Vandret rulleskakt...?
Fra : Preben Larsen

Dato : 15-02-06 19:30

Hej!
Jeg har fået en vandret rulleskakt med den nye browser fra MS (IE
7.0 beta 2).
Der dannes en tom forlængelse af sidens bredde i højre side?
Jeg har prøvet alle mulige krumspring med 'width' - men uden
resultat! Dvs. jeg kan sagtens ændre bredden - men ikke fjerne
den tomme forlængelse.
Er der nogen der har et bud på, hvor "fejlen" ligger? Jeg vil jo
selvfølgelig gerne have årsagen til den vandrette rulleskakt
fjernet!

Mvh
Preben

www.prana-terapi.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-02-06 23:35

Preben Larsen skrev:

> Er der nogen der har et bud på, hvor "fejlen" ligger?

Ja, det er den brede reklameblok i bunden af siden, den
er width="726" - det er da synd når siden ellers skalerer
så fint.

Skal der være reklamer, ville jeg hellere placere den i 4
blokke under menuen - er der nogen krav om den bestemte
baggrundsfarve?

Menuen skal alligevel laves en smule bredere, så der er
plads til at skrive det lange ord "behandlingsformer" i den
størrelse det er skrevet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med RSS

Fra : Preben Larsen

Dato : 16-02-06 10:35

> Ja, det er den brede reklameblok i bunden af siden, den
> er width="726" - det er da synd når siden ellers skalerer
> så fint.

Jah..mistanken til reklameblokken er velbegrundet - men fejlen
viser sig på alle siderne - også dem UDEN reklameblokke!
I øvrigt kan reklameblokken godt have værdien width="728" i
opløsningen 1024x768 med zoom-værdien 100% - uden at der dannes
en vandret rulleskakt. Prøv selv at se i FF!

> Skal der være reklamer, ville jeg hellere placere den i 4
> blokke under menuen - er der nogen krav om den bestemte
> baggrundsfarve?

Det har jeg så prøvet på index.html - men det giver ikke den
forventede virkning - altså ingen vandret rulleskakt!

> Menuen skal alligevel laves en smule bredere, så der er
> plads til at skrive det lange ord "behandlingsformer" i den
> størrelse det er skrevet.

Jeg har givet menuen 4% mere i bredden!

Min fornemmelse er, at der mangler "noget" eller måske "forstår"
den nye browser ikke clear og float - i hvert fald tillægges
siden en "tom" værdi et eller andet sted?

mvh
Preben

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-02-06 14:20

Preben Larsen skrev:

> I øvrigt kan reklameblokken godt have værdien
> width="728" i opløsningen 1024x768

Det var en bredde på 800px jeg tænkte på.

> Min fornemmelse er, at der mangler "noget" eller måske
> "forstår" den nye browser ikke clear og float - i hvert fald
> tillægges siden en "tom" værdi et eller andet sted?

Har du installeret en Developer Toolbar, kan du bruge den
funktion der hedder Outline til at finde ud af hvad der fylder
hvor.

Mange gange har jeg brugt border:solid 1px red; sat ind i
alle css-definitioner, så kan man hurtigt se hvor det går galt.

I de fleste tilfælde ligger fejlen i width, som er tildelt noget
der tilsammen giver mere end 100% sammen med margin
og padding.

Jeg har ikke IE7, og installerer den ikke før den er afluset for
børnesygdomme

Jeg ser at du flere steder har <br><br>, hvor det ville være
mere fornuftigt at skifte dem ud med </p><p>.

Fra : Preben Larsen

Dato : 16-02-06 16:14

> Har du installeret en Developer Toolbar, kan du bruge den
> funktion der hedder Outline til at finde ud af hvad der fylder
> hvor.

Ja - den fejlfindings metode har jeg allerede brugt! Der er ikke
noget at komme efter..!

> I de fleste tilfælde ligger fejlen i width, som er tildelt noget
> der tilsammen giver mere end 100% sammen med margin
> og padding.

Ja - det var også min første tanke. Den nye browser lægger
sandsynligvis nogle værdier sammen, som den foregående ikke gjorde!

> Jeg har ikke IE7, og installerer den ikke før den er afluset for
> børnesygdomme

Det har jeg hørt mange sige - men så afskriver I jer også
mulighederne for at være med til at rette fejlene mens tid er!

mvh
Preben