Løbetid - aargh!
Fra : Jakob

Dato : 12-02-06 12:40

Hej gruppe,
sidst vi skrev var det ang. vores kat Frida og hendes mangel på appetit m.m.
Det går meget bedre nu!

Nu er den lille (Lulu) kommet i løbetid! Det er virkelig stressende ovenpå
alt det andet. Det er hendes første løbetid. Frida er steriliseret og Lulu
skal også, men vi vil vente til sommer når vi har ferie og kan være hjemme
hos hende. Vi går ud fra at p-piller er det bedste vi kan gøre for at få
hende til at stoppe sit miaven og hylen, men vil lige høre om nogen har et
råd udover det? Vi vil gerne undgå at give piller hvis det er muligt. Noget
vi kan gøre eller give hende for at mindske skrigeriet? Det er (som i
sikkert ved!) temmelig uudholdeligt, da de begge er indekatte...

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Sabina H.

Dato : 12-02-06 14:52

Jakob wrote:
> [...]
> hende for at mindske skrigeriet? Det er (som i sikkert ved!) temmelig
> uudholdeligt, da de begge er indekatte...

nope, der er intet at gøre... enten må i holde ud, få hende sterriliseret
nu, eller give hende piller.....
det kan dog være at hun på sigt udvikler en mindre højlydt indgangsvinkel
til løbetiderne.... vores hunkatte er altid højlydte ved deres første
løbetid i sæsonen (her omkring nu) men senere bliver de mere milde og knapt
så skrigene....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ma

Dato : 13-02-06 20:36

Jakob wrote:
> sidst vi skrev var det ang. vores kat Frida og hendes mangel på
> appetit m.m. Det går meget bedre nu!
Godt at høre

> [...]
> ovenpå alt det andet. Det er hendes første løbetid. Frida er
> steriliseret og Lulu skal også, men vi vil vente til sommer når vi
Hvorfor det? Hun kommer sig hurtigt over indgrebet og mange dyrlæger syr med
indvendige sting, der bevirker at katten ikke kan bide stingene op. Få hende
steríliseret en fredag evt - med lidt smertestillende med hjem, hvor I er
hjemme i weekenden - og sørg for at I kan ringe til dyrlægen i weekenden,
hvis det bliver nødvendigt. Det kan ikke svare sig at vente.

> [...]
> hende for at mindske skrigeriet? Det er (som i sikkert ved!) temmelig
> uudholdeligt, da de begge er indekatte...
Hvis I absolut *vil* vente, så giv hende p-piller. Det stopper
"bivirkningerne" ved hunkattes løbetid, men p-piller kan have samme effekt
på hunkatte som på mennesker, hvilket kan give andre problemer, herunder
ubehag for katten, humørsvingninger, kirtelspændinger osv.
Jeg vil nu engang anbefale sterilisation med det samme

/M

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-02-06 22:22

> Ma skrev:
> Jeg vil nu engang anbefale sterilisation med det samme
>
> /M

Nej, ikke med det samme!
Dyrlægerne anbefaler neutralisering ca. en uge EFTER, at løbetid er
OPHØRT. Neutraliserer man midt i en løbetid, er der risiko for kraftige
blødninger, da blodtilførslen til livmoderen er stor.

Mit bedste råd: Anskaf nogle ørepropper ;>D

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 13-02-06 22:29

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> kraftige blødninger, da blodtilførslen til livmoderen er stor.
>
> Mit bedste råd: Anskaf nogle ørepropper ;>D

altså, de fleste løbetider er overstået inden for en uge hvis hunkatten ikke
parres, og det er langt fra alle dyrlæger der kan tage en sterillisation fra
dag til dag.... med en hunkat i denne sæson skal man regne med løbetider ret
ofte, hvilket KAN betyde så tæt som hver 14 dag..... så hvis de bestiller
dyrlægetid til feks på fredag, er der ret stor sansynelighed for at
løbetiden er overstået til den tid....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 10:17

> [...]
> dag..... så hvis de bestiller dyrlægetid til feks på fredag, er der ret
> stor sansynelighed for at løbetiden er overstået til den tid....

Tro mig - hvis vi kunne gøre det med det samme ville vi gøre det. Nu er det
sådan at vi skal ud og rejse på søndag, og vi vil ikke være bekendte over
for hendes plejefamilie at de skal passe en nyopereret at.

Derudover havde vi rigtig dårlige erfaringer da vores anden kat, Frida, blev
steriliseret - hun gik i stingene og såret hele tiden - vi var nødt til at
overvåge hende konstant, da hun var ganske uberørt af både hendes skærm, og
den pølsedragt vi lavede til hende

Vi vil bare ikke risikere at sidde i samme situation igen, så vi vil
egentlig gerne begge kunne være der for at holde øje med hende - og med
Frida som synes at det er ualmindeligt morsomt at lægge sig på Lulus hoved
og gumle i hendes maveskind!

Lulu er startet på p-piller og skrigeriet er aftagende... Gudskelov

Fra : Ma

Dato : 14-02-06 17:16

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> OPHØRT. Neutraliserer man midt i en løbetid, er der risiko for
> kraftige blødninger, da blodtilførslen til livmoderen er stor.

Nogen gange kan sætninger opfattes FOR bogstaveligt. "Med det samme" var i
betydningen: indenfor de næste par uger, da konteksten var "engang til
sommer". Konteksten er altid vigtig.
Derudover vil jeg mene, at alle dyrlæger rådgiver deres kunder mht tidpunkt
for sterilisation/cyklus og at de fleste, ikke vil sterilisere midt i en
løbetid.