El - Sikkerhed
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-06-01 02:07

Hej Gruppe

Jeg har fundet et link på nettet

http://www.campingnettet.dk/PDF/48-49.pdf

Heraf fremgår det at det er ulovligt, selv at ændre på sit 12V system, og at
ejeren personligt er ansvarlig for at dette er forsvarligt og vedligeholdt.

Endvidere beskriver man krav om kabler til landstik m.v.

Jeg formoder det samme gælder for lystbåde,

I disse tider tror jeg vi er mange som installerer udstyr i båden, GPS etc.
og dermed også trækker 12V til disse, men det er åbentbart ikke tilladt.

Er der nogen som ved bedre besked om regler for lystbåde?

http://www.campingnettet.dk/PDF/48-49.pdf

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Bo Jensen

Dato : 14-06-01 21:11

Jan Rasmussen <jr@vejen-net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:u6UV6.22$7j1.11302011@news.mobilixnet.dk...
> [...]
> og dermed også trækker 12V til disse, men det er åbentbart ikke tilladt.
>
> Er der nogen som ved bedre besked om regler for lystbåde?

Hej Jan.

Det lyder helt usandsynligt, at 12V anlæg er kommet ind under stærkstrømsreglementet. Forfatteren i det omtalte pdf-dokument må have misforstået et eller andet. Kan du evt. fremskaffe den direkte lovtekst og poste her i gruppen?

mvh
Bo

Fra : Bent Pedersen

Dato : 15-06-01 22:40

Det har de gode camping'er vist fået galt fat i. Det er fuldt lovligt at
rode med spændinger op til 50 V, privat såvel som på job, uden autorisation.
Men man bærer selvfølgelig selv ansvaret for at det man laver ikke sætter
ild til noget...
Det er klart at der er krav til vores 230 V land-kabler. Dem må man iøvrigt
også gerne selv reparere.

mvh

Bent Pedersen

Fra : Jørgen Lyng Nielsen

Dato : 17-06-01 00:12

Nej Bent det har vi ikke fået galt i halsen. det er ikke tilladt at rode med
selv 12V i en campingvogn iht. stærkstrømsreglementet.

Hilsen Jørgen

Fra : HEM

Dato : 17-06-01 21:22

Det forkommer mig særdeles tvivlsomt at 12 volt anlæg i en campingvogn
skulle være omfattet af stærkstrømsregelementet.
Men selvfølgelig kan der være særligeundtagelser !

Ifølge Demko (Danmarks Elektriske Materiel Kontrol) er f.eks EDB netværk
ikke omfattet af dette til trods for disse ofte dækker store fysiske
områder, med tilhørende risiko ved fasefejl elle tab af nul, og af linket
http://www.elraadet.dk/elfagfolk/default.htm fremgår det at
lavspængdingsanlæg som er omfattet af lavspændingsdireketivet arbejder med
mærkespændinger over 50 volt.

Jeg citerer:"
Lavspændingsdirektivet
Lavspændingsdirektivet dækker elektrisk materiel til brug ved en
mærkespænding på mellem 50 V og 1000 V vekselspænding eller mellem 75 V og
1500 V jævnspænding. Det gælder således for en stor del af de elektriske
produkter til både professionel og privat brug. Det er
Lavspændings-direktivet, som udstikker krav om brug af CE-mærkning samt
udarbejdelse af en overens- stemmelseserklæring. "

Jørgen, du slipper ikke så nemt, kom med dokumentation for din påstand.

Mvh
Henning Mentz

Jørgen Lyng Nielsen <jlyn_fjern_dette_@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ggotr$er2$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-06-01 00:10

"HEM" <mentz@vip.cybercity.dk> wrote in message

<klip en hel masse>

> Jørgen, du slipper ikke så nemt, kom med dokumentation for din påstand.

Nu er jeg ikke Jørgen men jeg vil alligevel henvise til www.retsinfo.dk og
søg på bekendtgørelse 17351.
Dette er stærkstrømsbekendtgørelsen - heri står sikkert det i vil vide, har
dog ikke selv læst den igennem!

Mvh
Lars

Fra : HEM

Dato : 18-06-01 23:09

Jeg synes det var et godt indlæg af Lars. Såvidt jeg heraf forstår, er der
tydeligt beskrevet de sikkerhedsforhold man skal tage i betragtning ved
arbejde med elektricitet (uanset spændingen) i givne omgivelser.

Imidlertid er diskussionen om man som privat må arbejde med de lave
spændinger, her 12 volt, hvilket jeg stadig føler mig overbevist om at man
må sålænge der ikke er særlige forhold gældende jvnf. Lars link (f.eks
lokaler med gas eller explosive stoffer)

Mvh
Henning Mentz

Lars Kristensen <atctrl@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ALaX6.820$SQ3.16982@news.get2net.dk...

- Klip
"

Fra : Bent Pedersen

Dato : 18-06-01 21:35

Du godeste, du har ret... Heldigvis ser det ud til at der ikke er regler for
lystbåde - men de er under udarbejdelse.

Der kan man bare se, når ens viden bliver forældet..

Bent Pedersen

Fra : Elværkstedet

Dato : 18-06-01 06:21

For campingvogne og campingbiler, der udelukkende indeholder installationer
med 12 V jævnspænding,
gælder EN 1648-1 og EN 1648-2.
Klaus

Fra : Simon Pape

Dato : 18-06-01 07:03

"Elværkstedet" wrote:
> For campingvogne og campingbiler, der udelukkende indeholder
> installationer med 12 V jævnspænding,
> gælder EN 1648-1 og EN 1648-2.

Hvad står der i dem?

/Simon
--
Nattergalevej 7, 3. sal Tlf.: 2684 4338
2400 København NV

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-06-01 14:47

Hmm.... jeg fornemmer der er bred uenighed omkring dette emne... og man kan
undre sig, om man ikke selv må rode med 12 V. egentligt er jeg personligt
lidt modstander af skærpede love og regler, der efterhånden gør det svært
for folk at beskæftige sig med noget i fritiden, men mindre man har diverse
eksamener. (joke)

Men på den anden side kan jeg godt se vigtigheden af at 12V systemet og
hermed ledningsnet forbindelser m.v. er i god kondition. dels er der et
sikkerheds mæssigt aspekt i at man kan miste forbindelsen til sine hjælpe
midler, nav udstyr lanterne o.s.v. og endelig er der et måske langt
alvorligere problem, der kan gå ild i skidtet om ikke det er dimentioneret
korrekt og eller ved dårlige forbindelser. det er jo før set at en bil er
brudt ud i flammer på den bekostning, men i en båd kan man ikke blot stoppe
og stå af. så der er vel en rimelig fornuft i nogle krav.

En anden ting er det udstyr vi ser i båd katalogerne, fordeler tavler m.v.
importeret ude fra fjern østen, aldeles uden godkendelser af nogen art, er
de sikre at bruge? en DC forbindelse trækker som bekendt en lysbue i
kontakten hvis den ikke bryder hurtigt nok, og endnu værre... hvis kontakt
afstanden ikke er stor nok, så kan lysbuen værre af længere varighed, og
dermed årsag til brand.
Dimentioneringen af ledningerne er også uhyre vigtig, da overophede
ledninger brænder... o.s.v.

Min personlige holdning er, at de gængse forretninger m.v. ikke tager dette
emne så højtideligt, de vil hellere præsentere den sidste nye GPS og dens
fordele, hvorledes den tilsluttes... Tja... det er ikke deres problem,
endelig har jeg oplevet at få direkte forkert information omkring el
installation og ledningsvalg i butikkerne. sagt kort... en lad holdning til
emnet... og det vel at mærke at de selvfølgelig gladeligt sælger bogen
"el-ombord"
Så jeg kunne opfordre alle butikker til selv at læse bogen og sætte sig ind
i tingene... gå de stumper efter i har på hylderne og kaser det der ikke
lever op til kravene, kunden for et falsk indtryk af sikkerhed, når han
eller hun invisterer nogle hundrede kroner i paneler eller fordeler skinner
som er af en ringe kvalitet.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-06-01 15:32

Hej gruppe

Stærkstrømsreglementer gælder for fritidsfartøjers landtilslutning i havn og
for arbejdet, når en elektriker (arbejdstager) arbejder med de elektriske
installationer om bord i et fritidsfartøjer.

For installationerne om bord i øvrigt gælder stærkstrømsreglementet ikke,
jf. reglementets regel 110.3:

"110.3 Bestemmelserne gælder ikke for:
c) Installationer på skibe
...."

Installationerne om bord i skibe er omfattet af lov om sikkerhed til søs og
de i medfør af loven udstedte administrative bestemmelser, som
administreres af Søfartsstyrelsen.

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Bo Jensen

Dato : 24-06-01 20:00

Peter Lauridsen <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9gvl2d$1ei4$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Installationerne om bord i skibe er omfattet af lov om sikkerhed til søs og
> de i medfør af loven udstedte administrative bestemmelser, som

Hej Peter.

Så fik vi det endelig på rette plads og hylde. TAK!

Mvh
Bo