syge misser, erfaringer?
Fra : fam. Ager

Dato : 06-02-06 21:44

mine raggier har i dag været til doktor dyr..

anthon startede fredag aften, mærkbart ihvertfald, med ikke at være
interesseret i "godnat dåsemad", som de plejer at få lige inden vi går i
seng, bare en klat til hver. nå, men det var så hvad det var. lørdag var han
meget tilbagetrukket, så faktisk og sov hele dagen, var på potten en gang
hvad jeg så, og ellers virkede han som om han havde kvalme, sad og smaskede
og kastede op et par gange, den ene gang med en god klump pels i, han fik da
en god klat malt, hvad de ellers får jævnligt. søndag var det samme, ingen
appetit overhovedet, og han er ellers meget madglad normalt. intet andet
end mistet ædelyst og tilbagetrukket og træt.
her i morges er albert så også "underlig", kommer ikke ud på badeværelset
for at drikke vand af hanen, som han ALTID gør hver morgen, ligger bare og
glor i en stol. foderet er ikke rørt siden i går .
jeg ringer til min dyrlæge og fortæller om mine observationer, og jeg kommer
til kl. 11.
der bliver lyttet og mærket og spurgt ind til symptomerne, taget temperatur
osv. og det ser fint ud.
hun giver begge en vitamininsprøjtning, og noget kvalmestillende, og jeg har
fået zoolac med hjem, for at få stabiliseret maven, hvis det er der
problemet sidder. og derudover noget vådfoder specielt til syge dyr, (som de
ikke vil røre). vi skal så se til i morgen, om det har ændret noget. hvis
ikke, så skal jeg afsted igen, så vil dyrlægen tage nogle prøver.
anthon fik en god periode efter en times tid, hvor han var glad og tullede
rundt som han plejer, men stadig ikke sulten, han er stadig mere livlig
end de foregående dage. albert er nu som anthon var i weekenden, dvask og
træt.

er der nogen der har en ide, eller har prøvet noget tilsvarende?

mvh. marie

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 06-02-06 22:21

Hej Marie

> er der nogen der har en ide, eller har prøvet noget tilsvarende?

Ikke for at male Fanden på væggen, men det med tilbagetrukket og træt lyder
en del som Harry, og han gik jo desværre over Regnbuebroen i november. Det
er ikke normal Ragdoll adfærd. Hvis din Dr. Dyr har en mulighed for at teste
nyrerne, skulle det måske overvejes.

M.v.h.
Lise

Fra : fam. Ager

Dato : 07-02-06 06:39

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:43e7bdba$0$2494$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> november. Det er ikke normal Ragdoll adfærd. Hvis din Dr. Dyr har en
> mulighed for at teste nyrerne, skulle det måske overvejes.

jeg var inde på nyrerne da vi var hos dyrlægen, men det lyder pudsigt, hvis
de begge rammes på samme tid, og noget tyder på, at Anthon har smittet
albert. men under alle omstændigheder er det en af de ting dyrlægen vil
teste.

mvh. marie

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-02-06 01:28

> [...]
> træt.
>
> er der nogen der har en ide, eller har prøvet noget tilsvarende?

Æv, sikke noget!
Kiggede dyrlægen dem i halsen? For en del år siden opførte mine katte
sig på samme måde. Det viste sig, at de havde en gedigen
halsbetændelse, men uden feber. Foruden antibiotica fik de
smertestillende medicin, og dette sidste hjalp i løbet af ½ time. Så
både spiste og drak de og kom sig hurtigt. Vi kan jo heller ikke synke,
når vi har ondt i halsen. - Prøv at spørge din dyrlæge, når du ringer i
morgen.

God bedring med dem!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 07-02-06 06:36

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både spiste og drak de og kom sig hurtigt. Vi kan jo heller ikke synke,
> når vi har ondt i halsen. - Prøv at spørge din dyrlæge, når du ringer i

ja, de blev kikket i munden, tænder og hals.. men jeg tager afsted igen i
dag, for albert, den der blev syg sidst, er ikke meget værd, jeg har det så
skidt med at se på det, og jeg kan ikke få noget som helst i nogen af dem,
lavede ellers en platte med leverpostej iblandet foderet, makrel, tun,
torskerogn, vådfoderet fra dyrlægen..men suk..det stod urørt her til morgen.

jeg må nok indrømme, at jeg er noget frustreret..

mvh. marie

Fra : LH

Dato : 07-02-06 07:30

Hej.

Jeg har altså prøvet at have maveproblemer med mine katte hvor de smittede
hinanden. Men det var meget opkast og diarré en dag eller to og så var det
overstået, men det var tydeligt det smittede for det gik fra den ene til det
anden og var overstået på en uges tid.
Jeg har dog også prøvet at have mistænkt at en dåse kattemad måske ikke var
så god - kunne det være sådan noget? Jeg tror ikke dyremad bliver tjekket
lige så godt for bakterier som menneskefoder.
Og så har min dyrlæge lige nævnt at alt det salt der lige nu strøs p.g.a al
den sne og frost vi har ikke er godt for kattene, da de slikker det i sig og
det giver også maveproblemer. Det kan være så meget og som en anden siger,
desværre også typisk for dårlige nyre, men det kan ses i en blodprøve.
Har du noget "nyt" i dit hjem de kan have spist eller ikke kan tåle.
LH.

Fra : fam. Ager

Dato : 07-02-06 09:31

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blodprøve.
> Har du noget "nyt" i dit hjem de kan have spist eller ikke kan tåle.

jeg er hunderæd for at det kunne være nyrerne, håber det sandelig ikke..

mht. salt, så kommer mine ikke ud og løbe som de vil, men er i en gårdhave
hvor de ikke kan komme ud, og da vi også har 3 hunde, bliver der ikke strøet
salt overhovedet, vi må bare være ihærdige med skovlen..(-;

mvh. marie

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-02-06 09:03

Jeg synes at det lyder som nogle meget alvorlige symptomer. Katte kan, i
modsætning til fx. hunde, _ikke_ tåle at faste ret længe før de risikerer
skader på lever og nyrer. Vores dyrlæge plejer at sige, at efter et døgn
skal man blive rigtig bekymret for der starter de første skader (endda
kortere tid hvis det drejer sig om killinger).

Det lyder som om du har gjort det helt rigtige, ved at tage til dyrlægen med
det samme. Men hvis det startede fredag og vi idag har tirsdag, så er det
faktisk uhyggeligt mange dage allerede, og jeg mener faktisk, at din dyrlæge
burde have taget prøver allerede på nuværende tidspunkt. Jeg ved ikke om jeg
forstår dit indlæg rigtigt, men hvis den ene ikke har spist siden fredag, så
kan han allerede have alvorlige (og måske permanente) skader på indre
organer som vil forringe hans chancer, og det ville nok være relevant med
tvangsfodring evt. suppleret med væske drop for at stabilisere væske og salt
balance. Det er ikke for at gøre dig bekymret, men det kan gå meget stærkt
når katten ikke spiser og måske endda heller ikke drikker helt nok. Måske
skulle du ringe og få en second oppinion hos Landbohøjskolen eller en anden
dyrlæge du stoler på.

Hvis katten drikker normalt og spiser igen, er det selvfølgelig en helt
anden sag...

Under alle omstændigheder krydser vi poter herfra - god bedring med dem
begge!!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : tine bredahl

Dato : 07-02-06 09:26

Mine to katte havde samme symptomer i december mdr.
Feline på dengang 7 mdr startede fredag, med at kaste op, ville ikke
spise og lå bare og lå, natten til lørdag begyndte Kalle (dengang) 6 mdr
med at kaste op hele lørdagen lå de bare og lå begge to og ville ikke
spise eller lege. Søndag tog jeg til dyrelægen, ingen feber og ingen af
dem var dehydreret. Mandag (havde de stadig ikke spist) tog jeg til dr
dyr igen, fik taget blodprøver og afføringsprøver - mandag aften
begyndte Feline at spise igen, tirsdag spiste de begge og onsdag var der
fuld fart over feldtet igen. Ingen af prøverne hos dr dyr viste noget
usædvanligt - altså måtte det være en virus. Det var nogle hårde dage,
da det er svært at se sine dyr så syge uden at kunne gøre noget. Jeg fik
dog vand i dem med en sutteflaske med stort hul - derfor nåede de ikke
at dehydrere.
Pøj pøj med dine - håber det "bare" er en virus.

mvh Tine

Med venlig hilsen
tine bredahl
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 07-02-06 09:34

"tine bredahl" <tineblarsenKATTE@BAKKEnypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at dehydrere.
> Pøj pøj med dine - håber det "bare" er en virus.

-------------------

det lyder meget som det her med mine.. dyrlægen var også inde på virus, da
der heller ikke var hverken feber eller andet usædvanligt at se, høre og
mærke.. vi ser, jeg tager til doktor meget-dyr om lidt.
mvh. marie

Fra : fam. Ager

Dato : 07-02-06 09:33

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden sag...
>
> Under alle omstændigheder krydser vi poter herfra - god bedring med dem

tak for bekymringen..
anthon som først blev syg, drikker normalt, men æder fortsat ikke, albert er
synligt dårlig,så jeg tager til dyrlæge om lidt.

mvh. marie

Fra : Steffen Hansen

Dato : 08-02-06 00:51

> tak for bekymringen..
> anthon som først blev syg, drikker normalt, men æder fortsat ikke, albert er
> synligt dårlig,så jeg tager til dyrlæge om lidt.
>
> mvh. marie

Håber på en snarlig positiv tilbagemelding..

/Steff

Fra : fam. Ager

Dato : 08-02-06 06:48

"Steffen Hansen" <stha@whateversvilleKatte.Bakkedk> skrev i en meddelelse

> Håber på en snarlig positiv tilbagemelding..
>
> /Steff
-------------------------

jeg flytter snart ud til dyrlægen..suk.. jo, anthon, ham der først blev syg,
opfører sig nu normalt, han tøffer rundt som ham plejer, drikker som
normalt, sover ikke mere end normalt, men æder ikke.. jeg var væmmelig og
tvang noget af dyrlægens rekonvalicensvådfoder i ham i går, oooonde mig.. og
det blev nede i maven, så jeg tror at han er ved at være på rette vej.

albert er lige så syg som anthon var i søndags, sove, sove og sove, intet
vand eller mad, kaster op, når onde mor tvangsvander ham.. og ligner en der
er ved at brække sig, når man tilbyder ham mad.
mønsteret er det samme i deres forløb. dyrlægen er ret sikker på en
mavevirus, han har set en del på det sidste siger han. nu får de dagen i dag
med, anthon bliver tvangsfodret hvis han ikke selv begynder at tage mad til
sig, vand klarer han selv. albert skal komme i bedring i dag, hvis han
følger mønsteren nogenlunde, og hvis ikke, så ryger de ud til
doktor-snart-meget-dyr.. igen igen, og så må de gøre hvad de kan igen.

så det var morgenens breefing.. vender tilbage hvis der sker noget..
tak for jeres bekymringer og tanker, det luner..

mvh. marie

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 08-02-06 09:53

> [...]
> og det blev nede i maven, så jeg tror at han er ved at være på rette vej.

hej Marie

jeg har også en gang måttet tvangsfodre en syg kat med dyrlægens specielle
diætmad i dåser. Det gik forholdsvis nemt ved at opløse foderet med vand til
en tynd grød, som jeg sugede op i en 10 ml sprøjte, derefter førte jeg
spidsen af sprøjten - naturligvis uden kanyle - ind i kattens mundvig og
doserede en lille mængde ad gangen. Jeg gjorde det ca. en gang i timen i
godt et døgn, og det fik katten i gang med selv at tage foder til sig.
God bedring til kattene.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : fam. Ager

Dato : 08-02-06 11:24

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> doserede en lille mængde ad gangen. Jeg gjorde det ca. en gang i timen i
> godt et døgn, og det fik katten i gang med selv at tage foder til sig.

jeg tror at gårdsdagens tvangsfodring gav pote.. jeg har her i formiddag
været på dåsemadsshopping..for at finde bare et eller andet de gider at
snuse til.. man bliver jo desperat når hverken deres alm.foder, dyrlægens,
tun, torskerogn, leverpostej vil godtages.. og sandelig her for en halv time
siden, Anthon spiser..ikke voldsomt meget, men vel en 3-4 skefulde, og det
er blevet indenbords.. jeg kan knapt få armene ned igen..((-;
(det var iøvrigt pussi med laks/forel fra netto der røg ned..) så fedt
nok!. så må jeg være på, med tvangsfodring af albert resten af dagen, og så
se i morgen hvordan klaveret spiller. Anthon er ikke den store bekymring
mere ihvertfald.

mvh. marie

Fra : Kate

Dato : 09-02-06 17:26

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in

> jeg kan knapt få armene ned igen..((-;

Den kan jeg nikke genkendende til. Da Lante havde sin første rigtigt
store tur omkring urinvejssten gik han også i stå med at spise. Så
samtidig med at jeg skulle være over ham mht til hvad han spiste så
skulle han jo spise og det gad han ikke. Det var helt klart at han
havde haft en skrækkelig oplevelse på Valby Dyrehospital den weekend.
Jeg endte også med at tvangfodre ham og jeg var grædefærdig af glæde da
han endeligt efter et par dage spise af sig selv, også selvom det var
en lillebitte mundfuld

Rigtig god bedring med din skattebasser, håber de hurtigt er på højkant
igen.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : fam. Ager

Dato : 08-02-06 17:23

> [...]
> doserede en lille mængde ad gangen. Jeg gjorde det ca. en gang i timen i
> godt et døgn, og det fik katten i gang med selv at tage foder til sig.

hej annelise
hvor meget gav du ad gangen i ml. ?, bare så jeg har lidt at rette mig efter
så jeg ikke giver for meget/for lidt.. jeg er med garanti verdens ondeste
slave i øjeblikket.. men med et godt tag i patienten går det ok, set bort
fra at alt i en halv meters omkreds er smurt ind i flydende skånemad..(-;

mvh. marie

Fra : Tina M.

Dato : 08-02-06 21:02

> [...]
> ondeste slave i øjeblikket.. men med et godt tag i patienten går det ok,
> set bort fra at alt i en halv meters omkreds er smurt ind i flydende

Hej Marie

Vi plejer, at tvangsfodre - hvis nødvendigt - med AD dåsemad fra dyrlægen
(nogenlunde samme konsistens som leverpostej) vi tager lidt på en finger, og
smører det op i ganen, så er katten simpelthen nødt til, at spise det - vi
har lært tricket af dyrlægen, det virker, og vi har ikke AD over det hele

Held og lykke og god bedring til de to knægte

Mvh

Tina

Fra : fam. Ager

Dato : 09-02-06 06:54

"Tina M." <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele
>
> Held og lykke og god bedring til de to knægte

den metode gik med den store af de to..men ikke med ham her..han bliver vild
og blodig ved tvang..)-;

mvh. marie

Fra : Leif Neland

Dato : 09-02-06 09:14

> den metode gik med den store af de to..men ikke med ham her..han
> bliver vild og blodig ved tvang..)-;

Er det ikke nærmere katten, der bliver vild, og dig, der bliver blodig?

Leif

der tvangsfodrede en nykastreret killing med vand i går...

Nu har han det bedre.

Fra : fam. Ager

Dato : 09-02-06 10:34

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke nærmere katten, der bliver vild, og dig, der bliver blodig?

---------------------

faktisk ikke..de hverken kradser eller bider..det er ragdoll`s..de er ret
blide.. men ham her er som en ål der går amok..
> Leif
>
> der tvangsfodrede en nykastreret killing med vand i går...
>
> Nu har han det bedre.
>

>---------

jeg er lige hjemkommet fra dyrlægen, med omtalte kat. han har over natten
fået meget tynd mave, faktisk smurt ind..)-;
så han har fået væske indsprøjtning og antibiotika, og nogle piller med hjem
for diarreen.
og jeg skal igang med etagevask af samme kat..puuuuhh hvor han stinker..

mvh. marie

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 08-02-06 21:50

> [...]
> ondeste slave i øjeblikket.. men med et godt tag i patienten går det ok,
> set bort fra at alt i en halv meters omkreds er smurt ind i flydende

hej Marie
såvidt jeg husker, for det ligger flere år tilbage, fik katten ca. 5 ml ad
gangen, ca. 1 gang i timen. Du må hellere give små hyppige måltider end et
større, som måske kommer op igen med det samme.
Det var AD-dåsefoderet, jeg brugte, og jeg mindes ikke, at det svinede noget
særligt, men den pågældende kat, som jeg heldigvis har endnu, hvor hun er
ca. 14 år gammel, har altid haft et meget roligt gemyt, hvilket gør
processen meget nemmere.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : fam. Ager

Dato : 09-02-06 06:53

> [...]
> hun er ca. 14 år gammel, har altid haft et meget roligt gemyt, hvilket gør

det er også A/D jeg har, men han går helt amok og er som en ål ... jeg
tager til dyrlæge igen i dag, for han har fået mere tynd mave, så jeg tør
ikke se tiden an mere med ham.
anton den store, er ved at være fin, han har spist, og virker helt som han
plejer, heldigvis.

mvh. marie

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-02-06 00:52

- Har haft i baghovedet hele dagen, hvordan det stod til med misserne? Er
der noget nyt?

De bedste ønsker herfra!

Med venlig hilsen
Gainsbourg