En advarsel mod Tea-Tree
Fra : Inge

Dato : 12-02-06 22:13

Hej alle
jeg faldt lige over denne sørgelige side, her kommer linket:
http://www.topmarxcats.com/warning.htm . Det var dog trist.
jeg ved ikke om der er mange produkter der indeholder tea-tree beregnet for
katte, men jeg tror selv tit at hvis det er noget naturprodukt så må det
være godt.
mvh
Inge

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-02-06 00:40

> [...]
> katte, men jeg tror selv tit at hvis det er noget naturprodukt så må det

Tusinde tak for advarslen. For år tilbage blev det stærkt anbefalet at
bruge shampoo med Tea-Tree Oil til både hunde og katte, da det både
skulle være godt for huden og også holde lopper væk.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-02-06 02:41

> [...]
> bruge shampoo med Tea-Tree Oil til både hunde og katte, da det både
> skulle være godt for huden og også holde lopper væk.

PS: Jeg bragte omgående advarslen videre og har modtaget dette fra en
læser:

Jep. Jeg citerer fra "Politikens bog om den sunde kat" fra år 2000:
"Tea tree-olie har beviseligt terapeutisk værdi, men optages let gennem
huden og er lige så giftig som terpentin. Den kan fremkalde depression
og svækkelser, svigtende koordination, adfærdsændringer og muskelrysten.
Katte er døde, efter at den er blevet påført direkte på loppebid. Brug
kun dette og andre urteprodukter under dyrlægetilsyn"

Fra : Tanja Petersen

Dato : 13-02-06 09:03

Ja selv dette modbydelige produkt har jeg selv stillet bekendtskab med.

Det er 10 årsiden nu, hvor jeg også skrev en artikel til kattemagasinet.
Jeg fik netop af vede at det skulle have den effekt at lopperne skulle holde
sig væk.
Vi købte et hus, som lige så godt kunne have væltet af soklen, for kors hvor
var det dog "levende" af lopper.
Jeg var ved at gå ud af mit gode skind, og har/havde brugt jeg ved ikke hvor
mange penge for at få udrydet de bæster.

Jeg kom i besidelse af Tra-Tree Oil og fik en nøje forklaring hvordan det
skulle bruges.
Blot tre dråber på en lille klud eller svamp og så skulle du ae katten over
hele kroppen.
Så sagt så gjort, og gudske tak og lov for at jeg var hjemme hele dagen. der
gik ikke en ½ time før jeg fandt katten savlende og med slinger i bagkroppen
GGIIIISP hvad har jeg dog gjort.

Den gang havde vi brændefyr og på det tidspunkt var vandet ikke nået at
blive helt varmt, men jeg tænkte, skulle ejg rede katten så var det med at
få vasket det af hurtigst muligt så katten røg i bad i køligt vand (
nej hvor hun frøs, den stakkel).

Efter vasken og jeg havde siddet med hende i favnen for at give hende noget
varme fik hun det bedre, hun var holdt op med at savle, jeg snakkede med
dyrlægen og han bad mig om at holde et kraftigt øje med hende. Efter et ½
døgn var hun sig selv igen. Så det produkt bruger jeg ALDRIG mere, og jeg
har advaret dem jeg kender, for det var jo kommet på mode den gang.

Jeg kan kun anbefale at man bruger det der er beregnet til at bekæmpe
lopper, så som :
Advantage
Frontline
Så ved man hvad man har med at gøre.
Der er godt nok et produkt (som jeg desværre ikke kan huske hvad hedder) som
man ikke må bruge til hund hvis man har kat. Det kan slå katten ihjel hvis
den slikker på hunden. Det er det produkt som tager tæger på hund.

Hilsner
Tanja

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-02-06 10:50

Tanja Petersen skrev:
[...]

Det hedder "Bayvantic" - Om der er andre, husker jeg ikke, men det er
altid vigtigt før brug af et middel at læse ilægssedlen grundigt.

Fra : Tanja Petersen

Dato : 13-02-06 19:26

Hej Hanne

Det var netop lige den jeg mente
Tak fordi du genopfriskede min hukommelse.

Fra : Britta Larsen

Dato : 13-02-06 14:54

Det er trist med den stakkels kat.

Jeg sidder bare her og får kullegysninger af at læse det, ved hvad det kan
gøre ved et menneske på få dage, og det er ikke en kønt syn.

M.v.h.

Britta Trab

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 15:24

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ved ikke om der er mange produkter der indeholder tea-tree beregnet
> for katte, men jeg tror selv tit at hvis det er noget naturprodukt så må

.... jeg har lige smidt vores Tea Tree salve i skraldespanden :)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-02-06 15:56

On 2006-02-12 22:12:39 +0100, "Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> said:

> , men jeg tror selv tit at hvis det er noget naturprodukt så må det være godt

Altså naturprodukter kan jo godt være hylende giftige..
De stærkeste gifte vi kender, kommer fra naturen. Det meste medicin vi
bruger, er oprindelig fundet i naturen. At man så i visse tilfælde nu
kan lave den samme kemiske sammensætning kunstigt, er noget andet.
Så natur er ikke nødvendigvis lig med sundt, godt - eller ufarligt

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 15-02-06 01:32

> [...]
> kan lave den samme kemiske sammensætning kunstigt, er noget andet.
> Så natur er ikke nødvendigvis lig med sundt, godt - eller ufarligt

Nemlig rigtigt!

Surferede en tur rundt på nettet og fandt dette om Baldrian:
Jeg synes, det er meget relevant at få med, da jeg for ikke så længe
siden læste et råd om at give hunde/katte Baldrian før udstillinger og
besøg hos dyrlægen for at berolige dem:

"Baldrian
Det er en god idé at holde pause fra 24 timer før en operation, da:

Baldrian kan forstærke virkningen af bedøvelsesmidlerne
Der er risiko for, at virkningen af beroligende midler, sovemidler og
bedøvende midler bliver forlænget"

Læs eller her om kosttilskud og naturpræparater før operation:
(ganske vist humant, men alligevel)

http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/b...ttilskud+1.asp