Noget så simpelt som border på tabel
Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 16:38

Hej NG

Jeg arbejder aldrig med tabeller, men nu har jeg en sjælden gang brug
for dem og kan ikke få det til at virke.
Ifølge http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp eksempel 3 giver
følgende kode:

en fin lille tabel med sort border, men jeg bruger den kode får jeg slet
ikke noget så pænt. Mit resultat er:
http://www.viborgip.dk/cms/test.html

hvad er forskellen? Min side er lavet med copy-paste fra html.dk.

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Christoffer

Dato : 16-02-06 16:44

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke noget så pænt. Mit resultat er:
> http://www.viborgip.dk/cms/test.html
>
> hvad er forskellen? Min side er lavet med copy-paste fra html.dk.
Ingen så vidt jeg lige kan se, men hvad er der med din style.css?
style.css = kildekode til viborg pinsekirke..

Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 16:46

> Ingen så vidt jeg lige kan se, men hvad er der med din style.css?
> style.css = kildekode til viborg pinsekirke..

???

--
MooreHojer

Fra : Christoffer

Dato : 16-02-06 16:50

> ???
Kig din kildekode igennem og se hvad din css fil indeholde:
http://www.viborgip.dk/cms/style.css

Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 16:52

> Kig din kildekode igennem og se hvad din css fil indeholde:
> http://www.viborgip.dk/cms/style.css

ups, en fejl. Den skulle ikke have været med der. den er nu fjernet.

--
MooreHojer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-06 16:55

MooreHojer wrote:

> ???

http://www.viborgip.dk/cms/style.css

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 16-02-06 16:55

> [...]
> følgende kode:

> en fin lille tabel med sort border, men jeg bruger den kode får jeg slet
Tog lige et kig igen..
Forskellen ligger vel i at de ikke bruger samme kode som dig.. på deres
eksempel bruger de en class, og ikke den kode de viser.
I den kode du har angivet skriver du kun tykkelse, ikke farve eller type og
så er det browserens "standard"-border der bliver vist.

Fra : MooreHojer

Dato : 16-02-06 17:25

> Forskellen ligger vel i at de ikke bruger samme kode som dig.. på
> deres eksempel bruger de en class

er det class="examplebox" du hentyder til? Jeg har tjekket deres
stylesheets, og jeg kan ikke finde examplebox deri. Jeg kan kun finde
den i selve deres kode hvor den er med hver gang de har en tabel, men
den får ikke tilskrevet nogen egenskaber...

> ikke den kode de viser.

Er det ikke lidt snyd?

> I den kode du har angivet skriver du kun tykkelse, ikke farve eller
> type og så er det browserens "standard"-border der bliver vist.

ok.

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-02-06 17:02

MooreHojer wrote:
> [...]
> ikke noget så pænt. Mit resultat er:
> http://www.viborgip.dk/cms/test.html
>
> hvad er forskellen? Min side er lavet med copy-paste fra html.dk.

Jeg har kun kigget på din kode og ikke på tutorial'en,
men cellspacing er den attribut, der styrer afstanden mellem
tabelcellerne.

Jeg kan ikke lige husk css-reglerne for det, men så vidt jeg
ved er det også lidt ligegyldigt. Oder hur?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-02-06 01:08

Jørgen Farum Jensen wrote:

> men cellspacing er den attribut, der styrer afstanden mellem
> tabelcellerne.
>
> Jeg kan ikke lige husk css-reglerne for det, men så vidt jeg
> ved er det også lidt ligegyldigt.

Det er ikke ligegyldigt. Hvis IE (det gamle skrammel) skal kunne forstå det,
skal cellspacing defineres i html.

Ellers er det sådan i css:

table {
border-spacing: 1px;
}

eller evt.:

table {
border-collapse:collapse;
}

Har man defineret collapse, behøver man ikke sætte cellspacing i IE, som
forstår border-collapse.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-02-06 11:47

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er ikke ligegyldigt. Hvis IE (det gamle skrammel) skal kunne forstå det,
> skal cellspacing defineres i html.

Det var derfor jeg mente det var ligegyldigt. Når IE
kun forstå cellspacing-attributten, er det for mig
lidt underordnet hvad css-egenskaben er.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..