Router
Fra : Pico

Dato : 16-02-06 22:14

Jeg har lige fået en router, gratis
Jeg kørere med ADSL og efter modemet har jeg en Switch til at skaffe de
forskellige PC'er på nettet, det virker fint.
Hvad er fordelen hvis jeg i stedet for Switchen sætter routern efter
modemet ?

Jeg har også stillet spørgsmålet i dk.edb.internet, men er blevet
henvist hertil.

Pico

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 16-02-06 22:52

Det lyder som om dit nuværende modem også har en router indbygget !!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 00:02

Pico skrev:

> Jeg har lige fået en router, gratis
> Jeg kørere med ADSL og efter modemet har jeg en Switch til at skaffe de
> forskellige PC'er på nettet, det virker fint.

Hvis alle pc'er kan være på internettet samtidig, er det en
router med switch du har (på en eller anden måde). I så fald er
der intet vundet ved udskifte den med en anden router.

Hvis du ikke har en routerfunktion i forvejen, kan du kun have én
pc på nettet ad gangen, og det kan du så ordne ved at benytte din
nye router.

--
Bertel

Fra : Pico

Dato : 17-02-06 00:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis alle pc'er kan være på internettet samtidig, er det en
> router med switch du har (på en eller anden måde). I så fald er
> der intet vundet ved udskifte den med en anden router.

Det er det ikke, jeg har CPH-Metronet der skal benytte (grundet
muligheden for 24 Mbit hastighed) D-link ADSL modem DSL-300T, det er så
meningen man skal sætte PC'en direkte i modemet, det har jeg ikke gjort,
jeg har puttet en Switch efter modemet og der er lige nu tilsluttet 3
PC'er og de er alle på nettet, der er altså direkte forbindelse til
Internettet fra hver af dem. Det virker fint.

> Hvis du ikke har en routerfunktion i forvejen, kan du kun have én
> pc på nettet ad gangen, og det kan du så ordne ved at benytte din
> nye router.

Se ovenstående. Jeg kan ikke rigtg gennemskue hvad gavn en router vil
gøre, måske vil det være en fordel hvisman vil oprette et netværk, det
er dog ikke lige min tanke.
Pico

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 17-02-06 02:50

hva hedder din switch ?

Fra : Pico

Dato : 17-02-06 09:23

www.mamegames.dk wrote:
> hva hedder din switch ?

North Q, model NQ 9200.
Pico

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 10:21

Pico skrev:

> jeg har puttet en Switch efter modemet og der er lige nu tilsluttet 3
> PC'er og de er alle på nettet, der er altså direkte forbindelse til
> Internettet fra hver af dem. Det virker fint.

Så har du ikke noget at bruge routeren til når du ikke vil lave
et ekstra net. Du kan forære den til en der har en opkobling med
kun én IP-adresse og som gerne vil have flere computere på
samtidig.

--
Bertel

Fra : Pico

Dato : 17-02-06 12:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> et ekstra net. Du kan forære den til en der har en opkobling med
> kun én IP-adresse og som gerne vil have flere computere på

Det var så en mulighed.
Det der undre mig er at jeg skiftede først til CPH-Metronet i december
og før det havde jeg foreningsnet hvor jeg gjorde det på samme måde.
Derfor var jeg egentlig ikke klar over at det måske ikke kunne lade sig
gøre.
Jeg har lige kontrolert de 3 PC der er på lige nu, de har forskellige
IP-adresser, men samme undernetmaske og standardgateway ? Er det noget
der siger jer noget, jeg er helt newby hvad det angår.
Pico

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-02-06 13:15

Pico <Selvestemig@hotmail.com> skrev 2006-02-17:
> Derfor var jeg egentlig ikke klar over at det måske ikke kunne lade sig
> gøre.

Det kan det også godt, men er strengt taget ikke nødvendigt. Routere er 1
til mange dimser. 1 ip# på ydersiden og mange på indersiden. Du kan godt få
en router med 2 stik, 1 på ydersiden og 1 på indersiden, men de fleste har
også en switch på indersiden.

Det du har nu er sikkert:

--- linie --- modem --- switch --- 3 computere, ikke?

Så bruger du ikke nogen router, men får 3 ip# fra cph.metronet. Du kan godt
stoppe en router ind i det setup, men så får du bare en "dims" mere på væggen.

> Jeg har lige kontrolert de 3 PC der er på lige nu, de har forskellige
> IP-adresser, men samme undernetmaske og standardgateway ? Er det noget
> der siger jer noget, jeg er helt newby hvad det angår.

gateway = hvilken maskine skal den her maskine snakke med hvis den vil "ud i
verden". undernet maske = definition af hvad ud i verden vil sige. ip# =
nummer så maskinerne kan kende hindanden.

Thomas

Fra : Pico

Dato : 17-02-06 18:11

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> men de fleste har også en switch på indersiden.
>
> Det du har nu er sikkert:
>
> --- linie --- modem --- switch --- 3 computere, ikke?

Jo.

> Så bruger du ikke nogen router, men får 3 ip# fra cph.metronet. Du
> kan godt stoppe en router ind i det setup, men så får du bare en
> "dims" mere på væggen.

Det er der jo ingen grund til.

> gateway = hvilken maskine skal den her maskine snakke med hvis den
> vil "ud i verden". undernet maske = definition af hvad ud i verden
> vil sige. ip# = nummer så maskinerne kan kende hindanden.

Tak for forklaringen, man lære da også noget hele tiden -)
Pico

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-02-06 17:40

Pico skrev den 17-02-2006 18:10:

> Det er der jo ingen grund til.

Der er en enkelt grund. NAT-funktionen i en router vil give dig en vis
sikkerhed imod onde mennesker ude på nettet (som du måske allerede har
dækket af på anden måde).

--
Morten Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-02-06 09:46

On Fri, 17 Feb 2006 00:01:52 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Hvis alle pc'er kan være på internettet samtidig, er det en router
> med switch du har (på en eller anden måde).

Det er da ikke givet. Der er ikke noget, der forhindrer udbyderen i at
uddele flere adresser på samme forbindelse. TDC uddeler vist mindst 2.
CPH Metronet er åbenbart flere endnu.

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-06 09:58

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Hvis du ikke har en routerfunktion i forvejen, kan du kun have én
> pc på nettet ad gangen, og det kan du så ordne ved at benytte din
> nye router.

Erstat "én pc" med "det antal PC'ere som udbyderen har givet dig
IP-numre til - oftest er dette én -".

Jeg havde fx fire IP-numre hos min forrige udbyder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen