Erfaringer med feeling bådene
Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-02-06 21:03

Hejsa

Er der nogen der har erfaringer med feeling bådene? Lige nu kigger jeg
specielt på en 850'er men overvejer også en 286'er.
Det er ikke så udbredte både herhjemme, men har da været i stand til at
finde en anmeldelse af 286'eren i Bådnyt og 850'eren i
Seilmagasinet(Norsk). Bådnyt virkede ikke synderligt begejstrede og
nærmest sablede den ned. Seilmagasinet var moderat og synes det var en
middelgod båd. Jeg har dog en fornemmelse af at bådnyts anmelder måske
er en anelse for kristisk og derfor er jeg lidt skeptisk omkring
anmeldelsens brugbarhed.
Da det er en knap så udbredt båd herhjemme er det også lidt svært at
finde informationer fra læg folk, så jeg håber lidt på jeres hjælp -
google kan stort set ikke hjælpe mig med brugbar information.
Hvis blot du kender til den generelle kvalitet af feelingbådene vil det
også være dejligt.

Grunden til valget af denne båd er, at jeg vil benytte den til både kap-
og tursejlads. Den har linier lidt som en X'er, så jeg kunne forestille
mig sejlegenskaberne var derhen ad. Den har ikke bakstag så jeg kan også
håndtere den når jeg finder på at sejle single hand. Den er lidt atypisk
indrettet om læ, men på en måde der nok får den til at virke meget
rummelig i fht. størrelsen.
men så kommer nogle af spørgsmålene:
Hvordan er cockpitstørrelsen. Det ser ud til ikke at være særligt stort.
Hvordan er køjerne for en 182 høj person og alm bygning?
Hvordan klarer den sig i i frisk luft uden ret megen besætning ude og bøffe?
Hvordan med motoren er den til at komme til at servicere og er de 9hk
tilstrækkeligt til denne båd (jeg foretrækker normalt at sejle for sejl)?
Hvordan med udførelsen af den stående og løbende rig, er det fornuftigt
udført - den er jo fransk?
Er der nogen specille fortrin ved club-, special- eller racingudgaven?

Og jeg kunne blive ved ...
Kort sagt, ønskes erfaringer med denne bådtype.

- Lars

Fra : Per Krabbe

Dato : 05-02-06 21:31

Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde en anmeldelse af 286'eren i Bådnyt og 850'eren i
> Seilmagasinet(Norsk). Bådnyt virkede ikke synderligt begejstrede og

Kig på
http://www.allerpay.dk/search.aspx?searchword=feeling&searchcatid=28&searchbtn.x=25&searchbtn.y=12
der har de en test af 286 blot til orientering -

mvh
www.scanboat.com / Per Krabbe
www.sailorslink.com - kommer snart......

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-02-06 00:33

Per Krabbe wrote:
> [...]
> der har de en test af 286 blot til orientering -

Hej Per

Tak for linket
Jeg tror det var den test jeg referede til at jeg havde fundet i forvejen.

- Lars

Fra : Jan

Dato : 05-02-06 22:14

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Og jeg kunne blive ved ...
> Kort sagt, ønskes erfaringer med denne bådtype.

Hei Lars,

Jeg har en Kelt 850 fra 1985, de ble senere kalt Kelt 29 og så overtatt av
Feeling. Skrovet ble så vidt jeg vet bygget frem til år 2000.
Det finnes så vidt jeg vet 8-10 båter av denne typen i Norge. Jeg er meget
fornøyd med min, det er en fantastisk familiebåt, den beste jeg har|sett i
denne størrelelsen.

mvh
Jan

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-02-06 00:39

Jan wrote:

> [...]
> fornøyd med min, det er en fantastisk familiebåt, den beste jeg har|sett i

Ok tak. Jeg var ikke klar over at de havde ændret navn. Jeg søgte lidt
rundt efter den og fandt nogen. Kan det passe det er blevet til en
Jeanneau Kelt 29?
Så har de da lavet en del om på den ellers så pæne båd. Dens mål er også
blevet langsommere.

- Lars

Fra : Jan

Dato : 06-02-06 17:18

> [...]
> Jeanneau Kelt 29?
> Så har de da lavet en del om på den ellers så pæne båd. Dens mål er også

Jeg har ikke hørt om Jeanneau Kelt 29, selv om det tydligvis er en til salgs
i DK, dette må være en feil betegnelse. Kelt var en produsent som ble solgt
til Kirie, nå Feeling, i 1986 eller 87. Kelt 850 kom på markedet i 1983, og
var årets båt i Europa. Den er også produsert med senkekjøl, og er en
populær båt i UK. Den kom som Kelt 29 i 1986, forskellen er en sort stripe
rundt overbygget: http://www.yachtworld.com/boats/1455931/0 Dette er den
samme modell som er til salgs i Køge.
De ble så produsert som forskjellige Feeling modeller frem til 2000, den
siste tror jeg var Feeling 30. Feeling 286 ser ut til å være en variant.
Jeg er meget fonøyd med min båt, den har imidlertid en 10 hk BMW D12 motor.
I stille vær gjør den 6 knop, i kuling har jeg vært nede i 0! Den seiler
meget bra og er stiv med en kjølvekt på 40% av deplasement. Den har en
moderat fransk skrogform, dvs ikke flatbunnet som de seneste som er bygget
for plass. Jeg har rundet Stadt, det vestligste punkt i Norge, etter en
kuling og med 4-5 m bølgehøyde, uten problem. Som tidligere sagt er det en
ypperlig familiebåt med en "stor" akterlugar, eget kartbord, "hems" forut
til barn (eller voksne for den del) og lukket toalett på SB side.
Har du noen spørsmål om "min" båt svarer jeg gjerne.

mvh
Jan