Forbindelsesproblemer
Fra : Carsten

Dato : 12-02-06 10:13

Hej

Jeg har store problemer med at opsætte mit netværk og vil gerne bede gruppen
om hjælp.

Mit udstyr består af:

Stationær splinter ny Amitech PC med integreret netkort 10/100 (Marvell
Yukon 88E8053 PCI-E)
D-Link (DI-824VUP+) trådløs router med access point
Bærbar Acer PC med trådløst netkort

Mine tilslutninger er:

TDC bredbånd til routeren og kabel fra router til stationær PC netkort - og
trådløs forbindelse til bærbar PC

Begge PC'er kører perfekt på nettet - også samtidigt

MEN jeg kan ikke lave mappedeling og printerdeling mellem de 2 PC'er, de er
ganske enkelt ikke i kontakt med hinanden.

Vil det hjælpe hvis jeg også monterer et trådløst netkort i den stationære
PC ? I min tidligere stationære PC havde jeg begge typer netkort og der
virkede det hele upåklageligt. Hvis det ikke er nødvendigt med endnu et
netkort hvordan får jeg så de 2 PC'er til at komme i forbindelse med
hinanden. Arbejdsgruppenavn er det samme på begge PC'er.

På forhånd tak
Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-06 11:24

Carsten skrev:

> MEN jeg kan ikke lave mappedeling og printerdeling mellem de 2
> PC'er, de er ganske enkelt ikke i kontakt med hinanden.

Jeg regner med at du kører XP på begge computere?

Der skal åbnes for klientprogram til Windows netværk og fil- og
printerdeling. NetBIOS over TCP skal også være aktiveret, men det
er den som standard.

> Vil det hjælpe hvis jeg også monterer et trådløst netkort i den stationære
> PC ?

Nej. Opsætningen af LAN'et har ikke noget med nettes fysiske
opbygning at gøre når først det kører og alle pc'er har
forbindelse til routeren. Det svarer til at du kan sende
postpakker uden at ane om de transporteres med, cykel, bil, tog
eller fly.

Første trin på vej til at det fungerer, er at pc'erne kan se sig
selv som netværkscomputere.

--
Bertel

Fra : Arrownet nyheder

Dato : 12-02-06 14:05

Har du installeret ipx protokolen?
Hvis ikke, så gør det nu.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-06 18:02

Arrownet nyheder skrev:

> Har du installeret ipx protokolen?

Næ, det har jeg ikke.

> Hvis ikke, så gør det nu.

Vel vil jeg ej, og Carsten har heller ingen fordel af at gøre det
hvis han ikke i forvejen ved at han skal bruge netop den - og så
havde han jo nok installeret den allerede.

--
Bertel

Fra : Kingomand

Dato : 13-02-06 13:23

Rolig nu Bertel,
det skal jo ikke forstås som en ordre.
Det er bare min erfaring at hvis man har problemer med at lave et netværk,
så kan det afhjælpes med pågældende protokol.
I praksis har jeg i hvert fald haft glæde af at installere protokolen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-06 14:28

Kingomand skrev:

> Rolig nu Bertel,
> det skal jo ikke forstås som en ordre.

Jeg svarede også bare skarpt fordi IPX ikke hjælper en hujende
fis.

> Det er bare min erfaring at hvis man har problemer med at lave
> et netværk, så kan det afhjælpes med pågældende protokol.

Underligt. Den kan ikke noget som TCP eller netBEUI ikke kan hvad
nettets grundfunktion angår.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-02-06 15:18

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Underligt. Den kan ikke noget som TCP eller netBEUI ikke kan hvad
> nettets grundfunktion angår.

Joh, en enkelt ting. Hvis man får tildelt IP-adresser fra fx tdc der
ikke ligger i samme segment, så kan maskinerne se hinanden alligevel.

I betragtning af hvor meget skrammel der kom ind ved at være direkte
på nettet, kan jeg kun fraråde det. En lille router er absolut en god
investering (og så er alle maskinerne fint på samme netsegment).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-06 16:07

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> I betragtning af hvor meget skrammel der kom ind ved at være direkte
> på nettet, kan jeg kun fraråde det.

Det er kun et problem hvis computerne er sat forkert op
(standardopsætning af Windows). Jeg har kørt i årevis direkte på
nettet uden problemer og uden firewall og AV.

> En lille router er absolut en god
> investering (og så er alle maskinerne fint på samme netsegment).

Enig, og det er fint nok at den giver ekstra sikkerhed, men jeg
vil ikke nøjes med det. Mine computere kan stadig alle sluttes
direkte til internettet, og det tager kun et kvarters tid at
følge Thomas' opskrift.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-02-06 17:04

> Det er kun et problem hvis computerne er sat forkert op
> (standardopsætning af Windows). Jeg har kørt i årevis direkte på
> nettet uden problemer og uden firewall og AV.

En XP maskine blev inficeret hurtigere end det kunne lade sig gøre at
hente den opdatering der skulle beskytte den.

Du må have brugt noget andet.

Dig om det. Jeg gider ikke have bøvlet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-06 17:17

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> En XP maskine blev inficeret hurtigere end det kunne lade sig gøre at
> hente den opdatering der skulle beskytte den.

> Du må have brugt noget andet.

Ja - Thomas' opskrift som følges før der sættes netstik i.

> Dig om det. Jeg gider ikke have bøvlet.

Forebyggelse er bedre end helbredelse.

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-02-06 14:55

Arrownet nyheder <finn@fhtservice.dk> skrev 2006-02-12:
> Har du installeret ipx protokolen?
> Hvis ikke, så gør det nu.

Med mindre Carsten bruger Novell netware så er det ikke vejen frem.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-06 19:00

On Sun, 12 Feb 2006 11:24:10 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> NetBIOS over TCP skal også være aktiveret

Nej, det er som sagt <news:n2c4u1dkq9tb3pdea8l0tb1kur7bd9r2l0@4ax.com>
ikke nødvendigt.

-A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-02-06 14:56

Carsten <skjul@tdcadsl.dk> skrev 2006-02-12:

> MEN jeg kan ikke lave mappedeling og printerdeling mellem de 2 PC'er, de er
> ganske enkelt ikke i kontakt med hinanden.

Har du en grum firewall enabled på en eller begge af pc'erne?

Thomas

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 13-02-06 19:19

Thomas S. Iversen skrev:

> Har du en grum firewall enabled på en eller begge af pc'erne?
>
> Thomas

Det lyder som et meget simpelt problem, som jeg kender flere som har
stødt på.

Prøv at slå Windows XP's indbyggede firewall fra, både på din bærbar og
din stationære .. den kvæler fildelingen (hvor skod det end lyder).

/Søren