Køb af trådløs router
Fra : Flemming Hansen

Dato : 06-02-06 21:44

Skal have købt en trådløs router, vil gerne købe en Linksys, men aner ikke
hvilken jeg skal vælge.

Skal anvendes sammen med en bærbar Toshiba M70 - 144 centrino. I
specifikationen står der 802.11b/g - vil det sige sig, at den har begge
systemer?

Hvilken router bør jeg købe til ovenstående, som formentlig skal anvendes
sammen med Tele2 highway.

På forhånd tak.

Mvh.
Flemming

Fra : Ole

Dato : 06-02-06 22:37

"Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> systemer?
>
> Hvilken router bør jeg købe til ovenstående, som formentlig skal anvendes

En WRT54G er et meget godt bud. Hvis du på et tidspunkt køre alternativ
firmware, så du får nogle ekstra funktioner, bør du vælge model WRT54GS.

Ole

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-02-06 11:38

Ole wrote:
> En WRT54G er et meget godt bud. Hvis du på et tidspunkt køre
> alternativ firmware, så du får nogle ekstra funktioner, bør du vælge
> model WRT54GS.

Hvilke ekstra funktioner tilbyder en GS? Og hvad vil man yderligere kunne
opnå med en alternativ firmware?

Fra : Ole

Dato : 07-02-06 12:17

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke ekstra funktioner tilbyder en GS? Og hvad vil man yderligere kunne
> opnå med en alternativ firmware?

GS tilbyder umiddelbart i standardfirmwaren op til 35% højere hastighed
mellem trådløst netkort og router i forhold til G variaten, men hvor meget
man skal lægge i det er uvist. WRT54G er kommet i en version 5, og det vil
mere mest sandsynligt, at man får denne. Firmwaren i denne hardware version
er ikke linux baseret i modsætning til tidligere, hvilket gør, at man ikke
kan bruge alternativ firmware. WRT54GS er stadig linux baseret, omend der
tilsyneladen er mindre ram i version 4 af GS end tidligere.

Det man ud af, at køre med alternativ firmware afhænger af, hvilken firmware
man bruger. Hvis ikke den giver flere muligheder i opsætningen, vil det ikke
rigtig give nogen mening at bruge den. Man kan eksempelvis have mulighed for
at definere, at bestemte mac adresser skal have en bestemt lan ip adresse,
bedre muligheder for portforward, skrue op for sendestyrken etc.

Ole

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-02-06 12:21

Ole wrote:
> [...]
> adresser skal have en bestemt lan ip adresse, bedre muligheder for
> portforward, skrue op for sendestyrken etc.

Ok, takker. Jeg er stadig ny på området, men jeg forstod da det meste af
det Går ud fra at garantien ryger hvis man smider en alternativ FW
ind?

Fra : Ole

Dato : 07-02-06 13:52

> Ok, takker. Jeg er stadig ny på området, men jeg forstod da det meste af
> det Går ud fra at garantien ryger hvis man smider en alternativ FW
> ind?

Du har sikkert ret i, at garantien nok ikke er så god, hvis man smider
alternativ firmware i routeren. Skulle der være et problem med routeren, og
man stadig kan komme i kontakt med interfacet, skulle man være i stand til
at smide seneste officielle firmware i routeren. Så vidt jeg har forstået de
nye garanti regler, er det forretningen, der skal bevise, at du har ødelagt
en ting, hvis det mindre en et halvt år siden, at tingen er købt.

Ole

Fra : Ole

Dato : 07-02-06 13:56

> [...]
>
> Ok, takker. Jeg er stadig ny på området, men jeg forstod da det meste af
> det Går ud fra at garantien ryger hvis man smider en alternativ FW

Du kan evt finde mere info her:
http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G#Third_party_firmware_projects

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-02-06 14:02