Kloge ord
Fra : Henri Gath

Dato : 07-02-06 01:25

FRIHED VS. FRED

Mange danskere er skræmte og ville ønske at Jyllandsposten aldrig havde
trykt de tegninger. Mange danskere lever efter devisen: "Lad dem få ret og
os få fred". Men det er en falsk tryghed og giver kun en stakket frist.
Ytringsfriheden vil være ude på en glidebane for stærkt nedadgående og man
må frygte at der på et tidspunkt kommer nye krav og trusler.
Jeg var stærkt irriteret efter at have set DR1 debatudsendelse i går aftes,
hvor Ahmed Akkari flere gange forsøgte at kuppe den godmodigt udseende
redaktør Carsten Juste fra Jyllandsposten til at gå på arabisk TV sammen og
lave en "fælles erklæring". Det skal nok få Akkari frem i verden hvis det
lykkes for ham. Han lignede en kat, der havde øje på en fed fugleunge. Juste
havde dog besindelse nok til at afvise at tage stilling til den sag sådan
for rullende kamera, men i dag har han altså indvilliget i at tage et møde
med denne Akkari, som ikke står tilbage for Laban i frækhed. På
Jyllandspostens hjemmeside kan man i dag læse at Juste gerne vil fortsætte
en åben dialog og drøfte, om de kan blive enige om en fælles erklæring. Jeg
håber at Juste er klar over at han bliver drevet rundt i manegen, hvis han
går ind på deres spilleregler Det kan vi ikke være tjent med.
Så for at vende tilbage til udgangspunktet. Vi kan muligvis opnå fred ved at
sige undskyld og knægte vores ytringsfrihed. Men det er en skinfred og i
sidste ende vil vi så miste begge dele, frihed såvel som fred:"At agere
følgagtigt over for udfordringen fra fjender af det åbne samfund er som at
tisse i bukserne for at holde varmen - eller som Karl Popper ville sige:
hvis man i valget mellem friheden og sikkerheden vælger sikkerheden, ender
man før eller siden med at miste ikke bare friheden, men også sikkerheden."
(Citat Mette Skak, institut for statskundskab, Århus Universitet i Pol.
6/2).

Fra : L

Dato : 07-02-06 09:18

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sikkerheden."
> (Citat Mette Skak, institut for statskundskab, Århus Universitet i Pol.

skræmte over hvad .

Lad os håbe dette føre til en rigtig god krig , så der kan blive renset ud .

Fra : Martin

Dato : 07-02-06 09:25

Henri Gath skrev:

> [...]

> (Citat Mette Skak, institut for statskundskab, Århus Universitet i Pol.

Wir sind so lange geknächtet worden, das wir Knächte geworden sind.

Mvh
Martin

Fra : Martin Schou

Dato : 07-02-06 12:07

> [...]
> man før eller siden med at miste ikke bare friheden, men også
> sikkerheden." (Citat Mette Skak, institut for statskundskab, Århus

"They that can give up essential liberty to obtain a little safety deserve
neither liberty nor safety"

Står der på et berømt sted.