1x baggrundbillede
Fra : Kristian

Dato : 12-02-06 17:37

Jeg er lige igang med at at lave en simpel side men stødte indi et problem.

Hvis jeg vil smide et baggrundsbillede på en table eller på hele siden
vises det altid side om side og med nogle baggrundsbilleder ser det dumt
ud når det vises mange gange.

Jeg vil derfor gerne smide et baggrundsbilledet ind som kun vises 1 gang
og ikke flere da det vil se bedst ud.

Hvordan gør jeg det nemmest?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-06 17:53

Kristian skrev:

> Jeg vil derfor gerne smide et baggrundsbilledet ind som kun vises 1 gang
> og ikke flere da det vil se bedst ud.
>

> Hvordan gør jeg det nemmest?

Med CSS:

body {
   color: #000;
   background: #ffffdc url(baggrundsbillede.jpg) no-repeat;
}

Farverne kan du naturligvis stille om på - eller udelade.

Hvis du ikke har brugt CSS før:

CSS skal være en separat fil med efternavnet .css. Lad os kalde
den main.css. Den behøver ikke indeholde andet end det jeg angav.

I HTML-delen skal du i head-sektionen skrive en linje således:

   <link rel='stylesheet' type='text/css' href='main.css'>

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 18:11

> Farverne kan du naturligvis stille om på - eller udelade.

Bør ikke udelades. Hvad nu hvis brugeren benytter et tema der som standard
betyder at baggrunden i browseren er sort, og tekstfarven er angivet til
sort på den pågældende side? Bliver meget svært at læse i hvert fald

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-06 20:05

CS skrev:

> Bør ikke udelades.

Jeg skrev "farverne". Jeg er enig i at man ikke kan nøjes med at
stille på én af dem.

I øvrigt kan man blive tvunget til at angive dem af hensyn til de
farver som billedet lægger som baggrund.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 21:10

> Jeg skrev "farverne". Jeg er enig i at man ikke kan nøjes med at
> stille på én af dem.

Ja gjorde du unægtelig, men forstod det lidt anderledes

> I øvrigt kan man blive tvunget til at angive dem af hensyn til de
> farver som billedet lægger som baggrund.

klart