Problem med at sætte height på <b> i IE
Fra : Jesper Larsen

Dato : 08-02-06 21:46

Hejsa...

Nu har jeg stirret mig noget kun blind på det her problem...

Leger lidt med at designe en knap, til en menu.

http://hhentertainments.frac.dk/knap.html

Virker helt efter hensigten i FF, men som I kan se, hvis I bruger
IE, så er det ligesom IE ikke kan sætte højden på <b> jeg bruger
til at lave farvede linjer.

Nogen, der kan se hvori problemet ligger?

Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Larsen

Dato : 08-02-06 22:02

Hmmm...

Helt blind havde jeg alligevel ikke stirret mig...

Hjalp med en overflow: hidden; på de b.

Undskylder for indlægget... ;)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-02-06 22:05

Jesper Larsen skrev:

>Virker helt efter hensigten i FF, men som I kan se, hvis I bruger
>IE, så er det ligesom IE ikke kan sætte højden på <b> jeg bruger
>til at lave farvede linjer.

Prøv at bruge et tag, der eksisterer, f.eks. <p> eller <div> i
stedet for en selvopfunden.

<b> er beregnet til at sætte fed skrifttype med og ikke beregnet
som en selector mellem forskelligt indhold.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jesper Larsen

Dato : 08-02-06 22:10

> <b> er beregnet til at sætte fed skrifttype med og ikke beregnet
> som en selector mellem forskelligt indhold.

Har brugt <b> som inspiration fra en anden bruger herinde..

www.webdesign101.dk

Undrede mig også over brugen af <b>, da det som du siger jo bruges
til at lave en tekst bold. Men så vidt jeg huske, så var argumentet,
at det fyldte mindre.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-02-06 22:59

Jesper Larsen skrev:

>Undrede mig også over brugen af <b>, da det som du siger jo bruges
>til at lave en tekst bold.

<b> må vel være et inline-element og der må man ikke iflg..
htmlstandarden sætte dimensioner (height og width) på.

Men det er da så muligt, at det kan omgås med overflow: hidden.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-02-06 01:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> <b> må vel være et inline-element og der må
> man ikke iflg.. htmlstandarden sætte dimensioner
> (height og width) på.
>
> Men det er da så muligt, at det kan omgås med
> overflow: hidden.

Det kan også omgås med

b{
font-size:1px;
}

Ellers fungerer height ikke i IE, det har der lige været en
tråd om.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med RSS

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-02-06 14:20

Jesper Larsen wrote:

> [...]
>
> Undrede mig også over brugen af <b>, da det som du siger jo bruges
> til at lave en tekst bold. Men så vidt jeg huske, så var argumentet,

Dette b er brugt i artiklen

http://www.webdesign101.dk/css/roundcorners/index.php

om runde hjørner, og forklaringen på hvorfor står i
artiklen, som Jesper ganske rigtigt siger. Og ja, det er
et inline element, men den helt lovlige b{display:block;}
ordner vel den sag?

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-06 17:21

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Og ja, det er
>et inline element, men den helt lovlige b{display:block;}
>ordner vel den sag?

Korrekt, men derfor forekommer mig lidt ulogisk at bruge en
markør, som er beregnet til noget helt andet og hvis der skal
bruges et blockelement, hvorfor så ikke bruge et blockelement?

En <p> fylder vel ikke mere end et <b> rent kodemæssigt.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-02-06 18:13

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> bruges et blockelement, hvorfor så ikke bruge et blockelement?
>
> En <p> fylder vel ikke mere end et <b> rent kodemæssigt.

Jeg kryber til korset og indrømmer
endnu en gang at så godt som ingen af de artikler, jeg
skriver, er baseret på egne ideer, men er min omsætning til dansk
af det, jeg af og til samler op på nettet.

Og ræssonnementet bag alle detaljer får jeg altså ikke altid
tænkt lige godt igennnem i første omgang.

Så argumentet for at bruge netop b i dette eksempel
(http://www.webdesign101.dk/css/roundcorners/index.php)
kan vist kun være, at den normalt ikke bruges til andre
formål?

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-06 00:53

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Og ræssonnementet bag alle detaljer får jeg altså ikke
> altid tænkt lige godt igennnem i første omgang.

Det er vel derfor vi alle er her, vi kan gøre hinanden
opmærksom på uheldigheder - det lærer vi alle af.

> (http://www.webdesign101.dk/css/roundcorners/index.php)
> kan vist kun være, at den normalt ikke bruges til andre
> formål?

Man kan sikkert også finde andre der er knap så ofte brugt.

Så vidt jeg husker problemet, skulle der en &nbsp; ind i
<b class="b1"></b>, og så skulle font-size sættes til 1px;,
ellers kunne det give problemer i IE