zyxel prestige 334 og ekstra ip-adresser v~
Fra : mcp@phys.au.dk

Dato : 11-02-06 18:49

Nogen der har erfaringer med at benytte denne router (zyxel prestige
334) sammen med ekstra offentlige ip-adresser tildelt (i et andet
subnet end den primære ip) på en bredbånd professionel forbindelse?

Jeg ønsker at køre NAT på dhcp-tildelte lokale adresser, men
samtidigt skal trafik til/fra de offentlige ip-adresser kunne routes.
Derfor må det som et minumum kræves at routeren kan have to
ip-adresser på lan-siden. Er der andre billige routere som kan dette?

mvh
Martin

Fra : Hans

Dato : 11-02-06 19:14

mcp@phys.au.dk wrote:
> [...]
> Derfor må det som et minumum kræves at routeren kan have to
> ip-adresser på lan-siden. Er der andre billige routere som kan dette?

Nej - Det vil kræve en router med flere wan-porte, hvis de tildelte
ip-adresser ikke er et samlet område.

Hans

Fra : mcp@phys.au.dk

Dato : 11-02-06 19:43

Det har ellers virket fint nok med en linux server hvor det eksterne
netkort har den primære ip, og det interne kort har en lokal
ip-adresse samt default gateway ip-adressen (den første ip i subnettet
må det være) for det tildelte subnet som alias. Burde det samme ikke
kunne laves med en hardware router?

Martin

Fra : Hans

Dato : 11-02-06 19:48

mcp@phys.au.dk wrote:
> [...]
> ip-adresse samt default gateway ip-adressen (den første ip i subnettet
> må det være) for det tildelte subnet som alias. Burde det samme ikke

Nej, for i dit setup er der jo netop to separate netværkskort med mulighed
for individuelle indstillinger, hvilket der ikke er i en almindelig
NAT-Router. Her er der ingen mulighed for at definere separate subnet eller
aliases på wan-siden.

Hans