hofteledsdysplasi :o(
Fra : Tidemann

Dato : 07-02-06 11:47

Jeg har lige været den tunge gang hos dyrlægen og fået bekræftet mine værste
anelser.
Bella min lille lab. hvalp på kun 8 md. har HD.

I slem grad, og med kalkaflejringer flere steder på hofterne.

Er der nogen der har erfaring med, at indlægge guld i akupunkturpunkter
omkring hofteleddet?
Er der nogen der har prøvet det på deres hund? Hvad koster det?
Erfaringer med andre behandlinger?

Jeg blev anbefalet et foder med glucosamin fra Royal Canin, er det godt?

Jeg er så ked af det :¨o((

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : LH

Dato : 07-02-06 11:53

Hvor er jeg ked af det på dine vegne og kan godt forstå du har det så skidt.
Min søster har en labrador blanding som meget tidligt fik konstateret HD i
svær grad. Den blev sat på noget behandling med noget mineral - et eller
andet. Kan bare ikke huske hvad det hedder. Det var noget hun fik fra
dyrlægen. Men hunden lever endnu og er nu en gammel hund, selvom hun dengang
fik at vide den højst sandsynligt ikke ville kunne forsvares at leve ret
længe. Af forskellige årsager kan jeg ikke spørge min søster hvad det
hedder/hed - måske det ikke findes i handlen mere.
Min egen hund har HD i let grad og oppe i alderen begyndte det at give
udslag i halten efter gåture og lign. Og den fik det altså godt at
Glucosamin.
Guldkuren kender jeg ikke til, det må andre der har prøvet det svare på.
Hvad siger din dyrlæge?

Hilsen
LH

Fra : makkerlone

Dato : 07-02-06 13:01

Nogle hunde kan leve mange år med HD og nogle kun få år.

Min gamle lab blev 12½ år (blev aflivet i tirsdags, snøft).
Han fik i 5 års alderen konstateret HD i svær grad, men med daglig
fornøden motion blev hans liv forlænget væsentligt.

Held og lykke.

Lone

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 07-02-06 13:09

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
> Erfaringer med andre behandlinger?
>
> Jeg blev anbefalet et foder med glucosamin fra Royal Canin, er det godt?

hej Marianne

det gør mig ondt at høre om Bellas sygdom.

Jeg har tidligere haft en lab., der fik konstateret HD i middel grad i den
ene hofte, da hun var 1½ år.
Hun fik VitalAnimin hele livet og blev 12½ år gammel, de sidste par år fik
hun desuden smertestillende, der hjalp hende godt. Det er mange år siden, nu
kan man også give glucosaminpræparater (Arthrocare-plus og Arthroflex) og
noget smertestillende, der hedder Metacam.
Når det er så slemt, som du skriver, tror jeg ikke, at det vil være nok blot
at give hende foder, der indeholder glucosamin.

Jeg har ingen erfaring med guld mod HD, men emnet har været oppe at vende
her tidligere.

Jeg fik dengang at vide, at jeg helst skulle lade hunden gå uden snor så
meget som muligt og boede heldigvis, så det sagtens kunne lade sig gøre. Det
er, fordi det er en belastning for hofteleddet, hvis hunden trækker i
snoren. Det er også derfor, at cykling med hunden i snor ved siden af, er en
dårlig idé til en HD-plaget hund.
Måske det kan være dig en trøst, at der ofte er dårlig overensstemmelse
mellem røntgenbillederne og hundens tilstand. Det er vigtigt at opbygge
nogle kraftige muskler omkring hofteleddet, der er svømning i ikke altfor
koldt vand en god metode, og en lab er jo som regel meget glad for vand.

Jeg håber, Bella får et langt og godt hundeliv trods sygdommen.

Mange venlige hilsner, Anelise

Fra : LH

Dato : 07-02-06 13:23

Det var lige præcis VitalAnimin min søsters hund fik!!! Husker navnet nu da
jeg læser en anden skriver det. Tak for hjælpen. "ss"

LH

Fra : Hermann Holm

Dato : 07-02-06 13:56

> [...]
> trækker i snoren. Det er også derfor, at cykling med hunden i snor ved
> siden af, er en dårlig idé til en HD-plaget hund.

En hund kan lære at lade være med at trække når den løber ved siden af
cyklen. Jeg cykler hver dag med min og når hun løber ved siden af cyklen er
snoren altid slap. Når hun løber foran cyklen trækker hun (som hun skal).

Hermann

--
Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed den mest bizarre..........

Fra : LH

Dato : 07-02-06 14:11

Man skal IKKE overbelaste en hund med HD ved at cykle med den.

LH

Fra : jopa

Dato : 07-02-06 13:25

Tidemann skriblede bla:
> Jeg har lige været den tunge gang hos dyrlægen og fået bekræftet mine
> værste anelser.
> Bella min lille lab. hvalp på kun 8 md. har HD.
>
> I slem grad, og med kalkaflejringer flere steder på hofterne.

Tag en snak med dyrlægen om hvad han syntes du skal gøre.
Har den smerter, og bliver det værre med tiden så er det måske mere humant
at sige farvel fremfor at den skal have et elendigt hundeliv mange år frem i
tiden.
Ved ikke om tanken har strejfet dig.

> Jeg er så ked af det :¨o((
Det er forståeligt

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : Tidemann

Dato : 07-02-06 15:10

"jopa" skrev
> Tidemann skriblede bla:
> >
> Tag en snak med dyrlægen om hvad han syntes du skal gøre.

Tak til jer alle for gode råd og trøst!!

Dyrlægen sagde at jeg havde tre muligheder på nuværende tidspunkt:

1. Pakke hende ind i vat og holde hende i ro, dvs. ingen boldspil, leg med
andre hunde, lange gåture o.s.v da hun kan vride i leddene.
2. Give hende noget livskvalitet, lade hende lege med KIKI som vi mødes med
hver morgen, lade hende selv bestemme tempoet ved leg og lufteture. Tage til
svømning med hende!
3. Operation til ca. 30.000 kr, hvad jeg ikke har råd til!! Der var også nogle
andre operationer med at skære nogle muskler over, men det ville "kun" hjælpe
i kortere tid!

Jeg vælger selvfølgelig nr. 2, for jeg kunne måske gi´ hende et år mere med
nr. 1, men hvad er det værd for hende? Og jeg har ikke 30.000
kr..................

Han mener ikke at hun har smerter i den forstand, men ømhed/stivhed når hun
rejser/lægger sig. Når det bliver varmet lidt op ved bevægelse, går det ok.
Hvis hun begynder at halte eller trække på benene skal hun ha´
smertestillende. Hun har også vokseværk i begge bagben og det gør det
selvfølgelig ikke bedre.
Og nu er jeg så kommet i tvivl, vi skulle starte på lydighedskursus til marts.
Skal jeg nu det eller skal jeg ikke??

> [...]
> at sige farvel fremfor at den skal have et elendigt hundeliv mange år frem i

Jo tanken har strejfet, men ind til videre ser jeg hvordan hun har det.
Hun får ALDRIG et elendigt hundeliv, jeg vil sige stop når/hvis det bliver for
slemt.
Men i mellemtiden vil jeg gør alt hvad jeg kan, for at hun har det godt.
Jeg vil prøve det foder han snakker om, han har brugt det til hunde på
flyvestationen med dårlig ryg, med godt resultat!

Man kan godt gi´ glucosamin som tilskud siger han, men hundene kan kaste op af
det, og hvis det gives med fodderet er man sikker på at de får nok. Det er
dette < http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=181015198&lang=da >

Jeg vil også prøve det VitalAnimin, kan det købes på nettet eller skal jeg til
matas eller hvor??

> Det er forståeligt

:´o[] ................for fanden, hun er kun 8 md.
Og man kan ikke lade være med at spekulere, er det arveligt eller har jeg
gjort noget forkert??
Forkert mad, forkert motion, forkert hvad??
ØV...........................................

Fra : jopa

Dato : 07-02-06 15:13

Tidemann skriblede bla:
> Og man kan ikke lade være med at spekulere, er det arveligt eller har
> jeg gjort noget forkert??
> Forkert mad, forkert motion, forkert hvad??
> ØV...........................................

Du kan ikke bebrejdes det er jo arveligt og udbredt i disse racer.
Derfor rimeligt vigtigt at kende HD status ved /forældredyrene/linien.
Men det er jo nemt at være bagklog.

Når blot den ikke lider kan du jo afpasse tempoet og dens aktiviteter, og så
håbe at medisinen afhjælper problemet.
Har da hørt om mennesker der har gode erfaringer med glucosamin.

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : Tidemann

Dato : 07-02-06 15:34

"jopa" skrev
> Tidemann skriblede bla:
>
> Du kan ikke bebrejdes det er jo arveligt og udbredt i disse racer.

Ikke kun arveligt:
http://www.netdyredoktor.dk/sw7144.asp

> Derfor rimeligt vigtigt at kende HD status ved /forældredyrene/linien.
> Men det er jo nemt at være bagklog.

Ja, men hun er et gadekryds uden fin stamtavle..............
Jeg talte med dyrlægedamen, de har en jagthund med fine hofter og stamtavle og
det hele.
Hunden har fået 28 hvalpe og EN fik HD. Så man kan ikke være sikker alligevel!

> Når blot den ikke lider kan du jo afpasse tempoet og dens aktiviteter, og så
> håbe at medisinen afhjælper problemet.
> Har da hørt om mennesker der har gode erfaringer med glucosamin.

Glucosamin som tilskud??

Fra : jopa

Dato : 07-02-06 15:41

Tidemann skriblede bla:

> Glucosamin som tilskud??

Kapsler

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : jopa

Dato : 07-02-06 15:46

jopa skriblede bla:

> Kapsler
var lidt hurtig det er vist piller

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 07-02-06 17:04

> Glucosamin som tilskud??
>
> --

hej igen
jeg skrev tidligere om Arthrocare-plus, som er et kosttilskud til dyr med
ømme eller belastede led. Det fås hos dyrlæger og kan købes på
www.netdyredoktor.dk
Det indeholder chondroitinsulfat og MSM (en svovlforbindelse, der er gavnlig
for ledbrusken) og flere andre ting. Det har en glucosaminlignende virkning
på hunde iflg. min dyrlæge, og fremmer dannelsen af ledvæsken og af
ledbrusken.

Min nuværende lab. blev som ca. 1 årig opereret for en ledmus i det ene knæ
og har fået ½ teskefuld dagligt lige siden (fylder 6 år til maj), og har
tilsyneladende ingen gener fra knæet, selv om et røntgenbillede for et par
år siden viste slidgigt i leddet.
400 gram koster 302 kr. og holder i ca. 8 mdr. til hendes forbrug.

God bedring til Bella.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : dee

Dato : 08-02-06 08:36

Synes helt klart du skal give det en chance med kostilskud, da din hund er
meget ung og samtiddigt ikke virker fudstændig medtaget. Dog har jeg det
bedst med at hunden får fred, hvis ikke der er nogen positive frmskridt.

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med OLIVERS hundefoder, som indeholder
cluscosamin. Samtiddig får han ren cluscosamin piller fra matas til ca 100
kr
3 piller/dag. Der findes rigtig meget forskelligt kostilskud som skulle have
en effekt på hoftedysplasi, og rigtig mange har simpelthen gået fra en meget
lidende hund til en super smidig hund

Mit råd er cluscosamin, som smøre ledene, men det er ikke smertestillende.

Synes helt sikkert du skal prøve dig frem med noget kostilskud i første
omgang.

http://www.netdyredoktor.dk/sw15784.asp

www.olivers.dk - De har et produkt der hedder mobilty boost

Fra : Tidemann

Dato : 08-02-06 13:07

"dee" skrev

> Jeg har selv rigtig gode erfaringer med OLIVERS hundefoder, som indeholder
> cluscosamin.

Bella har også fået Oliver´s hundefoder, men lige nu får hun Hill´s Large
Breed Puppy. Hun mistede lysten til Oliver´s troede jeg, men det går ikke
bedre med Large Breed Puppy! Så jeg går tilbage til Oliver´s når sækken er
tom!
Hun har åbenbart ikke brug for så meget mad, hun spiser kun halvdelen af den
vejledende mængde. Men hun er i fin stand (ca. 26 kg.) sagde dyrlægen, så det
skulle jeg ikke bekymre mig om.

> Synes helt sikkert du skal prøve dig frem med noget kostilskud i første
> omgang.
>
> http://www.netdyredoktor.dk/sw15784.asp
>
> www.olivers.dk - De har et produkt der hedder mobilty boost

Nu har jeg sammenlignet de forskellige forslag og har bestilt Mobility Boost,
men ved ikke om jeg også skal gi´ hende ren cluscosamin.

Fra : Winther

Dato : 08-02-06 09:10

> [...]
værste
> anelser.
> Bella min lille lab. hvalp på kun 8 md. har HD.

Husk der skal mange smerter til, før du mærker det på hunden. En hund går
ikke rundt og siger av av selv om den har ondt hele tiden. Jeg har selv haft
hund som levede mindst 5 år for meget. Det tænker jeg stadig over her flere
år efter, at jeg ikke var i stand til at hjælpe min hund da den havde så
hårdt brug for det, men i stedet udsatte den for års unødig lidelse af
egoistiske grunde.