Afstemning - bedste debutalbum
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-02-06 22:42

Hej

Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
debutalbum.

Mine bud:

Dizzy Mizz Lizzy
Van Halen
Skid Row (Ikke Gary Moores)
Ugly Kid Joe

Mark

Fra : Peter Christiansen

Dato : 04-02-06 22:59

Mark Thomas Gazel wrote:
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.
>
> Mine bud:
>
> Dizzy Mizz Lizzy
> Van Halen
> Skid Row (Ikke Gary Moores)
> Ugly Kid Joe

For mig er det uden tvivl:

Pearl Jam - Ten

Rigtig fed CD, jeg aldrig bliver træt af.

Peter

Fra : Peter Christiansen

Dato : 04-02-06 23:03

Peter Christiansen wrote:

> For mig er det uden tvivl:
>
> Pearl Jam - Ten
>
> Rigtig fed CD, jeg aldrig bliver træt af.

Og må jeg tilføje:

Rage against the machine

Også en god en.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 00:45

Peter Christiansen wrote:

> For mig er det uden tvivl:
>
> Pearl Jam - Ten
>
> Rigtig fed CD, jeg aldrig bliver træt af.

Super godt bud.

Et andet bud er Radiohead - Pablo Honey, hvor især Creep markerer sig. Den
er i øvrigt blevet kåret til en af de 10 bedste sange der nogensinde er
skrevet, hvilket jeg ikke er uenig i. Det var endda deres debutsingle... mon
der har været pres på forventningerne til opfølgeren? (hvilket de så
mestrede til fulde med OK Computer, som er et af 90'ernes bedste
rockalbums). Pablo Honey som helhed er måske ikke så stærk en plade som OK
Computer, men stadig en fremragende debut.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 09:17

Kim Frederiksen wrote:

> [...]
> rockalbums). Pablo Honey som helhed er måske ikke så stærk en plade som OK
> Computer, men stadig en fremragende debut.

OK Computer er ikke opfølgeren til Pablo Honey, det er The Bends (som
også er glimrende).

/David

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 17:27

David Rasmussen wrote:

> OK Computer er ikke opfølgeren til Pablo Honey, det er The Bends (som
> også er glimrende).

Du har helt ret ... hvor pinligt

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Lars Rindsig

Dato : 04-02-06 22:58

Mark Thomas Gazel wrote:

> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.

The Cars: The Cars
The Flatlanders: More a Legend Than a Band
Black Flag: Damaged
Kliche: Supertanker
Steppeulvene: Hip
Elvis Costello: My Aim is True
NWA: Straight Outta Compton

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-02-06 23:14

Mark Thomas Gazel wrote:
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.

Ingen over, ingen under: Guns N' Roses - Appetite For Destruction.

Søren

Fra : Thomas

Dato : 05-02-06 22:07

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43e5272d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ingen over, ingen under: Guns N' Roses - Appetite For Destruction.
>
> Søren

HELT enig

Fra : Lars Holst

Dato : 04-02-06 23:26

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> said in news:b034d$43e51f6c
$3e3d8e23$27046@news.arrownet.dk:

> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.
>
> Mine bud:
>
> Dizzy Mizz Lizzy
> Van Halen
> Skid Row (Ikke Gary Moores)
> Ugly Kid Joe

Billie Holiday

--
Lars Holst

Fra : Lars Rindsig

Dato : 04-02-06 23:45

Lars Holst wrote:

> Billie Holiday

.... mind mig lige om hvad hendes debut-LP hed? (Hint: hendes første
indspilninger i eget navn var på lakplader midt i trediverne ... længe
før album-begrebet fandtes).

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Lars Holst

Dato : 05-02-06 00:29

Lars Rindsig <spam@bounce.bounce.bounce> said in news:43e52e41$0$15788
$14726298@news.sunsite.dk:

> ... mind mig lige om hvad hendes debut-LP hed? (Hint: hendes første
> indspilninger i eget navn var på lakplader midt i trediverne ... længe
> før album-begrebet fandtes).
>
> Lars

Tilfældigvis ligger jeg inde med en førsteudgivelse på 78'er med 1 af
hendes allestørste sange.
Gider ikke lige hente den i gemmerne.
Men det er da en debut.
Så.......den er god nok.

--
Lars Holst

Fra : Propellen

Dato : 04-02-06 23:31

Mark Thomas Gazel skrev:
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.

Det er jo let...
Alanis Morissette - Jagged Little Pill

--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Thomas

Dato : 05-02-06 22:10

"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jo let...
> Alanis Morissette - Jagged Little Pill

'Jagged Little Pill' er rent faktisk hendes 3. album

Mvh. Thomas

Fra : Propellen

Dato : 05-02-06 23:13

Thomas skrev:

> 'Jagged Little Pill' er rent faktisk hendes 3. album
>
> Mvh. Thomas

Yes... Men "Jagged" betragtes vel som debut album? Vel ikke mange der
kender "Alanis" & "Now Is The Time"? Men vi kan da godt stryge det fra
listen... Det gør det ikke mindre dårligt...

Fra : Max

Dato : 04-02-06 23:49

Hej Mark

> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.

Uden tvivl, Dire Straits, og så gik det ned af
bakke derfra.

Mvh Max

Fra : Ulrik

Dato : 05-02-06 02:37

Max wrote:
> Hej Mark

> Uden tvivl, Dire Straits, og så gik det ned af
> bakke derfra.

Det kan du da ikke mene? Brothers in Arms er da et superfedt album!!! :)

Mvh
Ulrik

Fra : Max

Dato : 05-02-06 10:58

Hej Ulrik

> Det kan du da ikke mene? Brothers in Arms er da et superfedt album!!!

Det kan du tro jeg mener, og Brother in Arms er da et godt album, men
det er da pop og ikke andet.

Hvis jeg skulle vælge en DS plade til at tage med ud på den berømte
øde ø, ja så blev det den første, og det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.

Mvh Max

Fra : Ulrik

Dato : 05-02-06 12:31

Max wrote:
> Hej Ulrik

> Det kan du tro jeg mener, og Brother in Arms er da et godt album, men
> det er da pop og ikke andet.

Det skal du self. have lov at mene. :)
Jeg kan medgive, at i hvert fald "Money for nothing" og "Walk of life"
er pop, men jeg synes bestemt ikke at fx "Brothers in arms" selv eller
"Why worry" er pop.*s*

Mvh
Ulrik

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 09:18

Max wrote:
> Hej Mark

> Uden tvivl, Dire Straits, og så gik det ned af
> bakke derfra.

Du er jo sindssyg. De har kun lavet fede plader.

/David

Fra : Ole Thomsen

Dato : 05-02-06 10:16

David Rasmussen wrote:

> Du er jo sindssyg. De har kun lavet fede plader.

Du har ret. Men det har Max også

Ole Thomsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 10:23

Ole Thomsen wrote:

> Du har ret. Men det har Max også

Heheh :)

Nej, jeg synes faktisk ikke at Dire Straits er deres fedeste plade.

/David

Fra : Max

Dato : 05-02-06 10:56

Hej David

> Du er jo sindssyg. De har kun lavet fede plader.

Du kan da mene som du vil, men da jeg hørte Dire Straits første
gang tilbage i 1978, ja der blev jeg enormt glad, det lød som en
flok drenge der virkelig spillede for deres fornøjelses skyld, rå og
uforfalsket, og så havde de fundet en stil og en lyd der lovede
meget for fremtiden. En fremtid der desværre blev til højglans-
poleret pop musik uden sjæl. Sjovt nok har de selv beskrevet
tingene i deres første store nummer :

You check out guitar George he knows all the chords
Mind he's strictly rhythm he doesn't want to make it cry or sing

And Harry doesn't mind if he doesn't make the scene
He's got a daytime job he's doing alright

De startede ud som Harry og blev hurtigt som George.

Jeg vil naturligvis ikke angribe deres musikalske kunnen, men deres
sjæl var der ikke meget af.

Mvh Max

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 11:04

Max wrote:

> [...]
> meget for fremtiden. En fremtid der desværre blev til højglans-
> poleret pop musik uden sjæl. Sjovt nok har de selv beskrevet

Jeg kan overhovedet ikke genkende den beskrivelse.

> De startede ud som Harry og blev hurtigt som George.
>
> Jeg vil naturligvis ikke angribe deres musikalske kunnen, men deres
> sjæl var der ikke meget af.

Jeg kan som sagt overhovedet ikke genkende den beskrivelse, og er helt
uenig. Jeg synes netop de har lavet besjældet rock/pop hele deres
karriere, og der er efter min mening kun ét stærkt nummer på "Dire
Straits", hvorimod der på senere albums er masser. Ydermere bliver
Knopfler bedre og bedre med årene, både med sin sang og sine tekster,
men især med sit guitarspil. Lige præcis "Brothers in arms"-albummet har
helt sikkert noget "poleret" og 80er-agtigt over sig, men holder dog
stadig 100%. "On Every Street" er en plade der bliver bedre og bedre for
hver gang man hører den, og Knopflers guitar har aldrig lydt bedre.

/David

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-02-06 14:25

> [...]
> dog stadig 100%. "On Every Street" er en plade der bliver bedre og
> bedre for hver gang man hører den, og Knopflers guitar har aldrig

Til gengæld har den den forFÆRdelige "Calling Elvis".

Mark

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 21:21

Mark Thomas Gazel wrote:

> Til gengæld har den den forFÆRdelige "Calling Elvis".

Ja, Calling Elvis er det dårligste nummer på den plade. Jeg ved ikke
hvorfor det var singlen. Men selv det nummer er nu blevet "neutralt
tåleligt" istedet for "irriterende". Jeg starter som regel bare cden fra
no. 2 :)

Det er det samme med Knopflers "Sailing To Philadelphia", som jeg også
altid starter fra no. 2.

/David

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 05-02-06 23:36

On Sun, 05 Feb 2006 21:20:36 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> [...]
>hvorfor det var singlen. Men selv det nummer er nu blevet "neutralt
>tåleligt" istedet for "irriterende". Jeg starter som regel bare cden fra

Singlen "Calling Elvis" indeholder faktisk et rigtigt godt nummer,
nemlig "Millionaire Blues" ud over "Calling Elvis" og "Iron Hand".

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Max

Dato : 05-02-06 16:48

Hej David

> Jeg kan overhovedet ikke genkende den beskrivelse.

Nej, men en sindsyg kan du kende :)

Du opdagede nok ikke et stykke godt musik om det
så bed dig i røven :)

Mvh Max

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 21:22

Max wrote:

> Du opdagede nok ikke et stykke godt musik om det
> så bed dig i røven :)

Såså... Hvad ved du om det?

/David

Fra : Max

Dato : 05-02-06 23:10

Hej David

> Såså... Hvad ved du om det?

Lige så meget som du ved om jeg er sindsyg eller ej.

Mvh Max

Fra : Morten Guldager

Dato : 05-02-06 10:26

2006-02-04 Max wrote
> Hej Mark

> Uden tvivl, Dire Straits, og så gik det ned af
> bakke derfra.

Som Peter nævner andet sted i tråden så er Rage Against the Machine
også et godt bud. Og de led samme skæbne som DS. Jævnt ned ad bakke
men stadig skide godt.

/Morten

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 04-02-06 23:53

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.
>
> Mine bud:
>
> Dizzy Mizz Lizzy
> Van Halen
> Skid Row (Ikke Gary Moores)
> Ugly Kid Joe

Gider ikke nævne albums som I ikke kender, så jeg tager fra den liste du har
skrevet.
Og jeg er ikke i tvivl: Van Halen!

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-02-06 09:19

Sren Kjeldsen wrote:

> Gider ikke nævne albums som I ikke kender, så jeg tager fra den liste du har
> skrevet.

Selv om vi er dumme og uvidende og aldrig ville kunne forstå eller kende
de albums som du ikke gider at nævne, kunne du så ikke nævne dem alligevel?

/David

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 05-02-06 11:00

> Selv om vi er dumme og uvidende og aldrig ville kunne forstå eller kende
> de albums som du ikke gider at nævne, kunne du så ikke nævne dem
> alligevel?

Pain of Salvation - Entropia (1997)
En vidunderlig blanding af Faith no More og Dream Theater utrolig kraftfuld
musik med en sanger, der bevæger sig hen til grænsen af at være irriterende
dygtig

Metallica - Kill 'Em All
Selvom jeg ikke synes, at dette er deres bedste album, så er det fandeme et
udspil, der virkelig fik folk til at slå røven i sædet og lytte (hvorefter
man så kunne engagere i noget kreativt headbangin' ).

Opeth - Orchid (1995)
Fordi det simpelthen bare er Opeth og er et af de bedste bands i verden.
Jazz, soft rock og klassisk-inspireret musik blandet med det mest kraftfulde
dødsmetal.

Lamb of God - New American Gospel (2000)
Dette album er så unikt, fordi det repræsenterer LoG's dybeste rødder. Lyden
er forfærdelig i forhold til deres nyere udgivelser, men brutaliteten,
progressiviteten er uovertruffen!
En skræmmende blanding af metalcore, dødsmetal og thrashmetal, som man
aldrig havde hørt det før på det tidspunkt.

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 05-02-06 06:42

Mark Thomas Gazel skrev i meddelelsen ...
>Hej
>
>Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
>debutalbum.

Captain Beefheart & The Magic Band: Safe As Milk

hvm

Fra : Kim Vestergaard

Dato : 05-02-06 09:55

> [...]
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste

Af de du har nævnt, må jeg klart sige Van Halen.

Fra : Carl Drud

Dato : 05-02-06 10:31

Mark Thomas Gazel wrote:

> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.

Jimi Hendrix: Are You Experienced
Dire Straits: Dire Straits
Derek and the Dominos: Layla and Other Assorted Love Songs

Carl

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-02-06 12:34

Mark Thomas Gazel skrev:

> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet
> det bedste debutalbum.

Weather Report: Wheater Report (1971)

--
'rluf :·)

Fra : Jackie

Dato : 05-02-06 13:38

> [...]
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste

Mine bud er:
Illnath - Cast into Fields of Evil Pleasure (Suverænt første studiealbum fra
danske Illnath)
Dizzy Mizz Lizzy

Jackie

Fra : Otto J.

Dato : 05-02-06 15:02

Stevie Ray Vaughan - Texas Flood.

Mvh. Otto

Fra : Davidsen

Dato : 05-02-06 15:57

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
> debutalbum.

Enig med mange af de forrige, men tilføjer lige:

Terence Trent D'Arby
Black Crowes - Shake Your Money Maker

Mvh
Davidsen

Fra : bonfils

Dato : 09-02-06 15:07

On Sat, 4 Feb 2006 22:41:34 +0100, "Mark Thomas Gazel"
<markgazel@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Hvad med en rask lille afstemning om, hvem der har lavet det bedste
>debutalbum.
>
>Mine bud:
>
>Dizzy Mizz Lizzy
>Van Halen
>Skid Row (Ikke Gary Moores)
>Ugly Kid Joe

The Specials
Moloko
Franz Ferdinand

(+ flere af de nævnte: Elvis Costello, Kliche etc.)

--
bonfils
http://kim.bonfils.com