| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Den alfabetiske kristendom Fra : Dan | 
  Dato :  13-06-01 22:53 |  
  |   
            Hej
 
 Som jeg skrev i går som indlæg ifm. Anders´ kammerats
 selvmord gav beretningen anledning til mange overvejelser,
 som fortsatte hele dagen i dag. Jeg lod skinne igennem, at
 måske jeg (der dog ikke har været flittig gæst her i gruppen)
 hører til den gruppe af farisærer, som Anders skælder ud på.
 Fordi jeg i min søgen har lagt vægt på, at finde sandheden
 og prøve at finde Gud, Jahve, Jehova, Herren og hans søn
 samt deres budskab i denne sandhed. Og haft meget, meget
 svært ved den "salonkristendom", som siger, at det du føler
 er rigtigt kan du tage til dig og det, der virker forkert for dig
 kan du vælge fra. Jeg har så sagt til mine omgivelser: Hvad
 så når der her i Biblen står ......... Kan man så bare citere
 Bjergprædiken og konkludere, at "det er inden for disse rammer
 jeg er kristen - alt andet hører ikke min kristendom til".
 
 Jeg benytter så lejligheden til at skrive til gruppen. Ikke med
 det formål at starte en diskussion (som naturligvis er velkommen)
 men for at dele og få luft. Jeg ser mindst fire slags kristendom:
 
 a. Brug det i den kristne lære og kultur, du kan bruge og kasser
 resten efter behag. God til at lave sin egen kristendom og god
 til (hvis du har selvtillid nok) at slå andre oven i troen med. Nok
 bedst for den intellektuelle kristne. Bl.a. et godt udgangspunkt
 for os medlemmer af nyhedsgruppen.
 
 b. Læs din bibel og stil alle slags spørgsmål. Vend og drej den
 som biblestuderende og søgende. Du kommer sikkert ikke så
 langt alene, og får svært ved at passe det du lærer ind i de
 etablerede kredse og du får svært ved at blive en a-er.
 
 c. Læs din bibel og lev efter den. Du får problemer at slås med
 for du bliver kaldt en fundamentalist og "højreorienteret", for Biblens
 ord er svær at leve efter taget bogstavelig.
 
 d. Vær "almindelig" kristen, eller kulturkristen. Det etablerede er
 dit ståsted af bekvemmeligheds grunde og du tænker ikke så
 meget over sagen - faktisk har du det bedst, hvis ingen minder
 dig om, at det er kristen du er.
 
 Anders´ indlæg får mig til at tage hele raden rundt. Og normalt
 ender jeg som d-er, selvom det er b-er og c-er jeg føler mig inde
 i mit åndelig jeg. Men når man så får een på samvittigheden som
 kristen må man måske vælge at være e-er. Ham der hører ordet,
 reagerer på det og ændrer sin indstilling (omvender sig) til at
 prøve at forstå det, som hverken Peter eller Johannes forstod
 ret meget af før Pinsedagen. Og som jeg ikke forstår ret meget
 af, men man må søge videre - som et lille f - ham der ved at han
 elsker Kristus og hans Far og kigger alle der handler ind i Kvickly
 i øjnene for at se, om de ikke skulle være et lille e eller et lille f.
 
 Jeg har ikke mødt dem - men mon ikke de er derude?
 
 Kærlige hilsner
 
 Dan
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen B. J. (14-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen B. J. | 
  Dato :  14-06-01 19:26 |  
  |   
            Hej Dan
 
 Tak for dit indlæg her og for dit indlæg om Anders' kammerats selvmord. Det
 var et godt og ærligt indlæg.
 
 Du opstiller 4 grupperinger for kristne. Hvis jeg skal passe mig selv ind i
 disse rammer, er jeg nok en blanding af a-er og b-er.
 
 Jeg har imidlertid nok en lidt anden opfattelse af biblen end dig. Der er
 nogle kristne, som mener, at biblen er inspireret af gud forstået på den
 måde, at alt hvad der står i biblen er guds ord. Jeg fornemmer, at du måske
 tilhører denne gruppe. Jeg mener derimod, at biblen er skrevet af mennesker.
 
 I testamenterne beskrives jesu handlinger, og han citeres. Man kan her håbe
 på, at gengivelsen er rimeligt korrekt og uden fordrejninger. Når man
 derimod ser på brevene i Det Nye Testamente, så mener jeg, at det er helt
 klart, at det er forfatterens synspunkter, som gengives. Når Paulus f.eks.
 skriver "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i
 menighederne" i 1. Kor. 14, 34, så betyder det, at Paulus havde denne
 opfattelse. Jeg mener derimod ikke, at man kan bruge det som bevis for at
 gud nogensinde skulle have haft samme opfattelse.
 
 Mht. homoseksualitet, så har jeg ikke check på hvor i biblen, det er omtalt,
 men jeg mindes ikke at jesus nogensinde skulle have udtalt sig om emnet
 (correct me if I am wrong).
 
 Steen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Stefan Primdahl (15-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Primdahl | 
  Dato :  15-06-01 22:23 |  
  |  
 
            Hej Dan og Steen.
 Jeg vil også gerne lige takke for nogle gode indlæg, og hvis jeg, som Dan og
 Steen, skal karakterisere mig selv som kristen, så er jeg nok en blanding
 mellem b og c. Jeg læser min bibel, vender og drejer og prøver at forstå og
 de steder mit intelekt siger stop har jeg en tro på at Guds fortsætter (et
 godt stykke endda).
 Derfor Steen, kan du nok se at jeg ikke har helt den samme opfattelse som
 du. Og det er okay - men jeg vil gerne stille et par spørgsmål som for mig
 har betydet en mere fuldstændig overgivelse til Gud:
 - Hvis det er op til os at afgøre hvad der er Guds mening og hvad der er
 menneskers mening i bibelen, hvor stopper vi så? Er det vores intelekt eller
 vores følelser der er afgørende overfor om det er Guds eller menneskers
 mening vi står overfor?
 - Du siger at Jesus ikke siger noget om homoseksualitet, og det skal nok
 passe. Men jeg tror hellere ikke Jesus har sagt noget om at vi ikke må
 stjæle eller Åndens gaver eller om Guds skjulte visdom eller advarsler mod
 splittelse i menigheden eller ... Hvis vi kun skal tage Jesus direkte tale
 alvorlig, hvor meget af bibelen skal vi så udelukke? Og hvad med det gamle
 testamente, her siger Jesus intet?
 Jeg ved godt, at jeg med denne 'fundamentalistiske' form for tro tit må
 ligge mit intelekt bag mig, men hvis Gud er Gud hvordan skulle jeg så kunne
 forstå helheden:  "Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se
 ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt
 ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud". (1. kor 13, 12b)
 Jeg har mere på hjertet, men jeg tror det bliver for langt, så jeg stopper
 her...   
Mvh. Stefan Primdahl
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Steen B. J. (16-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen B. J. | 
  Dato :  16-06-01 23:14 |  
  |   
            ----- Original Message -----
 From: "Stefan Primdahl" <primdahl1000@hotmail.com>
 Newsgroups: dk.livssyn.kristendom
 Sent: Friday, June 15, 2001 11:22 PM
 Subject: Re: Den alfabetiske kristendom
 
 > Hej Dan og Steen.
 >
 > Jeg vil også gerne lige takke for nogle gode indlæg, og hvis jeg, som Dan
 og
 > Steen, skal karakterisere mig selv som kristen, så er jeg nok en blanding
 > mellem b og c. Jeg læser min bibel, vender og drejer og prøver at forstå
 og
 > de steder mit intelekt siger stop har jeg en tro på at Guds fortsætter (et
 > godt stykke endda).
 >
 > Derfor Steen, kan du nok se at jeg ikke har helt den samme opfattelse som
 > du. Og det er okay - men jeg vil gerne stille et par spørgsmål som for mig
 > har betydet en mere fuldstændig overgivelse til Gud:
 > - Hvis det er op til os at afgøre hvad der er Guds mening og hvad der er
 > menneskers mening i bibelen, hvor stopper vi så? Er det vores intelekt
 eller
 > vores følelser der er afgørende overfor om det er Guds eller menneskers
 > mening vi står overfor?
 
 Først og fremmest er jeg af den opfattelse, at man i livets spørgsmål bliver
 nødt til at stole på sin egen dømmekraft. Man kan ikke forvente at finde
 svar på alle livets spørgsmål i bibelen.
 
 Man skal vel både bruge sit intellekt og sine følelser for at finde ud af
 hvad der er Guds eller menneskers mening. Men først og fremmest, mener jeg,
 at man skal læse evangelierne i en sammenhæng. Det, som jeg i så fald læser,
 er beskrivelsen af en Jesus, som hjalp folk og helbredte de syge - ikke en
 Jesus som fordømte folk. Dem, som Jesus talte hårdt til, var dem som satte
 sig selv op på en piedestal og fordømte andre. Næstekærlighed forekommer mig
 at være det primære moralske budskab.
 
 > - Du siger at Jesus ikke siger noget om homoseksualitet, og det skal nok
 > passe. Men jeg tror hellere ikke Jesus har sagt noget om at vi ikke må
 > stjæle eller Åndens gaver eller om Guds skjulte visdom eller advarsler mod
 > splittelse i menigheden eller ... Hvis vi kun skal tage Jesus direkte tale
 > alvorlig, hvor meget af bibelen skal vi så udelukke? Og hvad med det gamle
 > testamente, her siger Jesus intet?
 >
 
 Jesus har faktisk sagt, at vi ikke må stjæle (Markus 10, 19), men selv om
 han ikke havde, så kunne vi vel godt blive enige om, at det er forkert og
 forbude det ved lov.
 Mht. åndens gaver eller om Guds skjulte visdom eller advarsler mod
 splittelse i menigheden eller ..., så kan man vel udemærket bruger
 menneskers beretning om disse emner. Det kan være beretninger, som er kommet
 med i bibelen eller beretninger, som ikke er med i bibelen. Under alle
 omstændigheder har man vel ret til at bevare sin kritiske sans.
 Jeg vil mene, at Jesus indstiftede en ny pagt, som betyder, at kristne ikke
 skal leve efter Det Gamle Testamente. Det er selvfølgelig stadig interessant
 historielæsning. Men du kan vel ikke i fuldt alvor mene, at Moseloven kan
 bruges som grundlag for dansk lovgivning i Danmark år 2001.
 
 > Jeg ved godt, at jeg med denne 'fundamentalistiske' form for tro tit må
 > ligge mit intelekt bag mig, men hvis Gud er Gud hvordan skulle jeg så
 kunne
 > forstå helheden: "Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se
 > ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt
 > ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud". (1. kor 13, 12b)
 >
 
 Ja - Paulus forstod heller ikke alting. Ligesom vi selvfølgelig ikke forstår
 alting.
 
 Mvh.
 Steen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Søe Plougsgaa~ (15-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Søe Plougsgaa~ | 
  Dato :  15-06-01 23:14 |  
  |   
            
 "Steen B. J." <steenbj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:Fl7W6.332$Os1.46236@news.get2net.dk...
 
 > Mht. homoseksualitet, så har jeg ikke check på hvor i biblen, det er
 omtalt,
 > men jeg mindes ikke at jesus nogensinde skulle have udtalt sig om emnet
 > (correct me if I am wrong).
 
 her:
 3 mos 20,13
 1 tim 1,10
 1 kor 6,9
 rom 1,27
 
 Jesus har ikke udtalt sig om homoseksualitet. Men hvis jeg må tillade mig
 flg. frit fortolkende bemærkninger:
 
 Loven var bla. møntet på at adskille jøderne fra de andre folkeslag (som
 netop praktiserede homoseksualitet, sodomi og andre vederstyggeligheder).
 Når brevene i NT afviser homoseksualitet gør de det med henvisning til Loven
 og historien om hvordan de andre folkeslag blev ramt af alskens ulykker.
 Forbudet mod homoseksualitet hører altså sammen med jødernes manifestation
 af sig selv som folk.
 
 Jesus var jøde. Og han kom ikke for at nedbryde Loven, men for at opfylde
 den. Blot ikke kun for jøder. Der falder lidt af til hundene, som den
 kana'anæiske kvinde sagde, og det har så udviklet sig til at blive et
 universelt løfte om frelse. Frelsen er for alle, også for de, som det
 oprindeligt udvalgte folk afgrænsede sig selv op imod. Også for sodomitter,
 for utugtige, for toldere, syndere, skøger, homoseksuelle, buskontrollører
 og EU-modstandere.
 
 Og hvis Paulus mener noget andet, så er der noget han har misforstået
 
 mvh.
 Anders Søe Plougsgaard
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Stefan Primdahl (16-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Primdahl | 
  Dato :  16-06-01 01:39 |  
  |   
            
 .. Frelsen er for alle, også for de, som det
 > oprindeligt udvalgte folk afgrænsede sig selv op imod. Også for
 sodomitter,
 > for utugtige, for toldere, syndere, skøger, homoseksuelle, buskontrollører
 > og EU-modstandere.
 >
 > Og hvis Paulus mener noget andet, så er der noget han har misforstået
 >
 > mvh.
 > Anders Søe Plougsgaard
 >
 
 Frelsen ER for alle! Ingen tvivl. Men er homoseksualitet en synd? Det er
 spørgsmålet...
 
 Mvh. Stefan Primdahl
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Stefan Bruhn (16-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Bruhn | 
  Dato :  16-06-01 10:16 |  
  |  
 
            On Sat, 16 Jun 2001 02:39:17 +0200, "Stefan Primdahl"
 <primdahl1000@hotmail.com> wrote:
 >Frelsen ER for alle! Ingen tvivl. Men er homoseksualitet en synd? Det er
 >spørgsmålet...
 Ja, homoseksualitet er en synd. Det står i biblen.
 Men at lyve er også en synd. Ligeså at bagtale, etc. etc., så man skal
 ikke fordømme nogen på det grundlag!
 -- 
 Mvh. Stefan
 Website:  http://www.3x7.dk/ |  http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
 "A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Søe Plougsgaa~ (17-06-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Søe Plougsgaa~ | 
  Dato :  17-06-01 23:36 |  
  |   
            
 "Stefan Primdahl" <primdahl1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:9ge9ps$5s1$1@news.inet.tele.dk...
 
 > Frelsen ER for alle! Ingen tvivl. Men er homoseksualitet en synd? Det er
 > spørgsmålet...
 
 Nu kunne pointen i mit indlæg godt misforstås kan jeg se nu. Frelsen er for
 alle, men derfor kan man stadig godt synde.
 
 Men pointen var at synden oprindelig blev defineret sammen med pagten, som i
 GT kun angik jøderne. Den nye pagt er en pagt med hele menneskeheden. Og her
 mener jeg med et vist belæg at man kan slække på den del af den gamle pagt
 som angik afgrænsningen af jøderne fra resten af menneskeheden. Det er "en
 forældet paragraf".
 
 mvh.
 Anders
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |