Smaskelyde fra syg kat..?
Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 19:42

Hej alle,
hjælp os! Vores 1½ årige hunkat har fået øjenbetændelse og er derfor på
antibiotika. Nu har hun for det første ikke lavet stort i to dage, og nægter
at drikke. Vi har prøvet alt - vandhanen, skåle, hånden og i maden. Når vi
serverer mad for hende (tørfoder) ser det ud som om hun gerne vil spise men
kan ligesom ikke. Hun taber maden... Vandet ser ud til at friste også, men
hun bakker væk og siger nogle meget underlige smaskelyde. Vådfoder glider
med besvær ned, men også det tager hende lang tid. Vi prøver at give hende
parafinolie og kattemalt, men hun vil ikke røre det.
Hvorfor smasker hun? Og hvad gør vi med hensyn til hendes manglende appetit
på både mad og vand? Og hvad med forstoppelsen? (vi tænker at det nok er
pillerne der forårsager det...)
Håber virkelig i kan hjælpe - det er så synd for hende, hun er slet ikke sig
selv...

Hilsen Jakob.

Fra : fam. Ager

Dato : 10-02-06 19:52

"Jakob" <pope.jakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok er pillerne der forårsager det...)
> Håber virkelig i kan hjælpe - det er så synd for hende, hun er slet ikke

mine er/har lige været syge, den ene er ovenpå igen, og den anden er lidt
bedre. de har begge haft en maveomgang, med spisevægring, opkast og været
rigtige dårlige. de har begge haft flere dage hvor de har siddet og smasket,
virket forkvalmede, hvad min dyrlæge har givet dem kvalmestillede for.
jeg har også tvangsfodret dem begge, da de i flere dage overhovedet ikke
rørte foderet eller vand.
jeg synes at du skulle prøve at finmose vådfoder fortyndet med vand og
kattemalt, hvis de har forstoppelse, og give det via en engangsprøjte. så
får den både væske, mad og malt. jeg fik noget skånemad på dåse fra
dyrlægen, T/D mener jeg den hed, som har konsistens som leverpostej, den var
nem at fortynde og suge op i en sprøjte.

mvh. marie

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 20:03

Hendes smasken er tegn på, at hun har voldsom kvalme.

Sådan som du beskriver hendes meget alvorlige symptomer, bør I søge dyrlæge
med hende med det samme. Hvis hun ikke har drukket siden igår, bør I ringe
til jeres dyrlæges døgnvagt eller dyrehospitalet nu i aften og lade dem
vurdere det videre forløb. De vil formentlig anbefale at hun indlægges med
det samme, så hun kan få væske via drop.

Hvis I bor I København, vil jeg anbefale Det Kgl. Veterinær og
Landbohøjskole's skadestue på Frederiksberg. (Efter kl. 24 skal I dog
allerede være klienter hos dem, for at kunne modtage behandling på deres
skadestue.)

http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/Publikum1.htm

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ma

Dato : 10-02-06 20:15

Jakob wrote:
> Håber virkelig i kan hjælpe - det er så synd for hende, hun er slet
> ikke sig selv...

Efter min mening bør hun tilses af dyrlæge og evt gives drop for
væskebalancen med det samme. Ring til din lokale dyrlægevagt/-hospital nu og
forklar problemstillingen. Som Gainsbourg skriver, mener jeg også det højst
sandsynligt er kvalme, og det kan en dyrlæge også afhjælpe katten med.
Katten kan ikke tåle at gå weekenden over med de symptomer, vil jeg mene.
God bedring med hende
/M

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 20:25

Tusinde tak for rådene - vi ringede til dyrlægen i formiddags. Vi har været
der en del på det sidste, og han anbefalede parafin til en start. Katten har
nu fået spist en lille portion vådfoder fortyndet med parafin og vand (vi
fortynder det normalt med vand) og er lidt friskere... Er smasken tegn på
kvalme? Det virker meget logisk, hun har dog ikke smasket i et stykke tid
nu. Synes i stadig vi skal ringe til dyrlægen, eller se tiden an til
imorgen...? :-/

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 20:39

En lille update - hun har netop spist/drukket en portion fortyndet vådfoder
igen.

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 20:41

> En lille update - hun har netop spist/drukket en portion fortyndet
> vådfoder
> igen.

Uden nogen form for smaskelyde vel at mærke - hun har gået lidt rundt i
stuen og ser noget friskere ud...

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 21:37

Jeg er fuldstændig enig med MA i, at du bør konsultere en dyrlæge telefonisk
her til aften.

Det kan måske synes unødigt at ringe, når hun spiser lidt igen. Men lige
netop med katte, er de symptomer du nævner virkelig alvorlige. Katte kan
ikke, ligesom hunde, tåle at faste et døgns tid, da de meget hurtigt
risikerer skader på nyrer og lever.

Det er super godt at hun har spist og drukket. Men hun kan stadig været
dehydreret og have brug for væske, ligesom der kan være andre
komplikationer, som vi ikke har mulighed for at vurdere her. Du siger, at I
har været hos dyrlægen en del på det sidste, hvilket jo kan indikere, at der
er aspekter vi ikke er sat ind i.

Vi ved ikke om der er feber og om der er taget blodprøver (og hvad de har
vist) og vi ved heller ikke hvad kvalmen skyldes. Umiddelbart skulle den
ikke være et muligt resultat af øjenbetændelsen. Da der ikke har været
afføring, skal man være fuldstændig sikker på, at der ikke, for eksempel, er
tale om paralytisk ileus hvor tarmen står helt stille. Der optræder nemlig
også typisk en "falsk" bedring før den terminale fase (terminal=dødelig), og
tilstanden kræver derfor akut operation. Hvis jeres kat har spist en
elastik, et stykke snor eller lidt pels fra noget kattelegetøj, vil den
kunne have sat sig i tarmen og forårsaget tarmslyng. Jeg tænker også på, at
I har haft en fremmed kat indenfor, som i princippet kan have smittet jeres
med alt muligt interessant. Det kan også være en overfølsomhedsreaktion på
antibiotika'en eller 50 andre mere eller mindre ualmindelige ting, - lige
som der kan være tale om nyre eller lever-svigt - og hvis det er tilfældet,
risikerer du at hun bliver comatøs og dør over ganske få timer. Ikke at jeg
tror, at det er det jeres kat fejler - men man er nødt til at forsøge at
udelukke risikoen.

Mit råd ville være, at ringe til den døgnvagt jeres dyrlæge henviser til og
forklare dem situationen og bede om deres vurdering. Så har de mulighed for
at slå op i kattens journal og til at spørge ind til symptomer og detaljer.
Ud fra kattens sygehistorie og aktuelle situation, har de mulighed for at
give jer en bedre rådgivning, end vi har. De kan så gå ind og tage det
faglige ansvar for, om katten skal tilses nu eller I skal se det an til i
morgen. Hvis I ikke føler jer helt trygge ved deres faglighed (og man har
altid lov til at stille tvivl ved sin læge/tandlæge/dyrlæge og søge
yderligere rådgivning), kan I også ringe til Landbohøjskolen, for at høre om
de er enige. Hellere ringe en gang for meget - og hellere en second oppinion
for meget, end een for lidt. (Og ofte er en sådan opringning oven i købet
gratis).

Afslutningsvis vil jeg sige, at du ikke skal blive super bekymret og frygte
det værste. Der er stor sandsynlighed for at kun ikke behøver indlæggelse og
at hun kommer sig. Der er bare så mange ukendte aspekter, at jeg ikke mener,
at nogen af os her i gruppen, har informationer nok til at tage ansvaret,
for at råde dig fra, at konsultere en dyrlæge.

God bedring med hende!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-02-06 00:31

Jakob wrote:

> Uden nogen form for smaskelyde vel at mærke - hun har gået lidt rundt i
> stuen og ser noget friskere ud...

Det er meget gode tegn
mvh Camilla

Fra : Ma

Dato : 10-02-06 20:54

Jakob wrote:
> [...]
> start. Katten har nu fået spist en lille portion vådfoder fortyndet
> med parafin og vand (vi fortynder det normalt med vand) og er lidt
Hvis du har en engangssprøjte, kan du forsøge at give hende lidt vand den
vej igennem. Prøv evt. med tunvand fra tun i dåse og se om hun vil indtage
det. Bliv ved med at give hende mad og væske, sålænge hún ikke indtager nok
selv.

> friskere... Er smasken tegn på kvalme? Det virker meget logisk, hun
> har dog ikke smasket i et stykke tid nu. Synes i stadig vi skal ringe
> til dyrlægen, eller se tiden an til imorgen...? :-/
Smasken kan være tegn på kvalme elelr andre problemer i mave-tarmsystemet.
Jeg ville personligt selv ringe til dyrlægevagten/-hospitalet. De fleste
giver gerne råd gratis (oftest vet.sygepl) og kan vejlede om det er
tilrådeligt at se tiden an til i morgen f.eks. - uden ansvar selvfølgelig.

Mave-tarmsystemet går jo automatisk i stå, hvis hun intet føde/væske
indtager, deraf ingen afføring. Men katte er langt mere følsomme fsv angår
deres fordøjelse end mennesker er og tåler dårligere udsving i deres
fødeindtag. Og vær sikker på at hun stadig producerer urin, tjek kattebakken
(nyrefunktion).
Så ring til dyrlægevagten og få deres vurdering, forsøg at give hende lidt
mere væske/føde i aften. Bliver hendes smasken værre eller hendes generelle
tilstand forværres, vil det være tilrådeligt at tage hende til dyrlægen.
Og ja.-. de fleste dyrlæger kører med weekendtakster fra nu til mandag
morgen, desværre :(
God bedring med hende
/M

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 21:13

Det var nogle rigtigt gode råd - tak for det. Vi gav hende tidligere vand
fra en sprøjte, men det var ikke meget vi fik i hende. Det er som om hun ved
at vi skriver med jer hun er hos os i stuen nu (før lå hun i et andet
rum, ville gerne være alene) og har lige leget lidt med vores anden kat.
Lige nu sidder hun faktisk og spiser tørfoder! Men det er som om hun ikke
kan beholde det i munden- hun spiser noget af det, men nogle stykker falder
ud igen under tygning.
Hun har tisset ca. 3 gange idag, vi tømmer p.t. bakkerne tre gange dagligt.
Jeg er ret hysterisk omkring kattene - de skal have det godt - og ringer
gerne til dyrlægen, men hvis det fortsætter som nu i den rigtige retning,
tror jeg at vi ser tiden an. I hvertald lige i aften...
Hun har fået sit sædvanlige glade udtryk tilbage - håber det holder...

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-02-06 21:45

> [...]
> kan beholde det i munden- hun spiser noget af det, men nogle stykker falder

Dette kunne nu også tyde på, at der er noget i vejen med hendes tænder
(måske kun en af dem). Det er MEGET smertefuldt (sæt dig selv i stedet),
og det kan være derfor, hun ikke kan tygge ordentligt. Hvis du ikke har
noget smertestillende, beregnet til katte, så prøv, om dyrlægen ikke vil
indtelefonere noget, så du har til week-end'en.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 22:03

Vi tænkte det samme i morges og forsøgte at tjekke hendes tænder, men vi
kunne simpelthen ikke få lov at komme til. Prøvede ellers længe. Vi ringer
til dyrlægevagten som det første i morgen tidlig - lige nu er hun ok, og har
spist godt (vådfoder med masser af vand i). Vi er jo nødt til at finde ud af
hvad der er galt under alle omstændigheder...

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 22:05

> Dette kunne nu også tyde på, at der er noget i vejen med hendes tænder
> (måske kun en af dem). Det er MEGET smertefuldt (sæt dig selv i stedet),
> og det kan være derfor, hun ikke kan tygge ordentligt.

Det kan sagtens være tandsmerter, men så virker det mærkeligt, at det ikke
blev diagnosticeret ved besøget hos dyrlægen tidligere på ugen. Desuden er
der tale om en forholdsvis ung kat. Jeg synes snarere det lyder som delvise
lammelser/føleforstyrrelser (eksempelvis som dem man vil se, ved den
langsomme ophobning af affaldsstoffer i blodet, som følge af for eksempel
nedsat nyre og lever funktion.).

>Hvis du ikke har
> noget smertestillende, beregnet til katte, så prøv, om dyrlægen ikke vil
> indtelefonere noget, så du har til week-end'en.

Ingen vagtdyrlæge vil give smertestillende præparater, uden at have
undersøgt patienten eller have en klokkeklar diagnose på fx en betændt tand,
fra egen dyrlæge. Jeg vil så afgjort fraråde, at du selv forsøger med
smertestillende midler til katte, hvis det ikke er i samråd med en dyrlæge,
da det kan forværre visse sygdomsbilleder eller virke slørene på symptomerne
for forværring af hendes tilstand.

Og så lige en gang til, for en sikkerheds skyld. Giv aldrig menneske-medicin
til dyr. Een ganske almindelig Panodil/Pinex/Pamol er dødelig dosis for en
kat.

Igen, tal med din dyrlæge. God bedring med hende!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 22:29

Tak for det, åh, jeg bliver sgu mere og mere forvirret... (Bare rolig for
øvrigt, ville aldrig give menneskemedicin til dyr! )
Og der er naturligvis ingen grænser for hvad vi vil gøre for vores to
elskede katte, men jeg håber også at folk forstår vores situation; vi har
haft begge til tjek m.m. sidste uge, den ældste i denne uge og har endnu en
tid til den lille (vaccination m.m.) næste uge. Bliver det nødvendigt tager
vi selvfølgelig til dyrlægen med det samme, men kan det undgåes ville det
klart være at foretrække. Også for kattens skyld - hun stresser lidt over de
besøg... Hun er på bakken nu - lad os lige se om der er "gevinst" (krydser
fingre!)....

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 22:32

YES! Der var bid - dejligt! Mon ikke vi kan afvente situationen så - til
imorgen..? Vi fodrer hende med hånden ofte i aften.

Fra : Ma

Dato : 10-02-06 22:59

Jakob wrote:
> YES! Der var bid - dejligt! Mon ikke vi kan afvente situationen så -
> til imorgen..? Vi fodrer hende med hånden ofte i aften.

Godt at hun spiser lidt og får lidt væske.
En anden ting. Hendes reaktioner kan også skyldes bivirkninger fra den
antibiotiske behandling, som hun måske ikke kan tåle særlig godt.
Antibiotika er kendt for at kunne give gastrointestinale gener (mave/tarm)
samt allergiske reaktioner - både hos dyr og mennesker.

Jeg vil ikke gøre dig mere urolig, men blot råde dig til at ringe til
dyrlægevagten/-hospital (de har døgnvagt og at ringe om råd er gratis) og
forklare situationen - helst i aften. De kan fortælle dig hvorvidt den
anvendte type antibiotika vil kunne give de symptomer, som din kat har. Det
er ikke nødvendigvis farligt, men hvis hendes nedsatte
ædelyst/kvalme/obstipation og smasken skyldes antibiotika, vil en dyrlæge
muligvis anbefale seponering (ophør af medicinen).

Du kender din kat bedst. Hvis du føler dig sikker på at hun har det lidt
bedre og vurderer at du kan vente med at ringe til dyrlægevagten til i
morgen, så gør det, men observer hende nøje til i morgen
- og der er jo en reel mulighed for at hun har det bedre i morgen.

/m

Fra : Jakob

Dato : 10-02-06 23:03

Ok, nu har vi fået ringet til dyrlægevagten - han sagde at det, at hun er
begyndt at spise og drikke (slubre ekstra vådt vådfoder i sig) tyder på en
bedring i forhold til situationen tidligere på dagen. Han anbefaler at vi
ser tiden an til imorgen - det lød ikke som lever/nyre-problemer, han ville
ikke udtale sig om hvorvidt hun kunne have slugt noget hun ikke kan tåle,
han mente ikke at det var en allergisk reaktion på antibiotika - men at
hendes forstoppelse sagtens kunne komme derfra.

Vi sover på det i nat og vurderer igen imorgen tidligt. Under alle
omstændigheder kommer hun til komplet check i næste uge, har vi besluttet.
Tusind tak for hjælp og gode råd - sov godt :)

Fra : Ma

Dato : 10-02-06 23:27

Jakob wrote:
> Ok, nu har vi fået ringet til dyrlægevagten - han sagde at det, at *snip*
Godt at høre - ikke mindst giver det også jer som ejere lidt ro

> Vi sover på det i nat og vurderer igen imorgen tidligt. Under alle
> omstændigheder kommer hun til komplet check i næste uge, har vi
> besluttet. Tusind tak for hjælp og gode råd - sov godt :)
Det var så lidt og god bedring med hende

/M og z,z,z

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-02-06 00:29

Jakob wrote:
> [...]
> pillerne der forårsager det...)
> Håber virkelig i kan hjælpe - det er så synd for hende, hun er slet ikke sig

For mig lyder det, som om næsen muligvis er tilstoppet... Katte spiser
det, de kan lugte - hvis næsen er tilstoppet, kan de ikke lugte maden,
og så spiser de ofte ikke.
Den der med, at hun ser på maden/vandet og bakker væk, kunne måske tyde
på kvalme? eller ondt i munden/halsen?
Smaskeriet kan betyde mange ting. I denne situation kan det være en måde
at danne mundvand på - det kan også være tegn på smerter/ubehag i munden.

Hvis hun ikke spiser, har hun heller ikke afføring - det er logik. Det
er mere bekymrende, at hun ikke drikker - det bliver hun dehydreret
af... det er ikke godt!

Hvilken antibiotika får hun? Øjenbetændelse behandles ofte med
øjendråber/-salve. Denne salve/dråber kan passere fra øjet ned i svælget
- de smager ikke godt - måske de giver hende ulyst til at spise/drikke?

mvh Camilla

Fra : Jakob

Dato : 11-02-06 12:09

Hun får antibiotika i pilleform (Ronaxan) og salve til øjnene (Terramycin
Polymyxin B). Har selv tænkt på det med salven. I dag har hun spist noget
vådfoder med vand i og har tisset et par gode tårer. Hun er delvist legesyg
og vil meget gerne nusses. Er det ikke et godt tegn?
Vi har følt på hendes tænder, øverst og nederst og tjekket tandkødet - det
ser umiddelbart fint ud.
Nogle spurgte efter mere detaljerede oplysninger: Grunden til at hun var hos
dyrlægen sidst var fordi hun skaulle vaccineres - ellers var der ikke noget
galt.
Vores nye kat er fra Dyrenes Beskyttelse og var forkølet da vi fik
hende+øjenbetændelse. Hun er stadig på antibiotika og er blevet rask. Hun
skal vaccineres i næste uge. Vi regner med at hun er årsagen til den stores
øjenbetændelse - dyrlægen har tjekket det og det var ikke klamydia eller en
anden ting han tjekkede for. Mange siger at det er normalt med f.eks.
øjenbetændelse når man sætter to fremmede katte sammen.

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-02-06 17:13

Jakob wrote:

> [...]
> vådfoder med vand i og har tisset et par gode tårer. Hun er delvist legesyg
> og vil meget gerne nusses. Er det ikke et godt tegn?

Jeg har før oplevet, at katte får kvalme af Ronaxan.
Terramycin salven er god - den har jeg ikke oplevet bivirkninger ved.

Jo, det er vældig godt, at hun spiser, tisser, nusser og leger.

> [...]
> dyrlægen sidst var fordi hun skaulle vaccineres - ellers var der ikke noget

Det lyder jo godt altsammen.

> [...]
> anden ting han tjekkede for. Mange siger at det er normalt med f.eks.
> øjenbetændelse når man sætter to fremmede katte sammen.

Ja, øjenbetændelse er ofte smitsomt - jeg ville også tro, at den nye kat
med øjenbetændelse har smittet jeres gamle kat.
Men jeg tror ikke på, at katte bliver forkølede... der er ofte noget
andet til grund...
Dyrlægen har sikkert tjekket for klamydia og herpes. Klamydia er vist
rimelig nem at teste for. Er der ikke noget med, at man kun kan teste
for herpes, når/hvis det er i udbrud? *meget usikker*

Vi har sat mange katte sammen i årenes løb - vi har ikke oplevet
øjenbetændelse i den forbindelse...

mvh Camilla

Fra : Denise

Dato : 11-02-06 19:15

Camilla Baird wrote:

> Jeg har før oplevet, at katte får kvalme af Ronaxan.
> Terramycin salven er god - den har jeg ikke oplevet bivirkninger ved.

Smaskelyde er tit tegn på kvalme. Men sørg altid for at katten får lidt vand
evt. mad før og efter piller, så kan man undgå at pillerne sætter sig i
halsen og "gærer" og give kvalme.
Noget før gør, at de glider lettere og noget efter at de ikke sidder fast.
Der er i hvert fald hvad jeg altid gør. Jeg har for mange år siden oplevet
min kat sidde og ryste af kvalme fordi en kapsel ikke var kommet helt ned.
Så DET gør jeg ikke mere

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk