Motorola A1000
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 14-02-06 17:47

Hej kigger på en Motorola A1000 for tiden
Nogen der ved hvad A-GPS er??

VH Henrik

Fra : Fischer

Dato : 14-02-06 19:01

> Hej kigger på en Motorola A1000 for tiden
> Nogen der ved hvad A-GPS er??

A-GPS står for "Assistet GPS". Ud over alm. GPS, er det muligt at bruge
mobilmasterne til hurtigere at finde et 'fix', hvis udbyderen understøtter
dette (hvilket jeg ikke tror nogen danske gør).

Men den har altså en rigtig GPS. Dog er den ikke specielt god eller hurtig
til at finde første 'fix' - i al fald ikke med den indbyggede antenne.
De programmer man kan få til Symbian, synes jeg heller ikke er imponerende.
Så hvis du ønsker en stærk løsning til f.eks. at finde vej, så ville jeg
hellere kigge på en dedikeret løsning til dette.

Men GPS'en er en sjov feature, og A1000 er vel nok verdens fedeste
mobiltelefon (IMHO).

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-02-06 12:46

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i

> Men GPS'en er en sjov feature, og A1000 er vel nok verdens fedeste
> mobiltelefon (IMHO).

Kan den, til forskel fra A925, anvendes på TDC's 3G-net?

Claus

Fra : Dak

Dato : 14-02-06 19:04

"Henrik Sørensen" <shumi@webspeed.dk> wrote in message
> Hej kigger på en Motorola A1000 for tiden
> Nogen der ved hvad A-GPS er??

se her: http://debat.computerworld.dk/thread.asp?Mode=View&threadID=9121

Generelt er AGPS (Assisted GPS) en variant af GPS der har følgende fordele
over GPS:

1) TTFF (Time To First Fix) - Hvilket vil tiden der går fra en koldstart til
du har din først position. AGPS vil der normalt være tale om nogle sekunder
op til et minut (afhænger af modtager forhold) og GPS kan tage fra nogle
sekunder op til 20 minuter.

Grunden til den væsentlig hurtigere AGPS TTFF er at den over netværket
(f.eks. GSM) vil få information om satteliternes position, hvilket vil spare
den normale 3D søgning af satelliter.

2) Signal følsomheden på AGPS er bedre en på GPS grundet den viden den har
om satelliternes positioner. (Eftersom man ved hvor de er bliver kan man
koncentrere sig om at decode de dårlige signaler).

3) Grundet punkt 2 er det i mange tilfælde også muligt at lave målinger
indendørs med AGPS, hvilket er noget sværere med GPS

Generelt er det noget fis a GPS tracker brugeren, men GPS tracker
satelliterne for at holde sig up-to-date til brugerns næste request.

Hvad angår strømforbruget af GPS og AGPS er der ikke nødvendigvis den helt
store forskel. GPS chips idag er forholdsvis intelligente og kan
fremkalkulere satelliterne positioner over længere tid og har derfor ikke
brug for hele tiden at synkronisere med satelliterne. AGPS behøver ikke
tracke satelliterne da den vil få deres position fra F.eks. GSM netværket
når brugeren ønsker at få sin position.

De fleste chips idag kan både bruges til GPS & AGPS (Dog kræver AGPS en
protokol til at kommunikere med f.eks. GSM. (I tilfælde af GSM hedder den
RRLP (Radio Ressource Location services Protocol))

Endvidere kan AGPS deles op i MS Based og MS Assisted AGPS. Ved MS Based har
din enhed fået ekstra information fra netværket der gør den istand til at
kalkulere positionen selv. Ved MS Assisted AGPS sender din enhed
informationer om målingen af Satelliterne til netværket, hvor din position
bliver kalkuleret, hvorefter positionen sendes tilbage til din enhed.

Hvis man vil gå videre ned i detaljer er der også noget der hedder
MO-LR (Mobile Originated Location Request),
MT-LR (Mobile Terminated Location Request) &
NI-LR (Network Induced Location Request).

De 2 første fortæller noget om det er din enhed eller netværket der
igangsætter en positions request og den sidste er reserveret til f.eks. E911
& E112 (emergency positionering)

Endvidere kan jeg sige at grunden til at AGPS ikke er kommet for flere år
siden er dårligt specificeret standarder, manglende enighed omkring hvordan
sikkerheden skulle være og de priser der har været på AGPS/GPS chipset
indtil nu. (De er faktisk væsentlig billigere og mindre idag)

Der ud over så jeg nogle kommentarer om AGPS/GPS antenners størrelser og
dertil kan jeg sige at dagens AGPS/GPS antenner faktisk ikke fylder mere end
at der normalt er rigeligt plads inde i mobiltelefoner. (altså ingen store
eksterne antenner!)

Angående hvor præcis AGPS er afhænger det selvfølgelig af
modtagerforholdene, men ved normale forhold omkring 5-20 meter.

Det er iøvrigt med anden avanceret GPS udstyr muligt at gå ned i milimeter,
men den slags udstyr er mig bekendt ikke offentligt tilgængelig.