Flytningen gik problemfrit...næsten
Fra : Leyna

Dato : 11-02-06 09:43

1. februar skulle vi flytte ind i vores nyindkøbte hus, og pludselig
skulle vi have 2 hunde og 3 katte til at gå sammen HELE tiden og det
endog på mindre plads end vi havde før. (Vi har 80 kvm mindre nu.)
Selve flytningen gik fint, og hunde og katte er vist nogenlunde faldet
til i fredelig sameksistens. Der er dog sket lidt rolleændringer...

Popsie, som normalt er meget reserveret og helst gik sine egne veje,
(mest udendørs)er pludselig blevet temmelig social. Hun ligger ofte
lige i nærheden af os, og vil meget gerne kæles. Hun gad slet ikke
hundene før og løb når de nærmede sig, men nu kan de godt lige få lov
at give hende et slik eller to. Samson (den efterhånden pænt store
killing) har overhovedet ikke ændret adfærd. Han er lige så
belastende, elskelig og charmerende som han plejer at være. Han kunne
bare godt tænke sig at komme ud at undersøge området, for nu er huset
altså indtaget. :)

Men så er der Buster... Ham ser vi ikke ret meget til, og han har
ellers været en rigtig social kælepotte i vores gamle hjem. Han gemmer
sig det meste af tiden, men kommer dog stadig hvis man kalder OG
naturligvis til spisetid! ;)
Han går osse på bakken... nogle gange, men desværre har han udviklet
en forkærlighed for tæppet i stuen, hvor han så har besørget i et
hjørne et par gange. Jeg har vasket tæppet, så godt jeg nu kunne med
Rodalon (det er et langluvet tæppe, som ikke er alt for lækkert i
forvejen - De tidligere ejere var vist ikke så glade for rengøring),
men det hjalp ikke på lugten. Så prøvede jeg med Klorin, men det har
heller ikke taget lugten helt. Nu har jeg spærret hjørnet af, så han
ikke kan komme til dér, men der lugter altså stadig lidt. Hvad gør jeg
ved det? Vi har pt. ikke råd til helt nyt tæppe, men det skal vi have
investeret i, når vi får lidt penge i kassen igen, men vi ville jo
gerne kunne leve med det indtil da. Gode råd modtages med kyshånd.

En anden ting er så at Buster godt nok bruger bakken, men han dækker
ikke til efter sig. Det ved jeg ikke om han gjorde før, for da
besørgede han oftest udenfor, dog har jeg ikke før haft lugtgener. Nu
ved jeg jo godt, at 3 katte der pludselig skal bruge bakken alle 3
(der er 2 bakker) selvfølgelig vil komme til at lugte en smule mere
end når de har mulighed for at komme ud i det fri, men det er første
gang at jeg oplever at en kat ikke dækker til efter sig, og jeg er
blevet i tvivl om det måske er et tegn på sygdom eller stress...
Hvad mener I? Findes der katte der ikke er så renlige som dyret ellers
har ry for?

En sidste ting... Vi har jo boet her i små 2 uger, og specielt Samson
vil altså meget gerne ud. Hvor længe skal jeg holde dem inde? Vi har
endnu ikke hverken indkøbt eller opsat kattelem, og jeg overvejer slet
ikke at lade dem komme ud før den er på plads, men på den anden side
spekulerer jeg på om det ikke kunne være en god ide at de lige fik
lidt kendskab til området...?

Alt i alt ser det dog ud til at alle, både mennesker og dyr er faldet
rimeligt godt til. Det kunne have været meget værre.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-02-06 11:25

> [...]
> investeret i, når vi får lidt penge i kassen igen, men vi ville jo
> gerne kunne leve med det indtil da. Gode råd modtages med kyshånd.

Ved du, om den tidligere ejer havde kat? Hvis ja, har det nok været
den, der har haft for vane at tisse der, og det kan Buster altså lugte,
rengøringsmidler til trods.
Du kan jo prøve at vaske stedet med edikkevand og sætte en skål tørfoder
på stedet (katte besørger ikke der, hvor de spiser). Du kan også sætte
en helt ny WC-bakke på stedet, men jeg ville nu fjerne hele gulvtæppet
(det lyder, som om det er ret ulækkert i forvejen) og "leve" uden, til I
får råd til et nyt.

> [...]
> blevet i tvivl om det måske er et tegn på sygdom eller stress...
> Hvad mener I? Findes der katte der ikke er så renlige som dyret ellers

Om en kat dækker til efter sig eller ej, har INTET med hverken
renlighed, stress eller sygdom at gøre. Det er som regel et spørgsmål om
dominans, for katten gør på denne måde andre i området opmærksom på sin
tilstedeværelse, og du er jo heller ikke klar over, om han før har
undladt at dække til, når han var udendørs. (Det er forresten under alle
omstændigheder bedst at have ca. 7 cm. grus i bakkerne).

> [...]
> ikke at lade dem komme ud før den er på plads, men på den anden side
> spekulerer jeg på om det ikke kunne være en god ide at de lige fik

Jeg ville vente med at lade dem komme ud, til alle kattene er HELT
trygge og fortrolige med det det nye hus, og I har fået sat kattelem i.
Og når den tid kommer, så lad kattene selv om at finde ud, altså ikke
noget med at bære dem udenfor.

> Alt i alt ser det dog ud til at alle, både mennesker og dyr er faldet
> rimeligt godt til. Det kunne have været meget værre.

Pøj, pøj og til lykke med huset
> --
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 11-02-06 13:29

On Sat, 11 Feb 2006 11:24:34 +0100, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

>Ved du, om den tidligere ejer havde kat? Hvis ja, har det nok været
>den, der har haft for vane at tisse der, og det kan Buster altså lugte,
>rengøringsmidler til trods.

Det havde de ikke. De havde to hunde, som vist nok aldrig har sent
vand og sæbe og hele huset stank af våd, beskidt hund, men det er dog
ovre nu.

> [...]
>en helt ny WC-bakke på stedet, men jeg ville nu fjerne hele gulvtæppet
>(det lyder, som om det er ret ulækkert i forvejen) og "leve" uden, til I

Eddikke duer desværre ikke, for så kan jeg ikke trække vejret.
Gulvtæppet bliver fjernet på et tidspunkt, men det ligger direkte på
betongulv, så jeg vil vente med at fjerne det indtil vi har råd til et
nyt. De 8-10 støvsugninger jeg har foretaget indtil nu har så osse
fjerbet det meste af hundelugten, og kattelugten er blevet en del
svagere efter afrensningen med Rodalon og Klorin, men er ikke helt væk
endnu.

>Om en kat dækker til efter sig eller ej, har INTET med hverken
>renlighed, stress eller sygdom at gøre. Det er som regel et spørgsmål om
>dominans

Okay, så er DET på plads. Buster er helt klart føreren i flokken. Jeg
var ellers bange for at der var noget galt med ham, men det er
åbenbart ikke værre end at alle andre osse lige skal vide, at han er
føreren! :)

> [...]
>trygge og fortrolige med det det nye hus, og I har fået sat kattelem i.
>Og når den tid kommer, så lad kattene selv om at finde ud, altså ikke

Kunne aldrig drømme om at tvinge dem ud. Det skal de selv ha' lov til
at afgøre. Samson var dog lige ude at kigge på terrassen i dag.
Hundene skulle jo lige ud at tisse og så smuttede han med, men han var
kun lige ude med alle fore poter. Halen lå stadigvæk i døren. *G*

>Pøj, pøj og til lykke med huset

Mange tak! :)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : LH

Dato : 11-02-06 13:49

Jeg har været i nøjagtig samme situation som dig, altså med kattetis og
lugt. Jeg må desværre sige til dig at jeg tror ikke du får den lugt væk. Jeg
gjorde ALT og det blev faktisk bare mere og mere ulækkert. Katten fandt et
nyt sted at tisse, hvilket du også kan risikere. Jeg havde heller ikke råd
til nye tæpper på det tidspunkt med gennemvaskede tæppet (der hvor der var
kattetis) med tæpperensemiddel, løftede tæppet og lagde godt med aviser
nedenunder. Da det var tørt købte jeg en rest tæppe - eller en måtte afh af
området - og det lagde jeg ovenpå gulvtæppet. Det dæmpede lugten! Men nu er
tæpperne for længst røget af og der er kommet "vaskbart trægulv" på. Det er
det bedste jeg nogen sinde har ofret. Det med tæpper og dyr, går ikke
rigtig. Lugten fra dem hænger for meget i dem, plus at jeg syntes det er
rimelig uhygiejnisk. Når jeg nu ser hvad jeg hverdag støvsuger op af grus,
hår og andet, ja hvad gemmer der sig så ikke nede i sådan et gulvtæppe. Kan
huske at en "tæppemand" engang sagde til mig: At et nyt tæppe vejede
ingenting, men når et gammelt gulvtæppe skulle bæres ud var det "tonstungt".
Og det var møg der havde gemt sig i tæppet gennem tiden, som selv den bedste
støvsuger ikke kan fjerne.
M.vh.
LH

Fra : Leyna

Dato : 11-02-06 18:23

On Sat, 11 Feb 2006 13:49:18 +0100, "LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote:

> [...]
>gjorde ALT og det blev faktisk bare mere og mere ulækkert. Katten fandt et
>nyt sted at tisse, hvilket du også kan risikere.

Buster har nu brugt bakken både i går og i dag, og der er ikke leveret
nogle små "overraskelser" nogen steder, så jeg er forhåbningsfuld. Jeg
kan ikke se hvor der er tisset, men lugten hænger i et hjørne, så jeg
går ud fra, at det er dér, men der er intet at se på selve tæppet.
Måske har det suget det hele. ADWR!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : LH

Dato : 11-02-06 18:53

Prøv at løfte tæppet hvis du kan - så skal du bare se!

LH

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 19:26

> Vi har pt. ikke råd til helt nyt tæppe, men det skal vi have
> investeret i, når vi får lidt penge i kassen igen, men vi ville jo
> gerne kunne leve med det indtil da. Gode råd modtages med kyshånd.

Lej en tæpperenser. Jeg plejer, at bruge flydende Omo vaskemiddel til
rensningen, i stedet for de dyre tæpperensemidler. Tror da, at det kan
hjælpe lidt på det hele, indtil i får skrabet sammen til et nyt tæppe.
Et nyt tæppe er dog ikke nødvendigvis altid dyrt. Brandts Tæpper i Århus
plejede, at have pæne gulvtæpper til omkring 25 kr. pr. m2.

Og tillykke med jeres nye hus.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Leyna

Dato : 11-02-06 21:24

On Sat, 11 Feb 2006 19:26:26 +0100, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>Et nyt tæppe er dog ikke nødvendigvis altid dyrt. Brandts Tæpper i Århus
>plejede, at have pæne gulvtæpper til omkring 25 kr. pr. m2.

Det vil jeg da kigge nærmere på så, for det tæppe er jeg godt nok ikke
tilfreds med... og det er Buster åbenbart heller ikke!

>Og tillykke med jeres nye hus.

Mange tak. Vi er glade for det, selvom her er mindre plads.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 11-02-06 22:07

Hej Leyna
Da vi flyttede, købte vi i Bauhaus laminattrægulve. De fåes i mange pæne
træsorter, og er overkommelig i indkøb. Silvan, Jem & Fix etc. må også
have det.
Og hold da op hvor vi er glade for det. I det gamle hus kunne jeg bruge
1 time på støvsugning af ca. 60 m2, hvor det nu går som en leg, og
rengøringen er i top.
Tillykke med Jeres nye hus.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steffen Hansen

Dato : 12-02-06 23:36

Lisbet Sørensen wrote:
> [...]
> Og hold da op hvor vi er glade for det. I det gamle hus kunne jeg bruge
> 1 time på støvsugning af ca. 60 m2, hvor det nu går som en leg, og

Jeres katte fælder helt klart ikke nok til at leve op til det man må
forvente... Jeg bruger en time, minimum, minimum 2 gange om ugen, på at
støvsuge 85 m2... Og der er trægulv over hele lejligheden...

Har tit og ofte overvejet om ikke en barbering og to lag klarlak var det
der skulle til :)

/Steff