Fatih Alevs øjeblik af selvransagelse
Fra : Lyrik

Dato : 05-02-06 00:45

Jeg lyttede ind på et brudstykke af en debat i TV.

Åbenbart på en bemærkning om at det var for megen ophidselse over de
tegninger udbrød Fatih Alev:"I påstår altså at muslimerne blev alt for
ophidsede? Vil i påstå at de slet ikke kan tænke fornuftigt!?" Han kiggede
sig om i kredsen efter en antydning af rascisme. Alle holdt pokerfjæset.
Det undrede mig at ingen huskede sin Danmarkshistorie og citerede:"Det sagde
du og ikke jeg!"

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-06 08:22

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> rascisme

Hvad er »rascisme« egentligt for noget? Ordet er jo lige så umuligt at
finde i en ordbog som »facisme«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hannibal

Dato : 05-02-06 23:44

> Hvad er »rascisme« egentligt for noget? Ordet er jo lige så umuligt at
> finde i en ordbog som »facisme«.

Det ord har længe været misbrugt, nøjagtig som det er ved at ske med ordet
"terror". Hvilket vi kan diskutere i en anden tråd, hvis en sådan kommer op.
I følge Wikipedia:
Racisme refererer til overbevisninger, der fører til negativ
forskelsbehandling af folk på basis af deres opfattede race, som i snæver
forstand kun betyder biologisk race, men i bredere forstand også kan omfatte
etnisk herkomst generelt og dermed ofte også kultur og religion.

I nyere tid er det bedste eksempel vel de sorte slavearbejdere i USA, da det
blev opløst begyndet det omvendte at blomstre, altså racehad mod hvide. Ét
er dog sikkert, om man er racist eller ej, racer findes til tid og evighed.
Selv blandt muhammedanerne findes der forskellige racer. Hvordan de får det
til at fungere for inde i deres hoveder ved jeg ikke.

Hvis du staver facisme sådan, kan jeg godt forstå du ikke kan finde noget om
det, det staves "faScisme" se mere om det her
http://da.wikipedia.org/wiki/Fascisme

Hannibal

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-06 08:42

Hannibal <mhs@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis du staver facisme sådan, kan jeg godt forstå du ikke kan finde noget om
> det, det staves "faScisme" se mere om det her

Jeg ved naturligvis godt hvad racisme og fascisme er for noget. Det jeg
ikke ved er hvad rascisme og facisme er for noget .

Bortset fra almindelige og irriterende stavefejl ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 06-02-06 17:34

> [...]
> ikke ved er hvad rascisme og facisme er for noget .
>
> Bortset fra almindelige og irriterende stavefejl ;-(.
++++++++++++++++++++++++++++
Jeg undskylder stavefejlene. Når jeg vil irritere dig med vilje, vil jeg
gøre det på en langt mere udspekuleret vis, kan jeg fortælle dig.
Jeg prøver at øve mig
racisme, fascisme, discippel? Var den sidste rigtig? jeg roder rundt i de
tre ord hele tiden.
Hvorfor ikke ende forvirringen? Man kunne bare gøre:
"rasisme, fasisme, disippel." Det ville være dejligt i min bog.

Men når jeg nu undskylder de irriterende stavefejl, kunne du så ikke
undskylde din holdning til sådanne i en nyhedsgruppe?
Der er vist ikke en newsstandard som forbyder stavefejl mig bekendt. Jeg er
vist ikke den som staver allerdårligst på news?
Det regnes vist som "bad sportsmanship" at påpege stavefejl. Nicht war?
Er du vred på mig? jeg kan forstå det når jeg sammenligner vores holdninger.
Vi står i grunden så tæt at der bliver lidt Danmark-Sverige-konflikt over
det.)

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-06 18:10

> [...]

> Jeg prøver at øve mig
> racisme, fascisme, discippel? Var den sidste rigtig?

Nej. Discipel.

> jeg roder rundt i de tre ord hele tiden.
> Hvorfor ikke ende forvirringen? Man kunne bare gøre:
> "rasisme, fasisme, disippel." Det ville være dejligt i min bog.

Gyseligt - lige som norsk. I øvrigt skal eleverne jo lære det alligevel,
når de lærer engelsk fra 3. klasse.

> [...]
> Vi står i grunden så tæt at der bliver lidt Danmark-Sverige-konflikt over

At skrive facisme og rascisme er bare irriterende, og alt for
almindelige stavefejl, der jo slet ikke kan forveksles med slåfejl.

Husk: fascisme, af latin fasces, udtales fas-kæs.

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hannibal

Dato : 06-02-06 21:24

Yderst underholdende. pære ... elefant ... tulipan ... natdragt ...
tommelfinger ... Kan i gennemskue systemet her?
Så har i vundet en Hof!

Hannibal