Forbyggelse af hjerte/lungeorm
Fra : dee

Dato : 08-02-06 09:54

Hej Alle

Jeg har fået fortalt, at man i et program alá animal planet fik afvide af
dyrlægen man kunne forbygge hjerte/lungeorm ved hjælp af et køben? Er i
tvivl om hvilket slags ben man snakker om, men det skulle efter sigende
indeholde et stof? som åbenbart nedbryder æggene.

Har nemlig aldrig hørt om en forebyggelse af hjerte/lungeorm, men er meget
interesseret at høre om hvilket slag ben der skulle have denne effekt, hvis
det er sandt??

Er der nogle der nogen viden omkring dette?

Venlige hilsner DC

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-02-06 09:50

"dee" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> hvis det er sandt??
>
> Er der nogle der nogen viden omkring dette?

Har fundet følgende via Google.

http://us.merial.com/pet_owners/dogs/heartworm.asp#parasites

Hvor der bl.a. stå følgende.
By far, the best way to battle heartworm disease is through prevention.
HEARTGARD Plus from MERIAL is a tasty beef chewable, given once a month that
prevents heartworm disease. Ask your veterinarian about heartworm disease
prevention with HEARTGARD Plus.

Er der forøvrigt noget om at det kun er udbredt på Sjælland.

Bjarne K.

Fra : HvB

Dato : 10-02-06 13:54

> [...]
> disease prevention with HEARTGARD Plus.
>

> Er der forøvrigt noget om at det kun er udbredt på Sjælland.

Der er bare det problem, at de Hjerteorm der e ri USA/CAnada er af en anden
stamme end dem i Danmark. Derfor er det ikke sikkert at de kødben virker
forebyggende.

Der er fortrinsvis Hjerte/lungrom på Sjælland og Sønderjylland, men de
spredes over hele landet. og da det er en temmelig alvorlig sygdom og en
temmelig stærk behandling ville jeg ikke turde løbe an på det kødben.

Der er et stort forskningsprjekt på KVL der netop har taget sin afslutning
og det kunne tyde på at man er nær med et andet præparat til forbyggelse -
men jeg vil tro at resultaterne er lige på trapperne, så det er nok en god
idé at vente på den - og i øvrigt kontakte en dyrlæge hvis man vil
forebygge.

HvB