Venstre og højrecentreret tekst på samme l~
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-12-00 23:59

Hej.

Jeg sidder og prøver at lave en side om, så den er pæn HTML 4.01
strict og CSS-baseret i stedet for det lidt halv-grimme HTML 4.01
loose og flere tabeller end nødvendigt.

En konstruktion har jeg problemer med at gætte mig til: Hvordan laver
jeg en enkelt linie, hvor noget af teksten er venstrestillet, mens
resten er højrestillet?

Altså:

Link | Link | Link | Link Andet link

Jeg kan få det ønskede resultat ved at lave en tabel med en række og
to søjler, hvor anden søjle har højrestillet indhold:

Link | Link | Link | Link
Andet link

.... men jeg kan ikke finde ud af at gøre det med div og spans (absolut
placering er udelukket da siden/linien skal tilpasse sig vinduets
størrelse).

Hvad er den indlysende konstruktion/faste "vending" jeg overser?

Mvh.

--
"A splendid time is guaranteed for all" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-12-00 04:03

19 Dec 2000 23:59:17 +0100, skrev asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren):

> [...]
>størrelse).
>
>Hvad er den indlysende konstruktion/faste "vending" jeg overser?

<HTML>
<head>
<!--
..right   {float: right}
..left   {float: left}
-->
</head>
class="right">Her står teksten til højre.</span>
</HTML>

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 17:50

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 20-12-00 17:50

Adam Sjøgren wrote:
>Måske er en tabel bare den rigtige løsning i dette tilfælde?!

Utestet men mon ikke dette kunne virke:

--
Dennis Skærup Højlund Andersen *< (http://dennisandersen.dk)

"Det ironiske ved informationsalderen er at den har givet
uinformeret meningsdannelse ny respektabilitet"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-12-00 19:04

On Wed, 20 Dec 2000 16:50:02 GMT, jlund Andersen wrote:

> Utestet men mon ikke dette kunne virke:

> style="float: left">Link | Link | Link</div> <div style="float:
> right">Andet link</div> </div>

Nej. (Det er stadig floats, de fylder stadig ikke noget i det
omgivende element).

Mvh.

--
"Take your pick, Frankie-boy Adam Sjøgren
My loss will be your gain" asjo@koldfront.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-12-00 20:22

20 Dec 2000 17:14:42 +0100, skrev asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren):

>Mere specifikt: Jeg har en div der bl.a. sætter baggrundsfarven for
>den linie med tekst til venstre og tekst til højre i - hvis jeg laver
>de to klumper tekst til floats har div'en ikke noget indhold, og
>bliver derfor meget lille i højden...

Hvis du vil have, at hele linjen skal have en baggrundsfarve er den
svær at dreje, det kan måske lade sig gøre med noget z-index, men så
vil det nok ikke være til at styre, som du gerne vil.

Er det kun, der hvor teksten står, der skal være en baggrundsfarve, så
er det jo nemt nok, så er det bare at baggrundsfarve og padding ind i
selectoren med float.

I det første tilfælde er tabeller jo betydeligt nemmere at arbejde
med.

med venlig hilsen
Knud