Er det en skrøne at
Fra : Hikker

Dato : 05-02-06 11:56

I koranen står der at de skal sprede sig i verdens befolkninger.?

Fra : hanzen

Dato : 05-02-06 11:57

"Hikker" <conesanex@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> I koranen står der at de skal sprede sig i verdens befolkninger.?

Du mener om det er derfor de sprænger sig selv i stykker?
--
hilzen
hanzen

Give me back the Berlin wall
give me Stalin and St Paul
I've seen the future, brother:
it is murder. Leonard Cohen

Fra : Jacob Rohde

Dato : 05-02-06 12:00

"Hikker" <conesanex@yahoo.com> wrote in message

> I koranen står der at de skal sprede sig i verdens befolkninger.?

Det ved jeg ikke. Men det er vel også ligegyldigt. Man kan sikkert finde en
lignende passage i biblen. Det vigtige er hvordan de lærde fortolker de
religiøse tekster og udbreder dem til de troende.

Fra : Allan Riise

Dato : 06-02-06 09:34

Jacob Rohde wrote:
> [...]
> finde en lignende passage i biblen. Det vigtige er hvordan de lærde
> fortolker de religiøse tekster og udbreder dem til de troende.

"Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat
dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom
hen og talte til dem og sagde: "Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i
Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt
det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens
ende." "

Søndag, Påskedag førstedagen for Jesus genopstandelse.
Citat fra Det ny Testamente

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-02-06 12:06

"Hikker" <conesanex@yahoo.com> wrote in message

> I koranen står der at de skal sprede sig i verdens befolkninger.?

nej det er ikke en skrøne - det står i øvrigt også i biblen

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-06 12:21

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Hikker" <conesanex@yahoo.com> wrote in message

> nej det er ikke en skrøne - det står i øvrigt også i biblen

Og forskellen er vel at vi har været igennem reformationen og dermed har
indset at man ikke kan tvinge folk til at tro. Da Guds eksistens netop ikke
kan bevises, må det handle om at man tør tro på Gud, og derfor vil det ikke
give mening at påtvinge ens religion på andre.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-02-06 13:43

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> ikke kan bevises, må det handle om at man tør tro på Gud, og derfor vil
> det ikke give mening at påtvinge ens religion på andre.

Jeg håber sandelig ikke du underviser i religion.

for det første så er det kun den protestantiske del af de kristne der har
været gennem reformationen, og for det andet så husker jeg da et indslag i
TV hvor en missionær fra indre mission frejdigt sagde at hun da så sandelig
ikke gav fødevarer til mennesker der ikke ville omvende sig. Javist det var
en gang i 70 erne jeg så indslaget, men det er trods alt EFTER
reformationen.

Peter

Fra : HrSvendsen

Dato : 05-02-06 15:21

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> hun da så sandelig ikke gav fødevarer til mennesker der ikke ville
> omvende sig. Javist det var en gang i 70 erne jeg så indslaget, men

Og nu vil du lige gøre opmærksom på, at det var et enkeltstående tilfælde
eller hva'?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-02-06 17:22

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Og nu vil du lige gøre opmærksom på, at det var et enkeltstående tilfælde
> eller hva'?

nej jeg vil såmænd bare gøre opmærksom på at der findes fundamentalister i
begge lejre, og atr fundamentalisme er noget skidt uanset om det er religiøs
eller politisk fundamentalisme

PEter

Fra : HrSvendsen

Dato : 05-02-06 18:08

Peter K. Nielsen wrote:

> nej jeg vil såmænd bare gøre opmærksom på at der findes
> fundamentalister i begge lejre, og atr fundamentalisme er noget skidt
> uanset om det er religiøs eller politisk fundamentalisme

Jeg pjattede også bare. Jeg troede selvfølgelig ikke et sekund, at du var
ude i noget med enkeltstående, nu da det var en dansker, du talte om.

Ja, jeg må vel hellere undskylde med det samme. Undskyld.

PS. Dette er en generel undskyldning, der gælder alt, hvad det er muligt at
komme i tanke om. Den gives frit til alle til alle formål og for alt. Og det
vil jeg da også gerne undskylde for.

Undskyld.

Fra : Wilstrup

Dato : 05-02-06 15:55

> Jeg håber sandelig ikke du underviser i religion.

Og jeg håber heller ikke at han underviser i historie - sagen var jo netop
den, at der var borgerkrig i Danmark i 1534, hvor bønderne og borgerne gerne
ville have Chrisitan II tilbage, der sad som fange på Sønderborg slot, og
adelen ville under ingen omstændigheder slippe ham fri.

De ville heller ikke have Frederik I's ældste søn Hertug Christan som konge
, da han var tilhænger af Luther, hvorfor de besluttede selv at regere
Danmark som en republik.

Det fik bønderne til at gøre oprør, hvortil de fik hjælp af Hansestaden
Lübeck, som gerne ville have indflydelse i Danmark. Lübeck sendte en flåde
og en hær under ledelse af grev Christoffer til Danmark, ham som gav navnet
til borgerkrigen: Grevens fejde.

Han fik støtte af borgerne i København og Malmø og havde snart hele Sjælland
under sig. Det medførte at adelen og biskopperne udråbte hertug Christian
til konge på trods af at han var protestant, og han knuste så oprøret og i
1536 efter mere end et års belejring kunne Christian III rykke ind i den
udhungrede by, hvor al modstand var knust.

Han benyttede sig så af sejren til at gøre Danmark til et protestantisk
land, lod de katolske biskopper fængsle og lagde al kirkens jord under sig,
hvorved han blev den største jordbesidder i Danmark. Præsterne måtte kun
prædike Luthers lære. Bønderne, der havde gjort oprør mod herremændene, fik
frataget deres jord og blev fæstebønder hos adelen eller kongen uden
rettigheder overhovedet.

Der var så sandelig religionstvang så det baskede - og hvis man ikke valgte
at følge den protestantiske religion, så faldt hammeren, akkurat som det
også skete med korsridderne for længe siden, da de kæmpede mod tyrkiske
muslimer.Her blev muslimerne tvangskristnet, akkurat som man tidligere i
Danmark havde tvangskristnet borgerne, der troede på Thor og Odin.

Tvang i religionen er ikke noget nyt.

> [...]
> sandelig ikke gav fødevarer til mennesker der ikke ville omvende sig.
> Javist det var en gang i 70 erne jeg så indslaget, men det er trods alt

netop - det er ikke ulig korsriddernes angreb på muslimerne i Tyrkiet i sin
tid.
--
Wilstrup
"Profettegningerne er et udtryk for Jyllands Postens pubertetsagtige

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-06 16:15

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> Jeg håber sandelig ikke du underviser i religion.

Jeg synes egentlig det er træls at høre på, at hver eneste gang der er en
der er uenig med en, så kommer den der latterlige kommentar "jeg håber
sandelig ikke du underviser i xxxxx".

Fra : Wilstrup

Dato : 05-02-06 16:40

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes egentlig det er træls at høre på, at hver eneste gang der er en
> der er uenig med en, så kommer den der latterlige kommentar "jeg håber
> sandelig ikke du underviser i xxxxx".

Jeg synes også at det er i almindelighed er en latterlig argumentation, men
når du skriver :

"Da Guds eksistens netop ikke kan bevises, må det handle om at man tør tro
på Gud, og derfor vil det ikke give mening at påtvinge ens religion på
andre", så betyder det jo netop at du ikke har et tilstrækkeligt kendskab
til historien og derfor nok ikke bør undervise i samme fag, da din viden her
er utilstrækkelig.

Det er altså ikke en kommentar til at man er uenig med dig, men at du kommer
med faktuelt forkerte oplysninger.

Politisk uenighed er det latterligt at gøre til en sag om hvorvidt man så
bør undervise i historie eller religion, men når det drejer sig om faktuelle
oplysninger, så er det en anden sag.

Det er et faktum at religion er blevet påtvunget både danskere og udlændinge
gennem historien, og en uvidenhed om dette faktum, betyder at du nok ikke
bør undervise i faget historie uden at have sat dig mere ind i de faktuelle
forhold her.
--
Wilstrup

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-06 18:03

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er altså ikke en kommentar til at man er uenig med dig, men at du
> kommer med faktuelt forkerte oplysninger.

Jeg kommer ikke med een eneste faktuel oplysning. Kan du ikke lige forklare
mig som en 4-årig hvilken del af udsagnet du mener der er faktuel?

> Politisk uenighed er det latterligt at gøre til en sag om hvorvidt man så
> bør undervise i historie eller religion, men når det drejer sig om
> faktuelle oplysninger, så er det en anden sag.

Kan du bevise Guds eksistens?? Kan du bevise han ikke eksistere?? Nej, det
handler om at tro på noget der ikke kan bevises eller afvises, altså bliver
til ren og skær en trossag.

> [...]
> du nok ikke bør undervise i faget historie uden at have sat dig mere ind i

Religion er blevet påtvunget som du selv siger, derfor giver det bare
fortsat ingen mening at gøre det. Tror du at hedningen der havde valget
mellem at blive brændt eller at bekende sig til den kristne tro inderst inde
troede på Gud eller tror du ikke bare han bekendte sig til troen for at
redde knolden? Hvis du ikke tror i dit hjerte er det fuldstændig ligegyldigt
hvor mange ritualer du laver, som Luther i øvrigt ganske rigtigt sagde det i
de 95 teser.

mvh
Kim

Fra : T.Liljeberg

Dato : 05-02-06 19:14

On Sun, 5 Feb 2006 16:39:33 +0100, in dk.politik "Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Politisk uenighed er det latterligt at gøre til en sag om hvorvidt man så
>bør undervise i historie eller religion, men når det drejer sig om faktuelle
>oplysninger, så er det en anden sag.

Som f.eks. muslimers syn på Jesus som Kristus?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-02-06 17:24

> [...]
>>

> Jeg synes egentlig det er træls at høre på, at hver eneste gang der er en
> der er uenig med en, så kommer den der latterlige kommentar "jeg håber
ja ok den var under bæltestedet - undskyld

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-06 18:03

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> ja ok den var under bæltestedet - undskyld

Godt ord igen

mvh
Kim

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-02-06 19:00

Kim2000 wrote:

> Og forskellen er vel at vi har været igennem reformationen og dermed
> har indset at man ikke kan tvinge folk til at tro.

Trosfrihed var bestemt ikke noget, Luther fandt på, men noget, kirken - også
den protestantiske - modstræbende måtte bøje sig for efter oplysningstiden i
1800-tallet. Bare sådan lige for at få de historiske fakta på plads.

--
Per V.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 05-02-06 19:29

On Sun, 5 Feb 2006 18:59:34 +0100, in dk.politik "Per Vadmand"
<perve@post.tele.dk> wrote:

>Trosfrihed var bestemt ikke noget, Luther fandt på, men noget, kirken - også
>den protestantiske - modstræbende måtte bøje sig for efter oplysningstiden i
>1800-tallet.

Godt hjulpet på vej af forfattere, kunstnere, journalister og andre
samfundsdebattører, der indædt og med stor ildhu gjorde hvad de kunne
for at krænke og forhåne kristendom og den kristne kirke.

Jeg fatter forrestent stadig ikke, hvorfor det ikke er krænkende at
afbilde folks gud i homoerotiskegruppesex med andre guder.

Fra : Wilstrup

Dato : 06-02-06 00:17

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse
> Jeg fatter forrestent stadig ikke, hvorfor det ikke er krænkende at
> afbilde folks gud i homoerotiskegruppesex med andre guder.

akkurat som du formenlig ikke fatter, at ytringsfrihed og ejendomsret hænger
sammen.

I USA vankede der store bøder til en TV-station, da de naive amerikanere på
National TV kom for skade at se en sangerindes brystvorter ved et
sportsstævne under afsyngelsen af ´nationalsangen.
I USA er vold en dagligdags begivenhed, som folk trækker på skulderen af,
men se revnen i en røvballe og straks er nationen i oprør og moralske
grupper er i stand til at iværksætte så meget pres på en udsendelses indhold
i National TV at ingen redaktør vover at gøre noget imod disse religiøse
fanatikere. Selvcensuren er her enorm.
--
Wilstrup

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-02-06 00:26

On Mon, 6 Feb 2006 00:17:25 +0100, in dk.politik "Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>i National TV at ingen redaktør vover at gøre noget imod disse religiøse

Det er da fantastisk som du temmelig konsekvent altid insisterer på at
skifte emne.
Kan du forklare, hvorfor JPs 12 tegninger er så fandens krænkende,
hvorimod det aldeles ikke er krænkende at afbilde folks guder i
gruppesex med andre guder?

Fra : Wilstrup

Dato : 06-02-06 00:46

> Det er da fantastisk som du temmelig konsekvent altid insisterer på at
> skifte emne.

jeg har ikke skiftet emne.

> Kan du forklare, hvorfor JPs 12 tegninger er så fandens krænkende,
> hvorimod det aldeles ikke er krænkende at afbilde folks guder i
> gruppesex med andre guder?

Du snakker til gengæld uden om - det handler ikke om andres guder, men om
profeten Muhammed som afbildes på en skændig og fornærmende måde.

Der er en amerikansk professor der til dansk TV udtalte at man slet ikke
skulle tillade nogen form for defamering af religioner eller etniske grupper
overhovedet.
--
Wilstrup

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-02-06 02:45

On Mon, 6 Feb 2006 00:46:13 +0100, in dk.politik "Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse
>
>jeg har ikke skiftet emne.

Det var da et voldsomt spring til brystvorter og røvballerevner.

>Du snakker til gengæld uden om - det handler ikke om andres guder, men om
>profeten Muhammed som afbildes på en skændig og fornærmende måde.

Det handler om, at Vadmand er dybt forarget over den skændige
krænkelse han mener JP har gjort sig skyldig i, men samtidig forsvarer
hans egen part i tegneserier, der fremstiller andres guder i særdeles
krænkende lys.

>Der er en amerikansk professor der til dansk TV udtalte at man slet ikke
>skulle tillade nogen form for defamering af religioner eller etniske grupper
>overhovedet.

Nå, dette amerikanske koryfæ du har talt om er en tilfældig amerikansk
professor. Jeg troede, at du hentydede til en officiel talsmand for
den amerikanske regering.
Heldigvis er der politisk ytringsfrihed i USA, så tilfældige
professorer kan sige hvad de vil. At han er professor giver som
udgangspunkt ikke hans udtalelse mere vægt end hvis han var majsbonde,
langturschauffør eller pensioneret kok.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-02-06 11:26

> [...]

indhold
> i National TV at ingen redaktør vover at gøre noget imod disse religiøse

Kunne du ikke efterhånden tænke dig, at stoppe med dette idioti?
I den aktuelle sag, er det aldeles ligegyldigt, hvad du mener i denne
retning.
At du i teorien her ret i betragtningerne, gør det ikke mere intilligent til
stadighed at fremfører dem helt uden sammenhæng med den aktuelle
virkelighed.
Du er lige så akademisk stupid som Carsten Jensen, der også til stadighed
fremfører yderst spekulative teorier om dit og dat.
Men aldeles ikke evner at sætte teorierne i sammenhæng med menneskelivet.
Hvorfor i begge er prototypen på "velmenere", der i den grad skader både
debat og medborgere.
For slet ikke at tale om det yderst dårlige lys, du sætter socialistisk
tænkende mennesker i.

Måske burde du forlade småbørnspædagogien et par år, og drage ud i den
virkelige verden?
Du ville sikkert ikke tage skade af et par år på en efterskole, hvor du
ville møde resultaterne af folkeskolens indsats overfor de svage elever.
Der er faktisk en hel stor verden, som du ganske afgjort ikke er i samklang
med.

ES

Fra : Mendoza

Dato : 06-02-06 19:40

Wilstrup wrote:
> [...]
> amerikanere på National TV kom for skade at se en sangerindes
> brystvorter ved et sportsstævne under afsyngelsen af ´nationalsangen.

Det var kun den ene brystvorte. Jeg håber sandelig ikke du underviser i
historie....

Fra : T.Liljeberg

Dato : 07-02-06 00:30

Og det var ikke nationalsangen.

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-06 19:37

> [...]
> også den protestantiske - modstræbende måtte bøje sig for efter
> oplysningstiden i 1800-tallet. Bare sådan lige for at få de historiske

Bare lige for at nævne det, så var det Luther der skrev de 95 teser, hvor
man kort sagt hævede sig op over ritualer, men at man skulle tro for at møde
Gud. Fra reformationen bevægede Europa sig fremad med hastige skridt og
bevægede os væk fra middelalderen og gik ind i oplysningstiden. Du troede
vel ikke reformationen skete over en nat? Reformationen skete jo over
hundreder af år, spadestikken kom i 1500 tallet, men selve reformeringen af
landet skete naturligvis over de kommende generationer.

Først når der kommer en "reformation" dernede, altså hvor man stille og
roligt fatter, at det er ligegyldigt at ligge med halen i vejret 5 gange om
dagen, hvis man ikke tror. Hvor man altså hæver sig over ritualerne og enten
vælger at tro eller ikke-tro. Du kan ikke bestemme hvad folk skal tro, du
kan bestemme hvilke ritualer de skal udføre, men tror de ikke er det jo
fuldstændig ligegyldigt. Du kan fint tvinge en hindu til at bede til Allah,
men du kan ikke tvinge personen til at tro på Allah (som enhver oplyst
person selvfølgelig godt ved er nogle gedehyrders fantasi, men lad det nu
ligge, de må tro på hvad de vil, om det så er en Allah, en Muhammed eller en
dåse makral).

mvh
Kim

Fra : Mr. D

Dato : 05-02-06 15:22

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Hikker" <conesanex@yahoo.com> wrote in message

> nej det er ikke en skrøne - det står i øvrigt også i biblen

Hvor?

simon

Fra : Otto J.

Dato : 05-02-06 15:45

> Hvor?

Jeg er ikke den store bibel-ekspert, men jeg faldt lige over eksempelvis
Peters første brev, 2.11-15, hvis man nu skal undlade at citere fra det
gamle testamente, som har en naturlig sammenhæng med koranen. Forskellen
ligger nok i måden det skal udbredes på, men nu har jeg ikke læst koranen...

Mvh. Otto

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-02-06 17:45

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor?

søg og du skal finde *ss*

Peters prædiken i Salomos Søjlegang
v19 Derfor skal I omvende jer og vende om, for at jeres synder kan blive
slettet ud; v20 så skal de tider komme fra Herren, da vi kan ånde frit, og
han skal sende den Salvede, som forud var bestemt for jer, og det er Jesus;
v21 han skal bo i himlen, indtil de tider kommer, da alt det genoprettes,
som Gud fra fordums tid har forkyndt gennem sine hellige profeters mund. v22
Moses har jo sagt: >Herren jeres Gud vil lade en profet som mig fremstå for
jer, en af jeres egne; ham skal I adlyde i alt, hvad han forkynder for jer.
v23 Men enhver, der ikke adlyder denne profet, skal udryddes fra folket.<

Talen på Areopagos
v30 Efter at Gud har båret over med tidligere tiders uvidenhed, befaler han
nu mennesker, at de alle og overalt skal omvende sig

Femte mosebog
v1 Alt det, jeg befaler jer, skal I omhyggeligt gøre. Du må ikke føje noget
til og heller ikke trække noget fra.v13 Hvis du hører, at der i en af dine
byer, som Herren din Gud giver dig at bo i, v14 har været ondsindede
mennesker fra dit eget folk på færde, der har bragt indbyggerne i deres by
på afveje og sagt: »Lad os gå hen og dyrke andre guder,« guder som I ikke
før har kendt, v15 da skal du undersøge og efterforske det grundigt og
forhøre dig om det. Hvis det virkelig forholder sig sådan, at denne
afskyelige handling har fundet sted hos dig, v16 skal du hugge indbyggerne
i den by ned med sværd; med sværdet skal du lægge band på den og på alt,
hvad der er i den, også på dyrene. v17 Og alt byttet fra byen skal du samle
på torvet, og så skal du brænde byen sammen med alt byttet som et heloffer
til Herren din Gud; den skal være en evig ruinhøj og må ikke genopbygges,

og til sidst det vel nok mest berømte citat af dem alle:

gak ud og gør alverdensfolkeslag til mine

søg selv videre så kan du nok finde flere

Peter

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-02-06 19:02

Mr. D wrote:
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor?

I Jesu missionsbefaling til apostlene: "Gå ud i verden og gør alle folkeslag
til mine disciple."--
Per V.

Fra : Henri Gath

Dato : 05-02-06 22:33

> I Jesu missionsbefaling til apostlene: "Gå ud i verden og gør alle
> folkeslag til mine disciple."--

Ja, men han mente jo ikke med sværd og ild, vel din nar?

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-06 23:16

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men han mente jo ikke med sværd og ild, vel din nar?

Det kan jeg så hilse og sige at det mente rigtig rigtig mange han sagde. Vi
skal helt frem til 15-1600 tallet før gemytterne faldt lidt til ro, ja
egentlig er det vel sådan set først midt i 1800 tallet man ikke bruger
religionen som undskyldning til at føre krig rundt omkring. Var det ikke
religion man brugte til at retfærdigegøre overgrebene på prærieindianerne
med? Så sent som i starten af 1900-tallet forsøgte man fortsat med
geværkugler at "redde" afrikanere fra helvede. Siden har man så lod dem
skabe deres eget helvede her på jorden, men det er en helt anden snak.

mvh
Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-02-06 23:29

"Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote in message

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men han mente jo ikke med sværd og ild, vel din nar?

prøv lige selv at læse biblen inden du kalder folk for en nar. der er
utallige skriftsteder hvor der tales om både sværd og afbrændíng af dem der
ddyrker andre guder

PEter

Fra : Egon Stich

Dato : 06-02-06 11:18

> prøv lige selv at læse biblen inden du kalder folk for en nar. der er
> utallige skriftsteder hvor der tales om både sværd og afbrændíng af dem
> [...]

Jamen mennesker, det tager disse skriftsteder bogstavelige, er jo netop at
betegne som: Nar.
Vi har jo netop gjort op med mørkemændene, der tog den slags alvorligt.
Og er nu i gang med det samme overfor fundamentalisterne.
Men en del af skylden ligger vel hos den folkeskole, der ikke mere
underviser i historie og kristendom.
Så man kan vel ikke bebrejde godtfolk, at de ikke er klogere.

ES

Fra : Egon Stich

Dato : 06-02-06 11:14

> I Jesu missionsbefaling til apostlene: "Gå ud i verden og gør alle
folkeslag
> til mine disciple."--
> Per V.

Her ser vi atter et af disse tågehoveder, der udtaler sig om noget, de
aldeles har fået galt i halsen.
At man kan hjernevaske mennesker til at være så bogstavstro, som vi ser fra
hallalhippierne, er jo katastrofalt.
De kører rundt i teorier, og aner ikke, at der findes en virkelig verden.
Og kan derfor ikke forholde sig til virkeligheden.
Så ind i bogreolen med dig.
Og bliv der.
Tak.

ES

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-06 16:05

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> [...]
> De kører rundt i teorier, og aner ikke, at der findes en virkelig verden.
> Og kan derfor ikke forholde sig til virkeligheden.

øhhh egon har du læst trådstarten???

Alle er vist enige om at uanset hvad religion man tilhører så er
fundamentalisme noget lort, men her forsøgte trådstateren at give indtryk af
at koranen er mere voldsforherligende en d biblen, hvilket ikke er
tilfældet.

eller sagt med andre ord: der er ikke noget galt med hverken biblen eller
koranen. problemet er når mennesker begynder at tage tingen bogstaveligt

PEter

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-06 16:56

> [...]
> koranen. problemet er når mennesker begynder at tage tingen bogstaveligt

Det er netop det, jeg mange gange har forsøgt at gøre klart.
Idet netop dette er den afgørende forskel på folkekirkekristne og
muhammedanere.

ES

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-02-06 20:06

> [...]
>>

> Det er netop det, jeg mange gange har forsøgt at gøre klart.
> Idet netop dette er den afgørende forskel på folkekirkekristne og

jeg kan så konstatere at du ikke som jeg er vokset op i et indremissionsk
hjem og kommet i indremissionske kredse, for så ville du se at de så
sandelig ikke stikker op for bollemælk når det drejer sig om intollerence og
om at ønske anderledes troende død og ødelæggelse

Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-06 21:36

> [...]
og
> om at ønske anderledes troende død og ødelæggelse

Du har ret, det er jeg ikke.
Men er ikke ubekendt med sektens, det kalder jeg den, metoder og
opfattelser.
Og har oplevet sælsomme ting i den retning, både på Mols og Jeginø.
Men har aldrig formået at vække "forargelse" i en sådan grad, at jeg blev
udsat for repressalier af nogen art.
Skønt der blev drejet nogle hoveder, da jeg og frue udvandrede under en
gudstjeneste, i protest mod dele af "forkyndelsen".
Det var i 70erne.
Men vi er da vist kommet en lang vej, siden P.Sabroe skrev "indre missions
forbrydelser imod vort folk".

Jeg må nok hellere præcisere, at jeg mener "den brede normale folkekirke".

mvh
Egon

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-02-06 22:19

> [...]
> Skønt der blev drejet nogle hoveder, da jeg og frue udvandrede under en
> gudstjeneste, i protest mod dele af "forkyndelsen".

he he jeg kan fortælle dig (jeg voksede op i Skjern) at som dreng var der
børn der ikke måtte lege med mig eller komme i mit hjem fordi jeg fik lov
til at gå i biografen og se Tarzan og Zorro søndag eftermiddag

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-02-06 12:08

Hikker wrote:

> I koranen står der at de skal sprede sig i verdens befolkninger.?

står der ikke noget tilsvarende i biblen?... det plejer der jo at gøre.
Hvad var det apostlene fik at vide af helligånden?

Begge tekster indeholder jo ting, der kan drejes til det absurde af dem,
der vil.

Peter