DOCTYPE og tabelhøjde
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 15-02-06 23:40

Hej

Jeg sidder med et spørgsmål vedr. DOCTYPEs som jeg ikke har den
store forstand på.. endnu.

På min side benytter jeg følgende doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

På min side har jeg desuden en tabel, som ser sådan ud:

Når jeg har angivet ovenstående DOCTYPE bliver tabellen
imidlertid ikke 100% høj, selvom det er angivet i
style-attributten. Fjerner jeg DOCTYPE angivelsen, bliver
tabellen 100% høj.

Jeg er klar over at tabeller, som benyttes til at styre layoutet
på en side, ikke er den mest optimale løsning, og arbejder også
på, såvidt muligt at benytte CSS når det kan lade sig gøre.

Men er der nogen der kan svare på, hvorfor denne DOCTYPE ændrer
browserens tolkning af tabellen? Og hvis man vil have den til at
blive 100% høj, hvilken DOCTYPE skal man bruge, hvis nogen?

På forhånd tak.
- Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-06 23:51

Mikkel Jakobsen wrote:

> [...]

> imidlertid ikke 100% høj, selvom det er angivet i
> style-attributten. Fjerner jeg DOCTYPE angivelsen, bliver

Uden DocType i koden går din browser i bagudkompatibel visningsmodel - det
hedder med et fint ord quirks-mode.

I quirks-mode vil mange browsere fejlagtigt gøre som du oplever.

Med DocType inkluderet i din kode vil browserne gå i standards-mode - siden
vises i henhold til den standard, som er anbefalet af W3C.

Du kan så få din tabel til at gøre, som du vil have den til, ved at indsætte
dette i din css:

html, body {
height: 100%;
}

Derved har tabelhøjden på 100% en værdi at forholde sig til.

> Jeg er klar over at tabeller, som benyttes til at styre layoutet
> på en side, ikke er den mest optimale løsning, og arbejder også
> på, såvidt muligt at benytte CSS når det kan lade sig gøre.

Det vil jeg da også anbefale, at du straks går i gang med at øve dig på.
Derved bliver din hjemmeside meget mere fleksibel i forhold til forskellige
brugeres forskellige størrelser browservindue.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 16-02-06 13:50

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Derved bliver din hjemmeside meget mere fleksibel i forhold til forskellige
> brugeres forskellige størrelser browservindue.

Tak for dit svar!

Mht. CSS i stedet for tabeller, så har jeg følgende spørgsmål.

For at lave et design, som skal være en fast bredde, 100% i højden og
centreret på siden, har jeg førhen benyttet tabeller på følgende måde:

<!-- Indhold/design her -->

Hvis jeg gerne vil opnå samme effekt uden tabeller, fx med en <div>, kan det
så gøres med "position: relative", eller noget i den stil?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-06 15:10

Mikkel Jakobsen wrote:

> Mht. CSS i stedet for tabeller, så har jeg følgende spørgsmål.
>
> For at lave et design, som skal være en fast bredde, 100% i højden og
> centreret på siden,

Læs her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 16-02-06 15:26

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Læs her:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Tak for svaret. Det var lige det jeg havde brug for. Fandt ellers også
dette link:

http://bluerobot.com/web/css/center1.html

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 24-02-06 18:06

> [...]
> height: 100%;
> }
>
> Derved har tabelhøjden på 100% en værdi at forholde sig til.

Dette virker i internet explorer, men ikke Firefox. Er der noget man kan gøre
ved det?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-02-06 19:28

Mikkel Jakobsen skrev:

>Dette virker i internet explorer, men ikke Firefox. Er der noget man kan gøre
>ved det?

Kom med et link, eller hvis den ikke online, så upload en
testside, der viser fejlen.
så ryger du på min ignoreringsliste.