iframe menu
Fra : morten

Dato : 08-02-06 17:15

hejsa.

er igang med at lave en hjemmeside hos webbyen, ved godt at
webbyen ikke er det bedste at bruge, men laver min hp der.
Men har et problem!, jeg vil gøre at jeg KUN skal lave min menu 1
gang og at jeg så på en eller anden måde kan lukke linkne op som
noget med iframe, men har prøvet og kunne ikke finde ud af det og
husk, jeg kan ikke bruge asp eller php.

http://www.runescapetip.frac.dk/hjelpmediframe.JPG
i kan prøve og se om billede kan hjælpe:)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-02-06 19:44

morten wrote:
> [...]
> gang og at jeg så på en eller anden måde kan lukke linkne op som
> noget med iframe, men har prøvet og kunne ikke finde ud af det og

Så brug dog kopieringsmuligheden. Hvad som helst for at
slippe for frames...

> http://www.runescapetip.frac.dk/hjelpmediframe.JPG
> i kan prøve og se om billede kan hjælpe:)

Et billede er ikke til nogen hjælp. Kom med et link.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : morten

Dato : 08-02-06 20:12

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så brug dog kopieringsmuligheden. Hvad som helst for at
> slippe for frames...

det kommer til at tage sin tid hvis at man har mange sider

> Et billede er ikke til nogen hjælp. Kom med et link.

kan ikke komme med et link når hjemmesiden ikke er lavet, kom med det
billede hvis der var nogen der ikke kunne forstå det jeg sagde

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-02-06 22:20

morten wrote:

> det kommer til at tage sin tid hvis at man har mange sider

CTRL-C, CTRL-V - hvor svært kan det være?

Men ellers bør du læse artiklen

http://www.html-faq.dk/2014.asp

> kan ikke komme med et link når hjemmesiden ikke er lavet, kom med det
> billede hvis der var nogen der ikke kunne forstå det jeg sagde

Hvis dit billede kan ligge på en webserver kan
en side vel også?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Holst

Dato : 08-02-06 22:39

Jørgen Farum Jensen wrote:

> CTRL-C, CTRL-V - hvor svært kan det være?

Ja, men det er jo også en løsning, som er uholdbar. Forestil dig bare,
hvis han har 100 sider og skal tilføje et menupunkt. Så skal der ændres
i 100 filer for at tilføje en sådan lille rettelse.

Derfor er rammer efter min mening en god løsning for amatører, som ikke
magter PHP eller lignende. Men naturligvis er der ingen tvivl om, at
rammer er uhensigtsmæssige og for så vidt muligt bør undgås.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-02-06 23:13

Holst wrote:

> Ja, men det er jo også en løsning, som er uholdbar. Forestil dig bare,
> hvis han har 100 sider og skal tilføje et menupunkt. Så skal der ændres
> i 100 filer for at tilføje en sådan lille rettelse.

Ja, foreløbig har han jo ikke en eneste...

> Derfor er rammer efter min mening en god løsning for amatører, som ikke
> magter PHP eller lignende. Men naturligvis er der ingen tvivl om, at
> rammer er uhensigtsmæssige og for så vidt muligt bør undgås.

Jeg vil næsten hellere anbefale JavaScript document.write
end frames, især med en noscript-markør med hovedmenu-punkterne.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-02-06 00:46

Holst skrev:

> Ja, men det er jo også en løsning, som er uholdbar.
> Forestil dig bare, hvis han har 100 sider og skal tilføje
> et menupunkt. Så skal der ændres i 100 filer for at
> tilføje en sådan lille rettelse.

Det findes der også programmer der kan gøre. Jørgen
kom med et link til en ssi-løsning, det er da oplagt hvis
man har mange sider, og den samme menu.

> Derfor er rammer efter min mening en god løsning for
> amatører, som ikke magter PHP eller lignende.

Har man har asp eller php på serveren (Morten bruger
frac.dk der kører i php), ville jeg vælge ssi-løsningen - det
er så nemt at få implementeret.

Skal man alligevel lave noget stort om fra frames til noget
andet, vil det altid være forbundet med en del arbejde, og
her bør man vælge den rigtige teknologi med det samme.

Hvad har vi af muligheder? Vi har <iframe>, <frame>, en
javascript-løsning og ssi med asp eller php, hvad ville du
selv vælge?

> Men naturligvis er der ingen tvivl om, at rammer er
> uhensigtsmæssige og for så vidt muligt bør undgås.

Enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med RSS

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-06 17:17

Allan Vebel skrev:

>Har man har asp eller php på serveren (Morten bruger
>frac.dk der kører i php), ville jeg vælge ssi-løsningen - det
>er så nemt at få implementeret.

Bortset fra, at ssi ikke virker på frac.dk, så man må bruge php i
stedet for, men det er jo lige så enkelt.

Det kan ses ved at kigge i kildekoden på
http://hjemmesider.frac.dk/ssi.shtml
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-06 00:41

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Bortset fra, at ssi ikke virker på frac.dk, så man må bruge
> php i stedet for, men det er jo lige så enkelt.
>
> Det kan ses ved at kigge i kildekoden på
> http://hjemmesider.frac.dk/ssi.shtml

Ja, php vil have det på en lidt anden måde:

<? include("ssi.txt"); ?>

og så skal din fil hedde php til efternavn.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-06 18:03

Allan Vebel skrev:

>Ja, php vil have det på en lidt anden måde:

Jep, mit svar var at det ikke fungerer med en shtml hos frac.dk.

Og når frac skriver at de understøtter ssi, så går man ud fra, at
det dur i en shtml og ikke at man skal bruge php include.

På 1go.dks gratis sider virker det med en shtml.
http://ellentoft.1go.dk/ssi.shtml og siden er 100% identisk med
den hos frac.
så ryger du på min ignoreringsliste.