vil jo gerne ha at den slet ikke blander sig i IP adresse tildeling
> overhovedet... Hmm

Du skal disable dhcp-serveren, sætte både wan- og lan-portene til hver
en adresse i Cybercity-routerens subnet og derefter kun bruge lan-portene.

--
Morten Christensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-02-06 14:39

On Thu, 16 Feb 2006 22:22:06 +0100, "Morten Bo Jensen"
<giant[AT]@post.cybercity[DOT]dk> wrote:

>Er Cybercitys ADSL forbindelse inkompatibel med det nye udstyr ???

Ja. De kører forskellige protokoller.
--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 18-02-06 12:32

Morten Bo Jensen skrev:
> [...]
>
> Er Cybercitys ADSL forbindelse inkompatibel med det nye udstyr ???
>
> Skal jeg kontakte Cybercity eller TDC hotline ???

Det virker meget rodet det du har gang i ... har stadig ikke forstået om
du kører med cybercity , eller med Tdc ?

Hvis du kører med Cybercity, så følger der en router med, og du har
derfor ikke brug for et modem.

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 19-02-06 11:21

> [...]
> du kører med cybercity , eller med Tdc ?
>
> Hvis du kører med Cybercity, så følger der en router med, og du har derfor

Smiler... Det er lykkedes mig at benytte begge rutere... Mit erinde var om
jeg kunne benytte den nye router istedet for den Cybercity havde givet mig,
men det gik aldrig, så nu har jeg sat den nye trådløse router op som ren
access point, og benytter så min gamle router ud til internet