Er dolby surround = stereo
Fra : Heine Laursen

Dato : 05-02-06 03:45

Hejsa

Jeg har købt en dvd med lydformatet Dolby surround (Det står der bag på
dvd boksen), det vil jeg så mene det er mindst 4.0 lyd (håber på 5.1)
men det viser sig at der ikke er mulighed for at vælge lydformat når
dvd'en er sat i dvd afspilleren (den spiller i stereo). Er dolby surrround
= stereo? Eller har jeg en changce for at få byttet filmen?

Heine Laursen

Fra : B. Nice

Dato : 05-02-06 07:57

On Sun, 05 Feb 2006 03:45:14 +0100, Heine Laursen
<gozar@gozar.dynu.com> wrote:

> [...]
>dvd'en er sat i dvd afspilleren (den spiller i stereo). Er dolby surrround
>= stereo? Eller har jeg en changce for at få byttet filmen?

Dolby Sorround er et analogt kodet stereo-spor som kræver en Dolby
Sorround lyddekoder som ud fra de to stereo spor kan udlede yderligere
en center- og en bag-kanal. Jeg mener ikke der er noget forkert i at
din spiller viser stereo.

Med en sorround-dekoder bør du derfor godt kunne få hvad du kalder
4.0-lyd, men 5.1 er udelukket. Det kræver en Dolby Digital dekoder.

Fra : Esben

Dato : 06-02-06 19:52

"B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sorround lyddekoder som ud fra de to stereo spor kan udlede yderligere
> en center- og en bag-kanal. Jeg mener ikke der er noget forkert i at

Som jeg husker det, så har Dolby Surround ingen front-center kanal, men to
separate frontkanaler og en mono bag-kanal - front-center kom først med
Dolby Surround Pro Logic.

--
Esben

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-02-06 00:32

On Mon, 6 Feb 2006 19:52:09 +0100, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:

> [...]
>separate frontkanaler og en mono bag-kanal - front-center kom først med

Det er vigtigt at skelne mellem input til encoderen og decoderen
output. De første Dolby surround decodere til hjemmebrug havde ganske
rigtigt ikke en output til en centerkanal. Men hvis en dvd fra den
gang afspilles gennem en nyere (Pro Logic eller senere) decoder, så
får man en centerkanal.

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-02-06 04:09

<gozar@gozar.dynu.com> wrote:

> [...]
>dvd'en er sat i dvd afspilleren (den spiller i stereo). Er dolby surrround
>= stereo? Eller har jeg en changce for at få byttet filmen?

Du får nok ikke byttet filmen med den begrundelse.

Stereo betyder faktisk rum og henviser til at man får en rumlig
oplevelse når man lytter. Til musik har man mest brugt to kanaler
hvorfor mange mener at stereo betyder to. I biografen er
stereo-betegnelsen dog brugt om alt fra to kanaler og op.

Dolby Stereo kom frem i 1975 og koder op til tre frontkanaler med en
enkelt surround-kanal. Signalerne bliver kodet analogt i to kanaler.
Så derfor er der ikke noget galt med din dvd, hvis du med stereo mener
2.0. Det er iøvrigt kun på hjemmefronten at betegnelsen Dolby sorround
bruges. I biografen bruger man stadig Dolby Stereo om det analoge
format - nesten alle steder er man dog gået over til et af de digitale
formater.

Du kan læse en kort forklaring her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Stereo og her:
http://www.screensound.gov.au/glossary.nsf/Pages/Dolby+Stereo+Sound?OpenDocument

Og endelig har Dolby en hel masse - både teknisk og reklame - på deres
hjemmeside: http://www.dolby.com/

Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-02-06 09:31

Peter Rongsted wrote:

> [...]
> hvorfor mange mener at stereo betyder to. I biografen er
> stereo-betegnelsen dog brugt om alt fra to kanaler og op.

Hvis der endeligt skulle komme et juridisk efterspil på sådan en sag, så
er jeg sikker på at forbrugeren ville få ret, også i sin forståelse af
ordet "stereo", uanset ordets etymologiske oprindelse. Den forståelse af
ordet du beskriver er temmelig marginal.

/David

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-02-06 10:06

David Rasmussen skrev:

> [...]
> af ordet "stereo", uanset ordets etymologiske oprindelse. Den
> forståelse af ordet du beskriver er temmelig marginal.

Det tror jeg også. Og jeg tror de fleste såkaldt almindelige mennesker
stadig opfatter ordet stereo som "lyd ud af to højttalere med en kanal i
hver" og mono som "lyd ud af én højttaler / begge kanaler i én
højttaler".

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : B. Nice

Dato : 06-02-06 10:13

On Mon, 06 Feb 2006 09:31:23 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> [...]
>ordet "stereo", uanset ordets etymologiske oprindelse. Den forståelse af
>ordet du beskriver er temmelig marginal.

Jeg er ikke enig i at forbrugeren ville få ret. Ifølge det oprindelige
spørgsmål står der "Dolby Surround" på DVD'en. Dolby Sorround er et
kodet stereo-signal som kræver en Dolby Surround dekoder for at give
mening. Der er intet unormalt i at afspilleren siger "stereo".

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-02-06 10:59

B. Nice wrote:

> [...]
> spørgsmål står der "Dolby Surround" på DVD'en. Dolby Sorround er et
> kodet stereo-signal som kræver en Dolby Surround dekoder for at give

Alt det er jeg godt klar over. Jeg kommenterede blot på Peters snak om
ordet "stereo".

/David

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-02-06 00:43

On Mon, 06 Feb 2006 10:58:50 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Alt det er jeg godt klar over. Jeg kommenterede blot på Peters snak om
>ordet "stereo".

Min pointe var nu mere at stereo ikke kun betyder 2 og i
filmindustrien næsten altid dækker over mere end to kanaler.

Noget helt andet er, at der ofte er fejl i info på coveret. Men det er
nok ikke tilfældet her hvad angår lydsporet.

Peter