Tilløben kat, hvad gør vi ? (efter første ~
Fra : Jakob

Dato : 06-02-06 19:42

Et par dage har en kat bevæget sig rundt i vores og naboens have. Den er
blevet ved med at komme tilbage og er meget kælen. Da den er så kælen
går jeg ud fra at det er en vildfaren huskat men det kan man
selvfølgelig ikke være sikker på.

Snevejr og kulde fik mig efter et par dage til at forbarme mig over den
og sætte noget mad ud til den (muligvis uendeligt dumt), men den var
meget sulten og fortærede det hele. Nu har vi efter et par dage hvor vi
ikke har været hjemme mødt den i haven igen, og er lidt i tvivl om hvad
vi skal gøre. Min kæreste har her til aften fået en hjerneblødning og
lukket den ind i huset i et anfald af pladdersentimentalitet mens jeg
ikke var hjemme. Ikke smart da vi har en sky kat i forvejen så de har
nedstirret hindanden. Her til aften synes jeg bare ikke det var holdbart
så den blev sat ud igen efter et måltid og noget mad.

Umiddelbart ser det ikke ud til at den fremmede er øretatoveret men er
der nogen måder at se om den er chippet ? Jeg har taget et par billeder
af den og har tænkt mig at hænge et skilt op i den lokale netto og på
vores lygtepæl. Men hvad kan man ellers gøre.

Jeg tror den fremmede er gravid. Findes det noget "kattehjem" i odense
der tager imod sådanne katte eller hvad faen gør man ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : tina laren

Dato : 06-02-06 20:07

Hej jakob.
Jeg ville ringe til kattensværn og fortalle om katten og jeg vil
overdrive lidt. se hjemmeside.
http://www.kattens-vaern.dk/?side=34
Hvis kattensværn ikke vil tage katten vil jeg aflevere den hos politiet,
jeg havde en ven som havde en tilløbene kat i haven. han gik op til
politiet og de tod i mod katten.

Så vil jeg sætte en kasse med et tæppe ud til katten hvor den kan sove
og få varmen.
Vil du skrive og fortalle hvad der sker med katten.

Tina

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 06-02-06 21:15

In article <43e79e5ee3633@nerdgirl.dk>, tinaKATTE@BAKKElillebudda.dk
says...

> Hej jakob.
> Jeg ville ringe til kattensværn og fortalle om katten og jeg vil
> overdrive lidt. se hjemmeside.
> http://www.kattens-vaern.dk/?side=34

OK det vil jeg kigge på.

> Hvis kattensværn ikke vil tage katten vil jeg aflevere den hos politiet,
> jeg havde en ven som havde en tilløbene kat i haven. han gik op til
> politiet og de tod i mod katten.

Ahh ok det tror jeg sgu nok ikke jeg kan få mig til :0)

> Så vil jeg sætte en kasse med et tæppe ud til katten hvor den kan sove
> og få varmen.

Har sat en aflagt kattehule ud i garagen så kan den bruge den hvis den
vil.

> Vil du skrive og fortalle hvad der sker med katten.

Det skal jeg nok :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-02-06 01:17

> [...]
>
> Ahh ok det tror jeg sgu nok ikke jeg kan få mig til :0)

> Har sat en aflagt kattehule ud i garagen så kan den bruge den hvis den

Åh Jakob, hvor det dog luner i en på mange måder kold tid, at der findes
mennesker som dig, der drager omsorg for en lille "sølle" kat.
Hatten af for dig!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 03:11

In article <43e7e703260d5@nerdgirl.dk>, mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk
says...

> Åh Jakob, hvor det dog luner i en på mange måder kold tid, at der findes
> mennesker som dig, der drager omsorg for en lille "sølle" kat.
> Hatten af for dig!

He he mere hatten af for min kæreste ;0). Men det er sgu en lidt
ubehagelig situation. Men det er jo hele debatten med for mange katte
etc. Men man må vel antage at det er en huskat når den nu er så kælen.

Det er jo lidt sjovt for jeg har altid været "kattehader" men for et par
år siden insisterede min kæreste på at få en og jeg må jo sige at
modstandskraften langsomt er blevet ædt op ;0)

Men jeg tror planen er at hænge lidt billeder op i den lokale netto og
checke ørene igen, og hvis det ikke giver pote så ved jeg sgu ikke lige
hvad vi så gør.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-02-06 09:22

> Hvis kattensværn ikke vil tage katten vil jeg aflevere den hos politiet,
> jeg havde en ven som havde en tilløbene kat i haven. han gik op til
> politiet og de tod i mod katten.

I mange kommuner/politi-kredse, vil det betyde at katten bliver checket for
øremærke og derefter rutinemæssigt aflivet, hvis den ikke har noget.

Fra : tina laren

Dato : 06-02-06 21:22

Hej igen
Der ligge et kattensværn i odense, se mit første besked. De kan også se
om katten er chippet.

Fra : JytteJ

Dato : 06-02-06 23:58

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tror den fremmede er gravid. Findes det noget "kattehjem" i odense
> der tager imod sådanne katte eller hvad faen gør man ?

Hvis du kan komme til at se øretatoveringen, kan du prøve at spore den her.
www.katteregister.dk
Siden den er øretatoveret er der forhåbentlig nogle som savner den.
Held og lykke med det.

JytteJ

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 03:07

In article <43e7d460$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
missmerkur@esenet.dk says...

> Hvis du kan komme til at se øretatoveringen, kan du prøve at spore den her.
> www.katteregister.dk
> Siden den er øretatoveret er der forhåbentlig nogle som savner den.

Hvis den bare var det. Kan ikke se det men aner ikke hvor tydeligt det
bør være.

Nu har jeg lukket den ud igen da vores egen kat var noget stresset over
gæsten, men hvis den er i haven imorgen vil jeg prøve at undersøge ørene
igen. Hvis den er chippet er det så nogen markeringer der viser det ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-06 07:47

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis den er chippet er det så nogen markeringer der viser det ?

Nej, det er kun dyrlæge og måske også Falck (?), der kan aflæse en chip.

Du kan evt. ringe til Falck og sige, at i har fundet katten. Hvis ejeren så
efterlyser den der, så har Falck da nogle oplysninger på den.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 13:20

In article <43e84284$0$1748$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Buffy"
<Buffy( snabel a )tjekmig.dk> says...

> Du kan evt. ringe til Falck og sige, at i har fundet katten. Hvis ejeren så
> efterlyser den der, så har Falck da nogle oplysninger på den.

Ok tak for den ide.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : tine bredahl

Dato : 07-02-06 09:14

>Hvor i Odense bor I????
Der er jo Inge's kattehjem på Sdr Boulevard der muligvis kan hjælpe jer.
Skriv hvis jeg kan hjælpe, bor i Odense sv.

mvh Tine

Med venlig hilsen
tine bredahl
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 13:20

In article <43e856d657744@nerdgirl.dk>, tineblarsenKATTE@BAKKEnypost.dk
says...
> Der er jo Inge's kattehjem på Sdr Boulevard der muligvis kan hjælpe jer.
> Skriv hvis jeg kan hjælpe, bor i Odense sv.

Ok dem vil jeg da prøve at tage henvendelse til hvis alt andet svigter.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-02-06 09:22

Det lyder som en ung hunkat der er kommet i en tidlig løbetid og måske har
fået tosset sig for langt væk til at kunne finde hjem, under hormonernes
rasen. Det kan også være nogle uansvarlige mennesker, der har anskaffet en
killing, der nu er blevet 10-11 måneder gammel og er kommet i løbetid og
hvor de ikke gad høre på miaveriet og heller ikke gad betale for
steriliseringen og derfor bare har sat den ud til en usikker skæbne i sneen.

1) Øremærket kan være næsten slettet af ar væv eller bare svært at læse.
Prøv at gnide lidt olie på din finger og derefter på det yderste af øret -
så vil en tatovering typisk træde lidt stærkere frem.

2) Hvis du putter katten i en transportkasse og smutter forbi din lokale
dyrlæge, kan de scanne en evt. chip for dig. Prøv at ringe derned først og
forklar dem situationen - det plejer at være gratis at få aflæst en chip på
en tilløben kat og det tager ca. 1 sekund at scanne den. Der er ingen ydre
mærker på en chippet kat. I enkelte tilfælde kan man føle chippen, der er på
størrelse med et riskorn, på siden af halsen eller skulderen.

3) Prøv at sætte opslag op og suppler evt. med en notits i lokalavisen eller
hør lokalradioen om de vil fremlyse den. Et andet godt trick er at hænge
opslag op på de lokale skoler hvor man når ud til en masse børn, som tit er
mere opmærksomme og måske har hørt om en kammerat eller nabo der savner sin
kat. www.dba.dk er også et medium der kommer ud til utrolig mange - og der
kan I gratis efterlyse ejeren.

4) Har I overvejet at tage katten ind og beholde den hvis der ikke viser sig
nogen ejer? Hvis I gør det rigtigt, vil jeres gamle kat formentlig hurtigt
acceptere den - og de kan komme til at have stor glæde af hinanden. Spørg
hvis I er interesserede i at vide mere om sammenføring af voksne katte.
(Hvis I vil beholde katten, men ikke ønsker killinger, kan I lade den
sterilisere inden det er for sent).

5) Hvis der ikke viser sig en ejer og I ikke vil beholde den, så prøv at
sætte en annonce med billede på www.vildkat.dk - det plejer at være et super
effektivt sted at omplacere katte.

Held og lykke - og en lille tak herfra, det er en trøst at vide, at der
findes ordentlige mennesker derude, som ikke bare er ligeglade med om en ung
rask kat går til ude i kulden.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 13:32

In article <BMYFf.26$wo2.8@news.get2net.dk>, isl41688@THORSTENimage.dk
says...

> 1) Øremærket kan være næsten slettet af ar væv eller bare svært at læse.
> Prøv at gnide lidt olie på din finger og derefter på det yderste af øret -
> så vil en tatovering typisk træde lidt stærkere frem.

OK det vil jeg prøve hvis jeg kan få fat i den igen.

> 1 sekund at scanne den. Der er ingen ydre
> mærker på en chippet kat. I enkelte tilfælde kan man føle chippen, der er på
> størrelse med et riskorn, på siden af halsen eller skulderen.

OK

> kan I gratis efterlyse ejeren.

God ide det vil jeg gøre.

> 4) Har I overvejet at tage katten ind og beholde den hvis der ikke viser sig
> nogen ejer?

Hmm der rammer du en nerve. Min kæreste har selvfølgelig foreslået det
:0) men jeg er ikke vild med ideen. Vi har en kat og jeg ved der kan
være fordele ved at have flere. Jeg har dog mine reservationer. Vi bor
til leje og ved ikke hvor vi skal hen senere. Det kan være problematisk
nok at finde noget med 1 kat, 2 vil nok gøre det vanskeligere.
Det er jo mange år man binder sig til sådan et dyr og det vil jeg ikke
bare lige gøre fordi der kommer en tilfældig kat forbi, specielt ikke
når jeg ikke kender dens forhistorie. Den kat vi allerede har er faktisk
ikke det vi håbede på. Den er meget sky og meget lidt kælen. Set i
bakspejlet så kunne det ses allerede da vi valgte den men da det var min
første kat vidste jeg ikke hvad jeg skulle kigge efter. Derfor vil jeg
også være tilbageholdende med at "anskaffe" endnu en hvor jeg ikke har
bedre styr på dens forhistorie.
Hvis vi havde et hus på landet var der jo ingen problemer men det er
bare ikke situationen.

> Hvis I gør det rigtigt, vil jeres gamle kat formentlig hurtigt
> acceptere den - og de kan komme til at have stor glæde af hinanden.

He he den kat vi har er en kombination af meget sky og meget
territoriehævdende. Jeg ville være lidt tilbageholdende allene for ikke
at føre en kat ind den nuværende ville skulle underkaste sig med det
stress det kunne medføre. Det kan muligvis lade sig gøre men jeg ved sgu
ikke rigtigt. Har en fornemmelse af at det ville være bedre at den fik
killinger og beholdte en hvis det var for at få en ekstra.

Når den møder den fremmede i haven nu så er der sgu ballade og de par
timer hvor den var inde igår var der også lidt stress på.

> Held og lykke - og en lille tak herfra, det er en trøst at vide, at der
> findes ordentlige mennesker derude, som ikke bare er ligeglade med om en ung
> rask kat går til ude i kulden.

Tak, og tak for dine råd.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : OFH

Dato : 07-02-06 20:01

Hej Jacob.
Nu kender jeg tilfældigvis din kæreste M.... og ved at hun er meget oprørt
over ikke at kunne give den stakkels mis et kærligt hjem. (Når I altså først
har undersøgt at den ikke savnes af en anden ejer).
Imorges da hun mødte og fortalte mig hele historien, kunne jeg ganske svagt
skimte en tåre som hun hun diskret forsøgte at stryge væk, med en i forvejen
regnvåd håndryg, mens hun med grådkvalt stemme fik fremstammet at: "Jacob
siger nej....." Nu kan jeg jo så forstå at du er tidligere kattehader, så
det kan du jo så passende bevise ved at gøre både den stakkels kolde kat og
din kæreste en god og hjertevarm tjeneste og lade dem få hinanden.
Jeg ser i øvrigt frem til at når jeg selv for brug for pasning til min, i
øvrigt usædvanlig kælne kat at kunne kontakte JACOBS PENSION OG KATTEHJEM.

Med venlig hilsen
Bente V.

Fra : Jakob

Dato : 07-02-06 23:01

In article <43e8ee77$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, ofh@email.dk
says...
> [...]
> øvrigt usædvanlig kælne kat at kunne kontakte JACOBS PENSION OG KATTEHJEM.

Ha ha ha :0) hvor er det sjovt Bente, der fik du mig sgu så meget, for
internettets anonymitet ;0)

Jeg kan levende forestille mig hvordan jeg er blevet hængt ud ;0), og
det kan da godt være at jeg skal droppe jobsøgningen og så etablere en
kattepension det ville da hvertfald vække opmærksomhed blandt vennerne
;0).

Og så må du endelig ikke opildne M.... det er sgu ikke den logiske del
af hjernen hun har mest kontakt med lige nu ;0).

PS: skal hilse fra hende

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-02-06 00:55

> [...]
> Jeg ser i øvrigt frem til at når jeg selv for brug for pasning til min, i
> øvrigt usædvanlig kælne kat at kunne kontakte JACOBS PENSION OG

*ROFL* I krig, kærlighed og kattehold gælder alle kneb ^^

Fra : Kate

Dato : 09-02-06 17:19

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in

> *ROFL* I krig, kærlighed og kattehold gælder alle kneb ^^

Hahaha, good one

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-02-06 01:56

[snip]

> [...]
> til leje og ved ikke hvor vi skal hen senere. Det kan være problematisk
> nok at finde noget med 1 kat, 2 vil nok gøre det vanskeligere.

Jeg tror at den store forskel ligger mellem 0 og 1 kat og der har I jo
allerede påtaget jer et ansvar. Jeg har ikke hørt om nogen steder hvor der
skelnes mellem 1 og 2, men jeg kan selvfølgelig tage fejl

> [...]
> når jeg ikke kender dens forhistorie. Den kat vi allerede har er faktisk
> ikke det vi håbede på. Den er meget sky og meget lidt kælen.

Man kunne argumentere, at I jo allerede har bundet jer i mange år til at
have kat - og det kan jo være at tilløberen kan leve bedre op til jeres
forventninger mht. at være mindre sky og mere kælen. Det kan også være, at
jeres gamle kat vil trives bedre og blive mere tryg og social, ved at få en
med-kat (når den altså først har vænnet sig den nye).

>Set i
> bakspejlet så kunne det ses allerede da vi valgte den men da det var min
> første kat vidste jeg ikke hvad jeg skulle kigge efter.

Ja, det er brandærgeligt - det er altid en god ide at tage en kattekender
med ud og vælge killing, hvis man er nybegynder.

> [...]
> bedre styr på dens forhistorie.
> Hvis vi havde et hus på landet var der jo ingen problemer men det er

Det kan jeg virkelig godt forstå - vi bor også på lidt plads inde midt i
byen. Vi har selv haft vores del af huskatte, som vi alle har elsket højt -
men nu har vi udelukkende racekatte, som er valgt efter deres
lejligheds-egnede/indekat temperament og hvor vi kender de katte de er
faldet efter. - Jeg må jo indrømme, at der har været en verden til forskel,
når man bor i en forholdsvis lille lejlighed med alt hvad det indebærer af
begrænsninger.

Til gengæld så er det tit ikke nogen dårlig ide med en voksen kat. Der kan
man, om man så må sige, se hvad man får med det samme. Hvis I siger at den
er kælen og imødekommende, kunne den måske være mere hvad I søgte efter med
den første - og jeres gamle kat, vil måske blive mere social?

> [...]
> ikke rigtigt. Har en fornemmelse af at det ville være bedre at den fik
> killinger og beholdte en hvis det var for at få en ekstra.

Jeg tror at 90% af alle voksne katte vil gøre vrede ophævelser over at få en
fremmed kat ind i stuerne. Det tager som regel nogen tid (det kan være nogle
dage, uger eller i sjældne tilfælde måneder) før de accepterer hinanden. Men
med det sagt, så er der altså bare nogen der ikke duer til det. Det kan
sagtens være at din fornemmelse med killingen er god. Det løser jo så bare
ikke problemet med hvor morkatten skal være indtil hun føder + de 3 måneder
der skal gå, før I kan tage killingen fra moderen (og man må aldrig tage en
killing fra tidligere end 12 uger, da man så risikerer en masse uheldige
adfærdsfortyrrelser når katten bliver kønsmoden).

Det kan også være, at det rigtige for jer, simpelthen er en racekat med et
temperament der passer lige til jer og hvor I kan få en masse vejledning i
at vælge rigtigt...

Hvis jeg skulle råde dig, så ville jeg foreslå, at I fortsat forsøger at
finde dens ejere nogen tid endnu. Imens kan I læse lidt op på hvordan man
sammenfører katte optimalt og overveje om tilløberens temperament og natur
kunne passe godt til jer. Så kan I prøve at tage den ind, følge
instruktionerne og se hvordan det går om 10 dage. Hvis ejerne ikke viser sig
og det går godt med kattene og I er glade for den nye, så er alt jo godt og
I har faktisk fået løst problemet med at være kede af, at den gamle kat ikke
er så kælen. Hvis det ikke går, så kan I omplacere tilløberen til den tid og
hverken I eller katten har tabt på det. Under alle omstændigheder løber I
ingen risiko for endnu et "fejlkøb", når I har den "på prøve" på den måde.
Du vil gøre din kæreste glad og hvis det ikke går, vil hun formentlig have
fuld forståelse for at omplacere den og samtidig give dig "credit" for at
have prøvet.

> Når den møder den fremmede i haven nu så er der sgu ballade og de par
> timer hvor den var inde igår var der også lidt stress på.

Det skal man ikke lade sig slå ud af. De første timer er altid hektiske -
efter nogle dage, ser det oftest helt anderledes ud. Man skal bare gribe det
rigtigt an.

> Tak, og tak for dine råd.

Velbekomme - sig endelig frem hvis du har spørgsmål eller vil have en guide
til sammenføring af katte.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 08-02-06 02:50

In article <4kbGf.5134$VQ2.3526@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> Velbekomme - sig endelig frem hvis du har spørgsmål eller vil have en guide
> til sammenføring af katte.

He he i bliver sgu ved ;0)

Men seriøst tak for dine omfattende råd og overvejelser det lyder jo
rigtigt fornuftigt. Vi må se hvordan det går. Først bliver der sat lidt
plakater op i den lokale netto, det kunne jo også være at der er nogle
ulykkelige ejere derude.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-02-06 12:29

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> writes:

> Jeg tror at den store forskel ligger mellem 0 og 1 kat og der har I
> jo allerede påtaget jer et ansvar. Jeg har ikke hørt om nogen steder
> hvor der skelnes mellem 1 og 2, men jeg kan selvfølgelig tage fejl

I vores boligforening skelnes der kraftigt mellem 1 og 2. 1 husdyr pr.
husstand, flere er ikke tilladt. Og sådan har jeg set det i rigtig
mange boligforeninger.

Desværre for mig, for det er min mands bedste argument for hvorfor
Siri skal være alenehund. Jeg ville nemlig gerne have et par katte og
så en enkelt hund mere...

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-02-06 01:18

On 2006-02-08 12:29:07 +0100, Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> said:

> I vores boligforening skelnes der kraftigt mellem 1 og 2. 1 husdyr pr.
> husstand, flere er ikke tilladt. Og sådan har jeg set det i rigtig
> mange boligforeninge

Ja- men de er ikke alle lige strikse Der hvor vi snart skal flytte
ind, har de også reglen med 1 kat eller 1 hund. Vi gjorde ret klart ,
at hvis vi ikke måtte have to katte, kunne de beholde lejligheden. Og
boligselskabet havde ingen indvendinger mod flere katte. De var nærmest
forbløffede over at vi gerne ville have det på skrift
Så det er et forsøg værd
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-02-06 09:11

Ann R skrev
<Og boligselskabet havde ingen indvendinger mod flere katte. De var nærmest
forbløffede over at vi gerne ville have det på skrift Så det er et
forsøg værd >

Ja det er også min fornemmelse at der er ved at ske en opblødning omkring
det med 1 dyr,
men det vil altid være en god ide at få det på skrift, der kan ske
udskiftning i personalet i ejendommen, og har man det på skrift kan man
undgår kedelige situationer senere.

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Jakob

Dato : 08-02-06 14:55

> [...]
> sagtens være at din fornemmelse med killingen er god. Det løser jo så bare
> ikke problemet med hvor morkatten skal være indtil

Ahh jeg mente faktisk killinger fra vores nuværende kat, at det var den
naturlige måde at få sluset en til ind på, men det har jo så heller ikke
så meget med den nuværende problemstilling at gøre.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-02-06 18:02

> Ahh jeg mente faktisk killinger fra vores nuværende kat, at det var den
> naturlige måde at få sluset en til ind på, men det har jo så heller ikke
> så meget med den nuværende problemstilling at gøre.

Uhm, er jeres gamle kat stadig fertil? Hvor gammel er den?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 08-02-06 18:22

In article <xtpGf.5873$Sj.1001@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> Uhm, er jeres gamle kat stadig fertil? Hvor gammel er den?

Ja for dælen den er kun ca 2 år gammel. Men den er på p-piller ved ikke
om det er et problem.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-02-06 22:36

> [...]
> @THORSTENimage.dk says...

> Ja for dælen den er kun ca 2 år gammel. Men den er på p-piller ved ikke

Hej (igen) Jakob
Det er måske ikke et problem lige nu, men længere tids brug af p-piller
kan gøre, at katten enten får problemer med at føde (og så kejsersnit)
og af og til får defekte killinger, hvis den da overhovedet kan blive
drægtig. - Vil i denne forbindelse også gøre opmærksom på, at gentagne
løbetider uden parring eller drægtighed kan medføre, at katten kan komme
i en tilstand af kronisk løbetid, og nærmest virker sindsyg.

Bortset fra dette, skriver du i din anden tråd om Feliway, at din kan er
meget nervøs. En del af årsagen (husker godt, hvad du skrev om hendes
opvækst) kan også være, at hun netop får p-piller.
Mange katte på p-piller har det ligesom kvinder på p-piller. De bliver
uomgængelige, sure, nervøse og holder sig for sig selv. Jeg har selv
oplevet det med to af mine hunkatte og lod dem derfor neutralisere.
Derefter blev de de sødeste og kærlige katte, man kunne ønske sig.

Mit råd: Kryds fingre og giv fremmed-missen en chance. Hun lyder til at
være en rigtig rar kat!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob

Dato : 09-02-06 00:52

In article <43ea6452969d1@nerdgirl.dk>, mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk
says...

> Det er måske ikke et problem lige nu, men længere tids brug af p-piller
> kan gøre, at katten enten får problemer med at føde (og så kejsersnit)
> og af og til får defekte killinger

Ja jeg ved det godt at det ikke er ideelt, den skal nok steriliseres
inden længe hvis vi beslutter nogo for killinger.

> oplevet det med to af mine hunkatte og lod dem derfor neutralisere.
> Derefter blev de de sødeste og kærlige katte, man kunne ønske sig.

Ok det var jo et twist men jeg må sige jeg har ikke så store
forhåbninger den har været sådan hele tiden, også før p-piller. Med et
lille afbræk da den kom i løbetid første gang der var den MEGET kærlig
men da den samtidig pissede i sengen var det lidt for dyrkøbt kærlighed
:0)

> Mit råd: Kryds fingre og giv fremmed-missen en chance. Hun lyder til at
> være en rigtig rar kat!

He he jeg har nu sat sedler op i Netto og ringer til inge imorgen så må
vi se hvad der sker :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-02-06 23:39

> Ja for dælen den er kun ca 2 år gammel. Men den er på p-piller ved ikke
> om det er et problem.

Puha, det er en længere forklaring, men ja, der er flere aspekter, som der
giver god mening, at overveje.

P-piller til katte er kun egnet til kort tids brug - fx. for avlskatte, der
skal være fertile, men har brug for en pause i deres løbetider. Ikke alle
katte kan overhovedet tåle p-piller. En del katte kan ændre adfærd og blive
agressive eller udvikle adfærdsforstyrrelser. Ved længere tids brug til
katte, kan p-piller give kræft i æggestokke, mælkekirtler og livmoder,
livmoderbetændelse og diabetes, ligesom der er en del andre facetter man
skal være opmærksom på. Dyrlæger anslår, at katte der har været på p-piller
i bare 2 år, allerede vil have udviklet forstadier til kræft, eller i
enkelte tilfælde decideret kræft, i underlivet.

Der er ikke forsket i specifikke præparater til katte og man bruger derfor
præparater til mennesker, i tillempet dosis. Da hver kats hormonspejl er
forskelligt, betyder det i praksis, at nogle katte kun burde have 1/4 pille
om ugen og er massivt overdoserede, med alt hvad det indebærer af
bivirkninger. Andre burde måske have 1½ eller 2 og er så underdoserede, at
de går på kanten af en løbetid og i princippet kan være fertile.

Dertil bør tillægges, at hunkatte ikke bør få deres første kuld senere end
2½ års alderen (nogle opdrættere agiterer endda for, at hunkatte ikke bør
have deres første kuld senere end ved 1½ års alderen). Overskrides den alder
væsentligt, øges risikoen for komplikationer og for at hunkatten kan blive
ekstremt stresset over situationen og have svært ved at opfylde killingernes
behov, ligesom hun kan ændre psyke og bagefter blive nervøs eller, i nogle
tilfælde, agressiv.

Det er derfor en god ide at afgøre, om man forventer at avle på en kat inden
den alder, når man anskaffer en killing. Vil man det, kan man godt give
p-piller 1 års tid fra den er 5-6 måneder gammel, til den er 1½ og man
påtænker at lade den parre. Men ved man umiddelbart, at man ikke vil
anskaffe killinger i kattens første 2, max. 3 leveår, så er den bedste
løsning, at lade katten sterilisere inden sin første løbetid.

Som det fremgår bør man nok som udgangspunkt sterilisere, med mindre man har
vægtige grunde til at lade være. Ikke mindst fordi der er stor forskel i
temperamentet hos en fertil kontra en steriliseret kat.

Da I både har en kat, som jeg umiddelbart ikke vil mene er egnet til avl, på
grund af dens nervøse temperament, som formentlig også har en arvelig
komponent, - og som samtidig vil være i en udsat alder når jeres
boligsituation er afklaret (der går vel mindst 1 år før I er på plads i en
ny bolig med tilladelse til mere end 1 kat?), vil jeg råde jer til at lade
den sterilisere med det samme. Som ekstra bonus kan I være heldige, at det
vil have en gavnlig indflydelse på dens territoriale adfærd. En del af dens
adfærdsproblemer kan skyldes at den ikke tåler p-piller. Sluttelig skal det
også nævnes, at der er en del arbejde med at have killinger - og ikke mindst
med at finde gode hjem til dem, når de er 12 uger gamle. Det er ulige
nemmere og billigere at nøjes med at anskaffe een sød færdigvaccineret
killing.

Her nogle links om sterilisation - du kan nemt finde langt mere information
ved at søge på google.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=857/sprog=1/grp=2/menu=2/

http://www.netdyredoktor.dk/sw15374.asp

http://www.inges-kattehjem.dk/blade/04_nov.pdf

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/22690d941e6ac8b3c1257018004fb685!opendocument&exp=0e8cedcb9ff607cec1257037002c97ce

Så er der hele aspektet med sammenføring af 2 katte.

Start med at have kattene i hvert sit rum. Dvs. den nye i et rum og den
gamle i resten af boligen. Det er bedst hvis man kan sætte en netdør eller
gitter op mellem, så de kan se, lugte og tale sammen - men ikke røre. Sørg
for at give den gamle kat mindst lige så meget opmærksomhed, som sædvanligt.
Forsøg aldrig at tvinge dem nær hinanden. Efter nogle dage kan man prøve at
åbne mellem rummene _under opsyn_ i f.eks 10-20 minutter til at starte med.
Trækker det op til drama, må man sætte den nye tilbage lidt flere dage. Går
det godt, lader man dem få lidt længere tid sammen hver dag. Man skal ikke
lade sig slå ud af lidt hvæsen og knurren - så længe det ikke bliver
decideret korporligt. Efter nogen tid skulle der helst være en opblødning på
vej og eksperimentet er som regel lykkedes, når der bliver leget løbe-daske
i hovedet-løbe leg. Det siger i øvrigt sig selv, at kattene selvfølgelig
altid skal have mindst hver sin bakke og hver sin foder skål forskellige
steder i boligen - også efter sammenføringen.

Men om jeres kat har psyke til at få en ny voksen kat ind, er så
spørgsmålet. I den situation I er i nu, er der vel næppe noget forgjort i at
prøve. Går det stadig skidt om 2-3 uger (hvad jeg ikke tror), så er det nok
bedre at forsøge med en killing, på et passende tidspunkt ude i fremtiden
(en sammenføring med en killing vil dog også blive sværere, jo ældre jeres
kat bliver). Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at I steriliserer
jeres nuværende kat. Skal I så have en killing, så vælg en der er mindst 12
uger og hvor I ved at den har haft en ukompliceret opvækst med trygge
forhold og med MASSER af menneskekontakt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-02-06 00:25

Gainsbourg, hvor er jeg bare vildt imponeret over dine altid uddybende
og velformulerede svar.

Et lille PS til dit afsnit om sammenføring:
Jeg har også med succes haft etableret netdør i en døråbning, men jeg
har blot ladet kattene skifte mellem rummene ca. hver 3. dag. Så får
ingen af dem "territoriefornemmelser", og de kan også i fred og ro
rigtigt undersøge og vænne sig til lugten af hinanden.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan

Dato : 09-02-06 00:32

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen af dem "territoriefornemmelser", og de kan også i fred og ro
> rigtigt undersøge og vænne sig til lugten af hinanden.

Hmm Jeg Har altid kørt den på den hårde måde med mine
Maine Coon Og det har altid virket. Sidst tog det 12 timer Så var de bedste
venner.
Men der er forskel på katte Heldigvis.

Mvh Allan

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 00:58

> Gainsbourg, hvor er jeg bare vildt imponeret over dine altid uddybende
> og velformulerede svar.

Jamen, jeg bliver da helt rød af al den ros

Fra : Jakob

Dato : 09-02-06 00:56

In article <QpuGf.9773$4T5.6591@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> kat bliver). Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at I steriliserer
> jeres nuværende kat.

Tak for alle dine råd, virkeligt fedt at du gider. Jeg er fuldstændig
klar over at det tager sin tid at forfatte så lange indlæg men jeg
sætter virkelig pris på dine velovervejede råd.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 02:27

> Tak for alle dine råd, virkeligt fedt at du gider. Jeg er fuldstændig
> klar over at det tager sin tid at forfatte så lange indlæg men jeg
> sætter virkelig pris på dine velovervejede råd.

Tak skal du have - og det var så lidt. Det er jo det fantastiske ved
usenet - idag bruger jeg en masse tid på at at skrive til dig om katte - og
i morgen er der måske een der bruger tid på at skrive til mig om finesserne
ved C++ programmering eller fordelene ved lagret hydraulisk kulekalk fremfor
cement. Og han/hun har måske selv har fået en uddybende forklaring om
uregelmæssige franske verber af een, som du har brugt en masse tid på at
forklare, hvordan man bager virkelig gode lagkagebunde eller
differenstryksregulerer fjernvarmesystemer . - Og før vi har set os om, så
er vi allesammen blevet meget klogere...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jakob

Dato : 08-02-06 14:57

In article <4kbGf.5134$VQ2.3526@news.get2net.dk>, isl41688
@THORSTENimage.dk says...

> Velbekomme - sig endelig frem hvis du har spørgsmål eller vil have en guide
> til sammenføring af katte.

Jeg har IKKE lagt mig fast på noget :0) men du må da gerne komme med dit
bud på hvordan en sådan sammenføring nemmest ville kunne gennemføres.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Larsen

Dato : 06-02-06 20:24

> [...]
>
> Jeg tror den fremmede er gravid. Findes det noget "kattehjem" i odense
> der tager imod sådanne katte eller hvad faen gør man ?

Du kunne lige checke her om den er efterlyst:

http://www.inges-kattehjem.dk/opslagstavlen/index.htm

--
Venlig hilsen
Per Larsen

Fra : Jakob

Dato : 09-02-06 12:07

In article <koNFf.7210$Cl2.135759@news000.worldonline.dk>,
perFjerneS@FjerneSfamlarsen.dk says...

> Du kunne lige checke her om den er efterlyst:
>
> http://www.inges-kattehjem.dk/opslagstavlen/index.htm

Kunne ikke lige finde den men har lavet en fremlysning med billeder der.
Tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob