Åbn url gennem checkbox
Fra : Jesper Holm

Dato : 06-02-06 17:19

Hej.

Jeg har et problem, jeg håber I vil afhjælpe mig med:

Jeg har lavet en liste med checkbox's, der hver indeholder en url
som værdi (eks:)

<form>
<input type="checkbox" value="http://dr.dk"> DR
<input type="checkbox" value="http://tv2.dk"> TV2
<input type="checkbox" value="http://tv3.dk"> TV3

<input type="submit" value="Gå til hjemmesiden">
</form>

Hvis man sætter flueben i fx boksen "DR" og klikker på
submit-knappen, skal et nyt vindue åbne op med den url, der er
tilknyttet DR (altså "http://dr.dk").

Hvis man sætter kryds ud i flere bokse, må alle de afkrydsede
url'er gerne åbne op i nye vinduer (hvis dette overhoved kan lade
sig gøre?)

Men mit spørgsmål er bare: Hvordan strikker jeg en kode sammen,
der laver ovennævnte funktion?

Jeg vil blive _meget_ taknemmelig for et svar, da jeg virkelig er
på bar bund i denne sag...

Mange hilsner
Jesper Holm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 06-02-06 18:02

> [...]
> <input type="checkbox" value="http://tv3.dk"> TV3
>
> <input type="submit" value="Gå til hjemmesiden">

I <form> skal man angive en action, som er det der bliver udført når man
submit'er. Det angives sådan her:

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 06-02-06 18:04

Flot Henrik!!

Nå jeg fik lige slettet det jeg havde skrevet, og har ikke lige tid til at
skrive det igen - men keywords er nok serverside (asp, php eller lignende),
og en action på form'en.

/Henrik

Fra : Jesper Holm

Dato : 06-02-06 18:06

> Flot Henrik!!
>
> Nå jeg fik lige slettet det jeg havde skrevet,

He he, det kan jo ske

Men er der ikke nogen, der har et foreslag til, hvordan det kan gøres i HTML?
Det ville være at foretrække...

Med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 20:46

"Jesper Holm" <holmidk2003@holm.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet en liste med checkbox's, der hver indeholder en url
> [...]

Hvilken side skal så åbne hvis jeg afkrydser alle tre? Overvej at bruge
input typen radio i stedet for.

> <input type="submit" value="Gå til hjemmesiden">
> </form>

En formular skal have en action, som Henrik også skriver. Den action
bestemmer hvad der sker, og er uafhængig af om felterne er afkrydsede eller
ej.

> Hvis man sætter flueben i fx boksen "DR" og klikker på
> submit-knappen, skal et nyt vindue åbne op med den url, der er
> tilknyttet DR (altså "http://dr.dk").

Synes det er lidt en sjov måde at bruge links på Men dine brugere vil
ikke blive glad for de åbner i nye vinduer. Lad dem selv bestemme

> Men mit spørgsmål er bare: Hvordan strikker jeg en kode sammen,
> der laver ovennævnte funktion?

Du skal have fat i noget serverside som tjekker om felterne er afkrydsede,
og sender brugeren videre til den aktuelle side.

Med mindre det er til eget brug vil jeg da tilråde dig at benytte almindelig
links, da din løsning vanskeliggør navigationen væsentlig

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk