To hunde igen igen igen
Fra : Bjarne K.

Dato : 09-02-06 11:06

Jeg har lige et par tillægsspørgsmål til et indlæg jeg havde for et
stykketid siden. Den gang blev konkluionen vist at det var smartest at købe
en hanhund mere, når vores 1. blev 1½ eller deromkring.

Vi har dog stadig overvejelser om at få en hunhund istedet, så nu kommer
spørgsmålene.

Er det en god ide at have både en hun- og hanhand, hvis ingen af dem er
blevet steriliseret ?

Hvis der er stemning for at det godt kan lade sig gøre, hvilke
forholdsregler skal man så gøre sig unden tævens løbetid, andet end at holde
dem adskilte ?

Og så lige et spørgsmål der vist bekræfter at jeg ikke selv har, eller
kender nogen der har, haft en hunhund. Hvordan opdager man lige at en tæve
er ved at komme i løbetid. Vi skal jo helst opdage det inden hanhunden
opdager det.

Har googlet lidt men ikke helt fundet de rette svar.

Bjarne.

Fra : pwh

Dato : 09-02-06 11:27

Bjarne K. wrote:
> Jeg har lige et par tillægsspørgsmål til et indlæg jeg havde for et
> stykketid siden. Den gang blev konkluionen vist at det var smartest
> at købe en hanhund mere, når vores 1. blev 1½ eller deromkring.

Det er også det bedste tidspunkt.

> Er det en god ide at have både en hun- og hanhand, hvis ingen af dem
> er blevet steriliseret ?

Det kan jeg så ikke hjælpe med da begge mine er neutralicerede,
er der nogen god grund til at du vil lade værer med at gører det.

> [...]
> kender nogen der har, haft en hunhund. Hvordan opdager man lige at en
> tæve er ved at komme i løbetid. Vi skal jo helst opdage det inden

Kønsdelene begynder at hæve op og de begynder at bløde,
men regn med at hanhundene er de første til at opdage det
Det er dog ikke noget størrer problem, tæverne kan først blive drægtige
efter 2-3 uger mener jeg det er, de giver heller hannerne ikke lov før normalt.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-02-06 12:01

> Det kan jeg så ikke hjælpe med da begge mine er neutralicerede,
> er der nogen god grund til at du vil lade værer med at gører det.

Ikke anden end at vi engang (måske) godt kunne tænke os at de fik hvalpe.

> [...]
> Det er dog ikke noget størrer problem, tæverne kan først blive drægtige
> efter 2-3 uger mener jeg det er, de giver heller hannerne ikke lov før

Ok vi kunne måske godt holde dem adskilt en uges tid eller sådan, men hvis
det er nogen der står på over en måned, så bliver det da godt nok lidt synd
for den hund der skal være ude i hundegården hele tiden. Plus at de så
skulle luftes hver for sig.

Men tak for svaret, måske nogen lige kan bekræfte det med de 2-3 ugen

Bjarne

Fra : pwh

Dato : 09-02-06 12:09

> [...]
> tiden. Plus at de så skulle luftes hver for sig.
>
> Men tak for svaret, måske nogen lige kan bekræfte det med de 2-3 ugen

Prøv at læse her, eller søg på Google efter "tæve løbetid"
http://www.sidenomhunde.dk/lobetid.html

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-02-06 12:23

> Prøv at læse her, eller søg på Google efter "tæve løbetid"
> http://www.sidenomhunde.dk/lobetid.html
>
> /Jens

Havde søgt lidt på sterilisation, men kun fundet noget om hvornår det burde
gøres, samt at det kan forhindre mælkekirtelkræft, og altså ikke noget om
det var en god ide og følgevirkningerne ved IKKE at få det foretaget.

Bjarne.

Fra : fam. Ager

Dato : 09-02-06 11:44

--
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne.
>---------------------

du opdager det med garanti ikke før hannen gør det!.. de kan lugte det, du
kan kun se det.
men synligt hæver deres kønsdele op, nogle mere end andre.
jeg har både hanner og en tæve, hun var "intakt" da hun kom her som 1 årig i
sommers. og det var et cirkus med de 2 drenge og hende..hun var aldrig i
fred. jeg fik hende steriliseret efter en måned.
så hvis det ikke er fordi i vil avle på dem, så vil i få mere fornøjelse af
dem sammen, hvis den ene er steriliseret. tæverne har den fordel ved
sterilisation, at de mindsker chancerne for at få kræft i understellet
betydeligt, og at de bliver mere stabile rent psykisk. nogle tæver kan være
ret så belastende under en løbetid, andre ikke. hannerne kan også være ret
så belastende med en tæve i løbetid i nærheden.

mvh. marie

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-02-06 12:08

> [...]

> i sommers. og det var et cirkus med de 2 drenge og hende..hun var aldrig i
> fred. jeg fik hende steriliseret efter en måned.

Var det fordi hun var i løbetid ? Jeg tænker på om drengene ikke kan lade
pigen gå i fred uanset om hun er i løbetid eller ej, for så må en
sterilisation jo gøre andet end blot forhindre løbetid.

> [...]
> være ret så belastende under en løbetid, andre ikke. hannerne kan også
> være ret så belastende med en tæve i løbetid i nærheden.

Vi har ingen planer om at avle, men ville heller ikke afskrive muligheden,
men det giver jo en del problemer kan jeg se.

Bjarne.

Fra : pwh

Dato : 09-02-06 12:18

Bjarne K. wrote:
> Vi har ingen planer om at avle, men ville heller ikke afskrive
> muligheden, men det giver jo en del problemer kan jeg se.

Så kan du jo evnt beholde tæven intakt, du vil sikkert ikke
få problemer med at finde en "sæddonor" hvis du en dag vil avle.
Min Tyson der er kastreret tænder dog stadig på tæver der er i løbetid,
men slet ikke på samme voldsomme måde som da han var intakt.
De fleste tæver er også gode til at give hannerne tørt på hvis de bliver
for nærgående, min egen Angel klarer det ihvertilfælde helt fint

Lige et billede hvor Angel voldtager Tyson, tossede hunde
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/liderhund.jpg

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 09-02-06 12:18

> [...]
> pigen gå i fred uanset om hun er i løbetid eller ej, for så må en
> sterilisation jo gøre andet end blot forhindre løbetid.

efter oplysningen fra de tidligere ejere, skulle hun først gå i løbetid 2-3
måneder efter hun kom hertil.. så det burde ikke være derfor. jeg gad bare
ikke det renderi, og synes faktisk at det var synd for tæven, da hun var et
nervøst skrog i forvejen.

> Vi har ingen planer om at avle, men ville heller ikke afskrive muligheden,
> men det giver jo en del problemer kan jeg se. --

> [...]

det er jo nok en temperementssag, både hvad angår os som mennesker og den
enkelte tæve/han.

mvh. marie

Fra : Majbritt Gath

Dato : 10-02-06 03:09

<Jeg har selv tidligere haft schæfere 2 tæver og en han...
Og jeg mp indrømme det var lidt et helvede med en løbsk tæve..dels var hun
mere sårbar og så skulle man altid huske at fortælle det til
konkurencerne..For di så skal en løbsk tæve op til aller sidst da hun kan
distrahere den andre hanner på banen,,Og på hjemme fronten, måtte vi skiftes
vis lukke den ene eller anden ude..Hannen han hylede hele natten og jeg
husker det som værende i næsten 2 uger uden næsten nogen natte
søvn..Samtidig kan du ikke komme helt ind på hannen når han først har fået
færten af en løbsk tæve..Hjernen følger jo instinket, så der er intet at
stille op.Samtidig husker jeg at vi og ofte havde andre han hunde fra
kvarteret på besøg og stod og hylede uden foran vores dør...
Du kan ej heller lade din tæve stå i snor uden foran en foretning for du har
ingen garanti for at en han har bedækket hende mens du var inde og handle,,

En løbsk tæve kræver 100 % opmærsomhed, og en han hund er ikke til at holde
ud at høre på så længe det står på..For ikke at tale om den tålmodig du så
skal polstre dig med de 2 gange om året de kommer i løbe tid....
Jeg kune i dag ikke finde på at have en af hver, der er for meget arbejde
ved det,og jeg har ikke den tålmodighed..

Det var bare lidt herfra..mvh Majbritt

Fra : Hanne

Dato : 10-02-06 19:33

Hej Bjarne
nu ved jeg ikke hvilken race du har, jeg har schæferhund,
jeg ville aldrig vælge to af samme køn.
Jeg havde tidligere både en tæve og en han sammen i ca. 10 år, og det var
ikke det store problem, de skulle være adskildt i ca. 3 dage.
Hannen blev lukket ud enten i haven eller i et andet rum, i starten syntes
jeg det var synd, at det var ham der skulle lukkes væk hver gang, men hvis
tæven var lukket ude, så ville han ud til hende hele tiden alligevel, så
derfor blev det ham der blev lukket væk.
Han peb lidt, og har aldrig ødelagt døre eller noget.
Det er jo kun når tæven var højløbsk, for i starten af løbetiden sagde hun
bare fra, hvis han ville snuse til hende.
Havde jeg vist tæven blev så gammel havde jeg nok valgt en stericilation af
tæven, for jeg havde lidt ondt af ham.
måske kan du bruge noget af dette.
hilsen
hanne