Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En gør-det-selv omni bounce
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-06 16:35

Hej allesammen

Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på flg.
link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Villy

Dato : 04-02-06 16:58

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

Hvad med paraplyen var den ikke god nok?

mvh.Villy

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-06 17:21

Villy wrote:

> Hvad med paraplyen var den ikke god nok?

Jow-da... men det er vel ok at ha' flere løsninger i værktøjskassen,
mini-paraplyen er heller ikke helt billig, og siden er primært lavet for
at andre kan få glæde af ideen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Villy

Dato : 04-02-06 17:37

> [...]

> Jow-da... men det er vel ok at ha' flere løsninger i værktøjskassen,
> mini-paraplyen er heller ikke helt billig, og siden er primært lavet for

Ok, men det er de færreste der har en extern blitz, jeg har en canon g5
med fast blitz, der kan jeg ikke bruge ideen, men der skal også være
plads til andre der kan få ideen. Har hørt på en extern blits
men de er alt for dyre
mvh.villy

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-06 19:36

Villy wrote:

> Har hørt på en extern blits men de er alt for dyre

Sådan en Metz 20 BC-6 mecablitz som der er på billederne, koster lige
under 500 kroner incl. dansk moms, så den må kunne fås endnu billigere
hos en tysk on-line shop.

Det er iøvrigt denne dims som gav mig ideen
http://www.atphototech.se/lightsphere/lightsphere.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 08-02-06 12:09

> Det er iøvrigt denne dims som gav mig ideen
> http://www.atphototech.se/lightsphere/lightsphere.htm

Interessant! En ting er at den kan bløde lyset op, men at den kan få pigen
på billedet til at se meget gladere ud, det er virkeligt brugbart

Mvh Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 04-02-06 23:46

> [...]
> med fast blitz, der kan jeg ikke bruge ideen, men der skal også være
> plads til andre der kan få ideen. Har hørt på en extern blits

"De færreste" - Tjah, jeg har selv lige investeret i en, og en hel del af
dem her i gruppen har mindst én! ;)

Du kan sagtens få billige externe blitze som også virker på G5... Kommer
selvfølgelig an på dit budget, men til under 1000 kr har du vist en del valg
endda...

Brian

Fra : Villy

Dato : 05-02-06 12:17

Brian Lund <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> selvfølgelig an på dit budget, men til under 1000 kr har du vist en del valg

Jaså, men der hvor jeg var, kostede en extern over 2000 hvis det skulle
være en god en, prøver igen.

Hvis der er en i gruppen der kan anbefale en, til canon g5, så ville jeg
være glad, problemet med den indbyggede er; røde øjne, jeg ved godt man
kan fjerne røde øjne men hellere naturlige øjne.
mvh Villy

Fra : waal

Dato : 06-02-06 12:01

"Villy " <vk@besked.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være glad, problemet med den indbyggede er; røde øjne, jeg ved godt man
> kan fjerne røde øjne men hellere naturlige øjne.

Du kan vel bruge en hvilken som helst thyristerstyret automatflash så længe
kortslutningsspændingen ikke generer kameraet.

mvh
Michael

Fra : Villy

Dato : 06-02-06 13:39

waal <waal@post.tele.dk> wrote:

> [...]

> Du kan vel bruge en hvilken som helst thyristerstyret automatflash så længe
> kortslutningsspændingen ikke generer kameraet.

thyristerstyret automatflsh? så proff. er jeg ikke, men hvis det kan
skrives mere forståeligt, får jeg måske noget ud af det.

mvh. Villy

Fra : waal

Dato : 06-02-06 14:32

> thyristerstyret automatflsh? så proff. er jeg ikke, men hvis det kan
> skrives mere forståeligt, får jeg måske noget ud af det.

Gammeldaws automatisk blitz hvor lyset styres af blitzens indbyggede sensor.
Nymodens kameraer kan være sensible over for den spænding der forfindes
mellem stel og midterkontakt på blitzens sko.

Denne side behandler emnet http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html og
i indledningen anføres at Canons G modeller ikke er specielt begejstrede for
spændinger over 6V

I praksis fungerer det ved at du manuelt indstiller blænden på kameraet på
samme blænde som blitzens automatik. Kameraets instruktionsbog indeholder
sikkert et afsnit om brug af ekstern blitz. Da dit kamera har centrallukker
burde det synkronisere med blitzen på alle lukketider men det kan du sikker
også se i instruktionsbogen.

En blitz med et ledetal på 28-36 (100 iso) og med vip- og drejeligt hoved
bør kunne findes til små penge da den slags idag rubriceres i den håbløst
umoderne analoge afdeling under "manuel" = "du skal selv dreje på knapperne"

mvh
Michael

Fra : waal

Dato : 06-02-06 14:42

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bør kunne findes til små penge da den slags idag rubriceres i den håbløst
> umoderne analoge afdeling under "manuel" = "du skal selv dreje på

En til http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html vedtr. Canon G modeller

Michael

Fra : Villy

Dato : 06-02-06 15:12

waal <waal@post.tele.dk> wrote:

> http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Tak for uddybningen, det var spændende at læse

mvh Villy

Fra : Søren Andersen

Dato : 04-02-06 17:41

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Hej allesammen
>
> Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på flg.
> link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

Super - det skal prøves. Perfekt for en nærrigrøv som mig hæhæ.

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-02-06 17:46

Villy wrote:
> [...]
> med fast blitz, der kan jeg ikke bruge ideen, men der skal også være
> plads til andre der kan få ideen. Har hørt på en extern blits

Hvorfor kan du ikke bruge ideen. Har selv flere gange brugt noget
lignende i en hurtig vending til at smide op foran min indbyggede blitz
i 350D. Man skal bare soerge for at finde noget der har en tilpads
jaevn struktur (for ikke at give maerkelige skygger.

Har flere gange lige hugget et laag til noget tubberware-wannabe hvis
jeg syntes at den indbyggede blitz var for haard.

mhv
Jacob Ask

Fra : Villy

Dato : 04-02-06 18:54

Jacob Ask <jacobask@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Har flere gange lige hugget et laag til noget tubberware-wannabe hvis
> jeg syntes at den indbyggede blitz var for haard.

Jamen Jacob det vil jeg da prøve

Til Niels glemte jeg at skrive; Flotte billeder
mvh. Villy

Fra : Erik W.

Dato : 04-02-06 19:08

"Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i 350D. Man skal bare soerge for at finde noget der har en tilpads
> jaevn struktur (for ikke at give maerkelige skygger.

En bordtennisbold, der skæres et lille hul i skulle være helt suveræn til
popup-blitz. Jeg har ikke selv prøvet ideen, men har set den beskrevet i
Popular Photo.

Mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-02-06 18:42

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hej allesammen
>
> Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på
> flg. link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

Jeps, fin ide.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : John Larsson

Dato : 04-02-06 20:32

"Erik W." <Erik.W@surfmail.dk> writes:
>En bordtennisbold, der skæres et lille hul i skulle være helt suveræn til
>popup-blitz. Jeg har ikke selv prøvet ideen, men har set den beskrevet i
>Popular Photo.

Jeg bruger et lille stykke smørrebrødspapir. Det er hængslet med et stykke
tape til kameraet og kan bare vippes ned foran blitzåbningen.

John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-02-06 21:37

John Larsson wrote:

> Jeg bruger et lille stykke smørrebrødspapir. Det er hængslet med et stykke
> tape til kameraet og kan bare vippes ned foran blitzåbningen.

Hmm... løsningen med smørrebrødspapiret eller en bordtennisbold lyder
besnærende, men effekten er nok temmelig begrænset, for ideen med en
bouncer er netop, at lyset skal fordeles fra en stor overflade...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-02-06 08:48

In article <fc.0073fb6b075b22123b9aca0054a4a1f2.75b227e@net.dialog.dk>, John Larsson wrote:

> Jeg bruger et lille stykke smørrebrødspapir. Det er hængslet med et stykke
> tape til kameraet og kan bare vippes ned foran blitzåbningen.

Papiret ændrer farve over tid, forstyrrer hvidbalancen. Og som
der skrives, så skal lyset komme fra et større område. Papiret
virker ikke som en bouncer, men udelukkende til at dæmpe en blitz
(og det gør rigtige kameraer af sig selv).

Fra : John Larsson

Dato : 04-02-06 22:12

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:
>Hmm... løsningen med smørrebrødspapiret eller en bordtennisbold lyder
>besnærende, men effekten er nok temmelig begrænset, for ideen med en
>bouncer er netop, at lyset skal fordeles fra en stor overflade...

Du har selvfølgelig ret i at det ikke er en mest optimale løsning, men
lyset bliver altså mere spredt og skyggerne blødere, og dét uden at ret
meget af lyset bliver "ædt" af papiret. Med mere spredt lys, når blitzen
naturligvis ikke så langt ud som uden spredning.

John

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 10:50

Glimrende ide. Jeg har selv lavet en af bunden af en mælke plastdunk
fastgjort med velcro bånd til blitzen. Din metode ser faktisk lidt mere
stabil ud. En bouncer er normalt noget af det dyreste plastic der kan
købes

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-02-06 11:18

Steen Lund Hansen wrote:

> [...]
> fastgjort med velcro bånd til blitzen. Din metode ser faktisk lidt mere
> stabil ud. En bouncer er normalt noget af det dyreste plastic der kan

Det smarte ved min model er, at alt efter hvor på den tragtformede hals
man skærer flasken over, så kan man få en bouncer, der af sig selv sidder
stramt på blitz'en.

Og da den er lavet af brugt embalage, der normalt smides ud, så er
udgiften til bounceren i princippet nul kroner, og så kan den laves på
ca. ti minutter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 12:51

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Og da den er lavet af brugt embalage, der normalt smides ud, så er
> udgiften til bounceren i princippet nul kroner, og så kan den laves på

Udgiften for mig bliver så ikke nul kroner, for jeg drikker ikke det
stads der i flasken

Fra : zen

Dato : 05-02-06 13:25

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hej allesammen
>
> Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på
> flg. link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

Glimrende illustration Niels. Tak for tippet

- zen

Fra : KsK

Dato : 05-02-06 15:42

"zen" <bite@m.e> skrev i en meddelelse

> Glimrende illustration Niels. Tak for tippet
>
> - zen

ja ide ha han tyv sjælet fra en fra fotokritik.dk der ha ligge om til flere
ver. af denne model i over 6 mrd nu

KsK

Fra : zen

Dato : 05-02-06 18:40

KsK wrote:
> ja ide ha han tyv sjælet fra en fra fotokritik.dk der ha ligge om til flere
> ver. af denne model i over 6 mrd nu
>
> KsK

Så kan det være han skal passe på, for ellers lander han måske i
gabestokken

- zen

Fra : waal

Dato : 06-02-06 11:54

"KsK" <ksk@allg.dk> skrev i en meddelelse

> "zen" <bite@m.e> skrev i en meddelelse

> ja ide ha han tyv sjælet fra en fra fotokritik.dk der ha ligge om til
> flere ver. af denne model i over 6 mrd nu

Den slags kontraptioner er der adskillige af på nettet - til fri
afbenyttelse. Varianter er altid velkomne uanset om det er den første eller
den syvogfyrretyvende af slagsen

Michael

Fra : HBJensen

Dato : 06-02-06 13:56

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Den slags kontraptioner er der adskillige af på nettet - til fri
> afbenyttelse. Varianter er altid velkomne uanset om det er den første

Enig...jeg har luret en del rundt på fotokritik og har ikke set denne før
nu.

Og jeg er glad for Niels' idé, som jeg vil afprøve. Jeg har brugt den
ultimativt nemme og billige version på mit Canon 350d. 1 stk foldet papir
foran den indbyggede flash. Enten vinklet mod loftet eller til siden (ved
højformat) eller hele vejen rund om flashen. Og det fungerer faktisk rigtig
godt. Lyset bliver noget mere behageligt på den måde, samtidig med at det
kan lyse godt op.

Venligst
Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-06 18:53

waal wrote:

> Den slags kontraptioner er der adskillige af på nettet - til fri
> afbenyttelse. Varianter er altid velkomne uanset om det er den første eller
> den syvogfyrretyvende af slagsen

Du ska' ikke ta' KsK alvorligt, han er bare en latterlig tåbe, der kun er
ude på at lave konflikter, put ham i dit kill-filter, det har de fleste
andre gjort.

Jeg har ikke kopieret nogens idé, og jeg har stillet min idé til rådighed
for alle, så jeg kan ikke se, at KsK har noget at ha' hans påstand i, og
så længe KsK ikke har henvist med link, så må hans udsagn nok betragtes
som en påstand uden hold i virkelighedden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Larsson

Dato : 05-02-06 19:51

nospam@my.terminal.dk writes:
> [...]
>virker ikke som en bouncer, men udelukkende til at dæmpe en blitz
>(og det gør rigtige kameraer af sig selv).

Nu er smørrebrødspapiret her i Nordsjælland ikke så dyrt, så hver gang jeg
har brug for et bedre lys, rutter jeg med nye 8-10 kvcm fra rullen!

Prøv det! Det spreder lyset lige som Nielses konstruktion og det giver
også en væsentlig større overflade end selve blitzåbningen. Når man vipper
sådan et stykke stivt papir ned foran blitzåbningen, hænger det jo lidt
skråt og ikke klinet opad selve blitzåbningen.

John

Fra : Kim Norgaard

Dato : 05-02-06 22:56

Hej Niels,

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på flg.
> link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

Til alle 580EX ejere kan jeg oplyse, at sådan en yoghurt-flaske der ikke er
stor nok, til at nå rundt om hovedet. Hovedet er næsten 1,5cm større i omkreds
end flaskens bredeste punkt, så det må blive noget med at finde en større
flaske :)

Alternativt kan man lave en hammerhaj-udgave:

http://photobucket.com/albums/e383/sajne/?action=view¤t=_MG_4389.jpg

Den virker tilsyneladende udemærket.

--
Kim Nørgaard

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 08:23

"Kim Norgaard" <jasen@jasen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flaske :)
>
> Alternativt kan man lave en hammerhaj-udgave:

Den sikrer da vist også at man får store smil fra de mennekse, man
fotograferer

Mvh. Claus Petersen

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 06-02-06 01:42

> Hej allesammen
>
> Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på flg.
> link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

Hej Niels

Hvor hyggeligt, at se en god gammel cicero-kæp

Den gør dit bouncer-projekt ære...

mvh
-Per

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-06 18:43

Per Madsen, Aalborg wrote:

> Hej Niels
>
> Hvor hyggeligt, at se en god gammel cicero-kæp
>
> Den gør dit bouncer-projekt ære...

Jeg har et par stykker af dem, de er af messing, og de bliver smadder
flotte, når de bliver pudset, jeg har også gemt en vinkelhage...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-02-06 19:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har et par stykker af dem, de er af messing, og de bliver smadder
> flotte, når de bliver pudset, jeg har også gemt en vinkelhage...

Og nu er det så, jeg bliver nysgerrig. Hvad i Profetens navn er en
cicero-kæp?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-06 21:57

Jan Bøgh wrote:

> Og nu er det så, jeg bliver nysgerrig. Hvad i Profetens navn er en
> cicero-kæp?

En linial, der ud over at måle centimeter også har en inddeling i Cicero
og punkt. Cicero og punkt er gammel europæisk typografisk måleenhed, over
i USA bruger de Pica og units. DTP-programmer som QuarkXPress og
PageMaker kan instilles til at vis mål i h.h.v. Cicero, Pica eller mm.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 07-02-06 11:13

> [...]
> i USA bruger de Pica og units. DTP-programmer som QuarkXPress og PageMaker
> kan instilles til at vis mål i h.h.v. Cicero, Pica eller mm.

Skal vi gætte på at du også kan præstere en omregning for eksemplets skyld

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-02-06 12:32

waal wrote:

> Skal vi gætte på at du også kan præstere en omregning for eksemplets skyld

Ha-ha... en spalte i en avis måler typisk 4,2 cm, det er 9 cicero og 3
punkt (der går 12 punkt på en cicero)...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 07-02-06 18:09

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ha-ha... en spalte i en avis måler typisk 4,2 cm, det er 9 cicero og 3
> punkt (der går 12 punkt på en cicero)...

For lidt større nøjagtighed, har jeg denne bemærkning stående:
The point is defined as 1/2660 meter by François Ambroise Didot (1730-1804)

Fra : Michael

Dato : 06-02-06 19:13

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hej allesammen
>
> Jeg har lavet en gør-det-selv opskrift til en omni bounce, den er på
> flg. link: www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm - hva' synes I...?

Jeg købte en orginal Stofen omni bounce i sidste uge, til 365 incl.
forsendelse, selv om jeg følte mig lidt til grin. Havde dog set hvordan
man kunne lave den selv på fotokritik. Selv om jeg er amatør, vil jeg
helst undgå at ligne en Hvis den virker efter hensigten er det ok
med mig. Synes dog plastikken er meget ugennemsigtig på Din omni bouncer
i forhold til den jeg har købt?

Jeg spurte i en fotobutik i sidste uge, hvad en bouncer kostede til min
blitz, 499 var svaret. Den pris ville jeg ikke betale, så kunne jeg lige
pludselig få den til 399, købte den dog ikke. Det har jeg oplevet før,
min erfaring at man ikke skal betale hvad der står på prisskilte.

Mvh. Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 09:33

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pludselig få den til 399, købte den dog ikke. Det har jeg oplevet før, min
> erfaring at man ikke skal betale hvad der står på prisskilte.

Jeg købte også en Stofen i sidste uge, men direkte fra Stofen på adressen
http://stofen.com/Store/Products.htm og den kom fire dage efter, og kostede
omregnet og med porto osv. 168,25. Nemt og uden problemer. De tog Visa

Mvh. Claus Petersen

Fra : Michael

Dato : 09-02-06 10:26

Claus Petersen wrote:

> [...]
> omregnet og med porto osv. 168,25. Nemt og uden problemer. De tog Visa

Jeg gider ikke græde over spildt mælk

Mvh. Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 12:15