Et forsøg på at definere problemets
Fra : Flemming K

Dato : 04-02-06 16:35

Vi kommer ingen veje hvis vi bliver ved med at diskutere:
- For og imod de 12 tegninger
- Hvem skal sige undskyld til hvem?
- Jeg går naturligvis ind for ytringsfrihed, meeen der er jo ingen grund
til at ...
- Hvad siger koranen?

Problemets kerne kan beskrives med 2 spørgsmål:

Hvad sætter grænsen for frihed i Danmark ?
Svar: Det gør den danske lovgivning.

Hvem bestemmer hvor den grænse skal være?
Svar: Det gør de danske vælgere.

Hvem ønsker det anderledes ?? og vil vi acceptere det anderledes ??

Ovenstående gælder i øvrigt også hvis man skifter Danmark og danske ud
med de tilsvarende navne fra verdens andre demokratier.

Jeg ville ønske vores statsminister, og i øvrigt et par af vores
allierede, havde mere fokus på ovenstående.

Mvh
Flemming K

Fra : HC

Dato : 04-02-06 16:52

> Jeg ville ønske vores statsminister, og i øvrigt et par af vores
> allierede, havde mere fokus på ovenstående.

Det står dig jo frit for at sende et brev til ham?

HC

Fra : Norma

Dato : 04-02-06 17:53

"Flemming K" <fkofjern@fjernemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Hvad siger koranen?
>

> Problemets kerne kan beskrives med 2 spørgsmål:
>
> Hvad sætter grænsen for frihed i Danmark ?

Uenig med dig, og jeg læser dagligt artikler, jeg er uenig i.
Vi har ytringsfrihed i Danmark, og den bestemmer ingen politiske partier
eller religioner over.
Jeg går da ind for det, selv om der ofte vises og trykkes og skrives om
ting, jeg ikke bryder mig om.
Blandt andet må jeg som hedning ofte se mine guder afbilledet i kommercielle
øjemed, samt høre dem fortolket af alle mulige forskellige trossamfund.
Det styrker mig da blot i min tro, der er underordnet min eksistens i
øvrigt, hvorfor jeg, som kristent opdraget, vælger at vende den anden kind
til, i tillid til, at min tro vil stå imod alle udfordringer.
Det er den stærk nok til!

> Hvem bestemmer hvor den grænse skal være?
> Svar: Det gør de danske vælgere.

Nej, det gør danske vælgere ikke, og du har totalt misforstået, hvad
ytringsfrihed betyder.
Den gælder for alle, uanset aktuelle politske retning.
Det er jo derfor den er så vigtig, jeg mener, ingen kan tillade sig at sætte
sig på hele befolkningens meninger og holdninger, fordi, de har lov til og
ret til at sige imod.
Det opfatter jeg som dansker, som en selvfølge.

> [...]
>
> Jeg ville ønske vores statsminister, og i øvrigt et par af vores
> allierede, havde mere fokus på ovenstående.

Øh, som om de ikke har det.
Tænk dig lige om menneske.
Kan du kun tåle ytringsfrihed, hvis de ytringer der kommer, er de du selv
kunne have tænkt dig at ytre?

Nej vel?

Norma

Fra : Flemming K

Dato : 04-02-06 20:12

Norma wrote:

> Uenig med dig, og jeg læser dagligt artikler, jeg er uenig i.
> Vi har ytringsfrihed i Danmark, og den bestemmer ingen politiske partier
> eller religioner over.

Jeg tror du misforstår sætningen. Vi er faktisk enige om at ingen
politiske partier eller religioner bestemmer over f.eks. ytringsfriheden
i Danmark. For nu at skære det ud i pap: Ytringsfriheden begrænses KUN
af den danske lovgivning.

> Nej, det gør danske vælgere ikke,

Det vil jeg nu mene at de gør, i kraft af at de vælger de politikere der
laver lovene, som sætter grænsen for frihed.

> Kan du kun tåle ytringsfrihed, hvis de ytringer der kommer, er de du selv
> kunne have tænkt dig at ytre?

Tvært imod. Et godt stykke af vejen foretrækker jeg faktisk at lytte
til dem der har en anden mening end jeg selv.

Jeg har en underlig fornemmelse af at vi er enige, men at du misforstod
mit indlæg. Jeg må lære at udtrykke mig mere klart.

Fra : Norma

Dato : 04-02-06 20:35

> [...]
> Danmark. For nu at skære det ud i pap: Ytringsfriheden begrænses KUN af

Er der grænser for ytringsfrihed i dansk lovgivning?

Det mener jeg ikke.

Men der er andre love i Danmark, der ikke kan overskrides, selv om vi har
ytringsfrihed, f.eks kræves det at man overholder sin eventuelle
tavshedspligt, ikke skriver injurierende udtalelser, samt ikke maner til
vold, krig med mere.

> Det vil jeg nu mene at de gør, i kraft af at de vælger de politikere der
> laver lovene, som sætter grænsen for frihed.

Jeg tror ikke, du har ret, fordi vores ytringsfrihed er en grundlovssikret
rettighed, som tilfældige regeringer ikke sådan lige kan ændre uden at ændre
grundloven,
men ret mig, hvis jeg tager fejl.

> [...]
>
> Jeg har en underlig fornemmelse af at vi er enige, men at du misforstod
> mit indlæg. Jeg må lære at udtrykke mig mere klart.

Ja, jeg tror også vi let kunne blive enige.

Norma

Fra : Flemming K

Dato : 04-02-06 22:40

Norma wrote:
> [...]
> rettighed, som tilfældige regeringer ikke sådan lige kan ændre uden at ændre

§77 i grundloven sikre vores ytringsfrihed, men du må have overset
sætning: "dog under ansvar for domstolene.". Prøv at undersøge nærmere
hvad den betyder.